Kan det med oppheving av dette forbudet, bli lov å ta med fisk som handbagasje igjen? (side 2)
Ja. Virkelig.
100 ml? Fikk inntrykk av at mengde væske ikke spiller en rolle, men at det må vere i en slik liten plastpose med lukker.
Gikk uansett bra. Jeg var jo særdeles avslappet da jeg ikke tenkte på konsekvensene. Var langt værre da jeg tre uker senere kom med barnegaver i plastpose, kjøpt på vei til flyplassen. Om det var en lekepistol inni pakken....hø! Erfaringen min er da at man har alle tingene sine i en lukket bag/veske. IKKE plastposer.
100 ml? Fikk inntrykk av at mengde væske ikke spiller en rolle, men at det må vere i en slik liten plastpose med lukker.
Gikk uansett bra. Jeg var jo særdeles avslappet da jeg ikke tenkte på konsekvensene. Var langt værre da jeg tre uker senere kom med barnegaver i plastpose, kjøpt på vei til flyplassen. Om det var en lekepistol inni pakken....hø! Erfaringen min er da at man har alle tingene sine i en lukket bag/veske. IKKE plastposer.
Postet 02.05.10 kl 22:56
SkywalkerEr ikke noe problem å ta med fisk på flyet sånn reglene er nå i dag. Det at det svømmer en fisk i posen er bevis nok på at det ikke er sprengstoff.
det kommer faktisk helt an på hvem du treffer på i kontrollen (dessverre).
personlig har jeg ingen problemer med å slippe igjennom en gjennomsiktig pose med fisk (på innlandsflight) etter en konferering med høyere hold men f.eks koraller og LS kan jeg ikke forsvare.
MEN... hvis man blir nektet pga 100 ml regelen så er faktisk dette berettiget selv om det kan virke idiotisk.
vil forøvrig ikke anbefale å sende poser med levende innhold igjennom røngtenmaskinene, de er ikke sertifisert for levende vev.
Postet 02.05.10 kl 23:51
Vil ikke anbefale å forsøke å ta med fisk som handbagasje såfremt du ikke har gode kontakter innenfor Avinor og de som driver sikkerhetskontrollen.
Blir du stoppet med fisk, får du et kjempeproblem.
Hva skal du gjør med fisken? Kaste dem i søpla?
Dra tilbake til butikken der du kjøpte dem? Hva med flybilletten du har kjøp?
Få noen til å komme på flyplassen og hente fiskene?
Har mange ganger gjort dette på den rette måte, bestilt plass til fisken som levende dyr, og selv da er det vanskelig. Det er bare SAS som tar med andre dyr enn hund og katt, slik at det Norwegian er utelukket. Sist Bengt F kom med en kasse fisk ble han ropt opp og bare så vidt fikk være med flyet, selv om alt var avklart i forkant.
Avinor er meget tydelig på hva du kan ta med deg;
Reglene for hva du kan ha med om bord er skjerpet. Hovedregelen er at det ikke er tillatt å ta med væske igjennom sikkerhetskontrollen, men du får kjøpt drikke ol. på innsiden av sikkerhetskontrollen.
Det finnes unntak fra regelen som gjør at du kan ha med små mengder flytende toalettsaker, medisiner eller barnemat inn i flyet. Hver beholder kan romme maksimalt 100 milliliter (mL), og alle beholderne må få plass i én gjennomsiktig én-liters pose. Beholdere som rommer mer enn 100 mL kastes uavhengig av hvor mye væske de inneholder.
SAS sier;
Hovedregelen er at det ikke er tillatt å ta med flytende væsker i håndbagasjen.
Det er likevel åpnet for å ta med små mengder væske så lenge:
* væskene er i beholdere på inntil 100 milliliter hver (beholdere som rommer mer enn 100 ml kastes uavhengig av hvor mye væske de inneholder)
* beholderne er plassert i en gjennomsiktig, gjenlukkbar ("zip-lock") plastpose med kapasitet på høyst 1 liter.
1) Hva regnes som væske?
Eksempelvis vann, brus, vin, smørepålegg, gelè, krem, deodorant, parfyme, lipgloss, mascara, tannkrem, barberskum, spraybokser, lighter og gjenstander med lignende konsistenser. Lista er ikke komplett. Er du usikker, ta kontakt med Luftfartstilsynet.
Luftfartstilsynet sier;
Væskeforbudet fortsetter
EU har vedtatt en ny regelverkspakke for security. Deler av pakken har til hensikt å fjerne væskeforbudet innen 2013, men inntil videre fortsetter det som i dag.
Det vil fortsatt være slik at passasjerer kun kan ha med seg forseglede tax free-poser og væske i små kvanta gjennom sikkerhetskontrollen. Dette gjelder både i Norge og resten av Europa.
- Væskeforbudet vil i realiteten være slik som det er i dag, inntil teknologi som skiller lovlig væske fra ulovlig, er på plass, sier avdelingsdirektør for Security i Luftfartstilsynet, Jørgen Ingebrigtsen. Dette mener man vil være mulig å gjennomføre innen 2013.
Blir du stoppet med fisk, får du et kjempeproblem.
Hva skal du gjør med fisken? Kaste dem i søpla?
Dra tilbake til butikken der du kjøpte dem? Hva med flybilletten du har kjøp?
Få noen til å komme på flyplassen og hente fiskene?
Har mange ganger gjort dette på den rette måte, bestilt plass til fisken som levende dyr, og selv da er det vanskelig. Det er bare SAS som tar med andre dyr enn hund og katt, slik at det Norwegian er utelukket. Sist Bengt F kom med en kasse fisk ble han ropt opp og bare så vidt fikk være med flyet, selv om alt var avklart i forkant.
Avinor er meget tydelig på hva du kan ta med deg;
Reglene for hva du kan ha med om bord er skjerpet. Hovedregelen er at det ikke er tillatt å ta med væske igjennom sikkerhetskontrollen, men du får kjøpt drikke ol. på innsiden av sikkerhetskontrollen.
Det finnes unntak fra regelen som gjør at du kan ha med små mengder flytende toalettsaker, medisiner eller barnemat inn i flyet. Hver beholder kan romme maksimalt 100 milliliter (mL), og alle beholderne må få plass i én gjennomsiktig én-liters pose. Beholdere som rommer mer enn 100 mL kastes uavhengig av hvor mye væske de inneholder.
SAS sier;
Hovedregelen er at det ikke er tillatt å ta med flytende væsker i håndbagasjen.
Det er likevel åpnet for å ta med små mengder væske så lenge:
* væskene er i beholdere på inntil 100 milliliter hver (beholdere som rommer mer enn 100 ml kastes uavhengig av hvor mye væske de inneholder)
* beholderne er plassert i en gjennomsiktig, gjenlukkbar ("zip-lock") plastpose med kapasitet på høyst 1 liter.
1) Hva regnes som væske?
Eksempelvis vann, brus, vin, smørepålegg, gelè, krem, deodorant, parfyme, lipgloss, mascara, tannkrem, barberskum, spraybokser, lighter og gjenstander med lignende konsistenser. Lista er ikke komplett. Er du usikker, ta kontakt med Luftfartstilsynet.
Luftfartstilsynet sier;
Væskeforbudet fortsetter
EU har vedtatt en ny regelverkspakke for security. Deler av pakken har til hensikt å fjerne væskeforbudet innen 2013, men inntil videre fortsetter det som i dag.
Det vil fortsatt være slik at passasjerer kun kan ha med seg forseglede tax free-poser og væske i små kvanta gjennom sikkerhetskontrollen. Dette gjelder både i Norge og resten av Europa.
- Væskeforbudet vil i realiteten være slik som det er i dag, inntil teknologi som skiller lovlig væske fra ulovlig, er på plass, sier avdelingsdirektør for Security i Luftfartstilsynet, Jørgen Ingebrigtsen. Dette mener man vil være mulig å gjennomføre innen 2013.
Postet 03.05.10 kl 00:00
Stina Engerudvil forøvrig ikke anbefale å sende poser med levende innhold igjennom røngtenmaskinene, de er ikke sertifisert for levende vev.
Er det mulig å ikke sende gjennom røntgenmaskinene da?
Vise frem fisken og be om at den ikke tas via maskinen?
Hva skjer med fisken om personen i kontrollen ikke er en av de som slipper fisken inn på flyet? Blir den da forsvarlig avlivet, eller får man ikke være med flyet?
Postet 03.05.10 kl 00:01
Endret: 03.05.10 kl 11:32
julnilEr det mulig å ikke sende gjennom røntgenmaskinene da? Vise frem fisken og be om at den ikke tas via maskinen? Hva skjer med fisken om personen i kontrollen ikke er en av de som slipper fisken inn på flyet? Blir den da forsvarlig avlivet, eller får man ikke være med flyet?
for å ta det siste først, blir du nektet så er fisken/posen ditt ansvar. hva du gjør med den på utsiden er umulig for oss å vite men man har da alltid et håp om at personen har et snev av humane gener (dog, chartersesongen får meg til å undre, folk glemmer igjen ungene men husker taxfreeposen).
og ja, hvis du velger å prøve å ta med fisk så be om at den tas på utsiden av maskinen. det finnes alternative løsninger for innholdskontroll.
forøvrig et meget bra innlegg av Nils Vollestad over her.
Postet 03.05.10 kl 00:05
Endret: 03.05.10 kl 00:06
Nils VollstadVil ikke anbefale å forsøke å ta med fisk som handbagasje såfremt du ikke har gode kontakter innenfor Avinor og de som driver sikkerhetskontrollen. Blir du stoppet med fisk, får du et kjempeproblem.
Jeg deler ekteseng med en brannmann ansatt i Avinor, men det hjelper meg ikke mye....
Er nesten håpløst dette, jeg blir så frustrert.....sukk...
Postet 03.05.10 kl 00:26
Postet 03.05.10 kl 00:35
Postet 03.05.10 kl 11:19
Postet 03.05.10 kl 11:27
Postet 03.05.10 kl 11:45
Hvis man får lov til å ta med seg en helt tom trelitersflaske, f.eks., (eller en pose), samt kanskje en 100 ml-flaske med aquasafe, kan man løpe inn på toalettet innenfor sikkerhetskontrollen og fylle opp trelitersflaska med vann med rett temperatur, og få fisken over dit med en gang man har fått sjonglert den gjennom sikkerhetskontrollen.
Men det blir selvsagt sinnsykt stressende for den som skal gjøre det, og enda mer stressende for fisken. Jeg holder på at det må finnes alternative transportmåter enn fly.
Det går an å kjøre fra Oslo til Tromsø på rundt 24 timer hvis man ikke stopper. :P
Men det blir selvsagt sinnsykt stressende for den som skal gjøre det, og enda mer stressende for fisken. Jeg holder på at det må finnes alternative transportmåter enn fly.
Det går an å kjøre fra Oslo til Tromsø på rundt 24 timer hvis man ikke stopper. :P
Postet 03.05.10 kl 11:52
Postet 03.05.10 kl 11:58
Postet 03.05.10 kl 12:19