- Hjem
- Forum
- Andre fisker
- Hvilke fisker skal jeg ha i 62liter asia? (side 2)
Hvilke fisker skal jeg ha i 62liter asia? (side 2)
[QUOTE=MarenB
Turnips:
Jeg har tenkt på kirsebærreker, men ønsker å "avansere" litt til en annen farge. Jeg ser du har blå-reker, hvordan er disse i forhold til kirsebærreker?
QUOTE]
De blå rekene mine er akkurat like enkle å få til som kirsebærrekene. Nå er de ikke særlig blå i fargen da, og dermed ikke like synlige i karet som kirsebærene. Fant et noe dårlig bilde av en av disse for å vise hvordan de fleste hannene ser ut. Jeg liker de, de fleste har sorte striper eller prikker i en eller annen variant. I mitt kar er de også voldsomt aktive, og svømmer mye. I tillegg er de nok litt større en kirsebærene...
Jeg har forsøkt meg på en del ulike rekearter, og etter hvert endt opp med de såkalt "enkle" dvergrekene. Krystallreker, biereker og tigerreker har jeg dessverre ikke vært voldsomt heldig med, jeg får de ikke til å trives godt nok til at de blir fler... Vet ikke hvorfor, men har slått meg til ro med at de artene jeg har nå trives og yngler som ugress. Er litt irritert på at jeg ikke har fått til flere arter da, får se om jeg prøver meg igjen senere en gang.
Tror forresten (uten at jeg skal si det 100 % sikkert) -at smerlingene jeg så i dyrebutikken gikk i kar med reker. Så ingen maltrakterte rekelik i karet i alle fall -et godt tegn?
Turnips:
Jeg har tenkt på kirsebærreker, men ønsker å "avansere" litt til en annen farge. Jeg ser du har blå-reker, hvordan er disse i forhold til kirsebærreker?
QUOTE]
De blå rekene mine er akkurat like enkle å få til som kirsebærrekene. Nå er de ikke særlig blå i fargen da, og dermed ikke like synlige i karet som kirsebærene. Fant et noe dårlig bilde av en av disse for å vise hvordan de fleste hannene ser ut. Jeg liker de, de fleste har sorte striper eller prikker i en eller annen variant. I mitt kar er de også voldsomt aktive, og svømmer mye. I tillegg er de nok litt større en kirsebærene...
Jeg har forsøkt meg på en del ulike rekearter, og etter hvert endt opp med de såkalt "enkle" dvergrekene. Krystallreker, biereker og tigerreker har jeg dessverre ikke vært voldsomt heldig med, jeg får de ikke til å trives godt nok til at de blir fler... Vet ikke hvorfor, men har slått meg til ro med at de artene jeg har nå trives og yngler som ugress. Er litt irritert på at jeg ikke har fått til flere arter da, får se om jeg prøver meg igjen senere en gang.
Tror forresten (uten at jeg skal si det 100 % sikkert) -at smerlingene jeg så i dyrebutikken gikk i kar med reker. Så ingen maltrakterte rekelik i karet i alle fall -et godt tegn?
Postet 04.06.10 kl 13:25
Postet 04.06.10 kl 14:13
MarenBJeg fant en annen fisk som ser veldig fin ut, [URLBLOCK1]:)
Anbefaler den fisken! Min favorittfisk
Men den er aktiv, så tar mye plass i forhold til størrelsen. Har hatt sebra danio også, og forskjellen fra disse er at tinwini ikke svømmer sånn overalt hele tiden, og de er langt fra så aktive.
De holder seg i mellom midten og toppen. Tinwiniene stimer også bra, selv om de ikke er redde, virker som de liker å svømme sammen rett og slett. (Vil kanskje ikke se så mye stimeadferd i et 62 liter, men mine stimer alltid når de svømmer rundt i karet, mens når de er på "sin plass" borte ved en buskaktig plante, er de litt over alt.)
De er glupske, og spiser det du tilbyr dem. De tar ikke reker, og foreløpig har mine heller ikke vist noen interesse for yngel. Merker dette også godt på rekenes adferd, de er overalt i hele karet, svømmer, spiser av samme pellet som tinwiniene, osv.. Da jeg hadde neon og kardinaltetra, så jeg ingenting til rekene, fordi de var redde pga nappingen..
Postet 04.06.10 kl 15:55
Endret: 04.06.10 kl 15:56
LinnLhei! jeg synes det er mange fine Pseudomugil-arter. har selv P.furcatus i min112liter og de er kjempefine. til 63liter kunne det passet med feks P. gertrudae eller P.connieae og så vidt jeg vet spiser de ikke reker. :)
Utrolig fine fisker, men kommer de fra asia? Jeg er ikke så flink i geografi:p
Postet 04.06.10 kl 18:57
Postet 04.06.10 kl 19:16
he[QUOTE=MarenB]Jeg fant en annen fisk som ser veldig fin ut, [URLBLOCK1]:)
Anbefaler den fisken! Min favorittfisk
Absolutt en nyyydelig fisk! Hvordan går de sammen med moskito-rasbora? Ser du har de sammen i 240liter, et utrolig lekkert kar forresten!! Om disse 2 artene trives sammen, så kanskje jeg skal gå for de?? Husker du hva de koster og har du noen anelse om hvor mange moskito og tinwini jeg kan ha i det karet?
LinnLde lever ved papa new guinea i sør-øst asia:)
Det passer jo bra! Da skal jeg studere disse nærmere. Men de 2 du nevnte kunne være aktuelt er vel de minste? Jeg kan jo uansett finne det ut selv:p
Er disse generelt vanskelig og dyre å få tak i?
Postet 04.06.10 kl 19:42
Endret: 04.06.10 kl 19:43