Mitt første paludarium :) (side 2)

Plussmedlem
Ser kjempebra ut! Dette har eg også lyst til - men å ha ein sildrande bekk i stua er nok litt overkill på lydfronten. Eg ser for meg at vi må gå på do heile tida!
Takk
Hører faktisk nesten ingen ting når dørene er lukket! Det var nettopp for å slippe så mye sildrelyd at jeg valgte å bare ha et vannfall istedet for bekk som starter i høyden. Men siden det faktisk er omtrent lydløst kommer mitt neste paludarium til å lages med bekk i høyden
Dette ble kjempeflott! Jeg er skikkelig imponert

Veldig fasinerende planter også. Har du tenkt på å ha noe levende i toppetasjen? Ikke så mye å velge mellom kanskje, men hva med et par pinnedyr for eksempel? -(Så lenge de ikke liker- og spiser plantene du har innredet med da selvfølgelig).

Takk

Jeg har faktisk tenkt på å prøve med noen knelere. Pinnedyr tror jeg man raskt mister kontrollen på. Men skal jeg ha knelere må jeg også gi levendefor som bananfluer (huff) feks mener jeg. Må lese meg opp, syns i alle fall noen knelere er råtøffe å se på -Ailiens :p
Så fint! Mine lakriser er veldig like dine. Jeg har registrert mine som deissneri, men de ble kjøpt som Parosphromenus ornaticauda. Men det er mulig jeg er helt på villspor...
veldig veldig pent, har du laget karet selv? Kunne i første tanke se ut som et modernisert juwel lido kar?
Hvor får man kjøt dissa kara i så fall?

mvh Kenneth
"Alle" lakriser ser like ut som ungfisk, det er alltid vanskelig å finne ut hvilken type man har fått tak i. Jeg er absolutt ikke sikker på om mine er "blue line" som de er kjøpt som..
Jeg kjøpte en gruppe med 6 deissneri for et et år siden. Ingen av de viste seg å være deissneri

Forøvrig har deissneri spiss hale til motsetning fra de fleste andre lakriser. Har dine det?
En annen ting jeg også lurte på, er det noe form for lufting i toppen?
Jeg tenker at når karet er lukket så vil jo luftfuktigheten inne her bli ganske høy(Som det sikkert skal være mtp de "tropiske" plantene) men vil ikke da frontglasset bli dekket med kondens fra luften? Hvordan løser du dette i så fall? må du tørke frontglasset med jevne mellomrom for og få skikkelig innsyn? Eller er poenget at fronten over vannflaten skal stå oppe hele tiden?

mvh Kenneth
Kenneth Myhre
veldig veldig pent, har du laget karet selv? Kunne i første tanke se ut som et modernisert juwel lido kar? Hvor får man kjøt dissa kara i så fall? mvh Kenneth

Nei nei, kjøpt ferdig (men måtte lime over alle skjøter, dårlig limt for å holde på vann)
[B]Exo Terra Terrarie 45x45x45cm [/B]
Lisbeth
Forøvrig har deissneri spiss hale til motsetning fra de fleste andre lakriser. Har dine det?

Nei, de har rund hale. Da er det kanskje Parosphromenus ornaticauda jeg har da, selv om de ikke i det hele tatt likner de jeg har funnet bilde av.

Nå skal jeg ikke spore ut tråden din her
Kenneth Myhre
En annen ting jeg også lurte på, er det noe form for lufting i toppen? Jeg tenker at når karet er lukket så vil jo luftfuktigheten inne her bli ganske høy(Som det sikkert skal være mtp de "tropiske" plantene) men vil ikke da frontglasset bli dekket med kondens fra luften? Hvordan løser du dette i så fall? må du tørke frontglasset med jevne mellomrom for og få skikkelig innsyn? Eller er poenget at fronten over vannflaten skal stå oppe hele tiden? mvh Kenneth

Topplokket består av myggnetting, dessuten er det lufting under dørene nettopp for å unngå kondens på frontglasset. Veldig god utlufting på disse terrariene
Sånn bortsett fra at de ikke er limt godt nok for å holde vann syns jeg de virker gjennomført laget, og er pene.

På dette bildet ser du lampene ligger oppå myggnettingen (av metall)
(I ramma på myggnettingen er det laget innganger og feste for ledninger o.l.)
Du ser også luftehullene under døra -og ingen kondens innafor dørene

[External Image]
Lisbeth
Takk :) Jeg har faktisk tenkt på å prøve med noen knelere. Pinnedyr tror jeg man raskt mister kontrollen på. Men skal jeg ha knelere må jeg også gi levendefor som bananfluer (huff) feks mener jeg. Må lese meg opp, syns i alle fall noen knelere er råtøffe å se på -Ailiens :p

En kneler er en super ide! De er helt fantastiske! Ville foreslå det også, men var redd de ikke ville ha nok "gulvplass"?

Pinnedyrene henger liksom fast hvor som helst... Så forresten noen helt fantastiske insekter i en dyrebutikk her i byen for en stund siden -glinsende knallrøde og svarte. Tror dette også var et salgs pinnedyr. Husker dessverre ikke navnet eller hva det egentlig var, men nydelige var de.

turnips
En kneler er en super ide! De er helt fantastiske! Ville foreslå det også, men var redd de ikke ville ha nok "gulvplass"?

De er dødskule å se på! Men etter å ha lest litt om dem tror jeg ikke det blir kneler. De er litt for rå i matfatet for meg, spiser jo alt de klarer å overmanne. Og hunnen spiser gjerne hannen til middag etter parring!

Jeg må gi knelerne et variert utvalg av insekter og det betyr beholdere i leiligheta med diverse levende insekter -NO WAY, det holder med boksene jeg allrede har med levendefor til fiskene.

Kunne godt hatt noen kule biller, men de spiser vel opp plantene igjen..

Det blir vel bare fisk da
Himmel -jeg skal IKKE ha knelere sammen med fiskene mine nei!

<embed src="http://www.youtube.com/v/mf2Kpqf848w&hl=nb_NO&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed>
here gud han køden der kone jot meg en J**** tjeneste å jit den til den nor den var død og ikke levende. skule git han til kneleren jeg xD
ciklidesyka
here gud han køden der kone jot meg en J**** tjeneste å jit den til den nor den var død og ikke levende. skule git han til kneleren jeg xD

Ja men desverre er det noen som liker å se på sånt...
Det fungerer godt i paludariumet og lakrisguramiene ser ut til å ha det helt fortreffelig der
Det eneste som bekymrer meg er at noen av tillandsiane begynner å dø.. Orkideene, brommene og bregna ser ut til å trives, så jeg må nok bare prøve litt mer med tillandsia. Men synd med akkurat de for tillandsia er ikke lett å få tak i Norge liksom

Jeg driver og dusjer for hånd og det blir nok litt ustabilt i forhold til når jeg husker på å gjøre det. Venter på regnsystemet jeg har bestilt fra Danmark, det blir forhåpentligvis bedre når det er montert.

For den som har lyst å sette opp noe sånt som dette selv -vær klar over at det er en dyr affære...

Summen for dette lille oppsettet har kommet på over 5000 kr!
1800,- av denne summen er for regnsystemet (inkl. porto fra Danmark). Regnsystemet kan jeg heldivis bruke på flere terrarier så det er ikke noe jeg må kjøpe igjen.

En fisk i akvarium ville hatt større sjanse til å slippe unna enn den gullfisken i en bitteliten kopp da, men tror nok ikke jeg ville risikert det heller....

Ser knelere med jevne mellomrom her, og jeg synes de er skikkelig kule, spesielt de små babyene, men ante ikke at de var slike rovdyr...

Husker spesielt en morgen jeg stod opp og bøyde meg ned for å hente noe fra en skuff, og fikk da øye på en DIGER kneler 10 cm fra fjeset mitt... Litt sjokk da ja..
Mvjnz
Husker spesielt en morgen jeg stod opp og bøyde meg ned for å hente noe fra en skuff, og fikk da øye på en DIGER kneler 10 cm fra fjeset mitt... Litt sjokk da ja..

Hehe og sånn som de skakker på huet, ser jo ut som de studerer deg
Tilfeldig bekjentskap
© Atle Abel Salvesen
Reklame for plussmedlemskap