- Hjem
- Forum
- Labyrintfisk
- Trenger "roger" hjelp? (side 2)
Trenger "roger" hjelp? (side 2)
Hvordan går det med fisken?
Hvis du har lyst å fortsette med fisk, så kunne du kanskje invistert i et akvarium, de behøver ikke koste så masse, eller ta hele stuen. Men det er utrolig mye kjekkere å holde, å innrede, og så får fisken det så mye romsligere og kan svømme rundt og kose seg. Fisker har hukommelde har de funnet ut. Før sa man at når de hadde svømt en runde så glemte de det ut og svømte en til .. Men man har faktisk lært fisker å trykke på en knapp, og så hente seg en godbit
Hvis du har lyst å fortsette med fisk, så kunne du kanskje invistert i et akvarium, de behøver ikke koste så masse, eller ta hele stuen. Men det er utrolig mye kjekkere å holde, å innrede, og så får fisken det så mye romsligere og kan svømme rundt og kose seg. Fisker har hukommelde har de funnet ut. Før sa man at når de hadde svømt en runde så glemte de det ut og svømte en til .. Men man har faktisk lært fisker å trykke på en knapp, og så hente seg en godbit
Postet 24.10.11 kl 23:57
Hun har fått et akvarium av en kamerat. Så håper innkjøringen av den er startet og at Roger blir frisk innen det er oppe å går. Han har i allefall mye bedre sjangser oppi der.
Jeg blir så forbanna når jeg ser kampfisk blir feilholdt. Her selges det bittesmå akvarium for kampfisk. Ala det bildet bare med en sirkel i topplokket og lampe over. Og folk mener det er godt akvariehold. Argumentert meg upopulær i en butikk i nærområdet her. Fy faen.
Man ser jo de blir holdt i butikker i vaser, ynglekasser osv. Helt skremmende. Nabosjappa har i allefall vett til å holde de i skikkelig akvarium med passende fisker eller alene.
Jeg blir så forbanna når jeg ser kampfisk blir feilholdt. Her selges det bittesmå akvarium for kampfisk. Ala det bildet bare med en sirkel i topplokket og lampe over. Og folk mener det er godt akvariehold. Argumentert meg upopulær i en butikk i nærområdet her. Fy faen.
Man ser jo de blir holdt i butikker i vaser, ynglekasser osv. Helt skremmende. Nabosjappa har i allefall vett til å holde de i skikkelig akvarium med passende fisker eller alene.
Postet 25.10.11 kl 00:03
Har startet opp et 64 l akvarium i går og prøver lese oss opp på hvordan det fungerer.. Har i biltema sand og noen planter og filteret står og går.
Roger er nå fortsatt i bollen sin sammen med furanol - de hadde ikke dette andre "esa 2000" el.l som det var snakk om. Det er en 5 dagers kur,som startet i går. Han snek seg ut av hjemmestedet sitt og svømte en runde i går og det er vel første gode tegnet hvertfall. Kjøpte også mygglarver til han, men han gjemmer seg jo bare, så ser det ikke. Tok det ut igjen for det kan vel også forurense? Lurer også på om jeg skal bytte noe vann i bollen nå når det er medisin der? Alt vannet var nytt søndag.
Lokale "fiskebutikken" virker ha god kompetanse og er veldig villige til å hjelpe, ta vannprøver etc. , skal opp igjen i dag for å kjøpe mere planter, termometer varmekolbe i dag. Men denne filterguffa..? Har en nabo med akvarium (ca.80l), men han skjønte ikke hva jeg snakket om..
Det vannet som nå er medisinert bør vel kaste etterpå?
Men 64 ser voldsomt ut for lille Roger, bør vel beplante endel så det ikkeer så enormt for han? Ser også stadig disse små fine firkantede akvariumene og må innrømme at jeg vurderte det før jeg kom inn i forumet her.. Introdusere nye fisk venter jeg med uansett for å passe på at Roger kommer seg.
Roger er nå fortsatt i bollen sin sammen med furanol - de hadde ikke dette andre "esa 2000" el.l som det var snakk om. Det er en 5 dagers kur,som startet i går. Han snek seg ut av hjemmestedet sitt og svømte en runde i går og det er vel første gode tegnet hvertfall. Kjøpte også mygglarver til han, men han gjemmer seg jo bare, så ser det ikke. Tok det ut igjen for det kan vel også forurense? Lurer også på om jeg skal bytte noe vann i bollen nå når det er medisin der? Alt vannet var nytt søndag.
Lokale "fiskebutikken" virker ha god kompetanse og er veldig villige til å hjelpe, ta vannprøver etc. , skal opp igjen i dag for å kjøpe mere planter, termometer varmekolbe i dag. Men denne filterguffa..? Har en nabo med akvarium (ca.80l), men han skjønte ikke hva jeg snakket om..
Det vannet som nå er medisinert bør vel kaste etterpå?
Men 64 ser voldsomt ut for lille Roger, bør vel beplante endel så det ikkeer så enormt for han? Ser også stadig disse små fine firkantede akvariumene og må innrømme at jeg vurderte det før jeg kom inn i forumet her.. Introdusere nye fisk venter jeg med uansett for å passe på at Roger kommer seg.
Postet 25.10.11 kl 14:41
Filterguffe betyr rett og slett å overføre bakterier fra en pumpe til en annen. I pumpa( det heter egentlig filter) så bor det bakterier som er gode og bryter ned alt av avfallsstoff fra akvariet kort forklart. Så filteret er levende og ordner opp med dritten.
Det du kan gjøre meSå får dd ditt filter/pumpe er å ta svampene dine ut.og bruke naboens tilsvarende svamper oppi en bøtte med akvarievann også kveste de forsiktig. Ta med deg dette vannet på en flaske og hell det over dine svamper. Da får du startet en bakterieflora fort i ditt kar. Men dette betyr ikke at alt er flott altså. Det kan skje litt galt i begynnelsen med akvarium og man må ha tester for å se hvordan kvaliteten på vannet i karet er. Altså om vannet blir giftig fordi filteret ikke klarer å bryte det skikkelig ned i begynnelsen.
Veldig rotete forklart men jr holdt meg våken i halve natt.
Det du kan gjøre meSå får dd ditt filter/pumpe er å ta svampene dine ut.og bruke naboens tilsvarende svamper oppi en bøtte med akvarievann også kveste de forsiktig. Ta med deg dette vannet på en flaske og hell det over dine svamper. Da får du startet en bakterieflora fort i ditt kar. Men dette betyr ikke at alt er flott altså. Det kan skje litt galt i begynnelsen med akvarium og man må ha tester for å se hvordan kvaliteten på vannet i karet er. Altså om vannet blir giftig fordi filteret ikke klarer å bryte det skikkelig ned i begynnelsen.
Veldig rotete forklart men jr holdt meg våken i halve natt.
Postet 25.10.11 kl 14:47
Postet 25.10.11 kl 15:12
Roger gjemmer seg i dag også, men han har bygd et lite skumrede i åpningen og det er vel bra tegn?
Akvariet er nå klart med sand, planter, rot og stein og filterslamvann i i vårt filter, så da er det bare å vente!!
Legger med et bilde, mens det enda er "nyrørt"! Pirathodet han nå bor i blir med over og settes til høyre.
Akvariet er nå klart med sand, planter, rot og stein og filterslamvann i i vårt filter, så da er det bare å vente!!
Legger med et bilde, mens det enda er "nyrørt"! Pirathodet han nå bor i blir med over og settes til høyre.
Postet 25.10.11 kl 22:24
Postet 25.10.11 kl 22:26
Postet 25.10.11 kl 22:39
Postet 26.10.11 kl 18:29
Postet 26.10.11 kl 18:43
Plassering av filteret?
Bør det kanskje plasseres på langsiden og ikke kortsiden, blir det roligere i vannoverflaten nå? Syns det ser ganske urolig ut i akvariet jeg?
Postet 27.10.11 kl 17:14
Postet 27.10.11 kl 20:40
Roger lever fortsatt! Bedre farge og koser seg nå, får la det gå et par uker til før jeg jubler for høyt. Men moro at han klarer seg har kjøpt noen flyteplanter og han koser seg i de Mat skjønner han ikke med mindre den kommer i kuleform enda, mygglarver og flak er helt uinterresant.. men han er fortsatt litt sky så vi får se etterhvert. Lar det bare ligge litt og tar det bort igjen. Han står ofte og svømmer mot utblåsningen i filteret, også slapper han av litt i "pytten" som er over flyteplantene.
Postet 01.11.11 kl 11:34
Postet 01.11.11 kl 11:49
Postet 01.11.11 kl 12:25
Postet 22.11.11 kl 23:24
Postet 11.12.11 kl 21:51
Postet 12.12.11 kl 11:48
Så bra at Roger har blitt frisk.
Lurer på en ting, tror jeg kanskje skal gjøre 60literen min om til Kampfisk akvarium.
men går det bra å ha en hann og to huer oppi der, eller hva vil dere anbefale?
Ynnskyld at jeg spør i din tråd Elisabeth, men det er ikke nødvendig å lage en ny tråd bare for dette enkle spørsmålet
Postet 14.12.11 kl 15:53
Aquagaltror jeg kanskje skal gjøre 60literen min om til Kampfisk akvarium. men går det bra å ha en hann og to huer oppi der, eller hva vil dere anbefale?
Hvis du har et ekstra akvarium å flytte noen over i hvis det trengs, er det bare å prøve (men husk god beplantning). Hvis du ikke har flere akvarier, blir det mer risikofullt, siden kampfisker har så enormt varierende personligheter.
Postet 14.12.11 kl 16:10