Plantene råtner(?) (side 2)

Hans E
Det kan altså lønne seg å se det litt an før man river ut tilsynelatende døde planter. Fjern døde blader, men la rota stå litt for å se om det kommer nye.

Det er helt rett, men dette gjelder kun vannplanter. Er det landplanter, som de hun har må de tas ut, de vil aldri tilpasse seg et liv under vann. De vil bare råtne og forurense vannet!
Når har jeg vært innom dyrebutikken, og jeg fikk til å med damen til å gå innpå tråden på forumet å lese selv.
Hun syntes det hørtes veldig merkelig ut, men skulle sjekke det opp med leverandøren i morgen, å så skulle hun ringe meg igjen.
Hun fant ut at planten het Ophiopogon jamburan.

Foreløbi så har jeg bare plukker jeg vekk stygge/råtne blader,
men latt roten stå.
Utenom på de to som var heeelt råtnet bort -de var bare å få unna så fort som mulig. Luktet pyton, og såg meget udelikat ut :/
Men jeg bør altså bare fjerne de helt??

Når det kommer til lavagrusen, så fikk jeg den anbefalt pga at da skulle visstnok røttene feste seg i steinen, slik at ikke fiskene skal klare å løsne de.

Anubiasen har jeg satt i sand/grus ja...
Fikk ikke beskjed om noe annet angående den.
Men hvordan fester/får jeg den til å gro på røtter??

Anbefaler dere at jeg tømmer hele karet igjen?,
å bytter ut grus/lavastein/kalksand med biltema-sand?
Oooff... men det blir jo så jobb :/ Hehe..
Ett kjapt googlesøk gir indikasjoner på at Ophiopogon jamburan tilhører land og ikke vann. Her må nesten noen av ekspertene her inne bekrefte.
Du kan jo printe ut denne http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1164 og ta med til dyrebutikken.

Finner delte meninger om hvordan anubias skal plantes. Noen sier bare stein/rot og noen sier begge deler. Jeg har plantet mine i grus, og prøvd å sette én på rot. Foreløbig lever de alle sammen...

Jeg har slitt litt med Egeria densa. Den vissnet ganske fort, men fant ut at den trenger mere lys, så nå har jeg flyttet den. Ser ut som den blir fin igjen. Jeg har valgt bare fin grus i akvariet mitt, 1-3 mm. Var det jeg fikk anbefalt på butikken som mest anvendelig for planter og fisk, og som ikke suges rett opp i slamsugeren. Tror det finnes like mange meninger som akvarister... he he. ( var i en butikk hvor eieren driver med akvarie selv, da vet jeg han har litt peil ihvertfall)
Jeg hadde litt problemer med de trå plantene i begynelsen, men etter jeg hadde gjødningskuler under røttene demmes har de blevet fine og frodige. Om det er planter som skal være uten for vannet vet jeg ikke, men her er de så grønne å fine nå og vokser masse men seint. Leste en plass at de klarer ikke å ta opp gjødningen fra vannet, men må ha gjødningskuler ved røttene og da ble de bra hos meg.
Glemte å se at mine planter vokser bare i biltemasand og ikke noe annet.
Anubiasen kan du feste med enten fiskesnøre eller en sytråd.
Du kan plante den på ei rot eller en stein det er helt opp til deg.
Ville nok bytta til biltema sand vist eg var deg.

Liis83
Når har jeg vært innom dyrebutikken, og jeg fikk til å med damen til å gå innpå tråden på forumet å lese selv. Hun syntes det hørtes veldig merkelig ut, men skulle sjekke det opp med leverandøren i morgen, å så skulle hun ringe meg igjen. Hun fant ut at planten het [I]Ophiopogon jamburan[/I].

Ja nettopp! Det var den jeg lenket til tidligere i tråden din, bare en annen art...
Da skjønner jeg egentlig ikke hva hun lurer på. Planter i familien Ophiopogon er landplanter.
Sakset fra wikipedia: Ophiopogon er en slekt av urteaktige stauder med om lag 65 arter

En staude er en flerårig landplante, ikke en vannplante!

Liis83
Foreløbi så har jeg bare plukker jeg vekk stygge/råtne blader, men latt roten stå. Utenom på de to som var heeelt råtnet bort -de var bare å få unna så fort som mulig. Luktet pyton, og såg meget udelikat ut :/ Men jeg bør altså bare fjerne de helt??

Ja! Ta dem med til butikken og få dem byttet. Det er ingen vits i at du skal sitte å se på at dem dør. Butikken har solgt deg en plante som ikke tåler å stå under vann -Planta vil aldri begynne å gro under vann, den vil bare fortsette å råtne, uansett hvor flink du er til å plukke av de døde bladene

Liis83
Når det kommer til lavagrusen, så fikk jeg den anbefalt pga at da skulle visstnok røttene feste seg i steinen, slik at ikke fiskene skal klare å løsne de.

Og igjen må jeg spørre; skal du ha store gravende fisk? I et vanlig selskapsakvarium (som de aller fleste nybegynnere har!) har man ikke fisk som graver så heftig at man må feste plantene ekstra. Eneste er ancistrus, den kan grave litt, men den graver for å lage huler og det gjør de gjerne under røtter, stein og annen fast dekorasjon.

Liis83
Anubiasen har jeg satt i sand/grus ja... Fikk ikke beskjed om noe annet angående den. Men hvordan fester/får jeg den til å gro på røtter??

Strikk, hyssing eller fiskesene (pass på at ikke noen fisk kan sette seg fast)
Eller med denne metoden

Liis83
Anbefaler dere at jeg tømmer hele karet igjen?, å bytter ut grus/lavastein/kalksand med biltema-sand? Oooff... men det blir jo så jobb :/ Hehe..

Ja faktisk. De som har gjort det melder alltid tilbake om at de ble mer fornøyd med karet da. Ser penere ut også 4-5 cm dypt lag med sand, så sitter plantene godt også.

Er også lurt å få dette gjort før du har i fisk
Tusen takk for svar, og mange nyttige tips.
Jeg har, som dere ser, nappet ut de gjenlevende "stilkene"
og satt de i en vase med vann - så får vi se om de trives bedre der?

Damen fra dyrebutikken ringte meg i dag, og hadde snakket med leverandøren.
Han sa at det var en sumpplante, men som ble "gjort om" til en vannplante
ved at man sakte satte de dypere å dypere.
Han sa også at planter som ble brukt i akvariet sjelden var ekte
vannplanter. Så jeg får dessverre ikke pengene igjen,
men butikkdamen lovte meg en god pris på mitt neste plante kjøp.
Hmm... ja ja. Sånn kan det gå.

Noen tips om enkle, lettstelte planter til et selskapsakvarium?

Har tenkt å ha en eller to ciklide-par (apistogramma).
En liten tetra-stim,
en corydoras-stim og noen L-maller,
og kanskje en eplesnegle eller to?

Da blir det vel til at jeg tømmer karet for vann, og tar vare på ca halvparten i en stor balje, og bytter ut grus/lavagrus med biltema-sand.
Og så får jeg gå til innkjøp av noen røtter
- å satse på at jeg får en god pris på de å.

Blir vel bra tilslutt
Hei og lykke til

Du trenger ikke ta vare på vannet når du skal skifte til sand. De nyttige bakteriene finnes i grusen og i filteret mens selve vannet inneholder ammoniak, nitrat og nitrit...altså det du ønsker at de nyttige bakteriene skal fjerne. Det jeg anbefaler er at du holder bakteriene i filteret i live ved å sette dette i en bøtte med det gamle vannet mens du bytter til sand. Du kan også la litt av grusen ligge igjen i bunn av akvariet slik at også denne bidrar til at du beholder de nyttige bakteriene.

Dersom du har GH/KH/PH verdier i akvariet som avviker veldig fra springvannet er situasjonen litt annerledes. Fiskene vil da kunne få sjokk når du flytter de tilbake i akvariet. I såfall er ideen med å beholde endel av det gamle vannet ikke dum.
Kjipt at leverandøren påstår at disse plantene kan leve under vann, når de faktisk ikke kan det

Bra at du bytter til sand, spesielt hvis du skal ha aspitogramma som er jordspiser

Men det er ikke alltid det går så bra å ha apistogramma sammen med corydoras. Apistogramma passer på et område, spesielt når de kommer i lek. Corydoras forstår ikke sånt og svømmer innom reviret til ciklidene om og om igjen. Det er stressende for coryene å bli jaget hele tiden, og det er stressende for apistoene at de aldri får ha sitt revir i fred, uansett hvor tydelig de viser det for coryene...
Lisbeth
Kjipt at leverandøren påstår at disse plantene kan leve under vann, når de faktisk ikke kan det :(

Meh, er det derfor vi har fått så gælig mange landplanter solgt som akvarieplante de siste ukene? Det har jo vært tusenvis av tråder om dette på forumet de siste ukene, og de representerer sannsynligvis bare en liten flik av alle akvaristene som er uheldige og blir lurt

Som jeg har mumlet om før så er det tydelig at det er holdningene hos leverandørene som er problemet, ikke dyrebutikkene, men hvordan i alle dager gjør man noe med det?
Ja, d e utrolig dårlig gjort.
Å la folk bruke masse penga på planta som ikke leve lenger enn et par uka.
Og når leveradøren i tillegg påstår at d omtrent ikke er en eneste
akvarieplante i salg som er en ekte vannplante. (???)

Kjempefint at folk vet så mye... Da dropper jeg corydorasen.
Men hva med kinesiske eller siamesiske algeetere?
Blir det samme problem?

Og så blir det biltemasand, uten å ta vare på det gamle vannet.
Så tar jeg en isoporplate i bunnen, med litt gammel grus og sanda på toppen.
Med masse røtter og steiner/huler og fester Anubiasen fast med fiskesen.
Å så får jeg prøve meg på noen andre planter.... Noen tips?

Og hva med mose/algekuler, flyteplanter, torv, slike brune blader,
er det noe jeg burde ha??
Ta en titt innpå akvariekjelleren mye greie planter. og grei info om plantene også.
10-15 okt får dei inn nye planter.
Dårlig av butikken og ikke erstatte de terrarie plantene du har fått. angående "ekte akvarie planter", så har de delvis rett i det. De fleste plantene som man kjøper i dyrebutikker har vokst i luft og ikke vann. Det er derfor det ikke er noe alger på dem. Så lenge lufta er fuktig så går det veldig greit. Mange planter er og planter som lever langs stranden, men som kan og leve under vann.
Hvis du er missfornøyd med planter generelt burde butikken legge seg flate. Dette er relativt billige produkter i forholdt til hva mange legger igjen av penger. Flott løsning at du tok vare på planten alikavel. Jeg hadde nok bare kastet den.
Takk takk.
Jeg er en kreativ og løsningsorientert liten sjel.

Vil nok titte innom akvariekjellerns nettsider og gå litt grundigere til verkes når d gjelder plantevalg.
Man tror jo at forhandlerne har peilig, men d avkreftes jo gang på gang.

Vannverdiene mine er relativt ok, men jeg burde kanskje ha et litt høyere O2 nivå?
Er luft"pumpe" tingen? Eller en slik oksygen-stein(?)

Og, fortsatt... Hva vil apistogrammene og L-mallene ha av planter/blad?
-det jeg spurte om på forrje innlegg.
Hmmmmm
Skal ikke her gå inn på hvilken kjede det kan være......
mht O2-nivå og CO2-nivå kommer nok dette an på hvilken mengde fisk og planter du har. I mitt tilfelle MÅ luft-diffusoren stå på om natten, ettersom
jeg har alt for mange planter. De bruker opp O2'n på natta og produserer overdose på dagen. Hvis du har Coryer vil du kunne se om det er for lite,
de er ofte oppe og snapper luft hvis det er lite Oksygen i vannet.
Ser du har et innvendig filter ; Trolig har du også diffusor koblet til denne
for å tilføre luft(O2) til vannet. Et bedre alternativ er å skru vannstrålen litt
oppover for å skape mere bevegelse i vannskorpa. Dette tilfører mere
O2 enn luftpumpe med luftestein eller diffusor på utblåset fra filteret. Dessuten er denne løsningen lydløs i forhold til de andre alternativene.
PS ! Så nylig den om SAE/Kinesiske.... De blir etterhvert store/late og
også iblant hissige. Glem dem. Gå for L-maller/Ottoer.
Så også denne : "Har akkuratt satt det igang.... Skal ha i fisker om
en måneds tid " Hvis du har tilgang på fersk filter-guffe, kan du ha
i fisk mye kjappere.... SJEKK DENNE
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap