Paradisfisk (side 2)

Ja, er det ikke spennende? Honningguramiene mine lekte i dag, så nå er det min tur til å lure på hva jeg skal gjøre. Har egentlig ikke hjerte til å ta eggene fra den dedikerte far, men regner med ynglene har liten sjanse i et selskapsakvarium...
Si ikke det, jeg har 2 palettunger som begynner å bli ganske store i selskapskaret mitt - og jeg har scalarer..... Første gangen de prøvde var alle borte etter 3 døgn. Dette er andre forsøk, og ungene er en måned nå. Dette er spennende å følge med på ja.
Det har nok forsvunnet noe yngel, men er fortsatt men enn man kan ha sjanse til å telle. De får to forskjellige for, Liquifry dråper og noe grønt pulver jeg fikk av eieren av dyrebutikken.

Fortsatt ser vannet/ akvariet rent og greit ut, og jeg skifter ut ca 1 l vann hver dag. Prøver å få med matrester som flyter oppå vannet. Men det er jo helt umulig omtrent å gjøre dette uten å få med ynge. De er jo over alt, og har lite vett til å flytte seg.

Nå lurer jeg på om noen har noe godt råd til meg når det gjelder vannskifte og rengjøring. Hvor ofte og hvor mye vann? Hvordan gjør jeg det?
Jeg sliter! Er det ingen som har noe godt råd angående vannskifte/ rensing av karet? Det er jo plent umulig når det kryr av knappenålshodestore fiskelignende saker der.
Kan du bruke en sånn 4/6 luftslange som hevert? Da blir ikke trykket så stort. Og om du i tillegg holder en finmasket hov foran innsuget så blir det kansje enklere å ikke få med så mye yngel?
Det var ikke dumt. For gjennom maskene i hoven klarer de vel ikke komme? Eller kanskje jeg kan bruke en nylonstrømpe - den er vel enda tettere? Men da blir vel ikke skitten med heller - bare vannet. Er redd det ligger en del død yngel på bunnen og går i oppløsning. Noen må jo ha dødd selv om det ser ut som de fleste fortsatt er til stede. Hvor nøye må egentlig karet rengjøres? Er det nok med litt vannbytte?
Nå har det gått over en uke, og ca halvparten av yngelen lever. Jeg har ikke en gang prøvd å telle, for det er ganske mange.

Men jeg synes ikke de har vokst noe særlig. Den største forskjellen jeg ser er at de er mer livlige. Hvor fort vokser egentli slike fisker?

Jeg forer med Liquifry og noe grønt pulver jeg fikk i dyrebutikken. Når bør de over på annen mat? Jeg ser egentlig aldri at de spiser noe, men de må jo få i seg noe næring ettersom de fortsatt lever?
Hei
I dag kjøpte vi no mat som låg i frysen på dyrebutikken. Det var bilde av små tetra på utsiden. Gjett om den maten går ned på høgkant hos våre sebrafisk yngel. Kanskje dette hadde vært noe for dine småttiser også.
Synd du ikkje bor i nærheten for etter å ha lest og sett Paradisfisk så kunne vi tenke oss slike også
Jeg bor dessverre 20 mil unna velassortert dyrebutikk, og må evt satse på netthandel. Hva heter det dere kjøpte? Så kan jeg jo se om jeg finner noe som ligner.
Det heter Cyclops står det på pakken. Beregnet på yngel av små fiskearter.
Tok det i litt akvarievann først og så hellet det over. Ble liggende ei god stund før det sank til bunnen så dei rakk forsyne seg grovt
Nå nærmer yngelen seg 2 uker, og det er fortsatt et stort antall oppi der. Jeg skifter litt vann hver dag, varierer litt hvor mye. Men i går da jeg skiftet synes jeg det begynte å lukte litt vondt, så da tok jeg litt mer enn jeg pleier. Men det lukter fortsatt - litt sånn kulten lukt. Det har også lagt seg en slimete hinne på innsiden av glasset.

Jeg kunne tenkt meg å flytte yngelen ut og vaske karet, men ville de tåle det? Dessuten ser jeg det vel egentlig som plent umulig å få tak i alle. Jeg har litt mose i karet, inni der er det nok noen. De fleste holder seg i vannflata, men ser stadig noen på tur rundt andre steder i karet.

Gode råd mottas med takk!
Når man mangler kunnskap får en bruke det bondevettet man har. Men er litt usikker på om jeg har særlig av noen av delene egentlig...

I går kveld luktet det skikkelig kultent, nærmest råttent av vannet, selv om jeg har byttet en del vann hver dag. Det hadde lagt seg nesten et slimlag på glasset og bunnen, planta og steinen jeg har nedi der så direkte ekle ut.

Her måtte noe gjøres fant jeg ut!

Så jeg øste masse vann opp i div mugger osv. Fisket ut alle ynglene - og jeg tror faktisk jeg fikk med alle også. Telte grovt til litt over 300.

Så ble karet, grusen, steinen, mosen og planten grundig rengjort. Selv om jeg tok ut mye av det gamle vannet ble det jo et massivt vannbytte. Drev hele kvelden med temperaturmålinger, gradvis blanding av vann osv. Og til slutt fikk de altså komme tilbake til karet sitt.

Jeg må si jeg var spent da jeg våknet i dag, om noen hadde overlevd dette her.

Og jo da, det er liv. Det er umulig å telle, så hvor mange som har gått dukken er umulig å si. Før jeg gjorde dette sto all yngelen helt i vannskorpa. Nå var det ikke så mange som stod der, og jeg trodde alle omtrent var døde. Men så oppdaget jeg at det svømte noen yngel på bunnen, var noen inni planta osv.

Var det for lite oksygen i vannet før, og derfor alle hang i vannflata? Tror dere noen kan overleve den behandlinga de fikk i går kveld?



Jeg har ikke prøvd å telle, men antallet har ihvertfall ikke minket mye. Pussig egentlig.

Nå i uka gikk jeg tom for det grønne pulveret jeg ikke vet hva er. Og nå som de har passert 2 uker skulle de vel ha litt mer mat enn Liquifry også. Prøvde å knuse flak, men det så ikke ut som det var noen suksess.

Tok en runde i noen nettbutikker, men enten var de utsolgt eller hadde ikke noe egnet yngelfor i sortimentet. Jeg begynte å bli litt fortvilet.

Men så kom redningen gjennom ei dame i Trondheim. Hun tilbød seg å reise og kjøpe mat til babyene og sende i posten. Så i dag kom en pose avskallet artemia i postkassa.

Og det ble fest. For første gang har jeg sett de faktisk har spist.

Nå blir det spennende å se om de begynner å vokse også!
Vet ikke helt hvordan dette går. Antallet fisk har minket betydelig, nå er kan det vel være igjen 20-30 stk tenker jeg. De virker livlige og friske, men de vokser ikke noe særlig. Jeg har sett 1 yngel som virker å være omtrent dobbelt så stor som resten.

Jeg forer fortsatt med litt Liquifry ettersom de fleste ynglene er bittebittesmå. Jeg bruker også avskallet artemia.

Kan noen svare meg på hvorfor det ser ut til å være bare 1 fisk som vokser mens resten står nærmest stille?
Jeg mener å huske at Mona O. hadde noe lignede problemer med yngel på Corydoras en tid. På tross av stadig foring så kom hun til ei kneik hvor hun mistet mye yngel og resten så ut til å knapt vokse. Hun kom fram til at det var noe med næringstilgangen, at slikt tørt for rett og slett ikke ikke hadde nok av alle disse små næringsstoffene som yngelen trenger. Yngel foret opp på nyklekket artemia klarte seg mye bedre, men det er jo mye jobb da.

Umulig å si om det er det som faktisk er problemet, det er mye rart man ikke har kontroll på. Dine er vel så små at klekket artemia muligens hadde vært for store? Men Om du har tid og ork så er det en mulighet, artemiaegg får du bestilt flere plasser. Eller så skal infusorier være bra til liten yngel, tror noen hadde skrevet en veiledning en gang i hvordan lage både infusorier og artemia, søk litt og se om du finner den kanskje?
Bytter du ofte vann hos yngelen? Slo meg bare at småttinger i vekst trenger masse rent vann for å vokse. Noe med at høyt nitratnivå senker veksten? Ofte mat gir vel også mer avfall, som igjen fører til økt mengde nitrat. Bare en tanke..

Lykke til med småtassene
Jeg skifter litt vann hver dag, men lurer på om jeg kanskje skulle tatt større mengde. Ja, det blir mye matavfall, men det prøver jeg å få med mest mulig når jeg skifter vann. Kanskje jeg skal prøve å bytte ut litt mer i kveld, og se om det hjelper.
Nå er yngelen ca 5 uker. Og i går hadde jeg dem ut av karet og tok storrengjøring. Jeg plukket ut 22 yngel.

Det jeg synes er så rart er at veksten er så ujevn. Den minste er ikke stort større enn den var da de klekket (litt større selvfølgelig, men den er fortsatt mikroskopisk). Den største er nå en ordentlig fisk, og den begynner å bli blå. Den er minst 4 ganger så stor som den minste. Også har vi alle størrelser som er å finne mellom disse to. Den største er en lang og smal fisk, de to som er ganske jevne og kommer etter er mer kulrunde og korte. Alle virker spreke og har begynt å svømme i stort tempo.

Er det normalt med så store forskjeller i størrelse?

Jeg forer fortsatt med Liquifry et par ganger om dagen på grunn av de minste. Og de får avskallet artemia.
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA 2013
Reklame for plussmedlemskap