Finnes det en ikke sand trengende apistogramma? (side 2)
Postet 07.09.10 kl 21:54
Postet 08.09.10 kl 09:32
Tor Magnus Kuløyhmm, hørt at det er mye jobb å senke pHen.
Ikke noe mere jobb enn feks å tilføre aquasafe i bøttene med nytt vann
Jeg bruker eikebarkekstrakt for å senke PH i mine kar
Postet 08.09.10 kl 09:44
Postet 08.09.10 kl 09:55
Tor Magnus KuløyMen kakadueciklide går, eller? De er jo helt på grensen, det høyste de vil ha er 7,5 og det er det jeg har. Blir noe lek ut av det?
Jeg har hatt kakadueciklider på elvegrusbunn, PH 7 - 7,5 som har lekt og fostret opp flere kull uten problemer. De kakadueciklidene du finner i butikkene nå er som regel så gjennomavlet og vant til høyere PH enn hva de lever i i naturen at det bør ikke være noe problem.
For å senke PH kan du også bruke eikeblad nå som høsten kommer, samle en liten pose med blader så har du til neste høst
Postet 08.09.10 kl 10:17
LisbethIkke noe mere jobb enn feks å tilføre aquasafe i bøttene med nytt vann ;)
Det kommer an på hvilket springvann man har.
Når jeg tar delvansbytte, må jeg senke pH fra 8,0 til 6,5 (springvannet har en pH på mellom 8,5 og 9,0).
Etter en time er den oppe på 7,5 igjen, hvis jeg ikke har tilført mer eikebarkekstrakt i mellomtiden, så da må det senkes igjen.
Dagen etter er den på 7,5 igjen, så da må jeg senke den for fjerde gang.
To dager etter må den senkes for femte gang.
Jeg har ikke plass til å mellomlagre vann, så for å unngå ville pH-svingninger ved hvert vannskifte må jeg måle pH hele den dagen jeg skifter vann (jeg har kjøpt meg en elektronisk pH-måler til et par tusen for å gjøre det praktisk mulig) et par ganger dagen etter, og helst dag 3 og/eller 4 også for å være noenlunde sikker.
Jeg må tilføre passe doser med utvannet eikebarkekstrakt med jevne mellomrom de første 3-4 dagene etter hvert vannskifte (oftere enn beskrevet over, for å unngå at pH svinger fram og tilbake mellom 7,5 og 6,5).
Til ett vannskifte trenger jeg ca. 2-3 halvlitersflasker med utvannet Amtra-ekstrakt (40 ml utblandet i 0,5 liter vann).
Hos noen kan det kanskje være like enkelt å senke pH som å tilføre aquasafe, men som sagt, det kommer an på hvilket springvann man har.
Postet 08.09.10 kl 10:21
Postet 08.09.10 kl 10:50
Siden du bare skal senke pH med 0,5 blir det nok lettere. Men det kan godt hende du er nødt til å gjenta senkingen et par ganger for hvert vannskifte, litt avhengig av hvilke buffer-stoffer som finnes i springvannet ditt.
Pass i alle fall på at du ikke har noe i akvariet (skjell eller materialer som inneholder kalk eller gips, etc.), for da får du i hvert fall problemer med pH som stiger jevnt og trutt.
Pass i alle fall på at du ikke har noe i akvariet (skjell eller materialer som inneholder kalk eller gips, etc.), for da får du i hvert fall problemer med pH som stiger jevnt og trutt.
Postet 08.09.10 kl 11:05
Postet 08.09.10 kl 11:12
Postet 08.09.10 kl 11:13
Postet 08.09.10 kl 11:17
Postet 08.09.10 kl 11:56
ohrSenker du ph (og Kh?) til under 7,0 passer de aller aller fleste. Mange arter kan fint holdes i dine verdier, men trenger surere vann for å få til oppdrett Svært mange av de vanligste artene vil kunne lykkes med oppdrett i ditt kar med dine nåværende verdier.
Så tøft at noen går med nå værende pH verdier! hva med Regnbueciklide og Apistogramma cf. eunotus. Og kakadueciklide må vel også gå?
Kan tenke meg disse.
Postet 08.09.10 kl 13:30
Postet 08.09.10 kl 14:05
Postet 08.09.10 kl 17:31
Postet 08.09.10 kl 17:33
Postet 08.09.10 kl 17:35
Postet 08.09.10 kl 17:48
Om du velger kakaduer eller aggier (regnbueciklider) av en oppdrettstype ville jeg prøvd og sett om det blir lek og heller begynne ph senking om det blir nødvendig.
Av hensyn til dyrevelferden ville jeg absolutt ikke prøvd grus som bunnsubstrat.
Selv bruker jeg sandsnegler og kirsebærreker til alle mine Apistogramma kar. Rent og pent.
Levende skjell vil ikke påvirke vannverdiene negativt om ikke vannet blir så surt at skjellet løser deg opp.
Å holde Apistogrammaer sammen med større ciklider for kortere perioder har vært problemløst hos meg da Apistoene gjemmer seg på steder de større ikke kommer til.
Hilsen Ola.
Av hensyn til dyrevelferden ville jeg absolutt ikke prøvd grus som bunnsubstrat.
Selv bruker jeg sandsnegler og kirsebærreker til alle mine Apistogramma kar. Rent og pent.
Levende skjell vil ikke påvirke vannverdiene negativt om ikke vannet blir så surt at skjellet løser deg opp.
Å holde Apistogrammaer sammen med større ciklider for kortere perioder har vært problemløst hos meg da Apistoene gjemmer seg på steder de større ikke kommer til.
Hilsen Ola.
Postet 08.09.10 kl 18:21
ohrOm du velger kakaduer eller aggier (regnbueciklider) av en oppdrettstype ville jeg prøvd og sett om det blir lek og heller begynne ph senking om det blir nødvendig. Av hensyn til dyrevelferden ville jeg absolutt ikke prøvd grus som bunnsubstrat. Selv bruker jeg sandsnegler og kirsebærreker til alle mine Apistogramma kar. Rent og pent. Levende skjell vil ikke påvirke vannverdiene negativt om ikke vannet blir så surt at skjellet løser deg opp. Å holde Apistogrammaer sammen med større ciklider for kortere perioder har vært problemløst hos meg da Apistoene gjemmer seg på steder de større ikke kommer til. Hilsen Ola.
Så flått, da blir det apistogramma kar med Biltema sand, reker og sandsnegler!
Takk for jelpa!
Postet 08.09.10 kl 19:01