Katt måtte amputere alle potene... (side 2)

Donald
Bokmål er et skriftspråk og har lite eller ingenting med hva Oslofolk sier ;-)

Lite...eller ingenting? Det var vel å overdrive en SMULE, Donald? Jeg snakker bokmål slik jeg skriver det. Men siden jeg er oppvokst på østkanten av Oslo, vrir jeg litt ekstra på enkelte ord, bl.a. bytter jeg ut 'en endinger av ord og legger til en a' ending istedet på enkelte ord - noe som vestkantfolk får frysninger av å høre De ville ikke uttalt et ord med a-ending om det så kostet dem livet :p
Men vestkant-folk snakker slik bokmål skrives, nesten bokstavelig!

Så joda, bokmål som skriftspråk har veldig mye med hvordan en del Oslofolk sier De uttaler en del ting nesten bokstavelig.

Jeg kan f.eks. si ordet "pælme" (kaste) eller "tønna" istedenfor "tønnen". Ingen fra tjukkeste vestkant i Oslo ville drømme om å si "tjukkeste" (tykkeste) og aldri i livet si "pælme".

Så litt slang er nok blandet inn hos enkelte, men lik bokmål skriftspråket er det like fullt hos ganske mange!
Inaktiv bruker
Huff, dere burde høre meg prate, er oppvokst i et feskevær (fiskeplass) så derfor eier jeg ikke i å snakke helt fint uten banneord i hver annen setning. Vi bruker ord som:
feske = fiske
hærpe = ødelegge
trødde = tråkke
sikkert flere, men ikke som jeg kommer på.
Det er så vanskerlig å skrive bokmål på akvaforum og facebook, mens på msn snakker man med dialekt
mona o
Jeg snakker bokmål slik jeg skriver det.
Bokmål er et skriftspråk for hele Norge, og det er mange gyldige ord som du nok aldri bruker.

Både trødde og tråkket er bokmål, selv om førstnevnte sjelden høres sagt på Bygdøy
For å komme tilbake til emnet om katten.. Det er jo synd på katten, men den så nå ut som den kan gå, komme seg fremover der den vil. Selv om bena er litt kortere. Å det rare er jo, katten har jo ingen eiere.. så det er ingen eier som har bedt noen om å amputete kattens poter, istdenfor å ta livet av den. Det er jo noe vetrinærene har funnet på selv, ellers hadde de vel ikke letet etter forsterhjem til den? Enda etter 2 år, har de ikke funnet den rette familien til katten ble det jo sagt.

En slik katt trenger jo mye oppmerksomhet.. siden den ikke kan vaske seg selv o.l. så finne en perfekt familie er sikkert ikke lett, da de må ha masse tid til den. (men er det liksom bedre for katten å bo i et bur hos dyrlegen?)
Dyreplageri fra en du ikke trodde ville drømme om sånt, en bestemor-aktig kvinne kaster en kattunge i søppelkassen og smeller igjen lokket. Det hun ikke vet er at hun blir filmet av kattens eieres sikkerhetskamera på eiendommen.

Kjerringa gikk forbi på gaten, ser kattungen på gjerdet. Klapper den litt, før hun ser seg litt rundt for å se om noen observerer henne. Så løfter hun plutselig lokket på søppelkassen og hiver katten nedi!

Man blir bare helt stum av sjokk... jeg mener, hvorfor!??? Å gjøre noe sånt mot en katt, fullstendig uten GRUNN?
Sett på maken til frekk slem dame da! Fyttirakkern hun skulle hatt juling
Tilfeldig bekjentskap
© Ragnar Torgersen
Reklame for plussmedlemskap