- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Forts. mallemysteriet. (side 2)
Forts. mallemysteriet. (side 2)
Sneglene fra tidligere ligger oppå sanda enda. Så dem er jeg i tvil om. MEN det var jo noen som gravde seg ned, og forhåpentligvis lever de videre under sanda. Men mallene har det flotters.
Ancistrusen ser jeg nesten hver gang jeg titter inn i akvariet nå. Han er veldig aktiv. Plecoen gjemmer seg om dagen, men når lyset er slukket er han veldig aktiv. Håper på at han snur døgnet, slik at han er litt mer framme om dagen også. Men det er litt mer aktivitet rundt 400 litern enn det det var i rommet 150 literen stod på, så forståelig nok er han vel kanskje litt forskremt enda.
I og med at den lille Ancistrusen er kvikk og kjapp etter flere dager i karet så regner jeg mer eller mindre problemet for løst. De små mallene levde max 2 dager før. Og de hang på glasset i de to dagene før den de døde.
Jeg følger fortsatt med, men slapper mer og mer av. Lurer på å sette over Sturisomaen etterpå.
Skal innom dyrebutikk i morgen for å kjøpe mer fòr til bunnfiskene. Det frister å kjøpe et par tre ancistruser til å sette i karantene også. Hadde vært artig om de dannet par.
Ancistrusen ser jeg nesten hver gang jeg titter inn i akvariet nå. Han er veldig aktiv. Plecoen gjemmer seg om dagen, men når lyset er slukket er han veldig aktiv. Håper på at han snur døgnet, slik at han er litt mer framme om dagen også. Men det er litt mer aktivitet rundt 400 litern enn det det var i rommet 150 literen stod på, så forståelig nok er han vel kanskje litt forskremt enda.
I og med at den lille Ancistrusen er kvikk og kjapp etter flere dager i karet så regner jeg mer eller mindre problemet for løst. De små mallene levde max 2 dager før. Og de hang på glasset i de to dagene før den de døde.
Jeg følger fortsatt med, men slapper mer og mer av. Lurer på å sette over Sturisomaen etterpå.
Skal innom dyrebutikk i morgen for å kjøpe mer fòr til bunnfiskene. Det frister å kjøpe et par tre ancistruser til å sette i karantene også. Hadde vært artig om de dannet par.
Postet 10.04.11 kl 20:41
Postet 12.04.11 kl 21:33
Godt det ser bra ut hos deg!
Tok desverre knekken på 4 algeetere i mitt mysteriekar også nylig
Døde over natten, akkurat som ansictrusene, sneglene og rekene.
Må nok gjøre som deg, og bare bytte ut hele sanden.
Kan ikke fatte at den skal være problemet,
for jeg VET at jeg har brukt den rette sanden,
og jeg har den samme i flere kar om ikke fra samme sekken som fra samme pallen.
Men det er jo verd forsøket iallfall...
Tok desverre knekken på 4 algeetere i mitt mysteriekar også nylig
Døde over natten, akkurat som ansictrusene, sneglene og rekene.
Må nok gjøre som deg, og bare bytte ut hele sanden.
Kan ikke fatte at den skal være problemet,
for jeg VET at jeg har brukt den rette sanden,
og jeg har den samme i flere kar om ikke fra samme sekken som fra samme pallen.
Men det er jo verd forsøket iallfall...
Postet 13.04.11 kl 00:23
Postet 16.04.11 kl 21:02
Ja, jeg må nok bare prøve!
Hadde håpa på å få gjort det i påsken, men har ikke fått kjøpt meg ny sand enda.
Og jeg har også et lite dilemma ang sand:
Skal jeg satse på Biltemassand igjen og slippe å vaske 30-40kg?
Eller skal jeg gå for Rådasand, vaske for livet og slippe å risikere samme problem
igjen hvis Biltemasanden skulle være problemet?
For tenk hvis det er stoffer i vannet, i små og ufarlige mengder,
som sanden klarer å binde til seg og defor blir giftig.
Mulig jeg bare må gå for Rådasand, selv om jeg, og mange tusen andre,
bruker Biltemasand uten problemer i mange, mange kar!
Bare så jeg har eliminert et mulig kilde til problemet iallfall.
Hadde håpa på å få gjort det i påsken, men har ikke fått kjøpt meg ny sand enda.
Og jeg har også et lite dilemma ang sand:
Skal jeg satse på Biltemassand igjen og slippe å vaske 30-40kg?
Eller skal jeg gå for Rådasand, vaske for livet og slippe å risikere samme problem
igjen hvis Biltemasanden skulle være problemet?
For tenk hvis det er stoffer i vannet, i små og ufarlige mengder,
som sanden klarer å binde til seg og defor blir giftig.
Mulig jeg bare må gå for Rådasand, selv om jeg, og mange tusen andre,
bruker Biltemasand uten problemer i mange, mange kar!
Bare så jeg har eliminert et mulig kilde til problemet iallfall.
Postet 17.04.11 kl 01:11
Jeg skylte vel rådasanda to-3 ganger i små mengder av gangen. Skulle helt klart skylt den bedre, for karet ble tåkete som fy tvert. Men etter noen dager og en filterens av begge filtrene var vannet gulle-rent. Det svømmer fire aktive Ancistrus, en relativt stor Pleco og en Sturisoma Festivum nedi der nå. Uten tegn på sykdom.
Needless to say: Jeg er farlig glad.
Needless to say: Jeg er farlig glad.
Postet 20.04.11 kl 18:20
Postet 20.04.11 kl 20:19
Endret: 20.04.11 kl 20:19
Postet 21.04.11 kl 21:11