Hjelpsomhet (side 2)

j.o.j
, men i fiske verden er det mange som prøver seg på latin. Jeg var på akvariets dag på Elverum, for med så ble det rene komikvelden. Personer med den breieste dialekten sto der å fortalte om sitt akvarie, å brukte en masse fine latinske ord.

De aller fleste fisk lever i vann, og vann dekker som kjent en meget stor del av jordens overflate. I tillegg finner du vann i uutforskede områder som grotter, utilgjengelig plasser som urskog, regnskog og store havdyp. Faktisk vet vi vel mere om månen enn vi vet om f eks de store havdyp.

Dette medfører at det ofte oppdages nye fisker, fisker som f eks ikke er klassifisert, f eks L og C maller, så er det en rekke fisk som bare har latinske navn, og til slutt en liten del av fiskene som har fått populærnavn, norske, svenske, tyske, engelske osv. Når disse populærnavnene som f eks er svenske oversatt fra engelsk og mere eller mindre ukritisk oversettes til norsk får du man meget upresise navn. Det er vel ikke grunn Carl von Linné brukte en del tid på å lage en systematikk som han er noe kjent for i ettertid. Linné innførte i 1753 den binomiale nomenklaturen for arter, altså artsnavn som består av nøyaktig to ledd: et slektsnavn og et etterfølgende epitet.

I dag kjenner vi til ca 30.000 arter fisker som er vitenskaplig beskrevet og stadig dukker det opp flere. Fiskebasen på Akvaforum.no inneholder ca halvparten av disse artene. Brorparten har ikke noe populærnavn.

Jeg synes det er kjempetøft at akvarister tør på tross av dårlige latinkunnskaper å bruke navn som beskriver hvilke arter de har. Det ville ha tatt seg dårlig ut å beskrive f eks Tanganyika eller Malawi ciklider uten bruke latinske navn

j.o.j
Hadde personen hørt seg selv å siden fått høre hvordan det egentlig skal uttales, ville han blitt kjempe skamfull. Jeg har selv 4års studie innen akuttmedisinsk latin, men er på ingen måte utlært. Vis der mener at dere må bruke latin så sett det norske ordet i parantes.

Dette er trist å lese at du tenker slik, for hva har mennesker igjen hvis du skulle ta ifra dem språket og begreper som beskriver hva en ting er. Leser du her på akvaforum er det ofte mange skrivefeil i innlegg, noen pga av slurv og andre pga av manglende ferdigheter innenfor det skriftlige språket. Skulle jeg som moderator ta dine tanker på alvor og hengt ut alle de som skriver feil, for å være med på å gi andre mennesker en føles som du beskriver som " "kjempe skamfulle" pga manglende evner, er jeg ikke sikker på at dette ville være med på å gi medlemmene en følelse av av at de er viktige og verdifulle. På samme måte tenker jeg når det gjelder din kritikk av at noen forsøker etter beste evne å beskrive sine fisker med å bruke de eneste navnene mange av fiskene har. Det er enklere med f eks spissnebber der de fleste er vitenskaplig beskrevet og i tillegg har norske navn, eller hunder som bare har et latinsk navn og mange populærnavn.

Det er vel ikke uten grunn at de fleste "ikke akvarister" kaller alle akvariefisk for gullfisk, og de detter av lasset når du forsøker å forklare forskjellen på en gullfisk og guppy slik som i denne reportasjen fra NRK.

PS, skulle forresten har vært veldig gøy å høre en medisiner beskrive anatomi, fysiologi, sykdomslære eller mikrobiologi første på latin og deretter på norsk.
Da jeg gikk jordbruksskolen skulle vi lære om ketose. Ja, læreren sa ketose. Dette ble de staute bondesønner fra Jæren noe fortørnet over.

"Du lærar, koffår seie du "ketose", koffår seie du ikkje berre husmannssjukå, de hette jo de på norsk!"

Rogalendinger er veldig opptatt av at det skal snakkes norsk, har jeg som innflytter fått erfare. Da de ikke forsto nordnorsken min, fikk jeg også beskjed om å snakke norsk.

Nåvel, husdyrlæreren min var ikke født bak en gjødselspreder på Jæren, så han visste svar.

"Tenk dere nå bare at dere er på studietur med Bondelaget til Bayern. Der kommer dere i prat med en tysk melkebonde, og så lurer dere på hvor plaget han, med sine tyske storferaser, er med husmannssyke. Da kommer dere ikke langt med å spørre om "Haben Sie viele Husmannssjukå?", nei da duger bare "Haben Sie viele Ketosen.""

"Quanta costa pansermalle" duger også dårlig internasjonalt.
Lenge lenge må du leve NILS VOLLSTAD

Takk for gode kommentarer ;- =)
Man vet ikke om hvem som tar ting til seg på den og den måten.

Man kan ikke holdes ansvarlig for alle andres reaksjon på det man sier. Så lenge man er saklig og respektfull, er det alt som kan kreves. Personen som uttaler seg er ikke ansvarlig for mottagers humør til enhver tid, og ofte vet de ikke hvilket humør og omstendigheter de er i heller, og man kan derfor ikke kreve at man skal liste seg rundt folk for å unngå å fornærme eller såre en hårsår person.

Det er ikke alle andre som skal liste seg rundt en hårsår person, det er den hårsåre personen som må forventes å venne seg til å prate med folk på en normal måte.

Det var noen som sa det slik en gang:

I think you will gain a lot if you recognise you can’t always control the way others react. And you don’t really need to. Sometimes our biggest distress comes from trying to avoid a confrontation. Trying to avoid having someone angry at us. When we realise it is their decision to be angry and all we really need to do is control our response to that, it becomes easier.

Mvjnz
Det var noen som sa det slik en gang: [quote]I think you will gain a lot if you recognise you can’t always control the way others react. And you don’t really need to. Sometimes our biggest distress comes from trying to avoid a confrontation. Trying to avoid having someone angry at us. When we realise it is their decision to be angry and all we really need to do is control our response to that, it becomes easier.

)
"Så lenge man er saklig og respektfull", så sant så sant Mvjnz .
Kanskje vi burde starte alle innlegg med å holde opp et digert skilt?

[External Image]
Jeg tror det holder med at man prøver å formulere seg vennlig og gjennomtenkt.
Tenk deg om
her blåser du ut igjen. Les innlegget å tenk på hva du skriver å måten du skriver det på. Det er ikke mye vennlighet. Når det gjelder hundehold så har jeg trent hunder i 15år. (politiet sine ettersøkes hunder, lavine hunder å en del av narko hundene til politiet) Men det holder sikkert ikke for deg, du gjør det sikkert mye bedre.

jj
Hmm, jeg må bare; hvem er det du egentlig snakker til? Og hva har hundetrening med saken å gjøre?

Forresten, du glemte deg visst, for nå skrev du enda et innlegg
Jeg kan ikke skjønne at latinen til diverse akvarieinteresserte mennesker skal være så mye værre enn dine norskkunnskaper. Må da feie for egen dør først!
La nå fyren få tråkke rundt i grautfatet alene, han oppdager det vel etterhvert som han blir blaut på beina.
j.o.j
her blåser du ut igjen. Les innlegget å tenk på hva du skriver å måten du skriver det på. Det er ikke mye vennlighet. Når det gjelder hundehold så har jeg trent hunder i 15år. (politiet sine ettersøkes hunder, lavine hunder å en del av narko hundene til politiet) Men det holder sikkert ikke for deg, du gjør det sikkert mye bedre. jj

Hei mister!

La meg få sitere den første setningen du skrev i denne tråden: "Jeg sendte mit første (å siste) innlegg i akvaforum."

Javel.. men jaggu klarer du å lire av deg litt ( i mine øyne ) komiske utsagn, selv om du egentlig skulle slutte.
Fortsett gjerne med det, for jeg sitter, delevis ligger på gulvet og flirer.

Du kan som en fortsettelse fortelle oss åssen du trener hunder, men det skal da skrives på latinsk, og i samme slengen kan du videofilme deg selv mens du leser dette. Så legger du det ut på youtube etterpå.Slik kan vi akvarister som ikke klarer å uttale latinsk riktig, kanskje lære litt av deg også?

Selv jobber jeg med et prosjekt: "selvinnsikt er ikke så dumt" Dette er en liten infobok som jeg skal oversette til Latinsk, spessielt til deg. - Visst du er intressert da?

Mye fjas fra meg nå... ta hintet og ha en fortsatt god kveld

Tenker vi skal si det er nok nå og la denne tråden få en velfortjent hvil.

Synes enkelte provoserer mer enn de strengt tatt behøver her i denne tråden.

j.o.j følte seg ikke velkommen her (om han hadde noen grunn til å føle dette skal jeg ikke mene noe om), og jeg tviler på at han føler seg mer velkommen nå.

Jeg synes dette er synd. Akvaforum vil vel beholde alle sine medlemmer, eller hva?

(Så forresten kommentaren til moderator etter at jeg postet dette innlegget, og jeg er helt enig.)
Tilfeldig bekjentskap
© Stian Wego
Reklame for plussmedlemskap