Hvor viktig er det,egentlig? (side 2)

B. Andresen; ingen vits i å knurre til meg altså,hehe:p jeg vet bare ikke bedre og spør og lurer som mange andre..lev heller opp til signaturen din istedet
Ikke interessert i å krangle, nei...! Tror du visste at du stakk handa i et vepsebol med dette, og at det var det du ønsket.
Sant nok. det virker bare som du kan mer en du gir uttrykk for. det er ikke noe galt i og spørre om ting. Hjelper gjerne men noen ganger er det ikke lett og holde seg rolig. Håper du tar det til deg det du lærer her. Jeg heller forsto ikke dette med vannbytter med det samme. Men etter en overhøvlig så forsto jeg det godt. Og har i ettertid skiftet vann så det spruter rundt meg.

For det første skal man ikke skylle fisk ned i do (forskjellige grunner!!)

Det er utrolig mange som sier: "Herregud, det var bare en fisk"
BARE?! Jeg ble utrolig lei meg da min første fisk Nemo (kampfisk) døde!
Jeg sa til alle sammen: Det var faktisk ikke bare en fisk!

Jeg følte Nemo var glad i meg, og jeg i han. Slik som andre kjæledyr.
Han viste seg alltid frem, da jeg kom til han, ved å sterke sine farger og diverse. Nydelig, for han var blå og rød, og det ble litt lilla i det.
Fisker har sine personligheter de og. De trenger sin stell, slik som andre kjæledyr. Det er ikke bare en fisk!

Selv har jeg katt, hamster og fisker, og tilbringer like mye tid til alle sammen.
Selvfølgelig kan man ikke kose med fisker, men passe på å stelle akvarimuet, slik som plantene (stygge blader osv.) og slamsuge bruker man som regel mye tid på.
Tror faktisk du ville hatt god nytte av å kjøpe deg en test for nitrat for å sjekke om vannbytterutinene dine er holdbare. Den er nok dessverre en av de litt mer innviklede testene å forstå, men kanskje du kan få noen til å hjelpe deg de første gangene?

Er nitrat-nivået ditt høyt like før du skifter vann så er det liten tvil om at fiskene dine ikke har optimale forhold hos deg. Løsningen er da å skifte oftere vann, eventuelt redusere antallet fisk i karet. Bruk testen til å finne ut hvor ofte du må skifte vann for å holde nitraten nede på et akseptabelt nivå. Egentlig ganske enkelt

Høye nitrat-verdier gir sjelden umiddelbar død hos fiskene (om det ikke er skyhøyt da), men det kan gi fiskene redusert immunforsvar slik at de lettere blir utsatt for andre sykdommer. Redusert immunforsvar gir også større dødelighet når de først blir syke.

Synes du det blir for mye arbeid med å skifte vann ofte så kan det være at du gjør ting litt mer arbeidskrevende enn det behøver å være. Bruk hevertslange til å få vannet ut av karet og har du noe som er høyere enn akvaret å sette bøtten med påfyllingsvannet på, så kan du bruke hevert når du fyller vann i også.

Synes du fremdeles det er for mye jobb så er det ikke sikkert dette er den rette hobbyen for deg. De fleste som driver med akvarier i mange år liker faktisk vannbyttene, ikke så mye arbeidet kanskje, men det å se fiskene kose seg etterpå
Maddy
må jo spørre,ikke for å krangle... men hvor viktig er det egentlig med f.eks vannskift 1 (eller flere?) ganger i uka,og hva med vanntester?

Det kan virke for meg som at du allerede har bestemt deg for hva du vil skal være riktig her, så da er det vel ikke mye grunn til å spørre heller?
Jeg er oppriktig glad i de fleste fiskene mine, har noen favoritter osv og vet jeg vil bli opptig lei meg når enkelte av de dør fordi de gir meg mye!
Jeg har hund også som gir meg masse og som blir prioritert, men jeg sørger jo for at fiskene får like godt stell som hunden. Fiskene kan desverre ikke snakke og si at de ikke har det bra, noe en hund kan.

Om du vil ha hjelp til å gjøre vanntester, så er det bare å spør! Det kan se vanskelig ut når du kjøper testene, jeg begynte å tenke med gru på kjemitimene fra skolen, men det er faktisk ganske enkelt!
Noen ganger leser jeg tråder med interesse og andre ganger med undring ..... denne er helt klart med undring, så lurer nok på om du rett og slett er ett forumtroll....... som nybegynner så burde du lytte til råd og ikke argumentere mot dem..... men hvis det skulle vise seg at du er nybegynner så legger jeg ved ett par bilder av mine to store karr 960 l og 530 l .... disse skifter jeg 200 liter vann ca 3 ganger i uka på, og hva har jeg igjen for det.....

Ett lite stykke natur rett inn i hjemmet mitt med flotte sunne fisker fra forsjellige verdensdeler
Frode Berntzen
Noen ganger leser jeg tråder med interesse og andre ganger med undring ..... denne er helt klart med undring, så lurer nok på om du rett og slett er ett forumtroll....... som nybegynner så burde du lytte til råd og ikke argumentere mot dem..... men hvis det skulle vise seg at du er nybegynner så legger jeg ved ett par bilder av mine to store karr 960 l og 530 l .... disse skifter jeg 200 liter vann ca 3 ganger i uka på, og hva har jeg igjen for det..... Ett lite stykke natur rett inn i hjemmet mitt med flotte sunne fisker fra forsjellige verdensdeler


Så flott det ser ut.
Du er ikke den eneste som har fundert på det der med vannskifte.
Jeg diskuterer det ofte med akvariefolk jeg møter, og mitt inntrykk er at de som ikke er så nøye med vannskifte får forskjellige problemer som de ikke forstår årsaken til.
Det er også en økonomisk fordel å ikke sluntre unna med vannskifte.
Vann fra krana er omtrent gratis, og det er med på å holde oppe immunforsvaret til fiskene. Det finnes mange typer bakterier, nematoder o.l i akvariene, og de skader ikke fisk som er sterke.
Så snart vannet inneholder restavfall og giftstoffer så vil fiskene bruke energi på å holde seg mest mulig friske. Beskyttelsen mot div. angrep reduseres.
Får de f.eks et lite sår så vil det lett bli et problem med bakterieinfeksjon, eller de får hvitprikk, bukvannsott eller andre plager som blir forsterket av dårlig vannkvalitet.

Må du da begynne med innkjøp av medisiner, vannforbedringsmidler og kanskje ny fisk så blir dette en unødvendig dyr hobby, og det skaper bare frustrasjoner.
Derfor er det mye bedre å forebygge ved å skifte vann, og heller ordne seg med utstyr så det gjøres på en lettvint måte.
Gjør det til en vane på en bestemt dag, og de fleste fiskene vil vise sin "takknemlighet" med vakre farger, spenstige bevegelser, sunn helse osv, og i tillegg så får plantene ekstra sporstoffer fra kranvannet.
Så kan heller medisinene stå der i hylla og gå ut på dato
SGS
Ikke interessert i å krangle, nei...! Tror du visste at du stakk handa i et vepsebol med dette, og at det var det du ønsket.
tro hva du vil,jeg bare sier min mening,går an å diskutere det uten å krangle fra min side iallefall=) er ikke jeg som kommer med typiske "spydigheter" som går i krangel=)
B. Andresen
Sant nok. det virker bare som du kan mer en du gir uttrykk for. det er ikke noe galt i og spørre om ting. Hjelper gjerne men noen ganger er det ikke lett og holde seg rolig. Håper du tar det til deg det du lærer her. Jeg heller forsto ikke dette med vannbytter med det samme. Men etter en overhøvlig så forsto jeg det godt. Og har i ettertid skiftet vann så det spruter rundt meg.
takk for ett (mer) saklig svar,og tar selvfølgelig til meg kritikk..er en grunn til at det kalles nybegynner-forum regner jeg med bare lurte på om det var dere som var overdrevent nazi på vannbytte og verdier,eller om jeg faktisk var veldig naiv på hvor viktig det er
Tante Astrid
Tror faktisk du ville hatt god nytte av å kjøpe deg en test for nitrat for å sjekke om vannbytterutinene dine er holdbare. Den er nok dessverre en av de litt mer innviklede testene å forstå, men kanskje du kan få noen til å hjelpe deg de første gangene? Er nitrat-nivået ditt høyt like før du skifter vann så er det liten tvil om at fiskene dine ikke har optimale forhold hos deg. Løsningen er da å skifte oftere vann, eventuelt redusere antallet fisk i karet. Bruk testen til å finne ut hvor ofte du må skifte vann for å holde nitraten nede på et akseptabelt nivå. Egentlig ganske enkelt :) Høye nitrat-verdier gir sjelden umiddelbar død hos fiskene (om det ikke er skyhøyt da), men det kan gi fiskene redusert immunforsvar slik at de lettere blir utsatt for andre sykdommer. Redusert immunforsvar gir også større dødelighet når de først blir syke. Synes du det blir for mye arbeid med å skifte vann ofte så kan det være at du gjør ting litt mer arbeidskrevende enn det behøver å være. Bruk hevertslange til å få vannet ut av karet og har du noe som er høyere enn akvaret å sette bøtten med påfyllingsvannet på, så kan du bruke hevert når du fyller vann i også. Synes du fremdeles det er for mye jobb så er det ikke sikkert dette er den rette hobbyen for deg. De fleste som driver med akvarier i mange år liker faktisk vannbyttene, ikke så mye arbeidet kanskje, men det å se fiskene kose seg etterpå :D
takk for fint svar=) skal prøve å få invistert i nitrat test da,da jeg har skjønt at det er viktigste å teste!=) jeg liker det,men har ikke skaffet meg slange enda,så litt mer jobb er det jo,siden jeg står med en bolle å fyller på og av vann)
Frode Berntzen
Noen ganger leser jeg tråder med interesse og andre ganger med undring ..... denne er helt klart med undring, så lurer nok på om du rett og slett er ett forumtroll....... som nybegynner så burde du lytte til råd og ikke argumentere mot dem..... men hvis det skulle vise seg at du er nybegynner så legger jeg ved ett par bilder av mine to store karr 960 l og 530 l .... disse skifter jeg 200 liter vann ca 3 ganger i uka på, og hva har jeg igjen for det..... Ett lite stykke natur rett inn i hjemmet mitt med flotte sunne fisker fra forsjellige verdensdeler
hvis jeg hadde vært ett troll så hadde jeg nok ikke hatt så mange innlegg som jeg har,og lagt ut ting på kjøp og salg osv
og ikke hadde jeg vært så nerd å trollet på ett fiske-forum heller egentlig:p
B. Andresen
[QUOTE=Frode Berntzen]Noen ganger leser jeg tråder med interesse og andre ganger med undring ..... denne er helt klart med undring, så lurer nok på om du rett og slett er ett forumtroll....... som nybegynner så burde du lytte til råd og ikke argumentere mot dem..... men hvis det skulle vise seg at du er nybegynner så legger jeg ved ett par bilder av mine to store karr 960 l og 530 l .... disse skifter jeg 200 liter vann ca 3 ganger i uka på, og hva har jeg igjen for det..... Ett lite stykke natur rett inn i hjemmet mitt med flotte sunne fisker fra forsjellige verdensdeler


Så flott det ser ut.enig=)
Shiramor
Du er ikke den eneste som har fundert på det der med vannskifte. Jeg diskuterer det ofte med akvariefolk jeg møter, og mitt inntrykk er at de som ikke er så nøye med vannskifte får forskjellige problemer som de ikke forstår årsaken til. Det er også en økonomisk fordel å ikke sluntre unna med vannskifte. Vann fra krana er omtrent gratis, og det er med på å holde oppe immunforsvaret til fiskene. Det finnes mange typer bakterier, nematoder o.l i akvariene, og de skader ikke fisk som er sterke. Så snart vannet inneholder restavfall og giftstoffer så vil fiskene bruke energi på å holde seg mest mulig friske. Beskyttelsen mot div. angrep reduseres. Får de f.eks et lite sår så vil det lett bli et problem med bakterieinfeksjon, eller de får hvitprikk, bukvannsott eller andre plager som blir forsterket av dårlig vannkvalitet. Må du da begynne med innkjøp av medisiner, vannforbedringsmidler og kanskje ny fisk så blir dette en unødvendig dyr hobby, og det skaper bare frustrasjoner. Derfor er det mye bedre å forebygge ved å skifte vann, og heller ordne seg med utstyr så det gjøres på en lettvint måte. Gjør det til en vane på en bestemt dag, og de fleste fiskene vil vise sin "takknemlighet" med vakre farger, spenstige bevegelser, sunn helse osv, og i tillegg så får plantene ekstra sporstoffer fra kranvannet. Så kan heller medisinene stå der i hylla og gå ut på dato ;-)
så sant så sant=) takk
mye koster nitrit tester da? og hva skal jeg se etter? hva er høyt,hva er lavt(?) hva er passe?...er det forskjell fra hvilke type fisker jeg har,eller er ikke nitritt bra i det heletatt for noen??
Pris varierer vel fra butikk til butikk, som oftest billigst om du kjøper på nett.

Nitritt burde være 0. Nitrat er den største grunnen til at vi bytter vann, høye verdier der er skadlig over tid. Nitratverdier under 20 er greit.
siande
Pris varierer vel fra butikk til butikk, som oftest billigst om du kjøper på nett. Nitritt burde være 0. Nitrat er den største grunnen til at vi bytter vann, høye verdier der er skadlig over tid. Nitratverdier under 20 er greit.
så nitritt og nitratt er 2 villt forskjellige ting? å herre,er det rart man er forvirra..hva er viktigst å teste?
Plussmedlem
Maddy
mye koster nitrit tester da? og hva skal jeg se etter? hva er høyt,hva er lavt(?) hva er passe?...er det forskjell fra hvilke type fisker jeg har,eller er ikke nitritt bra i det heletatt for noen??


Nitritt skal til enhver tid være på 0. Det er ren gift for alle fisker og selv små konsentrasjoner vil kunne ta livet av de. Nitritt i seg selv er ikke bra for annet enn de filterbakteriene som lever av det. Ikke før disse har benyttet seg av nitritten og brutt den ned til nitrat, blir denne nitrogenforbindelsen utnyttbar for andre enn bakterier. Da blir det planteføde.

hva de koster avhenger av type og produsent.
Tilfeldig bekjentskap
© Kim F
Reklame for plussmedlemskap