Henne sitt aller første akvarium - prosjekttråd med fare for banale spørsmål (side 2)

Går helt fint med gh på 4 til ancistrus. Og har du en ph på opp mot 8 går det vel sånn akkurat..
Lisbeth
Går helt fint med gh på 4 til ancistrus. Og har du en ph på opp mot 8 går det vel sånn akkurat..


Jeg testet igjen nå, for la igrunn ikke merke til pH istad, utover at den var innenfor ok-merkinga på stixen. Ved måling nå var pH 6,8.
GH var igrunn ikke helt 4, da skulle den vært lillatypefarge. Den var prikkete lilla og mer grønn, som ved 3.

Ser ved måling nå at KH er i underkant av ønsket. Er 3ºd, og det er jo ikke bra for stabil pH, leser jeg...

Tenkte teste på nytt om en uke, om jeg ikke blir nysgjerrig i mellomtiden, og får sette meg mer inn i det til da.
Er det strips du bruker? De bruker sjelden være nøyaktig

Nå har ikke jeg testet kranvannet på et par uker, men den bruker alltid ligge opp mot 8 i ph. Så enten måler din feil eller så driver de med ett eller annet i vannverket for tida
Lisbeth
Er det strips du bruker? De bruker sjelden være nøyaktig Nå har ikke jeg testet kranvannet på et par uker, men den bruker alltid ligge opp mot 8 i ph. Så enten måler din feil eller så driver de med ett eller annet i vannverket for tida :)


Ja strips. Hadde lest i forkant at det er mer nøyaktig med dråpetester, men når han i butikken hadde gjort istand en eskte med "starter kit" (hvilket inkluderte stripsa), tenkte jeg i mitt stille sinn at det funker jo for oss intensivsykepleiere som indikasjon og pekepinn, og da er det vel bra nok til det eventuelt tar litt mer av som hobby.

Nå ble jeg hvertfall veldig nysgjerrig, så stikk innom tråden neste gang du tester pH og fortell.
Jeg har ikke mye å bidra med av kunnskap her, men jeg har brukt både strips og dråpetest. Med tanke på pH viser stripsen 6.8, mens dråpetesten viser 7.5-8.0 (nærmere 8.0) - dette gjelder da springvannet. Vanskelig å vite hvilken man "skal tro på", men jeg har begynt å sverge til dråpetestene
Malene Adelsten Larsen
Jeg har ikke mye å bidra med av kunnskap her, men jeg har brukt både strips og dråpetest. Med tanke på pH viser stripsen 6.8, mens dråpetesten viser 7.5-8.0 (nærmere 8.0)


Syns dette bidrar mye Det viser at stripsene gir et helt annet svar enn dråpene!
Lisbeth
Syns dette bidrar mye :) Det viser at stripsene gir et helt annet svar enn dråpene!


Enig, og sant..

Det er litt forskjell på 6,8 og 8, så skal ikke forundre meg om jeg går til innkjøp av dråpetesting etterhvert. Men enn så lenge er en feilmåling helt greit, når den er konsekvent og jeg er klar over den.

Trenger hvertfall ikke bekymre meg for å innføre en rot til eller to til.
henne
Trenger hvertfall ikke bekymre meg for å innføre en rot til eller to til. :)


Niks Jeg har puttet oppi en rot selv i mitt lille akvarie, og pH ligger på rundt 7.5 der nå, og det funker fint!
Men, om pH ikke blir spesielt lavere enn 8 eller 7,5...kan jeg likevel ha neontetra som neste steg etter to ancistrus? Ser neontetra trives best med en pH på maks 7 (ref fiskebasen), men samtidig har jeg lest at en pH litt utenom ref.område er greit, mer viktig at den er stabil(?).

Om neontetra er greit, kan jeg da kjøre på med 10 stk på en gang? Mener da etter at ancistrusen er introdusert, og har fått lov å bo inn karet litt.

Utover det har jeg ingen idéer på hvilke fisk jeg vil ha, annet enn at det bør kanskje bare være et par individer til eller tre, av en sort. Tar gjerne i mot forslag (som ikke trenger sand og trives i 120l). For når jeg leser i fiskebasen finner jeg liksom ingenting som passer;
- Guppy vil jeg ikke ha.
- Jeg har bløtt vann, og Platy vil ha hardt (om jeg ikke blingsa).
- Andre aktuelle virker å være potensielt humørsyke og/eller kan finne på å spise yngelen til neontetra.

Det siste er kanskje ikke nødvendigvis bare dumt(?), bare jeg sørger for gjemmesteder så de som virkelig vil leve har en sjanse. Om det blir neontetra skaffer jeg noen flyteplanter hvertfall, uansett.

Tanker og input tas i mot med stor takk!
Hva med et par gurami?
Mange fine av de
Neontetraer er vel selv sine egg/ynglers verste fiende, så hvis du skal prøve oppdrett på de tror jeg du bør ha et yngelkar ved siden av.
Marita Ekdahl
Hva med et par gurami? Mange fine av de :)


Ut i fra lesning kan det virke som de er noe sykdomutsatte, men det er ikke dermed sagt et dårlig forslag! Skal titte og lese litt mer.. Takk

Neontetraer er vel selv sine egg/ynglers verste fiende, så hvis du skal prøve oppdrett på de tror jeg du bør ha et yngelkar ved siden av.


Yngelkar er nok lurt. Selv om man kanskje med tiden blir blasert (og forhåpenligvis flinkere på å forhindre sånt), ser jeg for meg at tårene triller litt de gangene man svever på en sky av yngelglede, for så å stå opp til en aldri så liten nedtur. Snufs
Sjelden har vel en uke gått så tregt, som den etter at jeg startet med innkjøringen...
Som tidsfordriv har jeg kjøpt et kar til (125liter), og bare jeg får bakgrunnen jeg har bestilt så begynner jeg innkjøringen av også dette. :p

Kjøpt sand denne gang, og planen så langt er et par maller og en gjeng corydoras.
Planen for kar 1 er fortsatt et par ancistrus, deretter neontetra og så vet-ikke-hva.

Tenkte bare fortelle hvordan ståa er her i stua. Ser at det er enkelte, og kanskje spesielt en, som sliter enormt om dagen med nybegynnertilværelsen. Blir faktisk trist av å lese de trådene...og aldri så lite oppgitt. Uansett, tenkte at om det kan muntre opp litt, så går det faktisk veldig fint med enkelte av oss nybegynnere. :p

Vet ikke om dette skyldes er flaks eller hva, men...vannverdier her er fine og stabile, og fisken ser ut til å trives utmerket. Veien til helvete er som kjent brolagt med gode hensikter, så enn så lenge passer jeg på å fôre lite. Følger opp med daglig testing, samt gjøre profylaktiske vannskift (3 bøtter på 120l kar) 2.hver dag. Klør i fingrene etter å gjøre enda mer, men tenker at 2.hver dag er kanskje bedre enn å overgjøre ting? Vil jo ikke at filteret får sjokk om jeg plutselig må dra bort en uke. Mulig dette er naivSUPER tankegang...

Ja, fisken kom i hus tidligere enn forespeilet. De på Jan Holt besluttet (med meg) etter første uka med innkjøring, at siden jeg følger opp nøye, så burde dette gå veldig greit. Som en nybakt stolt mor dro jeg dermed hjem med Mulle og Malle; to ancistrus på 4-6mnd. I tillegg til 9 neontetra. 1 må ha nektet og blitt igjen i butikken, for ba om 10. Uansett skal stimen bli på flere, bare må ta tiden litt til hjelp for filterets skyld (og fisken selvfølgelig).

Ble forøvrig raskt drittlei av grus, så den ble byttet ut til sand. Veldig fornøyd! Mye penere.

Venter spent på å få bakgrunnen til kar nr 2, så jeg kan starte opp der og. :p
Plussmedlem
Nybegynnertilværelsen kan være relativt lett, den kan være vanskelig og den kan være et rent h*****e alt ettersom. Mye kommer av hva man gjør det til selv, noe er uflaks og noe er egentlig heelt uforståelig...

En fordel med denne hobbyen og forum som Akvaforum, er at her inne er stort sett alle de feil du kan gjøre, gjort før. Og de som har gjort de og lært av de vil gjerne hjelpe andre til å unngå å gjøre samme feil. Dermed er man godt i gang om man da er i stand til å spørre og ikke minst "lytte" til de svar og råd man får.
Da kan nybegynnerdelen av hobbyen være morsom og lærerik.
Hvis man derimot ikke er i stand til å ta i mot råd og på liv og død skal gjøre ting på sin måte, ja da er man fort på god vei mot en like (om ikke mer) lærerik nybegynnerfase, dog ikke en like morsom en....

Tilfeldig bekjentskap
© Ann Kristin H
Reklame for plussmedlemskap