Tror litersyka e på vei inn i mitt liv... (side 2)

og i dag hadde alle kardinalteraene fått hvite prikker når jeg kom hjem fra jobb. da v ar det rett til dyrebytikken og kjøpe meg medisin. men hva kommer disse hvite prikkene av? utrolig sjipt. forstod det på eksoiditøren at dette ikke var noe vanligt sykdom og få i desse tider av året?
er dette som og regne som en forkjølelse for fisk?
kan fiskene bare få hvitprikk en gang?
dette var det hun sa til meg.

kjøpte meg malle til og ha i fluval edge'en og i dag,soden det begynner og bli litt alger. så har og kuttet ned på lystiden i akvariet.

ser ut som tetra medisinen virker... så fiskene mine blir nåkk friske. men i forrige post,spurte jeg om en del spørsmål anngående hvitprikk. er det ingen som kan svare meg på dette.

forstod det på eksoiditøren at dette ikke var noe vanligt sykdom og få i desse tider av året?
er dette som og regne som en forkjølelse for fisk?
kan fiskene bare få hvitprikk en gang?

ellers har jeg mistet en stk neontetra i fluval edgen min. har ikke peiling på hvorfor den gikk vekk fra meg. ingen andre fisk er syke eller viser tegn til og ha noen problemer.

drømmer om akuastabil effect-line reol.

der yngle i fluval edge'en...

samboerinnen min satt og så på fiskene mine,da den ene guppyen begynte og føde...

hvordan fange desse små krapylene og legge dem i yngelakvariet.?
Jani Ferrari
der yngle i fluval edge'en... :) samboerinnen min satt og så på fiskene mine,da den ene guppyen begynte og føde... :) hvordan fange desse små krapylene og legge dem i yngelakvariet.?

La rett og slett være å fange dem, ikke putt dem i yngelkaret! Det er mye bedre å la guppy-yngel vokse opp i hovedkaret enn å putte dem i yngelkar.

De vil vokse raskere og de svakeste vil bli spist. Du bør egentlig håpe på at flere enn de svakeste blir spist for guppy formerer seg noe enormt
Lisbeth
[QUOTE=Jani Ferrari]der yngle i fluval edge'en... :) samboerinnen min satt og så på fiskene mine,da den ene guppyen begynte og føde... :) hvordan fange desse små krapylene og legge dem i yngelakvariet.?

La rett og slett være å fange dem, ikke putt dem i yngelkaret! Det er mye bedre å la guppy-yngel vokse opp i hovedkaret enn å putte dem i yngelkar.

De vil vokse raskere og de svakeste vil bli spist. Du bør egentlig håpe på at flere enn de svakeste blir spist for guppy formerer seg noe enormt

hadde eg fått 40 til 100 yngel,så hadde eg med glede bare hatt di i fluvalen,men eg klare bare og tella 3 stk små,og di har eg lyst og prøva og ta vare på. sist gang eg fekk yngel,va for ca 4 uke siden,og det va dagen etter eg satte fisk i akvariet. da fikk jeg bare 8 stk,men ingen overlevde. derfor har eg lyst og "redde" di 3 eg har sett til nå..

lurte på om eg sko sua di ut med slangen i et vannskifte på akvariet..
då har eg fått ut 3 av yngelå i fra fluvelen. samboeren tror det e ein igjen... men nå gikk lyset av,så eg ser igjen i mårå. men di 3 guppyane e nå flytta over i ein 63 liter yngelakvarie.. i alle fall ikke mangel på plass for di.
så frem over nå må eg vel bare knusa noge flakfor og mada di med,eller finnes det noge annet?
hvor mye mat skal jeg gi til yngel?

i 110 literen går det ganske så bra.ser ut som om all fisk vokse og har det bra. har og fått vekk hvitprikk sykå,itte ein kur med tetra sin medisin.bare venta et par dage te,før eg legge i et kullfilter og får vekk eventuele rester av medisinen.
alle fisker har slått seg veldigt godt til rod og funnet sin plass i akvariet nå. det er jo bra.og eg e fornøyd.

fikk også ei am-top 3335 pumpa/filter av ein nabo i dag,som ikke har blitt brukt på ei goe stund,og det va vann og heila pakkå i,og gu det lukta vont,så eg måtte rett i vasken og spyla ut alt gøsje. lukta rett og slett akkurakt som ein rumpetrolldam på sitt versta. men eg fekk nå rengjort denne pompå ganske så godt,så eg ska innvestera i nye filter og 2 nye slanga.(gidde ikke vaska slangane innvendigt,billigt med 3 meter med nye. ca 75,-)
prøvde pumpen ut i vasken,hadde problemer i begynnelsen med pumpen,pga støy og fikk ikke sirkulasjon i systemet. men etter litt prøving og feiling,så fikk jeg pumpen til og gå helt fin. og bare så vitt jeg hørte lyd av pumpen da jeg la godviljen til så denne pumpen kommer snart i bruk.

Ååååååå.....nå begynne eg og bli ganske så irretert på lyse. strømlevrandøren min. i dag så har strømmen gått av og på 4 ganger i løpet av morgenstimane.
lure litt på kan eg gjør med akvariene hvis stømbryddet skulle vedvare?

di to små ancistriussane mine i fluval'en ser ut te og storkosa seg oppi det lilla akvariet,symme over alt,i ein utrolige fart. suge seg fast i glasset til og med oppi "taket" ganske så sjekt og se på. men ser også etter om guppyene mine snart kommer til og føde noen flere småtroll. di 3 andre hoene ser ganske så varpeklare ut..

i yngelakvariet har eg fremdeles bare 3 små guppya. men det ser ut som di trives veldigt godt. og at di har funnet ut at det ikke eg\r noen farer i karet. for di er ganske så livlige i heile 63 liter for seg selv.
Godt å høre at dei tre småe guppyane trivest uten redsel. Trur ikkje du skreiv hvilke sort dei tre mallane du kjøpte på braut hetta.
Kjell Ove Særheim
Godt å høre at dei tre småe guppyane trivest uten redsel. Trur ikkje du skreiv hvilke sort dei tre mallane du kjøpte på braut hetta.

di 3 mallene ble kjøpt under navnet "Pterygoplichthys pardalis" på braut. men eg har misstanke om at det ikke stemme i det heila tatt. så det e nåkk bare ein vanlig ancistrius oppdretsvariant.
så eg har kjøpt meg ein del fleire. synes di va så koselige og ha i akvariet..
Ok! Tjente vell egentlig ganske mye viss du fekk tre ancistruser for 60 kr!
rekne og med det. di koste jo egentlig 45 kr for di på 5cm. men eg tok di 3 minste,ca 2-2.5 cm lange. så eg slapp unna med og betale 20 kr stk. klage ikke på det kjøpet..
Skal du ha nokon andre dyr enn yngel i 63?
Kjell Ove Særheim
Skal du ha nokon andre dyr enn yngel i 63?

det va ikke inne i planane mine. men i dag hålt eg på og kjøpa meg nogen nye maller. di va ganske så tøffe. så ut som vanlige maller på ein måte men med et slør rundt hele mallen. kunne minnes litt om ein sånnen luftputebåt.
har du peiling på hvilken malle det er?
går det ann og ha maller i karet sammen med yngel,eller spiser maller også yngel?

og jeg fant en til liten guppy,nå har eg 4 små i yngelkaret. dette e kjempekult.
er det en slik du har sett?
det er ikke en malle men en karpefisk.

link til info under.

anders86
er det en slik du har sett? det er ikke en malle men en karpefisk. link til info under. [URLBLOCK1]

hehe.. dette ser veldigt likt ut di eg såg på i dag. i alle fall når du ser bildet i fra undersiden på fisken. utrolig bra av deg og klare og finne ut av denne fisken ut i fra "luftbåt" forklaringa mi. men likte veldigt godt disse fiskene. går det ann og ha di sammen med guppy yngel,uten at det e fare for at yngelet blir spist?
Jani Ferrari
forstod det på eksoiditøren at dette ikke var noe vanligt sykdom og få i desse tider av året? er dette som og regne som en forkjølelse for fisk? kan fiskene bare få hvitprikk en gang? [/URL]

Hvitprikk er skikkelig kjedelig å få i akviariet, og viktig å behandle riktig for å bli kvitt. Du kan lese mer om sykdommen her: -det er første sykdommen som blir omtalt.

Vet ikke så mye om hvitprikk, men årstidene påvirker ikke når man er uheldig og får det i karet. Det er heller ikke en "forkjølelse", men en parasitt -og angrepet ender med døden om det ikke behandles. Fiskene kan angripes flere ganger, derfor er det viktig å bli kvitt det skikkelig først som sist.

Ser det er noen dager siden du postet spørsmålene dine, så jeg håper du allerede har tatt knekken på hvitprikken
har fått tatt knekken på hvitprikkene vil jeg tro. ser ikke noe til hvitprikkene lenger og kardinaltetraene ser ut til og ha det ganske så fint nå.spiser veldigt god igjen etter kuren. har et par dager igjen der jeg må hålle øye med fiskene før jeg hiver i aktivt kull i filteret igjen for og ta ut eventuele rester av medisinene.
der e masse fremgang meg gyppyane våres,produktive. det e bare så synd at me bare finne et og et yngel... eg vil finna 40.60 yngel på ein gang.
et av yngelå i yngelakvariet tok kvelden. men damå har vist og funnet nogen i sin tank,så nå e det vel 5 små yngel oppi der,men hu hyle om at hu har sett ein te,så då komme vel den 6 yngelen og oppi yngltanken. utroligt koseligt og setta seg ner og se på disse små krabatane som ligge der og symme i det stora akvariet for seg sjøl.

ellers så går det bra med 110 literen min,tror eg e kvitt hvitprikken på kardinaltetrane. og alle di andre fiskane oppføre seg eksemklarisk.

i fluvalen går det og veldigt fing,men eg har begynt og se at det danne seg alger i akvariet,det liker jeg sært dårligt. har 2 små ancistrus som fårhåpentligvis kunne gjør ein god jobb. luset står ikke på mer en 8 timer dagen. og eg trodde ikke eg mada di mye. ca 1 normalt flak med for pr fisk. har av og til matfrie dager og av og til erstatte eg flakfor med røde mygglarver.

men i damå sitt 63 liter,ser det litt mørkere ut. der dør fisken. har en mistanke om at det er nitritt i akvariet,så lenge det bare har vert oppe og gått i litt over 14 dager. masse vannbytte på na for tiå. blir store og sterke i armane sine.

ellers så e det store drømmer om større akvarier og reol med mange små akvarier.
Nye fisker.
i dag var vi ute på ny,ein liten tur. det endte opp med at dama kjøpte seg enda et nytt akvariet,juwel 110 liter. og eg falt sånn for nogen sjekke fiska,så eg bare måtte ha 2 av. di har eg nå heve oppi yngelakvariet. håpe bare di ikke spise guppy-yngel

bildene er ikke så bra. (iphone).

god dagen folkens.

i dag kom det brev i fra aquamanias,med nitrit og ph test,så nå ska det testas i alle karå. har ein mistanke om at det e nitrit i damås guppy/danio kar.
men eg e storfornøyd med service og pris på aquamanias. fikk til og med 2 smørbukk i brevet hyggeligt.

har og kjøpt meg 2 stk Sewellia lineolata,som eg har satt i yngel akvariet. er det noen som har gode erfaringer med disse fiskene. feks hva di spiser utenom mygglarver. noen som vet om di spiser guppy-yngel?
i går kveld heiv vi oppi yngel nr 7.hadde bare 6 yngel igjen i dagmåres.har lett i filter og ellers over alt,men finner ikke den minste yngelen.

Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap