- Hjem
- Forum
- Maller - Andre
- Aspidoras sp. araguaiensis. (side 2)
Aspidoras sp. araguaiensis. (side 2)
Jeg har 15 Aspidoras pauciradiatus og de ser jeg bare mindre og mindre til. Var mye framme før, men de har blitt forferdelig sky. De ble nok smittet av mine sky C. arcuatus som også gjemmer seg hele tiden. Synd for aspidorasen er en nydelig liten malle
<embed src="http://www.youtube.com/v/j1hN8qzdBTc?fs=1&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>
<embed src="http://www.youtube.com/v/j1hN8qzdBTc?fs=1&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>
Postet 26.11.10 kl 09:46
Dette utvikler seg noe ut på kanten av hva Tonje_R spør om,Og det beklager jeg Tonje, men jeg mener at Loffa er noe feilinformert iht. Corydoras eggleggings mønster.
sitat Loffa,
Om det er C125, slike som jeg har, legger de eggene sine i klynger. Det er eneste aspidoras typen som legger eggene sine i klynger. Alle andre typer sprer eggene sine på lik linje med corydorasene egentlig.
Hei JAG. Har frem til nå hatt 15-20 corydoras typer JAG, og ingen av dem har lagt de i slike klynger som denne Aspidoras C125. Ikke et eneste egg legges utenfor et lite område. Men når du mener det er coryer som legger eggene sine i klynger antar jeg du sliter med å finne en corydoras som legger SAMTLIGE egg, 50 i tallet på en ti-kroning, slik som C125. Jeg sier ikke at det ikke finnes men har ikke vært bort i en slik cory enda.
sitat slutt.
Jeg har pr. i dag hatt 5-6 arter Aspidoras og 40-45 arter corydoras og 2 arter Scleromystax. Jeg har ikke hatt lek på alle,men av de 5 som har lekt ,var det 4 som etter min mening la i klynger. c.renoldsi sprer sine egg i hele karet.
C. aneus er blant de jeg mener legger egg i klynger.
bilder er tatt av Birger.
sitat Loffa,
Om det er C125, slike som jeg har, legger de eggene sine i klynger. Det er eneste aspidoras typen som legger eggene sine i klynger. Alle andre typer sprer eggene sine på lik linje med corydorasene egentlig.
Hei JAG. Har frem til nå hatt 15-20 corydoras typer JAG, og ingen av dem har lagt de i slike klynger som denne Aspidoras C125. Ikke et eneste egg legges utenfor et lite område. Men når du mener det er coryer som legger eggene sine i klynger antar jeg du sliter med å finne en corydoras som legger SAMTLIGE egg, 50 i tallet på en ti-kroning, slik som C125. Jeg sier ikke at det ikke finnes men har ikke vært bort i en slik cory enda.
sitat slutt.
Jeg har pr. i dag hatt 5-6 arter Aspidoras og 40-45 arter corydoras og 2 arter Scleromystax. Jeg har ikke hatt lek på alle,men av de 5 som har lekt ,var det 4 som etter min mening la i klynger. c.renoldsi sprer sine egg i hele karet.
C. aneus er blant de jeg mener legger egg i klynger.
bilder er tatt av Birger.
Postet 28.11.10 kl 16:24
JAG
Jeg kal ikke lage noen stor diskusjon ut av dette, men klyngene jeg snakket om, og skrev, dreier seg om at SAMTLIGE egg, t.ek 50 stk legges på et område på størrelse med en 10 kroning. Akkurat dette gjør ikke aeneusene engang. Om du ser bildene du la ved, er hoved delen av egg lagt i en STOR klynge med egg utenfor det hovedområdet.
Har hatt minst 10 leiksgrupper med aeneus og ingen av dem har lagt sine egg på lik linje med C125. Disse er meget spesielle, og skiller seg ut fra nær alt annet.
No hard feelings JAG, men jeg gir meg ikke, knis......
Jeg kal ikke lage noen stor diskusjon ut av dette, men klyngene jeg snakket om, og skrev, dreier seg om at SAMTLIGE egg, t.ek 50 stk legges på et område på størrelse med en 10 kroning. Akkurat dette gjør ikke aeneusene engang. Om du ser bildene du la ved, er hoved delen av egg lagt i en STOR klynge med egg utenfor det hovedområdet.
Har hatt minst 10 leiksgrupper med aeneus og ingen av dem har lagt sine egg på lik linje med C125. Disse er meget spesielle, og skiller seg ut fra nær alt annet.
No hard feelings JAG, men jeg gir meg ikke, knis......
Postet 28.11.10 kl 17:08
Corydoras og egg
Som JAG skriver så er det ikke hvor fisken legger eggene som bestemmer at dette er en egen art eller ikke, hadde fisken lagt eggene på topp glasset så..ja det hadde vært noe meget spesielt. C gracilis måtte man ha masse løv oppi til, siden den kun la egg sine under bladene, den første gangen de la egg hos meg var det spredd over hele akvariumet og andre gangen så var det ca 150 egg samlet på 7*7 cm på ruten. det er antagligvis to forskjelige hunner som har lagt egg, den første gangen og den andre gangen.
Postet 28.11.10 kl 17:21
Endret: 28.11.10 kl 17:22
Jørn Henning FlåtenSom JAG skriver så er det ikke hvor fisken legger eggene som bestemmer at dette er en egen art eller ikke, hadde fisken lagt eggene på topp glasset så..ja det hadde vært noe meget spesielt. C gracilis måtte man ha masse løv oppi til, siden den kun la egg sine under bladene, den første gangen de la egg hos meg var det spredd over hele akvariumet og andre gangen så var det ca 150 egg samlet på 7*7 cm på ruten. det er antagligvis to forskjelige hunner som har lagt egg, den første gangen og den andre gangen.
Du henger ikke helt med i svingene her Jørn Henning, hehe. Jeg sa ikke at fisken var spesiell, men at måten eggene legges på er det. C125 legger BESTANDIG alle eggene samlet, uten unntak her hos meg. Det kan variere hvor de legger dem, men alltid samlet, ikke et eneste egg utenfor klynga jeg tidligere nevnte.
Men jeg avslutter denne diskusjonen nå, for det fører ingen vei. Dere har tydeligvis INGEN erfaring med C125, så jeg legger diskusjonen død
Postet 28.11.10 kl 17:47
Aspidoras
den er bare helt umulig å legge død når jeg ser din teori på artbestemelse ut fra eggleggins mønster!! utrolig...jeg lurer på hvor mange arter du egentlig har drettet når du skriver noe så uvitende som dette her!.når du skriver.."ekspertene trenger ikke å søke mer på dette" og det mener du ut fra egglegingen at det er ikke samme art? du skriver at du har hatt lek på 20-25 arter?å da har du observert så lite på alle de artene? nei jeg har ikke hatt C125, men opp til flere andre arter Aspidoras/corydoras og drettet en god del av de på de årene som jeg har hatt C maller, og jeg har observert litt mer enn det du skriver her i så fall......UTROLIG!! lol
Postet 28.11.10 kl 18:13
Endret: 28.11.10 kl 18:29
Postet 14.01.11 kl 05:11
Vist det er mine du tenker på så tror eg de nærmer/er kjønnsmoden nå.
Har sett egg som kunne minne om Aspidoras oppe på ruten, der strømmen er sterkest i akvariet. Men ingen av eggene var befruktet.
Har bare mistanke om egglegging en gang hos disse. Tenkte å prøve med kaldvannsbytter og røde mygglarver for å se om det kan trigge en ny egglegging.
Har sett egg som kunne minne om Aspidoras oppe på ruten, der strømmen er sterkest i akvariet. Men ingen av eggene var befruktet.
Har bare mistanke om egglegging en gang hos disse. Tenkte å prøve med kaldvannsbytter og røde mygglarver for å se om det kan trigge en ny egglegging.
Postet 14.01.11 kl 09:13
hos meg har det dukket opp små yngel i forskjellige størrelser. Gikk i akvarium, med corydoras, tetraer og L-maller. Ynglene så jeg først etter at jeg slamsugde skikkelig i akvariet. Har trespisende L-maller de bor sammen med. Så håper ikke mange ble med tre/blad rester til doen...
Har du funnet ut hva de heter?
Espen
Har du funnet ut hva de heter?
Espen
Postet 30.01.12 kl 16:58