Forsøk på oppdrett av otocinklus (side 2)

Ikke min beste dag som akvarist.
Plukket ut tre døde ottoer. En er MIA, kan være gjemt i karet enda.
Vannet holdt under 17 grader, tror jeg frøs de i hjel rett og slett.
Uten å ha foretatt noen obduksjon kan jeg si at de har spist. Buken på den ene var lysegrønn enten fra alger eller andemat (mest sannsynlig det første).
Ingen hadde innsunket buk eller andre åpenbare problemer, de så friske og raske ut.

De fire andre er flyttet til en 60 liter i kjelleren.
Karet i kjelleren har en svær blåfiltersvamp og tilfører vannet godt med oksygen. Temperaturen vil variere litt mellom 25 og 30 grader.
Dette er i overkant av hva fiskebasen anbefaler, men kan ikke senkes for mye på grunn av andre arter i samme rom.

Jeg ser resten av ottoene mine er mindre aktive enn før på dagtid så jeg tror jeg må kjøpe inn flere uansett. Ideelt for meg hadde vært et ambulerende otto-lag som tok seg av alger. Derimot ser jeg stadig nye sugehull på sverdplantene om morgenen. Skal se om jeg finner en liten en jeg kan plante nede i 60 literen siden de liker den.
Her en god del tørket "sea-weed" beregnet på Malawiciklider som jeg vet de vil sette pris på nå når det blir mindre alger. Skal prøve å dyrke alger på to steiner jeg kan alternere på i karet og et vindu.

Otocinclus drettes i Asia, de blir hvertfall eksportert derfra.
Antar det i såfall er et klassisk damoppsett. Jeg skulle gjerne visst hva de forer med der. Det skal jeg prøve å ta rede på.
Ottadering

Jeg kjøpte inn fem stk som jeg håper er hunner. De var bra tynne, men svært lange i butikken. Første mål er å få de til å spise.

Jeg har endel tørkede alger beregnet på malawier (seaweed) som det ser ut som de setter pris på. Eneste problemet med dette foret er at det smuldrer og flyter opp. Noen som har gode forslag til serveringsmetode på dette?
Jeg prøver å klemme det fast til glasset med en rot, det fungerer delvis.
Det ser ut som det som løsner stopper på filtermatta og da er det jo tilgjengelig for ottoene å suge i seg.

Har satt en stein ut i vann for å prøve å dyrke alger på den i sollyset.

Må nok innføre sandsnegler i dette karet for å holde bunnen ren selvom jeg er bekymret for at de spiser egg.

Eneste bildet av det ottomanske riket som ble bra var det jeg tok ovenfra.
Så derfor tar jeg med et bilde av den ene ottoen som døde under innfanging i ruse.
Kjipt at de døde.

Har noen sett lek på otto? er den like vilter som hos coryer?
Jeg er ikke overbevist om at alle artene leker på samme måte enda.

Men du kan jo se noen snutter he:



http://www.youtube.com/watch?v=ojOaGwQGIKg&NR=1

Den kroppsformen på hunnen har jeg sett flere ganger, men ingen av de er i nærheten enda. De spiser godt så de legger nok på seg og modner egg etterhvert.
Ojj takk for at du la ut de snuttene! Jeg har aldri sett lek på ottoer før!

Men nå skal jeg begynne å følge bedre med når hunnene mine er så tykke som på de snuttene. Jeg har reagert på at mine av og til er så tykke at de vaggler fra side til side når de ligger på sanda :P
må følge med bedre jeg også da.
Har hatt noen som har vært smellfeite for så å bli "tynnere". hehe.
Ser enda ingen yngel eller noen klare tegn til at hunnene er sprekkferdige.
Jeg har hatt på lys hele døgnet, 1x18w plantelys og 20w hvitt lys begge med reflektor. Intressant nok her jeg ingen algevekst i karet likevel.
Har nå koblet dagslyset til timer sånn at fiskene får litt mørketid.
Jeg tror det vil øke trivselen deres om ikke annet.
Fant en spennende publikasjon:
Har bare skummet gjennom foreløpig, men to ting fikk jeg svar på:

1. Disse finnes i rolige partier av elver med stor plantevekst enten av bredbladete vannplanter eller gress som stikker ned i vannet.

2. Det er mistanke om at mange populasjoner kan være endemiske arter.
ohr
Intressant nok her jeg ingen algevekst i karet likevel.


Når man VIL ha alger, får man ingen. Hehe, er ikke det typisk?
Her har jeg 3 kar som nesten drukner i alger.

Tips: hell oppi litt flytende plantenæring et par ganger i uka. Det burde gjøre susen...?
Sikkert ikke dumt med plantenæring Mona, jeg har også et kar som er fyllt av alger og med svakt grønnlig vann. Det er så overgrodd og med så mange gjemmeplasser at jeg tror sjansen for å vinne i lotto er større enn å få fanget alle ottoene og overført de der samtidig som jeg får bort alle fiskene og rekene som bor der nå.

Jeg vurderer å sette inn en sverdplante til ottoene. De er så greie å se når de blir spist på. Da må jeg i så fall ha mer bunnsubstrat og da tenker jeg å prøve coops kattesand
Jeg har flere ganger fått yngel på mine ottoer Desverre ble ingen voksene da jeg også hadde Dragefinne sammen med dem og disse ville da smatte på yngelen til den døde. Hadde ikke anledning til å fange opp yngelen til et eget karr, men om jeg hadde var jeg for sen uansett
Jeg fikk yngel på dem da jeg hadde 14 som jeg kjøpte på en dyrebutikk for en billig penge. Grunnen var at de så dårlige ut, veldig tynne med inskrumpet mage og veldig sløv svømming. Jeg spiddet et godt stykke agurk på en gaffel og hadde i akvariet. Alle ottoene spiste seg mette på den og ble rimeligf fete rimelig raskt :P
Jeg fikk dem i lek med å fore med røde mygglarver og et kaldtvanns bytte. De ser ut til å foretrekke bladene til store planter som står i litt støm fra pumpa når de la eggene. Håper dette kan hjelpe deg Lykke til!
Takk, her ble det lit sent svar ser jeg.
Jeg avsluttet i dag forsøket mitt uten å finne yngel. Antallet ottoer var sunket heller enn økt.
Kommer til å prøve igjen senere med den framgangsmåten du beskriver Shanny.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap