Stines verden i vann. (side 2)

Har akkurat tatt en vask i 25L og 80L.
Den relativt nyoppstartede 80L (2 mnd) har hatt en utrolig vekst i den ENE sverdplanten jeg hadde. Som nå har blitt 3. Er ikke meg i mot og fiskene ser ut til å like det veldig godt.
Skal snart legge noe javamose over sandhula, som skal flyttes litt på først, for jeg liker ikke plasseringen den stå i akkurat nå. Men skal ikke flytte dem helt med det samme.
Mine 4 skjørtetetra flytter ut og flytter i stedet inn i min kjærestes kar.

Skal også hente kampfisk i helga og gleder meg kjempemye!

Har sett en del på Kinesisk værål og kunne virkelig tenkt meg noen sånne.
De skal selvfølgelig bo i en 3000L før folk tror jeg skal stappe dem i 80L.
Der skal de bo sammen med en flaggermusfisk og de to gjøkmallene som alt er der. Har tenkt på hvilken fisk som skal være hovedfisk i det karet. Skal finne meg en fin, og ikke så alt for stor en. Siden flaggermusfisken blir gigantisk etterhvert.
I dag skal vi hente kampfisken! Om ikke så altfor lenge, må bare få i oss noe frokost kjøre litt tog osv.
Mine skjørtetetra fikk i allefall en lang reise i går. Først en time i bil, vente ett kvarter på tog, så en og en halv time med tog. Så fremme.
Men de har slått seg til ro i sitt nye hjem hos kjæresten min, så det ser veldig greit ut.
Kickstarta også ett filter i går til en gigabolle. Ble en del gris og latter. Mest fordi to som skal holde på med en gigabolle sammen. Går ikke så bra. x]
Heisann!
Jeg lurer på når dere ca kommer til Trondheim?
13:28 er toget fremme. Så må vi gå bittelitt.. Så, rundt der ett sted.
Toget stopper bare noen hundre meter unna der jeg bor, men vet ikke helt hva stasjonen heter....kanskje lademoen?
Jepp. Så blir ikke lange gåturen. ^^
Yay! Fikk etter en del om og men og litt surr kommet oss til MarenB i dag! Det var kjempekoselig.
Fikk med oss to utrolig fine kampfisk som for øyeblikket holder på å flytte inn i sitt nye hjem. De har jo allerede fått navn, Edwin og Nei.
Grunnen til att den ene heter Nei er fordi etter vi fant ut at vi skulle gi dem navn spurte jeg mine kjæreste om hva hans skulle hete. Kjæresten min har tourette og fikk akkurat da Nei tics. Så når jeg spurte, fikk jeg svaret Nei. Derfor blir den hetende det. Så det ble litt morsomt.
Jeg er kjempefornøyd.
Heisann!
Håper kampfiskene vil leve opp til forventningene! Kjempekoselig at du og kjæresten din tok turen hit i dag, det er bare å komme igjen en annen gang!
De gjør! De er kjempefine og aktive fisker.
Vi kommer nok innom flere ganger ja. Vi synes det var kjempekoselig å besøke deg. I tillegg ble jo kjæresten så sjarmert av rekene (heldigvis), så blir nok reker på oss og veldig snart.
Da har vi planlagt kjøp av omkring 20 kirsebærreker som en start. Blir vell om noen uker tenker jeg.
Også vises det at Edwin (Kampfisken) trives kjempegodt i karet. Han har blitt skikkelig fin og lilla. Gleder meg til å se fargeutviklingen når han blir større. Håper han beholder den han har nå, for den lillafargen er fantastisk fin!
Han satte seg fort i respekt hos de andre fiskene så nært som Petrus, min gigacory. De er alltid å finne nærme hverandre. Edwin først, og Petrus hakk i hæl. Det er helt vittig å se på.
Dessuten har han kapret den største sandhula om natta. Det som engang var Coryenes hule ble fort Edwin og Petrus sin. Så de ligger der om natta ser jeg. Ganske morsomt å se på.
En ny beboer har flyttet inn i 80literen. En sjarmerende prikket knurremalle! Han har søte barter og er bare yngelen enda. Han er kjempesøt og knøttliten enda. Nekter å bruke hula gjør han og. Han foretrekker ett bittelite høl midt på rota i stedet.
Jeg har også lagd frossenfor til fiskene i dag. Mest på grunn av Edwin. Tenkte å lage til helga, men han skjønner ikke helt konseptet med flakfor eller annet for. Så fant ut jeg skulle være litt snill og lagde i dag i stedet. Det falt derimot i smak.
lage frossen fôr? Men hva mener du med det? Noe fôr jeg ikke vet om dette eller?
Liksom, lage fôr.. Som ligger i frysern. Det er frossenfôr. XD
Å mygglarver? jeg gjør det meget enkelt jeg da. knekker dem opp og legger dem i en ny pose i fryseren sånn at det bare er og hente og slippe terninger opp akvariene.

1=20l 2=64l 3=120l. så jeg bruker 12terninger i uka.
I denne har jeg ting som reker, div grøntfôr osv. Ble en hit hos kampfisken. Noe jeg er veldig glad for.
Har du oppskrift?
Det er nok jeg som har skylda når det kommer til tørrfôr....
Jeg har bare gitt kampfiskene det 1 gang og det var da jeg kom på at "dette har de ikke fått før!":O De lot bare flakene synke til bunnen og ventet på mat:p Jeg skulle ha vent de til det fôret også, så i morgen så står flakfôr på menyen her

Jeg er ikke så glad i å gi flakfôr til fiskene mine da jeg synes de viktige stoffene fort kan forsvinne om man oppbevarer de feil og da er de bare....flak. Her går det mest i frossen artemia, røde og sorte mygglarver. Det hadde vært gøy å laget noe selv, så om ikke oppskrifta er hemmelig så hadde det vært gøy!

Jeg må si det er artig å lese at kampfisken fikk et så bra hjem!
Den er aldeles ikke hemmelig. Så den kan du få! Hadde jo tenkt å prøve å lage frossenfôr selv og slutte helt med flakfor. Det ble også faktisk billigere i forhold til mengde for.

Husker ikke hvor mye av hvert jeg brukte. Det ble en fin grønn gugge for å si det sånn!
Jeg brukte Reker, Spinat, Brokkoli, Hvitløk, Paprika og en liten dæsj mygglarver. Kjørte alt i blender, tilsatte gelatin slik at det skulle binde seg sammen, putta i en pose, klemte flat og stappa i frysern! Ble en innertier. Angrer ikke på at jeg satte i gang, gøy var det også. Lukter heftig hvitløk i hele huset etterpå da.
Endelig har ALLE fiskene skjønt at frossenfor er tingen! Great!
De spiser det faktisk med bedre apetitt en de gjorde med flakfor osv. Tilogmed knurremallen våkner når jeg kaster det neddi, så da slipper jeg heldigvis å fore den med lyset av.
Edwin spiser med stor apetitt og surrer fremdeles rundt med Petrus hakk i hæl. Det er helt snålt det der.

Har kjempelyst på en sugemalle nå. Men jeg har blitt så opphengt i fisker med bart. De er så sjarmerende! Og jeg finner ingen sugemaller med bart. Skuffaaa.. Så om noen vet av noen, for all del, skrik ut.

Noen av glødebåndstetraene begynner å bli litt rund rundt magen også, tror kanskje det er tetrayngel på vei.

Bilde 1: Min kjærestes gullfisk
Bilde 2: Kollasj til skoleoppgave, med en Platy som base.
Hva gjør man når man er lys og lydsky, hodet føles som en heliumballong og flashbacks fra gårsdagens eventyr snurrer som en film i hodet ditt.. Joda, man har sånn 40% vannbytte i alle akvariene!
Det var egentlig skikkelig godt bare å gjøre noe etter en kveld med eventyr på byen.
Knurremalla skal fremdeles på død og liv ligge inni hølet i rota selv om det er bare hodet som får plass og resten av kroppen henger utenfor. Tydeligvis flere en meg som er lyssky i dag.
Edwin har blitt kjempetam. Mat er best fra hånden og han er aktivt fremme ved glasset når han hører noen komme inn på rommet.
Kjempenusk!

Pusekatten min prøvde å servere meg frokost i mårrest også.. Hoppa inn vinduet og satt stolt på gulvet og mjauet. Jeg glor ned på henne, og der har hun en gigantisk mus i kjeften. Nesten på størrelse med hodet hennes. Sur og grinete som jeg var ble dette lite populært, så jeg sendte henne ett "UT" blikk, som hun har lært seg for lengst att vi bruker når vi er sinna, og hoppet likegodt ut igjen. Dakar pusen.
Som regel får hun ros for å være musefanger, siden der er hundreogørti mus i enga ved siden av. Da unngår vi at de kommer i hus. Men i mårrest var jeg så grinete at jeg bare hadde lyst til å grave meg ned.
Men nå ligger gullet og bare er søt ved siden av meg. Begge er tilgitt så alt er bra igjen.

Fiskene ser også fornøyde ut med rent og fint vann.
Var jo med noen små flyteplantegreier når jeg henta Edwin, så jeg putta de likegodt i akvariet han skulle være i. De vokser kjempefort. Så tydelig at forholdene jeg har i akvariet passet de små plantegreiene ypperlig. De sprer seg og vokser masse. Så nå har noen av dem fått flyttet over til yngelkaret. Det passer jo meg kjempebra.
Tenkte egentlig jeg skulle ta ett bilde av verdens søteste Edwin, men han var på oppdrag "plage knurremalle" så han var fint opptatt med det og dermed umulig å ta bilde av. Men jeg ble møtt av enda et søtt syn, nemlig pus som ligger søtt i senga med tunga på nesa.

Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap