- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Bakterier fra akvarievann? (side 2)
Bakterier fra akvarievann? (side 2)
Kampfisk[QUOTE=SGS]har erfart at eksemen min blir veldig hissig hvis jeg er i akvarievannet uten hansker. Mye hissigere enn i vanlig kranvann.
Pleier du tilfeldigvis å fore fiskene med røde mygglarver?Ja, men jeg pleier å gjøre det når det er noen dager til vannskifte, for at det skal være minst mulig spor igjen av dem. Jeg har alltid hansker på når jeg forer med mygglarver, og tar ikke direkte i dem.
Postet 17.05.10 kl 19:57
Jeg har en tatovering på armen, og den hovner av og til opp om jeg har den nedi akvarievann. Skjedde like mye før, da jeg aldri foret med røde mygglarver, som nå, når jeg forer nesten daglig med røde mygglarver.
Nå passer jeg på å gå nedi med den andre armen istedet når jeg skal luke ol. Tatoveringen har aldri hovnet opp ellers, men kan bli skikkelig hoven om jeg har den i akvarievann.
Men får man ikke slike problemer, så er det jo heller ikke noe poeng å i absolutt unngå akvarievann heller. Jeg veldig nøye med å vaske meg skikkelig etterpå, slik at jeg får vekk alle rester av akvarievann. Da går det som oftest greit, selv om jeg har vært oppi med begge hendene.
Nå passer jeg på å gå nedi med den andre armen istedet når jeg skal luke ol. Tatoveringen har aldri hovnet opp ellers, men kan bli skikkelig hoven om jeg har den i akvarievann.
Men får man ikke slike problemer, så er det jo heller ikke noe poeng å i absolutt unngå akvarievann heller. Jeg veldig nøye med å vaske meg skikkelig etterpå, slik at jeg får vekk alle rester av akvarievann. Da går det som oftest greit, selv om jeg har vært oppi med begge hendene.
Postet 18.05.10 kl 14:55
heJeg har en tatovering på armen, og den hovner av og til opp om jeg har den nedi akvarievann. Skjedde like mye før, da jeg aldri foret med røde mygglarver, som nå, når jeg forer nesten daglig med røde mygglarver. Nå passer jeg på å gå nedi med den andre armen istedet når jeg skal luke ol. Tatoveringen har aldri hovnet opp ellers, men kan bli skikkelig hoven om jeg har den i akvarievann. Men får man ikke slike problemer, så er det jo heller ikke noe poeng å i absolutt unngå akvarievann heller. Jeg veldig nøye med å vaske meg skikkelig etterpå, slik at jeg får vekk alle rester av akvarievann. Da går det som oftest greit, selv om jeg har vært oppi med begge hendene.
Tatoveringer er egentlig ingenting annet enn arrvev med farge på, og arrvev ofte mer følsomt for påvirkninger enn normal, friskt vev.
Og litt tilbake på det som nevnes tidligere her i tråden så utsetter vi oss daglig for bakterier som potensielt kan gjøre oss syke. Felles for de fleste slike bakteriologiske infeksjoner er det at de stort sett kommer til kort mot menneskets immunforsvar så lenge dette ikke er svekket.
Ser det nevnes E.coli et sted tidligere her. Lite sannsynlig at man finner e.coli i akvarievann med mindre man har fekal materie på fingrene (også kalt bæsj) og umiddelbart putter hendene i karet. E.coli vokser dårlig i vann fordi den er eutrof. Men ja, den brukes som indikator på vannforurensing, dette fordi dens tilstedeværelse indikerer en nylig forurensing.
E.coli i seg selv er egentlig relativt harmløs, men kan forårsake sykdom hvis den havner steder der den ikke skal være.
Postet 19.05.10 kl 13:00
heJeg veldig nøye med å vaske meg skikkelig etterpå, slik at jeg får vekk alle rester av akvarievann.
Haha, ja folk er forskjellige. Selv vasker jeg hendene grundig før jeg skal gjøre noe oppi akvariet, for så å skylle godt med vann for å bli kvitt alt av såperester. Dette er jeg ekstra nøye med siden jeg snuser, og vil unngå å få nikotin i akvariet *grøss og gru*. Etter at jeg har gjort meg ferdig med akvariene skylder jeg hendene lett i vann - hvis jeg husker det
Jeg har supersensitiv hud, men har aldri reagert på noe som har med akvarier å gjøre. Fôrer ikke med røde myggiser, men mye annet frossenfôr (sorte mygglarver, tubifex, dafnier, cyclops, moina, artemia o.l.) og har aldri reagert på noe av det. Bruker hendene til å ta fôret ut av posen, for så å skylle hendene i vann.
Heldigvis kan jeg bruke min supersensitive hud til noe positivt i akvariehobbyen. Hvis vannverket her, NRV, bestemmer seg for å klore vannet, merker jeg det nesten før kloren rekker å komme til krana her i huset Men nå er vi Nedre Romerikinger heldige med et veldig godt vannverk, har fortsatt til gode å høre at de trenger å klore vannet.
Postet 19.05.10 kl 13:13
Vasker dem nøye før også, for fiskenes del :P Og som du sier, skylle veldig godt for å være helt sikker på at alle såperester er vekke.
Jeg hadde neppe vært så nøye med vask etterpå hadde det ikke vært fordi jeg vet jeg kan reagere. Ikke noe særlig å gå med opphovnet og kløende arm bare fordi man ikke gadd å vaske den etterpå.
Victor, ja det stemmer, og at det nok er grunnen til at jeg reagerer kun der, og ingen andre steder på kroppen/armen. Det stedet jeg reagerer mest er også det stedet tatovøren tatoverte for dypt...
Jeg er ikke plaget med sensitiv "eksem" hud ellers, men jeg får kuldeutslett i form av elveblest, og kan hovne opp slik av noen andre ting.
Når jeg tenker meg om, så tror jeg faktisk at jeg reagerte mer i den perioden jeg tilsatte aquasafe. Er faktisk ganske sikker på det, da kunne jeg starte å hovne opp i det øyeblikket jeg tok hånden oppi. Etter jeg sluttet med aquasafe kan jeg faktisk ikke huske å ha reagert, men så har jeg også blitt flinkere med hånd/arm vask også, så det kan være derfor.
Jeg hadde neppe vært så nøye med vask etterpå hadde det ikke vært fordi jeg vet jeg kan reagere. Ikke noe særlig å gå med opphovnet og kløende arm bare fordi man ikke gadd å vaske den etterpå.
Victor, ja det stemmer, og at det nok er grunnen til at jeg reagerer kun der, og ingen andre steder på kroppen/armen. Det stedet jeg reagerer mest er også det stedet tatovøren tatoverte for dypt...
Jeg er ikke plaget med sensitiv "eksem" hud ellers, men jeg får kuldeutslett i form av elveblest, og kan hovne opp slik av noen andre ting.
Når jeg tenker meg om, så tror jeg faktisk at jeg reagerte mer i den perioden jeg tilsatte aquasafe. Er faktisk ganske sikker på det, da kunne jeg starte å hovne opp i det øyeblikket jeg tok hånden oppi. Etter jeg sluttet med aquasafe kan jeg faktisk ikke huske å ha reagert, men så har jeg også blitt flinkere med hånd/arm vask også, så det kan være derfor.
Postet 19.05.10 kl 16:22
Postet 19.05.10 kl 16:28
Mykobakterier som forårsaker fisketuberkolose kan smitte fra akvarievannet til mennesker. Heldigvis er det ikke så farlig for mennesker som for fisk. Resultatet er normalt plagsomme utslett på hender og armer, men dette kan som regel behandles med antibiotika... Det er nok ikke så mye annet å være redd for når det gjelder bakterier og smitte fra akvarievann.
Postet 14.06.10 kl 22:35
Inaktiv bruker

Akvarievann
Viss du får akvarievann i dei vill som symptomer som løs mage,(diare)så ikke bruk noe slange til og suge vannet opp med ,bruk ei pumpe eller ein hånd pumpe ,ta dei ikke på munnen med hender som har våre i akvarivannet,1 dråpe er nok til og sette i gang løs mage problemer,(av egen erfaring).
MVH:Roald Tønnesen
MVH:Roald Tønnesen
Postet 14.06.10 kl 23:24
Akvariet mitt er ikke lengre enn 1m fra pc'n, jeg har satt et rør oppi karet så jeg kan drikke nesten så mye vann jeg vil uten å måtte hente vann hele tiden. Jeg digger temperert akvarievann, om jeg ikke kunne ha drukket dette vannet kunne jeg heller ikke ha hatt fisk i det Genialt er det med tanke på med vannbytter også.
Postet 14.06.10 kl 23:49
Endret: 14.06.10 kl 23:50
Postet 15.06.10 kl 15:58
Endret: 15.06.10 kl 15:58
Man bør helst vaske fingrene godt etter å ha rørt i akvariet da fisk har annen bakteriekultur enn oss mennesker. Ellers vil man kunne spre bakteriene utover hele huset. Fiskemat kan også inneholde en del bakterier som en ikke ønsker å få i seg. Det blir nok, nok vann til fiskene i springen, selv om man vasker fingrene etterpå.
Postet 15.06.10 kl 17:35
milo83Man bør helst vaske fingrene godt etter å ha rørt i akvariet da fisk har annen bakteriekultur enn oss mennesker. Ellers vil man kunne spre bakteriene utover hele huset. Fiskemat kan også inneholde en del bakterier som en ikke ønsker å få i seg. Det blir nok, nok vann til fiskene i springen, selv om man vasker fingrene etterpå.
Næmmen. Hva skjer når man sprer fiskene sin bakteriekultur da?
Postet 15.06.10 kl 18:02
Da kan det formere seg hvis forholdene ligger til rette rundt omkring på pc/tastatur, mobil, dørhåndtak osv. og derifra har det lett for å forsvinne oppi øyne og munn. Men det er jo ikke sånn at man alltid blir syk av det, men man kan f.eks. får dårlig mage, øyeinfeksjon og slikt. Så problemet er ikke i seg selv at man får bakterier på huden, men heller hvor de havner etterpå. Det blir litt som å gå på do uten å vaske hendene.
Postet 15.06.10 kl 18:37
Endret: 15.06.10 kl 18:47
Inaktiv bruker

Noen tåler sikkert mer enn andre der. Jeg har ihvertfall begynt å være litt mer forsiktig og ble frisk igjen etter at jeg begynte å vaske hendene etter å ha vært med dem i akvarievann
Postet 15.06.10 kl 22:56
TønnesViss du får akvarievann i dei vill som symptomer som løs mage,(diare)så ikke bruk noe slange til og suge vannet opp med ,bruk ei pumpe eller ein hånd pumpe ,ta dei ikke på munnen med hender som har våre i akvarivannet,1 dråpe er nok til og sette i gang løs mage problemer,(av egen erfaring). MVH:Roald Tønnesen
Det kan finnes Salmonella smitte i akvariet, men det er ganske sjeldent. Vannet fra et velholdt og friskt akvarium er ikke farlig.
Synes det ble mye tull i denne tråden. Mykobakterier som jeg nevnte tidligere i tråden, er det vanligste, men allikevel ikke særlig utbredt. Vibrio bakterier og Salmonella kan også smitte, men dette er sjeldent.
I det hele fisk er nok det beste "kjæledyr" man kan ha. ... også når man tenker på smittefare og risikoen for å bli syk..
Postet 15.06.10 kl 23:15
En ting jeg gjerne vil tilføye når vi snakker om smitte fra fiskene/ akvarievannet er innvollsorm. Det er vel ikke så mange typer som smitter direkte til oss igjennom vannet, men da jeg hadde kardinaltetra med innvollsorm var jeg livredd for at jeg kunne ha blitt smittet siden jeg brukte suge-metoden ved vannskifte før jeg fant ut hva som feilte dem. Jeg er ikke sikker på hvilken type orm de hadde, men en stund var jeg inne på bendelorm. Den er visst ikke vanlig i Norge, men så er jo ikke fiskene norsk heller. Det var skikkelig guffent å tenke på. :P
Postet 16.06.10 kl 18:46
Det er faktisk gjort vitenskapelige undersøkelser på dette - her er reultatet av den ene presentert.
Det viktigste patogenet de fant, var Pseudomonas aeruginosa. Denne bakterien er en ganske vanlig bakterie i mage-tarmsystemet hos mennesker, men kan gi sykdom hos mennesker med redusert immunforsvar.
Sitat fra lommelegen.no :
"Pseudomonas aeruginosa er en vanlig bakterie i tarmene hos mennesker. På mennesker med nedsatt allmenntilstand kan den den gi alvorlige infeksjoner (lungeinfeksjoner ved cystisk fibrose, sepsis på intensivpasienter, skjelettinfeksjoner hos diabetikere), men hos friske mennesker regnes den som ufarlig. Det var denne mikroben som var i medias søkelys i forbindelse med Dentoseptskandalen. Det er ikke påvist at den spiller noen rolle som årsak til diare hos mennesker. "
En type forbigående utslett med mer er heller ikke uvanlig.
Det viktigste patogenet de fant, var Pseudomonas aeruginosa. Denne bakterien er en ganske vanlig bakterie i mage-tarmsystemet hos mennesker, men kan gi sykdom hos mennesker med redusert immunforsvar.
Sitat fra lommelegen.no :
"Pseudomonas aeruginosa er en vanlig bakterie i tarmene hos mennesker. På mennesker med nedsatt allmenntilstand kan den den gi alvorlige infeksjoner (lungeinfeksjoner ved cystisk fibrose, sepsis på intensivpasienter, skjelettinfeksjoner hos diabetikere), men hos friske mennesker regnes den som ufarlig. Det var denne mikroben som var i medias søkelys i forbindelse med Dentoseptskandalen. Det er ikke påvist at den spiller noen rolle som årsak til diare hos mennesker. "
En type forbigående utslett med mer er heller ikke uvanlig.
Postet 16.06.10 kl 20:50
Liz HDet er faktisk gjort vitenskapelige undersøkelser på dette - [URLBLOCK1]. Det viktigste patogenet de fant, var Pseudomonas aeruginosa. Denne bakterien er en ganske vanlig bakterie i mage-tarmsystemet hos mennesker, men kan gi sykdom hos mennesker med redusert immunforsvar.
Det er mange bakterier over alt rundt oss, P aeruginosa er en slik bakterie. I et akvarium er det selvfølgelig også mange bakterier, her er vekst betingelsene over gjennomsnittet. Bakterier endrer sitt arvestoff ofte, og finnes i mange varianter. De fleste kjenner nå til den hissige varianten av E.Coli. For personer med svekket immunforsvar, er ellers ufarlige varianter potensielt livstruende. Slik jeg forstår denne artikkelen, påpekes det at det var overraskende å finne såpass stor andel P. aeruginosa. Og videre at dette kan være noe å være obs på for person som f.eks steller akvarier på sykehus, der det kan tenkes at smitte kan spres til personer med nedsatt immunforsvar.
Akvarie bakterier som gjør friske mennesker syke, er uvanlig. Hørte tidligere om en streptokokk variant som smittet mennesker fra tilapia. Da var det ikke snakk om smitte fra et akvarium, men det er jo en mulighet for at slikt kan oppstå også i et akvarium. Men det blir jo ganske sært.
Postet 17.06.10 kl 20:59