Godteskåla (side 2)

Krativitet mangler du i alle fall ikke! Rålekkert!
Torv og hulelegging.
Da har jeg lagt torv i bunnen, og strødd på noe bunnæring jeg hadde i en boks. Står bare "Super" og "PL-50" på den. Ser ut som noe leiregreier... Har fått den av Maren B, og hun viste heller ikke noe mer...

Har prøvd meg fram litt med hulene, men vet ikke helt om det blir bra... Men jeg må få meg flere røtter og steiner!
Dette blir bra når du får lagt noen røtter oppi der. Kanskje noen som ligger litt oppå hulene også? Hvis det er huler til lakrisgurami ser det veldig bra ut. Det eneste jeg er usikker på er om fargen har noen betydning. Altså om de føler seg tryggere i mørke huler enn lyse. Men det blir spennende å se når fiskene flytter inn

Skal du ha planter oppi karet? Hvis du skal ha masse blader og røtter vil vannet farges ganske brunt og slippe lite lys gjennom til plantene. Ikke så mange planter som vil trives. Men javabregne funker selv under dårlige lysforhold. Jvavmose klarer seg også. Men de tar ikke næring fra bunnen
ANg vindusfolien fra Ikea. Har hatt den på vinduet mitt en periode nå (rundt 2 år), og den er bortimot umulig å få av. Må skrape den av med vindusskrape dessverre.

Kan jo være de har forbedret produktet sitt, og at det ikke er så vanskelig å få av fra glass som ikke blir så kaldt som vindusglass kan bli om vinteren osv.



Ellers ser prosjektet spennende ut

Fulgte med på ditt forrige, som ble meget bra!
Lisbeth
Dette blir bra når du får lagt noen røtter oppi der. Kanskje noen som ligger litt oppå hulene også? Hvis det er huler til lakrisgurami ser det veldig bra ut. Det eneste jeg er usikker på er om fargen har noen betydning. Altså om de føler seg tryggere i mørke huler enn lyse. Men det blir spennende å se når fiskene flytter inn :) Skal du ha planter oppi karet? Hvis du skal ha masse blader og røtter vil vannet farges ganske brunt og slippe lite lys gjennom til plantene. Ikke så mange planter som vil trives. Men javabregne funker selv under dårlige lysforhold. Jvavmose klarer seg også. Men de tar ikke næring fra bunnen


Skal bli masse steiner og røtter ja. Av planter blir det vallisneria, javamose og javabregner stort sett, og Hydrocotyle og pistia i toppen. De fleste plantene bor nå i Juwelen, og der er vannet ganske brunt.

Det vil komme veldig lite lys inn i hulene (om jeg får det til slik jeg vil), så håper de vil framstå som ganske mørke alikevel. Er veldig spent på om dette blir bra...
Tildekte huler, og de første literne med vann
Da er pvc-rørene skjult ved hjelp av ei lite rot, steiner og oppdelte algekuler. Hadde oppi litt vann for å se hvordan det blir, og heldigvis fløt ikke rørene opp

Skal bli en god del røtter med javamose, men må vente på pakken fra Aquamanias...
Det blei utrolig flott! Kjempesmart løsning på de hulene!
Utblåsning...
I dag kom endelig pakken fra Aquamanias, så da var det bare å sett igang! Skar til blåmatte og satte på plass (skulle hatt svart, men det var tomt...). Så var det å koble til powerheads. Lettere sagt enn gjordt egentlig, for designet på Maxi-jet`n passer meg dårlig! Bråker forferdelig gjør den også. Er nok bortskjemt med de fantastiske mini-jettene...

Fikk det nå på plass på et vis, med utblås i fremre, venstre hjørne nede. Meningen at det da skal strømme oppover langs glasset slik jeg har i bakkant i Rio`n. Den andre powerheaden ble koblet til en slang lagt langs overkant bak. Tettet enden med en rund stein, og lagde masse små hull= dusj Blir spennende å se virkningen når karet blir fylt helt opp.
Du er både kreativ og dyktig, kjempeartig å følge prosjektet ditt steg for steg
Rita Revestrek
Du er både kreativ og dyktig, kjempeartig å følge prosjektet ditt steg for steg :)


Tusen takk
Når jeg satte opp de to 63 literne prøvde jeg to forskjellige poverhead. Ene bråka veldig mens den andre er helt stillegående. Så jeg kjøpte en til av den som var stillegående. Jeg kan sjekke når jeg kommer hjem hva den heter. Så har du et alternativ hvis du finner ut du ikke fikser den lyden etterhvert.
sissimor
Fikk det nå på plass på et vis, med utblås i fremre, venstre hjørne nede. Meningen at det da skal strømme oppover langs glasset slik jeg har i bakkant i Rio`n.


Den slags åpninger er en magnet for visse fisk, som maller. Corydoras og L-maller vil gjøre sitt beste for å svømme mot strømmen og presse seg inn i slangetuten og bli sittende fast. Kan tenke meg f.eks. kuhliål også ville gått i en slik felle. Så hvis du planlegger noen av ovenfornevnte fisk i karet; rethink your solution
mona o
[QUOTE=sissimor]Fikk det nå på plass på et vis, med utblås i fremre, venstre hjørne nede. Meningen at det da skal strømme oppover langs glasset slik jeg har i bakkant i Rio`n.


Den slags åpninger er en magnet for visse fisk, som maller. Corydoras og L-maller vil gjøre sitt beste for å svømme mot strømmen og presse seg inn i slangetuten og bli sittende fast. Kan tenke meg f.eks. kuhliål også ville gått i en slik felle. Så hvis du planlegger noen av ovenfornevnte fisk i karet; rethink your solution

Åh, det har jeg ikke tenkt på! Har det i Rio`n, og ingen coryer har svømt opp der enda heldigvis. Da må jeg finne noe å dekke med. Ei rist av noe slag kanskje? Hm...
sissimor
[QUOTE=mona o][QUOTE=sissimor]Fikk det nå på plass på et vis, med utblås i fremre, venstre hjørne nede. Meningen at det da skal strømme oppover langs glasset slik jeg har i bakkant i Rio`n.


Den slags åpninger er en magnet for visse fisk, som maller. Corydoras og L-maller vil gjøre sitt beste for å svømme mot strømmen og presse seg inn i slangetuten og bli sittende fast. Kan tenke meg f.eks. kuhliål også ville gått i en slik felle. Så hvis du planlegger noen av ovenfornevnte fisk i karet; rethink your solution

Åh, det har jeg ikke tenkt på! Har det i Rio`n, og ingen coryer har svømt opp der enda heldigvis. Da må jeg finne noe å dekke med. Ei rist av noe slag kanskje? Hm...

Løsning: Tok ei rist som er ment for innsuget til powerhead over slangetuten. Der kommer ingen inn. Takk Mona for god rettledning ;D
Vann...
Da er karet fylt opp, fått flere planter og sine første beboere; 4 sandsnegler og et par Betta Chanoides. Ser heldigvis ut til at "fordelingsslangen" min fungerer utmerket...
Oppdatering...
Da har jeg prøvd å lyssette Godteskåla bakfra. Ble ganske fin natteffekt det syns jeg, men tror alikevel det blir ledlys fra oven i tillegg...
[External Image]

Og et bilde tatt for 3 uker siden...
[External Image]
sissimor
Da har jeg prøvd å lyssette Godteskåla bakfra. Ble ganske fin natteffekt det syns jeg, men tror alikevel det blir ledlys fra oven i tillegg...



Det var jo bare kjempeflott!!
Kjempestilig effekt og løsning på nattlys.
Og sånn ser det ut nå...
[External Image]
Så fint nå som det har vokst til litt
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap