Dyrebutikkene slår tilbake... (side 2)

Rutta89
Huffda, jeg syns de skal finne på noe annet ;) Bruke pengene på å øke kunnskapen blant sine ansatte f.eks.

Eller kjøpe en PC så vi kan sjekke på AF om fiskene passer for oss
Hehe, det var ikke dumt

Men det kunne faktisk vært en idè å ha bøker eller en form for database tilgjengelig, fordi det ER mye kunnskap for de ansatte å ha i hodet. Spesielt hvis deres personlige interesse er tropiske fugler, og ikke fisker Og så skal de kunne alt om teknikk, forskjellige fôrtyper til hund/katt/fisk/smådyr/fugler + utstyr osv osv osv...

plask
Når jeg var på TAM(er vel tropehagen det med?) butikken her på Lade i Trondheim for to uker siden, så spurte de meg om jeg hadde hørt om Akvaforum og anbefalte at jeg burde gå hit for å få svar på spørsmål og lignende før jeg kjøpte fisk fra dem..:)) Har også opplevd at de søker i fiskebasen her for å finne svar på spørsmål fra kundene :))

Nettopp, før du kjøpte fisk fra dem Jeg har også sett butikker bruke basen på AF, en gang ble jeg plassert foran pc'n i midten av TAM Alna og fikk lov til å søke meg fram selv.

Jeg gjorde ingenting når jeg så disse plakatene. Var kun en ansatt i butikken, og han var opptatt nok med en haug med kunder i andre enden av butikken. Skal ta turen innom hvis jeg får tid, og spørre litt rundt plakatene. Forventer dog ingen fornuftige svar, men kan jo bli artig.
Jeg har forståelse for at butikkene vil holde på kundene sine, men budskapet på disse plakatene ble helt feil for meg.
De kunne vinklet det på en annen måte.
Hva med å henge opp info om at nå øker vi kompetansen hos våre ansatte for å bedre hjelpe deg som kunde? Eller sette strengere krav til vikarene som jobber i helgene?

Jeg har virkelig prøvd å støtte dyrebutikkene både her jeg bor og i nabobyen, et par av de kjent for å kunne sine akvariefisk. Til og med der har jeg fått feil type fisk tre ganger av sjefen selv, og det er ikke akkurat sjelden og vanskelig fisk jeg har i karene mine. De blir også grinete når man påpeker feilen etterpå.
Er det rart man har lite lyst å legge igjen penger der da?

Noen butikker er selvfølgelig kompetente og kan sine saker, men sånn burde det faktisk være i alle butikkene og jeg synes ikke det er for mye å kreve som kunde.
De ansatte i dyrebutikkene bruker både bøker og nett for å lete opp mer kunnskap. (Feks fiskebasen til Akvaforum) Ihvertfall de som prøver å gjøre jobben skikkelig. Og de blir jevnlig sendt på kurs rundt om. Jeg har også sett dyrebutikker henge opp lapper som anbefalte kunder å sjekke AF.

Er litt viktig å huske at selv om det fremdeles finnes mange ræva dyrebutikker, så er ikke situasjonen den samme som for noen år tilbake, når ALT var ræva akvariemessig. :P
Akvariehobbyen har vokst mye de siste 10 årene, og butikkene har prøvd å utvikle seg derefter.
Det er ikke lenge siden jeg omtrent aldri så reker i dyrebutikkene. Så begynte å folk å kjøpe det privat. Butikkene skjønte at det var marked for reker, og nå har butikkene tatt inn en haug forskjellige reker til kundene sine. Prisen er drøy, men muligheten til å kjøpe er i det minste der.
Det er blitt mange dritbra dyrebutikker rundt om i Norge. Som satser høyt på fisk og som har kunnskapsrike ansatte.

Visst er dyrebutikkene dyre, men det er viktig å ikke skjære alle under en kam hva gjelder mangel på kunnskap.
Klart at det er dyrt å drive dyrebutikk, og at konkurransen fra web-butikker er hard. Jeg har full forståelse for motivasjonen bak disse plakatene. Det jeg reagerer på, er at det er et så klossete og hjelpeløst middel.

Men nå fikk jeg en ide: Det kunne kanskje vært en ide for Akvaforum å lage en strekkode (f.eks. en QR-kode som er todimensjonal og kan leses på "enhver" smart-telefon) for hver art i Fiskebasen. Denne QR-koden kan inneholde en link til den relevante artikkelen i Fiskebasen.

Så kan dyrebutikker skrive ut små lapper med populærnavn, vitenskapelig navn og QR-kode, og henge på akvariene.

Dermed så kan de ansatte enkelt få opp info om en fisk, ved å peke mobilkameraet sitt på lappen. (Og det er ingenting i veien for at kundene kan gjøre dette selv, hvis de har med seg en telefon med kamera og nettleser.)

For dyrebutikkenes del ville det være mye smartere å prøve å utnytte Internett (noe som kan være utfordrende), enn å konkurrere mot det (noe som er dømt til å mislykkes).

(Og AF kan jo ta 50 øre for hver lapp butikkene får skrive ut, slik at AF får noe igjen for den timens arbeid det er å implementere denne funksjonaliteten vha. Google sitt API. Eventuelt sørge for at alle utskrevne lapper får en pen liten AF-logo på seg. Et potensiale for reklame over hele landet.)
hehe en veldig god ide men er vel ikke så lett å gjennomføre i praksis ?
Teknisk sett er det veldig lett.

Men om det er lett å få akvariebutikker med på det, er jo spørsmålet. Jeg tror de ville tjent på det i lengden, men det spørs om de er enige med meg der.
Inaktiv bruker
Komisk :0) Spesielt fordi jeg har til gode å besøke en dyrebutikk som faktisk gir RIKTIG veiledning og som vet hva slags fisk de selger osv. Og som behandler fiskene og de andre dyrene bra... !

Jeg har tapt mye MYE penger på å følge rådene fra de påståelige ansatte i dyrebutikker. Grrrr!

De er faktisk skyldig meg masse penger fordi de ga meg feil råd og solgte meg feil utstyr og feil fisk osv. da jeg var grønn og ny på denne hobbyen. Og rådene fikk jeg oftest fra butikksjefen selv, altså innehaveren i disse butikkene. Man stoler jo på dem som driver butikken og spesielt når dem virker så OVERBEVISENDE som de gjør!

Nå handler jeg akvarieutstyr på internett, og ikke engang fra Norge men fra tyskland, det er MYE bedre og omtrent halve prisen...selv frakten iberegnet.

Hvorfor skal vi støtte opp om dyrebutikkene når de behandler dyrene så dårlig, og ikke tar ansvar for å gi oss kunder adekvat informasjon?!

Det hele blir vel litt ironisk når tropehagen selv har nettbutikk som selger akvarieutstyr...? :P

www.tropehagen-zoo.no/nettbutikk
Tilfeldig bekjentskap
© John Morten Jensen
Reklame for plussmedlemskap