- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Slamsuging og fiskedød (side 2)
Slamsuging og fiskedød (side 2)
Postet 29.05.10 kl 23:38
Vi opplevde også fiskedød etter vannskift, riktignok ikke massedød som du har, men fælt nok. Skaffet kobbertest og fikk varierende utslag, fra nokså farlig til sikker død alt ettersom hvor mye vann vi hadde brukt på forhånd. Så nå står det alltid en haug bøtter tilsatt Happy-Life klar til neste vannskift, det tar i alle fall knekken på kobberet.
Har forøvrig testet både kaldt og varmt vann, samme utslag...
Har forøvrig testet både kaldt og varmt vann, samme utslag...
Postet 30.05.10 kl 00:45
Pr bøtte?Solveig G S[QUOTE=Stine Sofie]J 1,5ml eikebarkekstrakt og 2ml flytende plantegjødsel
Per 10L bøtte ja. Gjødselen varierer jeg litt med avhengig av mengden planter og evt. alger i de forskjellige karene. Eikebarkekstrakten bruker jeg samme mengde av til karene i reolen, med Apistogramma og Nannostomus. I bøtta til Betta'ene er planen å sakte øke mengden for å senke pH ytterligere. Doseringen avhenger naturligvis av vannverdier i kranvannet o.l., men den mengden passer fint til mitt bruk.
Postet 30.05.10 kl 01:29
Inaktiv bruker
Plantegjødsel har jeg ikke engang toret å bruke ennå Men, eikebladekstrakt, er det noe dere bruker for å senke pH verdien i vannet?
Nå har jeg bare Malawi igjen da, så nå er det om å gjøre å holde pH verdien så høy som mulig her..
Nå har jeg bare Malawi igjen da, så nå er det om å gjøre å holde pH verdien så høy som mulig her..
Postet 30.05.10 kl 09:57
Postet 30.05.10 kl 10:17
Vannbytte
Jeg har skaffet meg en stor dunk som tar 30-40 liter. Den setter jeg på en krakk, slik at jeg kan bruke hevert for å få vannet ut igjen, og fyller opp med kaldt vann kvelden før vannbytte. Så setter jeg oppi en varmekolbe. (Trenger en ekstra,da.) så har jeg vann klart dagen etter. Trenger du mer enn 30 liter er det bare å stille termostaten på kolben så høyt som mulig, så kan du spe ut kaldt vann slik at du i alle fall får 50-60 liter temperert vann.
For min store 900 liter Malawi-tank går det kalde vannet rett fra krana og opp i karet. Har en BTN bakvegg og lar vannet gå inn bak denne slik at filteret blander litt. Bytter et par hundre liter i uka. Temperaturen synker 2-4 grader alt etter temperaturen på kranvannet, men det ser bare ut til å ha en positiv effekt på Malawiene. Virker som om det setter i gang leken.
Prøvde en stund å bruke temperert vann fra krana, men fiskene drev og klødde seg hele tiden. Mona O mente det var varmtvannet fra berederen som gjorde det. Etter at jeg gikk over til bare kaldt vann har jeg ikke hatt det problemet.
For min store 900 liter Malawi-tank går det kalde vannet rett fra krana og opp i karet. Har en BTN bakvegg og lar vannet gå inn bak denne slik at filteret blander litt. Bytter et par hundre liter i uka. Temperaturen synker 2-4 grader alt etter temperaturen på kranvannet, men det ser bare ut til å ha en positiv effekt på Malawiene. Virker som om det setter i gang leken.
Prøvde en stund å bruke temperert vann fra krana, men fiskene drev og klødde seg hele tiden. Mona O mente det var varmtvannet fra berederen som gjorde det. Etter at jeg gikk over til bare kaldt vann har jeg ikke hatt det problemet.
Postet 30.05.10 kl 11:24
Inaktiv bruker
Takk for nyttig info. Ja en ekstra varmekolbe burde jeg kanskje ha, det var ikke en dum ide
Men, hva mener du med at fiskene klør seg? Er det når de liksom spretter litt på siden av kroppen for å dra seg etter en stein feks? Jeg har sett at mine fisk gjør dette av og til og lurt på om det kom av forstoppelse, men de klør kanskje?
Men, hva mener du med at fiskene klør seg? Er det når de liksom spretter litt på siden av kroppen for å dra seg etter en stein feks? Jeg har sett at mine fisk gjør dette av og til og lurt på om det kom av forstoppelse, men de klør kanskje?
Postet 30.05.10 kl 12:16
Du sier rørene er gamle, men berederen er ny. Nå er ikke jeg rørlegger så jeg vet ikke, men er det ikke kobber inni varmtvannberederen.
Nå sier ikke jeg at det er berederen som er skylden hos deg, men har hørt om lignende hendelse etter vannbytte med temperert vann fra krana før. All fisk bare lå nede ved bunn og pustet tungt før de døde. Viste seg at akvariumet var fult av kobber. Jeg ville i hvertfall målt kobbernivået før jeg hadde fortsatt med temperert vann fra krana.
Nå sier ikke jeg at det er berederen som er skylden hos deg, men har hørt om lignende hendelse etter vannbytte med temperert vann fra krana før. All fisk bare lå nede ved bunn og pustet tungt før de døde. Viste seg at akvariumet var fult av kobber. Jeg ville i hvertfall målt kobbernivået før jeg hadde fortsatt med temperert vann fra krana.
Postet 30.05.10 kl 13:51
Postet 30.05.10 kl 17:48
Inaktiv bruker
Ja, de klødde seg som regel etter vannbytte så jeg tror nok de må ha fått kobber i vannet. Jeg har tenkt en del over dette, og sjekket varmtvannsberederen, og den er ny og så er det satt opp nye rør fra de gamle og til berederen, og det er kobberrør på 30 cm. Det er nok svaret. Jeg ante ikke at kobber kunne være så dødelig for fisk desverre. Det ble en dyr lærepenge.
Men, heretter blir det ihvertfall ikke brukt varmtvann til vannskifte i mine karr. Og jeg skal kjøpe aquasafe og bruke i vannet.
De døde nok av en kombinasjon av kobber i vannet og at vannverdiene brått sank, tror jeg. De gikk opp til overflaten og prøve å puste og deretter sank de til bunns, og når de prøvde å svømme så svømte de helt merkelig. De kan jo ha blitt svekket over tid med kobber i vannet, og derfor tålte de ikke så mye...
Nå har jeg bare malawiciklidene igjen og de klør seg ikke nå ihvertfall, og det er vel fordi de ikke har fått nytt vann. De virker friske, og nå er jeg jo livredd for å i det hele tatt gjøre noe med karret uten å tenke grundig igjennom hva jeg gjør først
Men, heretter blir det ihvertfall ikke brukt varmtvann til vannskifte i mine karr. Og jeg skal kjøpe aquasafe og bruke i vannet.
De døde nok av en kombinasjon av kobber i vannet og at vannverdiene brått sank, tror jeg. De gikk opp til overflaten og prøve å puste og deretter sank de til bunns, og når de prøvde å svømme så svømte de helt merkelig. De kan jo ha blitt svekket over tid med kobber i vannet, og derfor tålte de ikke så mye...
Nå har jeg bare malawiciklidene igjen og de klør seg ikke nå ihvertfall, og det er vel fordi de ikke har fått nytt vann. De virker friske, og nå er jeg jo livredd for å i det hele tatt gjøre noe med karret uten å tenke grundig igjennom hva jeg gjør først
Postet 31.05.10 kl 22:25
Postet 01.06.10 kl 01:29
Inaktiv bruker
Jeg begynner å tenke på alt det vi mennesker få i oss via drikkevannet også... Kanskje vi også burde bruke noe slikt
Postet 01.06.10 kl 21:38
Embla OfeliaJeg begynner å tenke på alt det vi mennesker få i oss via drikkevannet også... Kanskje vi også burde bruke noe slikt :-)
Vannet vi får i springen her i Norge er stort sett helt rent og ufarlig å drikke.
Alltid lurt og la vannet renne en liten stund før man drikker det eller skal bruke det til matlaging. bruk aldri varmtvann fra springen til matlaging.
disse tingene gjelder også for vannbytte i et akvarium.
Mange som bruker varmtvann fra springen til å temperere vannet i akvarium. Stort sett går det bra, men vann som har ligget rolig i rør en stund eller i berederen kan innholde kobber. Spesielt i nyere hus burde man være obs på dette.
Postet 02.06.10 kl 19:55
Postet 02.06.10 kl 21:27
Inaktiv bruker
Ok, dette er et gammelt hus men akkurat berederen er helt ny og med nye rør som sagt, så da kan det neppe være så stor risiko for kobber i den ihvertfall..
Jeg pleier alltid å la vannet renne en stund før jeg bruker kaldtvann, da jeg vet at stillestående vann i rør ikke er bra hverken for dyr eller mennesker...
Jeg pleier alltid å la vannet renne en stund før jeg bruker kaldtvann, da jeg vet at stillestående vann i rør ikke er bra hverken for dyr eller mennesker...
Postet 02.06.10 kl 22:02
Embla OfeliaOk, dette er et gammelt hus men akkurat berederen er helt ny og med nye rør som sagt, så da kan det neppe være så stor risiko for kobber i den ihvertfall.. Jeg pleier alltid å la vannet renne en stund før jeg bruker kaldtvann, da jeg vet at stillestående vann i rør ikke er bra hverken for dyr eller mennesker...
Ja, da skal du være fri for kobber. Da slepper du å tenke på det Ikke dumt å la vanne renne en stund, bakterier vokser i rør, tanker og dusjhoder hvor vannet står stille. Da forebygger du også legionella (Bare farlig for mennesker)
Postet 02.06.10 kl 23:04
Riktig at kobber blir brukt mye mindre nå, men helt borte er det tydligvis ikke. Har hus fra 2001 og er Kobber rør over alt. Godt mulig det ikke er kobber i beredere lenger. Bare lest fra en akvariebok jeg har at man skal la vannet renne og aldri bruke vann fra varmtvannsberedere i akvarium eller matlaging. Spesielt i nyere hus.
Postet 03.06.10 kl 14:44
En venninne av meg bygde nytt hus så sent som 2006, og under byggingen var vi på befaring i huset for å se. Rundt vaskerommet der bl.a. varmtvannstanken skulle stå, lå det kapp av kobberrør overalt. Så joda, kobber brukes. Hva som er brukt innvendig i en varmtvannsbereder er ikke godt å si, men det er ikke sikkert det metallet (hva det nå enn er) er spesielt mye bedre for fiskenes del..! Så selv om det ikke er kobber en varmtvannsbereder er laget av innvendig, er det ikke dermed sagt at det er noe sunt eller bra for fiskenes helse.
Uansett: det bygger seg opp slam, bunnavfall og usunne forhold i bunnen av en varmtvannsbereder, og dette er også en grunn til at varmtvann fra krana er noe man absolutt ikke bør bruke. Ikke til menneskelige formål heller. Men det som dreper fisk er ikke nødvendigvis det samme som ville kverket oss eller gitt oss bivirkninger av det, så selv om enkelte personer f.eks. bruker vann fra varmtvannskrana istedenfor å koke opp kaldtvann til å lage seg en hurtig kaffekopp, så betyr det ikke at det er sunt for fiskene.
Jeg har brukt vann fra varmtvannskranen EN eneste gang til et vannbytte, og reaksjonen fra fiskene var voldsom og umiddelbar. De spratt rundt som gærne allerede mens jeg sto der og tømte bøtta i akvariet, og prøvde frenetisk å komme seg unna. I tiden etterpå døde 3 av de 8 fiskene i karet.... Jeg anbefaler ingen å bruke varmtvann, og ville aldri drømme om å gjøre det selv en gang til.
Her ser dere bilde av hvordan de fiskene som døde ble seende ut pga det ENE vannbyttet der jeg blandet inn vann fra varmtvannsbereder:
Uansett: det bygger seg opp slam, bunnavfall og usunne forhold i bunnen av en varmtvannsbereder, og dette er også en grunn til at varmtvann fra krana er noe man absolutt ikke bør bruke. Ikke til menneskelige formål heller. Men det som dreper fisk er ikke nødvendigvis det samme som ville kverket oss eller gitt oss bivirkninger av det, så selv om enkelte personer f.eks. bruker vann fra varmtvannskrana istedenfor å koke opp kaldtvann til å lage seg en hurtig kaffekopp, så betyr det ikke at det er sunt for fiskene.
Jeg har brukt vann fra varmtvannskranen EN eneste gang til et vannbytte, og reaksjonen fra fiskene var voldsom og umiddelbar. De spratt rundt som gærne allerede mens jeg sto der og tømte bøtta i akvariet, og prøvde frenetisk å komme seg unna. I tiden etterpå døde 3 av de 8 fiskene i karet.... Jeg anbefaler ingen å bruke varmtvann, og ville aldri drømme om å gjøre det selv en gang til.
Her ser dere bilde av hvordan de fiskene som døde ble seende ut pga det ENE vannbyttet der jeg blandet inn vann fra varmtvannsbereder:
Postet 03.06.10 kl 14:55
Endret: 03.06.10 kl 15:03
Birk LI nyere hus finnes det ikke tungmetaller som kobber og bly. Bare de gamle berederne inneholdt kobber og bly. Nye beredere som er lagd etter 1970-tallet inneholder ingen skadelige metaller, heller ikke rørene utgir farlige stoffer da disse er lagd av plast.
Hei Birk L
Takk for innlegget . Dette er i henhold det de opplysninger jeg har fått av min lokale rørlegger.
Jeg har brukt lunkent vann fra springen ved et hvert vannbytte siden jeg startet opp igjen hobbyen ved juletider etter mange års fravær. Det finnes ingen antydinger til at fisk eller planter lider noen last ved bruk av beredervann hos meg.
Vennlig hilsen
Postet 03.06.10 kl 15:18
Inaktiv bruker
Min far var rørlegger, men han er desverre død nå så jeg kan ikke få spurt ham om dette. Han døde av asbest som han pustet inn da han byttet ut gamle rør..
Men, vi brukte aldri vann fra varmtvannsberederen til matlaging etc. og det var vel en grunn for det. Samt at vi aldri satte ned temperaturen i varmtvannsberederen, da det kunne utvikle seg bakterier der.
Men, jeg har ihvertfall ikke tenkt å ta noen sjanser fremover, for det å miste fiskene mine var veldig trist og jeg hadde jo lagt ned mye omsorg døgnet rundt for dem i månedsvis, og så døde de i løpet av noen få timer. Så heretter blir det å bruke vann fra kaldtvannskranen.. . . Det går jo like greit det, og det er ikke så mye styr som jeg først fryktet ...
Men, vi brukte aldri vann fra varmtvannsberederen til matlaging etc. og det var vel en grunn for det. Samt at vi aldri satte ned temperaturen i varmtvannsberederen, da det kunne utvikle seg bakterier der.
Men, jeg har ihvertfall ikke tenkt å ta noen sjanser fremover, for det å miste fiskene mine var veldig trist og jeg hadde jo lagt ned mye omsorg døgnet rundt for dem i månedsvis, og så døde de i løpet av noen få timer. Så heretter blir det å bruke vann fra kaldtvannskranen.. . . Det går jo like greit det, og det er ikke så mye styr som jeg først fryktet ...
Postet 05.06.10 kl 18:14