Salt i akvarium? (side 2)

Med tanke på at ferskvannsfisk pisser mye mer en saltvannsfisk så må de ha mineraler ifra vannet inn i kroppen, jeg salter vannet etter alle vannbytter å jeg ser at fiskene trives bedre å nitrit nivået holder seg lavere med salt enn uten.
kjørte test med discus, kardinal tetra, maller og coryer, å det akvariet med salt hadde mye mer sunnere fisk og bedre vannkvaliteter enn det akvariet uten salt, fisken vokste også mye fortere.
Akvariene var helt identiske, fisk ble matet samtidig, samme filtrering, samme planter og oppsett av sand og steiner, samme antall fisk å type fisk. Mao. helt identiske akvarier.
Så etter min mening fører det bare positiviteter med salt i vannet.
Men så skal man heller ikke overdrive bruken heller. ca 1-3 promille salt i akvariet er alt som trengs, mer enn det så kan det være skadelig for fisken.
Saltet jeg bruker er havsalt man kjøper i butikken, men husk å kjøp havsalt uten tilsettningsstoffer som antiklebestoffer og jod, saltet må være helt naturlig!
Antiklumpemiddelet er i veldig små mengder og har ingen betydning.

Jod er det også veldig lite av, så det har heller ingen betydning.
Dessuten tror jeg det er vanskelig å finne havsal uten jod.

Glemte nesten: fisker har behov for jod.
er ikke serlig stor fan av antiklumpemidler må jeg si, selv om det kanskje ikke er skadelig i så små doser fåretrekker jeg å være på den sikre siden uten.
Jodsalt har jeg ikke erfaring med. =\
Nærbutikken min (coop prix) selger havsalt uten jod å antiklebemidler =).
Plussmedlem
Limsted
nitrit nivået holder seg lavere med salt enn uten.

Salt reduserer ikke nitritt i karet, men hjelper fisken mot nitrittforgiftning.
Hvis du har problemer med nitritt så bør du nok se på hvorfor dette er til stede.
Nitrittnivået skal være 0 (null).
Limsted
Nærbutikken min (coop prix) selger havsalt uten jod å antiklebemidler =).


Det høres underlig ut, spesielt siden havsalt pr definisjon inneholder jod.
Jeg synes at så lenge fisken viser tegn på trivsel, om man bruker salt eller ikke, så er det viktigst. Det tror jeg alle er enige om
Støtter veldig oppunder den artikkelen som som Mona refererer til tidligere i denne tråden og har selv brukt salt på mine fisker ved to tilfeller. Dette for å bedre stressfaktoren til fisk som sliter og lette på det osmosiske trykket i kortere perioder.

1. Ved innsetting av Tropheus grupper i mine karr ( Hatt fire grupper). Profesjonelle oppdrettere i Sverige og Tyskland, bruker mye salt ved motak av nye grupper VF fisk og anbefaler dette sterkt. ( vi snakker her om 200g pr 100 liter). Tropheus er veldig vare for nye bakteriefloraer.

2. Mine andre hovedfisk er ferskvannsrokker (har 4 stk). Her er det sterkt anbefalt hvis en fisk sliter av ulike årsaker. Min anbefaling av dette fikk jeg av Frank Zijlmans, europas største ekspert på ferskvannsrokker med enorm erfaring på denne fisketypen. Samme konsentrasjon som Tropheus

Men, vi snakker her som i artikkelen om kun i ett medisinsk perspektiv og bare der man har spesielle fisk og sterke anbefalinger fra eksperter. En annen ting er at vi også snakker om ganske mye salt, i min 960l brukte jeg nesten 2 kg.

Og ja, vi snakker om vanlig havsalt fra Jozo som er naturlig tørket fra middelhavet uten nooen former for tilsettinger.

Så min anbefaling ved bruk av salt er:

1. Konferer med akvarister som har god erfaring med den fisketypen du sliter med (dette er ikke dyrebutikker), send gjerne e-poster til utenlanske oppdrettere de er som regel veldig imøtekommende med å gi råd.
2. Dette er kunn behandling over kortere perioder og ikke en varig løsning.

Dette er mine personlige råd og erfaringer som har reddet fisk for mange tusen kroner i mine akvarier og er en billig måte å medisinere på.
Bare en sidekommentar, Frode: 200 gram på 100 liter eller 2 kg på 960 liter er ikke mye. Det er forsvinnende lite. Kun 0,2% eller 2 promille. Ved behandling av enkelte sykdommer med salt anbefales det dobbelte. Rett i karet! (mallene liker det ikke....) Men sjekk anbefalinger i forhold til parasittene før noen prøver det!
enig at det ikke er så mye, får man ikke effekt av dette så anbefales det å dobble, i forhold til saltvann er det en dråpe i havet ..... var litt bare for å illustrere mengden som må til for å ha noe effekt i det hele tatt i medisinerings hensyn......
Loomis
[QUOTE=Limsted]nitrit nivået holder seg lavere med salt enn uten.

Salt reduserer ikke nitritt i karet, men hjelper fisken mot nitrittforgiftning.
Hvis du har problemer med nitritt så bør du nok se på hvorfor dette er til stede.
Nitrittnivået skal være 0 (null).


selv med et meget godt biofilter så er d meeget vanskelig å holde nitritnivået på 0 (null) fisk pisser å driter døgne rundt, så det er nesten umulig, men man kan holde nitritnivået godt under det som er skadelig for fisken, men du vil bestandig ha litt nitrit i vannet så lenge det eksisterer fisk i vannet.
Nei her må jeg nok protestere! Med et velfungerende filter med kapasitet nok er det jo overhodet ikke vanskelig å holde Nitrit på 0-null. Må være nitrat du mener, det er jo en annen sak som plantene gjerne tar seg av Og forøvrig er jeg veldig motstander av salt til fisk som i naturen går i ferskvann, utenom som hjelp ved sykdom o.l. Og selvfølgelig til fisk som foretrekker det pga at de kommer fra brakkvannsområder da. SALTE feks discusene og mallene mine, nei det er galskap pga akvariebutikker som vil selge salt og tjene grove penger, sånn er det bare.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap