Vårt første akvarium juwel rekord 800 (side 2)

har effekt husholdnings salmiakk hjemme, uten fosfat og inneholder 5-15% ammoniakk

kan denne brukes? eller er det kun lilleborg
Hr 530 er jo så grei, han kontaktet Lilleborg, de har på tro og ære lovet at det ikke er noe annet enn ren ammoniakk i Salmi. Rimco bruker stor plass til lovnad om at det kun er ren ammoniakk i deres produkt på etiketten, jeg har tatt sjansen på å bruke det til rengjøring av plantebokser og nye kar, men har påspandert meg en flaske Salmi kun til oppstartsbruk. Effekt har jeg ikke i skapet så jeg vet ikke hvem som produserer, det skumle er hvis produsenten av en eller annen grunn har puttet noe annet gøy oppi, for eksempel såpe eller noe annet festlig som skummer. I Salmi har de ikke det...
Jeg ville kjøpt en flaske med lilleborg sin Salmi for å være på den HELT sikre siden. Koster vel 13-14 kroner, og det mener jeg en 100% forsikring på innholdet er verdt. Kan fort være litt kjipt hvis det av en eller annen grunn skulle være noe annet nasty i den flasken du har stående.
[QUOTE=siande
Erm, har du en vellykket kickstart så vil det å vente i 2-3 uker være så lenge at du må tilsette noe for den å jobbe med, ellers vil den ikke ha nok næring og vokser ikke mer enn når du hadde i bakteriene. Grunnleggende mikrobiologi det.

Kickstarter kan variere veldig, så det viktigste er rett og slett å sjekke for nitritt og helst også nitrat, grundig og gjevnlig, så får du et sikkert svar. Selv var jeg nitritt-fri etter to dager, og satte inn tre fisker da uten å få noen som helst problemer (jeg var paranoid og målte nitritt morgen og kveld etterpå)
QUOTE]

Så at jeg hadde sitert fra feil innlegg sist gang. Det var svaret fra siande jeg ønsket å kommentere, og da slik:
"Det er jeg helt enig i. Har kickstartet fire kar med filtergrums fra det første. Ville sjekke hvor stor belastning filteret tålte før jeg hadde i fisk, og kom til at om jeg ville sette inn det antallet jeg hadde tenkt å ha i karet, måtte jeg først gjennom en fase med "mating" med salmiakk før bakteriekulturene var store nok, dvs. i mitt tilfelle til å bryte ned ca 3 ml salmiakk til nitrat i løpet av ett døgn.

Om du er fornøyd med den bakteriemengden du får med kickstart, må du fortsatt, i mine øyne, være forsiktig med antall fisk du setter inn av gangen, og det må du hver gang inntil fiskebestanden er den du ønsker."

Vedr. filterrens: pass på at du ikke renser så godt at mesteparten av bakteriene forsvinner. Bruk gjerne akvarievann, ettersom det nok er lurt å slamsuge samtidig. Eventuelt kan du bruke springvann med samme temperatur. Jeg ville etter de par første filterrensene sjekket for ammoniakk dagen etter rens og eventuelt nitritt etter noen dager for å sjekke at filteret har beholdt nok kapasitet og at jeg ikke hadde renset for mye. Finnes spørsmål her på AF som går på at akvariet er godt innkjørt og har vært stabilt i flere måneder, men at fiskene plutselig dør. Viser seg av og til at for god filterrens trolig er årsaken til dette.

leste igjennom artikelen om bruk av salmi. virker som litt innviklet og at man må følge veldig mye med på alt av verdier etc så er kansje ikke noe nybegynner prosjekt. Og heller noe jeg må ta når vi har fått liters syken og mere erfaring

Så er vel kansje enklest og kjøre en tradisjonell modnings prossess. Men da betyr det at jeg må fore akvariet med fiske mat fordi om det ikke er fisk der?

Det er lurt ja Litt flakfor i ny og ne har ikke filteret vondt av.
Jeg hadde oppi et par spiseskjeer salmi et par dager etter jeg startet karet, målte amoniakk, og hadde oppi en spiseskje til dagen etterpå, da var amoniakk oppe i 5mg/l. I dag, 9 dager etter karet ble fyllt har jeg hatt stort utslag på nitritt, nitrat og amoniakk. Med andre ord har det gått fortere enn jeg har fått inntrykk av er normalt, så jeg kan hvertfall si at det ser ut til at litt forsiktig tilsetting av salmi har fungert bra for meg.
I dag hadde jeg oppi litt salmi ca 1 teskje tenkte og repetere det imorgen. Oppdaget igår at den tre roten jeg har stående har fått litt slimete overflate men det er ingen farge på dette kun blankt slim. er dette alger eller er det bare naturlig pga at det har ligget i vann en stund?

Hva er neste trinn jeg bør gjøre nå, skal jeg bytte 30% av vannet om ett par dager, skal jeg fjerne dette slim belegget?

Har test strips så kommer til og måle verdiene om ett par dager.

Har også ett spørsmål til for denne gang hvor lenge kan akvarie fisk leve om man er enflink eier, eventuellt hvilke ferskvanns arter lever lengst

Slimet på rota er nok bare bakteriebelegg eller sopp, mine redmoore-røtter ble åleglatte de også, det blir borte av seg selv. På en fikk jeg en ekkel hvit sopp, som også er helt naturlig, ufarlig og blir borte av seg selv. Tok røttene ut og ga dem en omgang med høyttrykkspyler, men det var helt unødvendig har jeg lest.

Gøy at du ser fortgang med Salmi, kjører inn et nytt akvarium nå, og det er så moro!

Alder på fisk varierer veldig, tante Astrid er så grei at hun har samlet inn aldersrekorder på en mengde arter i innlegg 1000 i denne tråden :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Rønning
Reklame for plussmedlemskap