Gullfiskbolle??? (side 2)

siande
Jeg klarer ikke helt se for meg hvordan det filteret fungerer, men for at det skal være rekesikkert så må det ikke være noen hull inn i pumpa slik at de kan svømme inn og sette seg fast. Og husk at rekeyngel er små:)


Er sikkert et sånt filter
Her er et bilde av filteret. Når jeg fikk dekt bunnen med sand tror deg det er rimelig rekesikkert. Ingen hull som rekene kan komme inni så sant de ikke graver seg ned i sanden, eller klarer å svømme mot lufboblene i de bittesmå hullene på toppen...
Skal kjøpe ny filtervatt å putte inni, og fjerne de kullbitene som er der.

Var ute i morges og hentet meg en bøtte med fin sand i hagen. Den er vasket og kokt og vasket igjen etter alle kunstens regler. Nå står pumpa og går, og jeg venter min første forsendelse med planter i posten. Er også veldig spent på å få testet vannkvaliteten. (gjør de sånn på veterinær/mattilsynet?)

Har fått helt dilla på akvarie, og har lyst til å kjøpe flere, både store og små og fylle med fisk, snegler og reker i alle farger... he he. Noen som har erfaring med å flytte med akvarie? Tar 2 dager med bil dit vi skal flytte, så selv om det er snakk om bare et lite akvarie er det kanskje lurt å vente til etter flyttingen...

Takk for tips med vannbytte
Er det et bunnfilter mon tro? Det drar vannet ned i bunnlaget slik at bunnlaget fungerer som filter? Lurer på om sand blir for fint for dette filteret, slik at det risikerer å gå tett...? Har ikke erfaring med slike filtere desverre. Men nå har du jo sjansen til å finne det ut, hehe.

Akvariehobbyen er kjempegøy, og det er lett å bli revet med og hekta, ja ! Jeg har flyttet mange ganger med kar og fisk, det går, men tar mye tid og plass på flyttelasset. Om det er 2 dager med bil, så dør filterbakteriene på turen, og du må enten få tak i filtergugge der du flytter, eller basere deg på masse vannbytter på nytt sted til filterbakteriene er etablert igjen. Tipper du har andre ting å drive med under og etter flytting, så tror nok det er lurt å vente med å investere i flere kar til du er på plass på nytt sted :o)

Benytt heller ventetiden med å sufte rundt på akvaforum, lese om fisk og se bilder av andres kar, så får du mange ideer om hva slags fisk og innredning du vil ha.
Å melde seg inn i en akvarieklubb er heller ikke så dumt.
Jeg hadde samme filterteknikk i mitt 22liters Resun, det dro vannet under en plate og opp gjennom et rør og gjennom en liten "kasse" hvor filteret lå. Når jeg for lengs hadde kastet all grus og ville starte opp 22litern igjen med sand, tok jeg ut bunnplaten og pumpa, ettersom jeg regnet med at sanden ville bare suges opp sammen med vannet og tette hele greia. Med grus er det jo ingen fare for grusen blir liggende oppå platen (og vil vel være for tung uansett om noe havner under platen),men sand siles gjennom sprekkene om den er fin nok, og da vil den sikkert komme ilamme. Kan jo ikke garantere at dette vil skje, men det var det jeg tenkte når jeg så hvordan det fungerte på mitt, så derfor kjøpe jeg heller en vanlig liten pumpe. (men vanlige sugekoppfestede pumper er vel no-go i bolle?? Aner neimen ikke!)


hehe, ja velkommen til litersyken, kan ei kureres!
Joda, noe av sanden suges opp i røret, men bare ca 1/3 opp.(pumpa er nok ikke så kraftig) Når ikke opp til filteret. Den har stått og gått i hele dag, og det ser bra ut. Skal sette i ny vatt når jeg får det, så da ser jeg jo om det er mye sand i den gamle.

Ellers, takk for mange gode tips og råd. Kommer sikkert til å spørre om mer når jeg får begynt å sette dyr i bollen etterhvert.
Ah, så bra da. Så lenge vannet slipper til vil jeg da tro at det skal gå fint
RagnhildP
. Er også veldig spent på å få testet vannkvaliteten. (gjør de sånn på veterinær/mattilsynet?)

Du kjøper vanntester på dyresjappa, eller nettbutikker.

Evt kan du ta med deg vann til dyrebutikken, så tester de der
Har bestillt tester på Aquamanias, men får vel ikke de før til uka. Får bare vente da. Langt å kjøre til nærmeste dyrebutikk
Så lenge du ikke har putta noen dyr oppi der haster det ikke å få testet vannet
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap