10liter (side 2)

Kjenner d blir vanskelig beholde sakligheten når vi i grunn mener akkuratt det samme alle sammen men.
Mener det samme? Du mener at en Gullfisk (eller Slørhale hvis du vil) kan bo i en 10L. Nei, vi mener absolutt ikke det samme.
Stine Sofie
Mener det samme? Du mener at en Gullfisk (eller Slørhale hvis du vil) kan bo i en 10L. Nei, vi mener absolutt ikke det samme.


Er det mulig. NEI jeg mener ikke den kan bo der. Det var snakk om en liten en som da måtte flyttes over i større kar i håp om å bli bitt av litersyken får å skape en ny akvarist. Hvis du vet den ikke kan bo der hvorfor spørre? Jeg klarer tydelig vis ikke ordlegge meg så dere forstår.
stakkar trådstarter... falt vel veldig ut av tråden her.. eller???

var ikke meningen å starte med diskusjon her.. ville bare gi tips og råd til trådstarter.. at slørhale/gullfisk ikke har noe å gjøre i en 10L ...

Wow, her ble det liv, ja. hehe.
Slørhale er gullfisk, ingenting å krangle om. Zebradanio med slør (også oppdretts variant), er fortsatt zebradanio.

Uansett....
Reker og snegler er eneste jeg ville satt i en 10liter. Får sikkert mye glede av selv en 10liter, men helst for de mer erfarne.
Det er nemlig ikke slik her i hobbyen at mindre antall liter nødvendigvis tilsier samme nedgradering av arbeid.. Det å opprettholde de riktige, og ikke minst stabile vannverdier krever mer arbeid når karet er så lite.

Så det er ikke bare av en grunn jeg sier dette;
Du burde heller se ann om du har mulighet til noe større kar... Men hvis det blir bare 10 liter; reker og snegler.
ferkingen123
Ja vell. Dere sier selv den er dretta og tukkla med hvordan kan det da vere samme art. Lurer på hvordan man får forskjellige arter jeg, men men.


Det er naturen som skaper forskjellige arter. Det har vi mennesker aldri greid. Det vi derimot har gjort, er å skape mange forskjellige varianter av samme art. F.eks. svarte gullfisk, hvite gullfisk, gullfisk med periskop-øyne, gullfisk med slørhaler osv osv.
Alle er samme art, og alle stammer de fra den vanlige, gyldne gullfisken.

Kan sammenlignes med hunder. Det er hundrevis av hunderaser, men de er alle samme ART likevel, men varianter (av oss kalt "raser") innen hundearten.
Fin presisering, Mona.

ferkingen123 og Stine Sofie: kan ikke dere ta krangelen utenfor tråden til en som faktisk lurer på noe fornuftig, da?
Når dere er sånn passe enige om ikke å rope og skrike i munnen på de voksne kan dere komme tilbake.

Og til trådstarter: jeg ville unngått slørhaler så fremt du ikke har planer om å forstørre akvariet ditt i nærmeste framtid.
Jeg ville også unngått tetra, siden de fleste tetra-varianter krever minst 60 liters akvarium. De er små, men de trenger plass å svømme på.

Jeg holder på forslaget mitt om snegler og små reker.

LJ
Vanilla Ninja
Jeg holder på forslaget mitt om snegler og små reker. LJ


Støtter den!
Sv:
Oisann. 10 liter var nok litt lite ja. Jeg brukte en 10liter til karantene på plantene og sneglene mine, noe fisk ville jeg nok ikke stappet oppi der.
Du får jo ikke plass til pumpe og varmekolbe i en 10liter en gang, hvis du skal ha fisk der også :p
Legg på noen antall liter, så begynner vi å snakke! ^^,
Tilfeldig bekjentskap
© Ivar Simonsen
Reklame for plussmedlemskap