Nybegynner - kjøpte mitt første akvarium i dag. (side 2)

denne tråden må eg følge med videre på..
men bare 1 spørsmål: har du vunnet i lotto eller noen? koster en del alt dette iallefall når du gjore det så spontant.


bare lurer alså,men hvor mye penger har du brukt til nå?
Corydoras bør absolutt leve på sand ja, men skjønner jo at det kanskje blir litt styr å bytte ut såpass mye grus. Er jo ingen gullfiskbolle du har kjøpt..
Men gidder du og bytte til sand er det det beste. Du kan ha langt flere typer fisk på sand enn på grus.

Og corydoras sammen med piraya? Går det?? Syns det hørtes veldig skummelt ut..

Det ligger en veldig god artikkel her inne: Akvarium for fiskenes skyld? Les den hvis du ikke har lest den allerede

Spør gjerne her inne før du drar avgårde og kjøper fisk. De fleste som holder til på dette forumet setter trivselen til fiskene en smule høyere enn de som selger fiskene i dyrebutikken Hadde du spurt her hadde du nok hatt sand i karet!
Grus.
Det har kommet en del svar på dette med grus/sand. Jeg var i dag i kontakt med Akvariet i Bergen for å spørre om dette. Jeg ble der fortalt at så lenge grusen er rund og fin, bestående av relativt små steiner, vil dette være helt uproblematisk.

Grusen jeg har, består av veldig runde steiner. Tonny Brandt Andersen skriver i sin artikkel:

"da bør man velge en fin grustype som er avrundet."

"Bunden av ei elv består av sand, grus eller stein. Grus fra ei elv er påvirket av vannet. Vannstrømmen får grusen til å bevege seg, og disse bevegelsene sliter på grus og stein slik at de blir avrundet."
.

Mine 10 corydoras ser jo ut til å stortrives hos meg. Grusen er veldig rund og god, og jeg har masse røtter og noen "baller", en utrolig tøff plantetype. Jeg vet selvfølgelig ikke hva de heter heller.
Joda grus som er avrundet vil jo ikke skade bartene til coryene. Men de vil fortsatt ikke kunne gjøre det som er naturlig for dem, sile sanda gjennom gjellene når de leiter etter mat
Hel har du ballene dine

Tøffe fisk du har valgt forresten. Jeg så de på Midttun, kjøpt og betalt. Lykke til som nybegynner. Jeg er nybegynner på fjerde året nå...
Nå begynner spørsmålene å komme for fullt her :-p.
Nå har fiskene vært i akvariet i et par dager, og der ser egentlig ut som de stortrives. Ingen er spist, og alle fiskene svømmer rundt og koser seg.

Det er imidlertid et par ting som haster. Litt krise her!

Den ene stripete algespiseren ligger helt oppe i vannflaten, og er egentlig ikke festet til noe. Den ligger og "svever" mellom en av røttene og flaten. Når jeg tar så vidt borti den, svømmer den ned til bunnen og er med slektningen sin en liten stund, før den sakte men sikkert flyter opp igjen. Er det nok alger til disse fiskene ennå? Tar det ikke en stund før det er et rikt næringsgrunnlag for disse? Jeg har lest at den andre (Pterygoplichthys gibbiceps) spiser squash ihvertfall. Gjør disse også det?

Jeg testet akkurat PH og NO3 (se bilder). PH ligger nå på 7.5-8.0, noe som vel er for basisk for piraya? Nitrittverdiene viste nå 0.3-0.6mg/l, opp fra 0.0 på mandag. Hvordan kan jeg mest mulig effektivt få redusert PH- og Nitrittverdiene i akvariet? Jeg har forsøkt med hevert for å rense bunnen, men det er jo klin umulig med Pirayaene svømmende rundt. De virker egentlig snille og aktive, men jeg tør rett og slett ikke ta sjansen. Jeg sliter litt her, så hadde satt veldig stor pris på litt hjelp fra dere .

Jeg tror uansett jeg tar med de stripete sugefiskene tilbake til butikken i morgen tidlig, og lar dem vente til akvariet har stabilisert seg (med mindre de allerede er døde i morgen tidlig). .

Noen tips til akutte tiltak jeg kan ta for å redde de to stripete?

Litt større bilder.
Jeg komprimerte bildene i forrige innlegg litt mye, tenker jeg.

Her er større versjoner .
For å redusere nitritten, må du bytte mye vann, ofte!!! Dette vil hjelpe på ph også, såsant den er lavere i springvannet...
Inaktiv bruker
Stakkars fiskene...
Skulle du ikke vente med pirayaene til karet var innkjørt?
Som de sier over, her er det bare å bytte vann daglig. Sånn ca halvparten..

Ikke sett inn flere fisk der nå før du har fått karet innkjørt. Piraya må vel være den værste fisken å sette inn i et nystartet kar som ikke er innkjørt. De krever mye mat og nå kan du ikke gi noe særlig mat pga nitritten. Og noen sultne piraya er nok ikke det lureste å ha verken sammen med hverandre eller andre fisk
Hei, Lisbeth!

Jeg skiftet vann i natt, og da ble alt mye bedre . Renset selvfølgelig grusen godt, og der var det jaggu mye som hadde lagt seg bare på få dager! Dette har jeg tenkt å gjøre hver dag fremover. Det virker som fiskene har det helt fint, og nitrittesten er tilbake på gul/veldig lys oransje. Jeg kan ikke se noe som tyder på at fiskene sliter på noen måte nå lengre.

Jeg har masse planter, fikk med riikelig med "filterguffe" fra butikken, og har også brukt Bactozym slik det står anvist på pakken.
En oppdatering :-).
Hei!
Jeg tenkte jeg skulle komme med en oppdatering til alle dere som har vært så greie å delt litt av deres kunnskap med meg på vei inn i denne nye, spennende verden av akvarisme.

De siste to ukene har jeg lest meg kraftig opp på dette her, og skjønner jo nå at jeg skulle ventet en god, god stund til før jeg tok fiskene oppi. Jeg har lest mange artikler om nitritt, og tror jeg ihvertfall forstår hovedmomentene ved nitrifikasjonsprosessen. Da jeg kom inn igjen på Midtun Zoo i bergen og spurte hvor fort jeg kunne ta med fiskene og at jeg hadde fått svar fra dere om at man burde vente en god stund, hadde det korrekte svaret fra ekspeditøren vært:

"Jeg vil anbeføle deg på det sterkeste å lese deg skikkelig opp på innkjøringsprosessen og vente en fire til seks uker før du introduserer fiskene, slik at Nitrobactene kan få dannet en god kultur for å omdanne nitritten du garantert vil komme til å få en megaoppblomstring av etter ca en uke til nitrat."

Svaret jeg fikk, var:

"Du må ikke høre på de som er på Akvaforum. De er litt "Nazi", og kjefter på deg uansett hva du gjør. Det er helt greit å ta fiskene oppi etter en tre-fire dager nå når du har fått bakterier fra filtrene våre."

Tenk hvis jeg hadde fått det riktige svaret. da hadde jeg sluppet å føre den krigen jeg har ført den siste uken mot nitritten. Vannskifter hver dag og konstant bekymring om fiskene lever dagen etter. Mandagen etter jeg introduserte fiskene, begynte jeg å skjønne tegningen. Jeg gikk inn på Midtun Zoo og spurte pent om de kunne ta fiskene tilbake og oppbevare dem til jeg hadde fått kontroll på nitritten. "Beklager, vi har ikke plass. Ikke tenk på det, og kjøp heller Nitrivec, så ordner det seg". Jeg blir så forbanna bare av å tenke på det. Så ble gjort.

Jeg har for øvrig ingen problemer med å legge meg langflat og beklage at jeg ikke hørte mer på dere og leste meg mer opp på emnet før jeg startet.

Når det er sagt:

Det er nå to uker siden jeg hadde vann i akvariet, og ca ti dager siden fiskene kom oppi. Det har vært en kamp mot nitritten, men INGEN er døde eller viser tydelige tegn på noen form for forgiftning (bortsett fra den ene stripete algespiseren som døde første natten. Etter det som jeg har lest, kan grunnen til akkurat det være så mange, og det blir vel ikke dødelige doser nitritt på 10 timer?). Jeg håper virkelig jeg er an av de få heldige som har hatt flaks her, og gjør fra nå av INGENTING uten å undersøke grundig og godt først!

Jeg synes akvariet er blitt ganske så bra. Røttene flyter jo ennå, men plantene er på plass . Jeg skal også lage et sandområde til Corydorasene, slik at de får oppført seg så naturlig som mulig.

Jeg har forresten funnet en genial måte å roe fiskene ned på etter jeg har skiftet vann. I og med at jeg gjør det hver dag nå en periode, regner jeg med de kan bli litt stresset. Jeg fyller opp vannet sakte, slik at temperatursvingningene blir så små mon mulig, og hvis jeg slukker lyset på ene halvdelen av akvariet, får de et litt mørkere område å kose seg i. I tillegg har jeg lagt røttene over det området, slik at det alltid er gode lysforhold for lysfølsomme fisk som pirayaene .


Det ble et litt rotete innlegg, dette her. Det får jeg bare beklage, men håper dere ser sammenhengen.

(Jeg legger ved et par bilder, slik at dere kan se hva jeg mener)
Du er en flink akvarist :)
Du har gjort litt feil her Øyvind men du virker som en utrolig flink akvarieeier allerede
Du ikke bare kjøper men kjøper størrelser og utstyr alt til det beste for fisken

Du setter deg godt inn i saker og ting og du....det å være litt utålmodig og ikke helt vite hvem å høre på til enhver tid er IKKE så forferdelig å gjøre, og startproblemer har vi alle! De som er drevne i dag var også nybegynner en gang

Jeg synes akvariet ditt er kjempeflott og det høres ut som om alle de beste forutsetninger er til stede for at du skal kunne ha dette som er flott og heldig hobby

Lykke til videre Øyvind


Ps. Du kan jo holde røttene på plass med noen dekorative steiner?



(red.for å tipse om stein til røttene)
Corydoras.
Jeg tror men er aldeles sikker på om Coryene enten er flekket pansermalle (Corydoras Paleatus) eller salt og pepper pansermalle (husker ikke det latinske navnet).

Men det du må huske når du holder disse er at phen aldri skal være over 7,5. Ettersom jeg har merket på mine så trivest de best på rundt 6,5 i ph.

Du kan mate Coryene med Røde mygglarver, dette er en utrolig stor hit hos de fleste coryene, tablett fór som de spiser vil jeg anbefale Tetra Tabimin. Jeg gir en halv/en hel, kommer helt an på hva som er erfaring med arten til hvert 6 individ. Hvor mange har du?

Lykke til med Coryene, dette er hovedharten jeg holder så håper du også får en god opplevelse med disse
Hei og hopp.

Tror ikke du har hatt problemer med nitriten men med ammonium.

De nivåene det er snakk om er ikke helt heldige for fiskene, men skal heller ikke være direkte skadelige. Men når nitriten dukker opp, er det et tegn på at ammoniaen har bygget seg opp, men nå er på vei til å forsvinne. Du vil få forhøyede verdier med nitrit de kommende dagene inntil de plutselig faller. Da er det nitraten som stiger istedet. Men den er ikke så farlig for fiskene.

Akvaforum ER litt "nazi" Dersom jeg har bra med filterbakterier, har jeg ingen kvaler med å putte litt fisk i et akvarie etter et par dager.
Men det er jo klart at man må ha litt ekstra vannbytte i starten.
Ikke bare nitritt....
Sitat fra Øyvind Lien: "Det er nå to uker siden jeg hadde vann i akvariet, og ca ti dager siden fiskene kom oppi. Det har vært en kamp mot nitritten, men INGEN er døde eller viser tydelige tegn på noen form for forgiftning (bortsett fra den ene stripete algespiseren som døde første natten. Etter det som jeg har lest, kan grunnen til akkurat det være så mange, og det blir vel ikke dødelige doser nitritt på 10 timer?). Jeg håper virkelig jeg er an av de få heldige som har hatt flaks her, og gjør fra nå av INGENTING uten å undersøke grundig og godt først!"

Vi gir så mye oppmerksomhet til nitritt at vi ofte glemmer at det som kommer først, og som også er giftig for fisk, er NH4 ammonium eller NH3 ammoniakk. Dette skilles ut gjennom gjellene og gjennom fiskenes avføring samt ved nedbrtying av protein fra for og råtnende plantedeler. Ammonium er mindre giftig enn ammoniakk og forekommer når p er under 7. Ved pH over 7 går NhH4 over til NH3, ammoniakk, og det er giftig. Med pH mot 8 vil du få ammoniakk. Det kan være dette som har gitt problemer. Nitritt kommer som du selv sier, etter ammoniakken. Med kis\ckstarting med filterguffe, har du fått kolonier av begge bakterietyper, men antagelig ikke nok. Derfor kan det hos deg ha kommet ammoniakk og nitritt omtrent samtidig, men trolig mest ammoniakk.

Dette er grunnen til at man i starten bør kontrollere både ammoniakk og nitritt samt pH og hardhet.

Det kan nok hende at enkelte får litt kjeft her, men det er stort sett fordi man ignorerer rådene fordi de ikke passer med egen, foreløpig lite velfunderte oppfatning. Synes du takler dette bra, selv om du som du sier, nok burde tatt rådene til deg litt tidligere. Tror du vil bli et godt medlem på AF. Lykke til videre.
Karet ditt er kjempefint!

Okay nå fikk du en bitte liten lærepenge siden du satte i fisk med en gang. Så neste gang hører du sikkert mer på nazi-folka her inne -haha jeg syns det var en utrolig morsom kommentar fra butikkdamen, og det stemmer jo. Mange av oss er jo litt nazi :P

Jeg bruker og ha i fisk med det samme når jeg starter opp nytt kar og henter filterguffe fra mine andre kar og det har gått smertefritt hver gang. Her har du nok bare fått for lite filterguffe (og jeg hadde ikke fått med meg at du faktisk hadde fått tak i filterguffe) Er jo ikke småfisk du har puttet i karet ditt heller så belastninga på filteret er nok litt heftig enda.

Jeg tror du kommer til å bli en av nazi-akvaristene selv forresten hehe. Når du irriterer deg så mye over en typisk nybegynnerfeil er du på god vei
Jeg synes du har innredet akvariet veldig pent til førstegangsakvarist å være

Vi er litt nazi her inne, fordi vi ønsker og bli kvitt alle disse feiloppfatningen innen råd av fiskekjøp i butikk. Og også andre typer feiloppfatninger ang fiskehold..

Som han sier, bare kjøp nitrivec, så er problemmet løst.
Hadde fiskene dødd, så hadde nok du gått til innkjøp av flere...

Det tjener de penger på vettu

Men nå som du har fiskene regner jeg med at du vil merke hvilken glede de gir deg og etterhvert skjønne hvorfor vi er litt overpåpasselige.

Kanskje du også vil riste på hodet en dag, over en stakkar nybegynner som har blitt lurt av butikken :P

Blir morsomt og følge med på denne tråden, lykke masse til
Galemor
Men nå som du har fiskene regner jeg med at du vil merke hvilken glede de gir deg og etterhvert skjønne hvorfor vi er litt overpåpasselige. :)


*amen*

Du hadde nok syns det hadde vært veldig kjipt om de store flotte pirayane dine gikk rett i forgiftningsdøden
Tilfeldig bekjentskap
© Elen Galteland
Reklame for plussmedlemskap