Mine fisker og akvarier (side 2)

Pål sine fisker
Artig tråd som jeg må følge :) Utrolig flotte Diskus! MVH Pål


Takk for det!
Leste en stor del av tråden din på NA. Er ikke selv opptatt av discus, men synes det er fint å lese tråder som har mye å komme med av god info. Noe kan alltid være overførbart til andre forhold. Dessuten er det jo også inspirerende å lese trådene til sanne entusiaster.

Du nevner at du skal sette opp et annet 530 liters kar. I tråden på NA så jeg at du hadde et velfylt akvarierom, men også at du hadde problemer med lekkasje og måtte reparere gulv mm. Hvor mange og hvor store kar har du i drift nå?

Så, nå har jeg lagt igjen et visittkort også og får melding om oppdateringer!

Hilsen
Sigmund
530
Leste en stor del av tråden din på NA. Er ikke selv opptatt av discus, men synes det er fint å lese tråder som har mye å komme med av god info. Noe kan alltid være overførbart til andre forhold. Dessuten er det jo også inspirerende å lese trådene til sanne entusiaster. Du nevner at du skal sette opp et annet 530 liters kar. I tråden på NA så jeg at du hadde et velfylt akvarierom, men også at du hadde problemer med lekkasje og måtte reparere gulv mm. Hvor mange og hvor store kar har du i drift nå? Så, nå har jeg lagt igjen et visittkort også og får melding om oppdateringer! Hilsen Sigmund


Takk for det Sigmund! Lekkasjen er nå utbedret, så nå er alle 540 Dala akvariene limt på nytt. For øyeblikket har jeg 2x530, 1x420, 1x172 og 1x310 i drift i kjellerstua, med stort sett vf Discus og et kar med Barber og Danio. Akvariebua med 3x540, 3x250 og 6x160 er for øyeblikket under vanntest og alt ser bra ut. Det kommer i løpe av neste år mer VF Discus. Jeg håper også på å få fatt i mer VF tetra. Akvariebua blir gradvis tatt i bruk igjen og nå vil den bli prioritert til VF Discus.
Lek og oppdrett av alenquer variant fra lago jaraquituba i 2008
Under 2008 hadde jeg flere leker og et par oppdrett av denne varianten. Jeg kjøpte dem sommeren 2006 fra Aquamanias og foret dem opp. Først i januar 2008 viste de tendenser til lek og den første egglegging skjedde. Sist jeg oppdrettet Discus var i perioden 1993 – 1997 og fikk flere kull. Så jeg var noe rusten i oppdrett av Discus så jeg lykkes ikke noe særlig før i april/mai, da fikk jeg et stort kull som tilslutt ble ca 60 unger som forlot meg på høsten samme år. Jeg var heldig som fikk solgt ungene for Discus er det få som vil ha og markede mettes hurtig. Av den grunn ville jeg ikke fore opp flere kull, men nå er lysten til å se Discus i lek og med unger så absolutt til stede igjen, men i bakhode surrer det et spørsmål, hvordan bli kvitt eventuelle ungene. Det som kan være en fordel er at min Discus er gjellemarkfri fordi jeg kjører dem gjennom en tre ukers kur før de settes ned i oppholds akvariene. Dermed kan jeg tilby gjellemarkfri unger om jeg får oppdrett på dem. Jeg legger derfor opp til i løpe av neste år å få oppdrett på Discus igjen, men det avhenger helt av hvor samarbeidsvillig de Discusene jeg har i dag er, men på sikt kommer det mer Discus inn i mine akvarier så etter hvert kommer vel ungene. Blir hvertfall inspirert til å prøve igjen når jeg ser på disse bildene fra 2008.
Hemicromis lifalili, rødcikliden
Hemicromis lifalili var inntil for noen dager siden en ny art for meg. Som mange tenker jeg på HEMICROMIS BIMACULATUS som rødcikliden, fordi den ble benevnet som det i min grønne ungdom som akvarist. Hemicromis lifalili er den virkelige rød cikliden og den ble først introdusert som ny art på midten av 90 tallet. Hva som gjør denne arten så spesiell er dens fantastiske rødfarge med lysblå tegningner. Et par av disse ble et fotoprosjekt og så en dag lekte de. Typisk var at de la de eggene på en terrakottapotte som jeg kunne se eller får fotografert.
Harmonien og roen hadde paret og jeg satt ved siden av akvariet og skrev dette innlegg. Det er så fantastisk å se at opplevelser med høyverdige dyr og atferd behøver ikke å koste en formue. Disse har virkelig høyverdig ciklide atferd, fantastisk å studere.
På første bilde ser vi paret med hannen først, foran den knallrøde hunnen. På det andre bilde står hunnen i sverme av yngel som nettopp har svømt ut. Siste bilde er en nærstudie av to av ungene noen dager senere.
Arten er lett å oppdrette så fremt det er harmoni mellom fiskene, er det ikke det kan en aggresiv han drepe hunnen. Denne vest afrikanske cikliden er en fisk for et spesialakvarium. Kar på 80 – 100 liter passer for et harmonisk par, er det flere par bør karet være minst 300 liter. Det finne flere arter innen slekten HEMICROMIS som er svært like og lett å forveksle. Jeg kjøpte mine hos www.koos.no som har mange eksemplarer av arten og mye annen akvariefisk.
Mine erfaring med apistogramma
Apistogramma artene har vært skjeldene gjester i mine akvarier. Jeg oppdrettet Apistogramma ortmani tidlig i 1970 årene, det er jo ikke noe særlig fargesterk Apistogramma art så disse fenget ikke meg den gang.
I dag er bildet noe annet med mange flotte og fargesterke arter som Apistogramma hongsloi. På første bilde vises hannen og på de neste en hunn som passer sine egg. På siste bilde er en Apistogramma agassizii hann og som jeg har forstått finnes denne arten i mange varianter som er blitt krysset seg i mellom.
Fargene er forskjellige mellom de lokale variantene og den på bilde skal være et slikt blandings produkt. Slikt gjør at jeg blir meget skeptisk til det som selges i forretninger uten at de er vilt fanget (VF) Apistogramma arter.
De Apistogramma hongsloi jeg fikk fatt i var VF og gir et tro bilde av artens utseend. Hunnene kan være svært like og blanders flere Apistogramma arter i et salgs akvarium er det Bingo å plukke ut rett hunn til en hann selv om det er VF. Da dannes grunnlaget for en Apistogramma suppe hos akvaristen som han selger videre mange ganger uten å være selv klar over at yngelen som er oppdrettet er et blandingsprodukt. Apistogramma artene er flotte fisk som jeg vil anbefale å kjøpe fra ekspertert på artene om man vil drive med oppdrett.
En av mine favoritter er den orginale scalaren.
Scalaren er den art som fasinerte meg mest som ung akvarist i 1970 årene. Jeg var så heldig å få kjøpe tre pensjonerte scalarer fra oppdretteriet til Tropica i Trondheim i 1970. Om de var benyttet som avls fisk på oppdretteriet vet jeg ikke sikkert, men da det skilte seg ut et par som begynte å produsere flere 100 unger ble oppdretteriet interesert i hva jeg holdt på med. De kjøpte flere kull og det samt at min far kjente Alf J. Næss gjorde sitt til at jeg fikk besøke oppdretteriet. For en ung akvarist med øyner som noen tinntallerkner var det første møte som å vandre inn i himmelen. Andektig fikk jeg gå å se å ble fasinert av Discus som gikk med unger som beitet på foreldrene, men så hørte jeg et kraftig dunk i frontruta i akvariet bak meg som fikk nakkehårene til å reise seg. Jeg snudde meg forsiktig å så en illsint scalare som lå vannrett og hyttet til meg, den var minst 25 – 30 cm mellom finne spiss til finne spiss. Jeg har aldri sett større og vakrere scalarer siden den gang. Jeg rygget til bake å fikk se den andre i paret som var like stor stå i en sverm av flere hundrede unger. Disse første opplevelser på oppdretteriet sitter som spikret i minnet selv over 40 år senere.
Næss var som jeg før har nevnt en av de stor oppdrettere av akvariefisk i Europa i sin tid og jeg føler meg priviligert som fikk noen glimt av hva de drev med.
Scalaren ble også den art som ga klinkende mynt i kass til en fattig tenåring som fikk mulig til å utvikle hobbyen.
Så da jeg i 2010 fikk fatt i tre scalarer to hanner og en hunn som var F1 dvs. første generasjon fra vilt fanget foreldre var det mye av de gode opplevelsene rundt arten som kom tilbake. Jeg oppdrettet også arten i store mengder i fra 1986 – 1989.
Det er fasinerende å se larver av scalare hvor de klumper seg sammen i flere dager før de svømmer fritt som vist på det andre bilde.
Likefasinerende er det å se når yngelen svermer og danner en sky rundt foreldrene. De gir ikke sekret som Discus foreldre, men de viser ungene hvor de kan finne mat og hjelper med å finfordele mat som ungene kan spise. Det var en herlig opplevelse å se dette med disse F1 foreldrene, neste gang håper å få fatt i VF scalare.
Wow, her var det mye kunnskap og flotte bilder av flotte fisk !
Fantastisk å lese anekdotene om slik akvarielivet var før internett, ja til og med før mobiltelefonen :o)

Denisonbarber er forresten en av mine absolutte favorittfisker :o)
cara79
Wow, her var det mye kunnskap og flotte bilder av flotte fisk ! Fantastisk å lese anekdotene om slik akvarielivet var før internett, ja til og med før mobiltelefonen :o) Denisonbarber er forresten en av mine absolutte favorittfisker :o)


Takk for det fra en fosilakvarist. Husk noen av de best akvarister Norge har fostret levde på 50 og 60 tallet, ikke bare Næss. En av de flotteste jeg har truffet var Finn Morbeck fra Oslo, men ikke å for glemme Jan Holt han ga min akvarieintersee et kraftig puff.
Jeg jobbet sammen med Jan Holt i H.C.A. Melbye i Oslo fra 1968 til 1971. Han solgte emballasjepapp fra Rena Kartongfabrikk og store stiftemaskiner fra et firma i Borås. Han var amatørdykker også, og vi snakket bl.a. om akvarier ettersom jeg hadde hatt et lite kar en del år tidligere. Han limte et stort helglassakvarium og endte opp med flere kar i en treroms blokkleilighet i Oslo.

Noen år senere holdt han foredrag for oss i Moss akvarielubb om en reise til Malawi, dykking i sjøen og grilling av malawiciklider på kvelden. Dyr kveldsmat etter våre begreper. Jeg var innom butikken hans på St.Hanshaugen da jeg startet med akvarier igjen i 2009, men da var han nok for lengst flyttet til Spania.
bjornik
Av erfaring blir Discus en tid blekere i fargene en tid etter kaliumkuren som har vært hard mot slimlaget på fisken


Driver å tester ut kaliumkuren på noen av mine fisker, og la merke til denne setningen. Etter en natt i kalium bikket 2 av corydorasene min over under vannbytte, men etter en liten stund så kom de seg (tilsynelatende i alle fall). Kan hende at kaliumen "tærer" på skinnet, slik at de blir veldig følsomme for ørsmå temperatur endringer?
Jeg ble kjent med Jan Holt på NAF landsmøte i Kristiansand i 1973 og en mer hyggelig og vennlig akvarist har jeg aldri truffet i mitt liv. Senere samme år var jeg på innkjøpsrunde etter malawiciklider i Oslo med Jan som vert. Da fortalte han om sine planer med å starte egen akvarieforretning. Vi vet jo alle hvordan det gikk! Da ble han også min viktigste kilde til annen akvariefisk, bl.a Discus som han sende pr fly til Trondheim. En mer i møtekommende og kundevennlig forretningsmann innen vår kjære hobby har jeg aldri før eller senere truffet, Jan er og var et stjerne menneske. som det alltid var en fornøyelse å ha kontakt med også hans nydelige og vennlige kone. Jan betydde så mye for meg som ung akvarist fra 1973 og til langt inn i 1980 årene med levering av akvariefisk som ikke var mulig å få kjøpt i Trondheim. Jan Holt er et menneske og akvarist som jeg alltid vil huske med stor glede.
cara79
[QUOTE=bjornik]Av erfaring blir Discus en tid blekere i fargene en tid etter kaliumkuren som har vært hard mot slimlaget på fisken


Driver å tester ut kaliumkuren på noen av mine fisker, og la merke til denne setningen. Etter en natt i kalium bikket 2 av corydorasene min over under vannbytte, men etter en liten stund så kom de seg (tilsynelatende i alle fall). Kan hende at kaliumen "tærer" på skinnet, slik at de blir veldig følsomme for ørsmå temperatur endringer?

Jeg har kunn erfaring med kaliumkuren så lngt på Discus, men skal også kjøre den på corydoras som jeg skal kjøpe inn senere. Jeg vil da kjøre kuren som på mine Discus med pH 7 og temp 30 grader. All fisk med gjeller kan være potensielle bærere av gjellemark så all fisk må behandles før de slippes med i karet til Discusene. Kalium kuren tærer på fiskens yttreslimlag ingen tvil om det og derfor må man kjøre med konstante parametere som PH og temp som nevt.
Mikrogeophagus ramirezi
Mikrogeophagus ramirezi, het Apistogramma ramirezi den første gang jeg stiftet bekjentskap med arten for over 40 år siden. Dette er liten vakker juvel av en dvergciklide som alltid har fasinert meg. Noen ganger synes den grå å trist, men når den trives oppviser den farger som på bildene. Også denne art er forsøkt ødelagt med en del stygge akvarievarianter, bl.a ballong sommerfugelciklide varianten. Bildene viser den originale formen som fenget min interesse da jeg så den for en tid tilbake i en akvarieforretning.
40 år senere sitter jeg igjen foran et akvarium med den juvel av en dvergciklide og studerer dem. Arten er like fasinerende for meg i dag som den gang. Blir rent nostalgisk av dette.
Jeg mimrer alltid tilbake til begynnelsen av 70 årene når jeg ser arten;
Da oppdrett av sommerfugelcikliden var den største opplevelse for meg i min første tid som akvarist. I et 110 liters akvarium gikk det flere av arten, men en dag hadde det skilt seg ut et par. De andre ble fjernet og paret lekte på en flat stein. De la ca. 200 egg og to dager senere flyttet de ungene til en sandgrop. Jeg gikk i konstant spenning og ventet på at ungene skulle svømme fritt. Først telte jeg dager så timer og den siste dagen hadde jeg sommerfugler (ikke sommerfugelciklider) i magen. På skolen var jeg uoppmerksom i timene og ventet bare på at skoledagen skulle være over. Jeg så for meg at ungene svømte fritt og fant ut at jeg ikke hadde tid til å være på skolen. Jeg skulket de siste timene og dro hjem. Ungene hadde ikke svømt ut, men jeg ble sittende foran akvariet å vente. Etter en time skjedde underet. Trollbundet så jeg hvordan ungene hoppene å prøve de første svømmetakene, de falt raskt ned mot bunnen. Etter flere forsøk gikk det bra og foreldrene samlet ungene rundt seg. VILKET SYN! Jeg var som lammet glemte både tid og sted å ble sittende foran akvariet i lang tid. Ungene vokste seint, men jeg hadde stor glede av oppdrettet og til slutt var det 60 unger som forlot meg.
Når sant skal sies det ville være like fascinerende for meg i dag om dette paret leker igjen og gir unger. Dette er et par som lekte i et akvarium sammen med mye tetra som gikk og beitet på rognklysa.
Første bilde viser dagens par. Andre bilde, hannen. Tredje bilde, hunnen.
Neolamprologus brichardi, Prinsessen av Burundi
I slutten av 70 årene drev jeg noe med Tanganyika ciklider og en av disse var Prinsessen av Burundi
Da jeg så dette paret fikk jeg lyst til å se litt på Tanganyika ciklider igjen. Dette er en flott art med en familie atferd av den skjeldne, hvor større søsken er med holde rede på de yngere slik at det kan være flere generasjoner som lever i fred og fordraglighet i samme akvarium. Jeg fikk lyst til å lage et bilde underlag av arten, men har i første omgang satt paret i en 50 liter. Jeg skal se hvordan det utvikler seg og har alt begynt å tenke på å sette opp et større akvarium for å se deres familje atferd.
På første bilde er en flott ung hanne, men fargene vil utvikle seg mer.
På det andre bilde en hunne som begynner å vise seg frem for hannen.
Den første tid fant de seg skjuleplasser og oppholdt seg der. Etter hvert kommer de frem når det er stille i rommet iog nå er det mulig å få tatt noen bilder. Dette var tidligere umulig.
Jeg vet det finnes en albino variant av arten, men litt usikker på om det er flere viltlevende varianter.
Dette er en meget kjent art som andre kjenner sikkert meget godt. Hadde vært hyggelig med kommentarer om arten og dens atferd.
Amatitlania nigrofasciata, Sebracikliden
Amatitlania nigrofasciata, Sebracikliden er en art med utrolig atferds og formerings biologi. Dette er en art jeg stiftet første gang bekjentskap med for 40 år siden og laget den gang et lysbildeforedrag. Alt den gang fikk jeg se kidnapping av unger mellom hunnene. Min venn Tor Knudsen avla sin hovedoppgave i 90 årene på denne arten om atferds studier i dens formerings biologi. Jeg har lest oppgave og har fra tidligere noe videofilm som viser synkronisert lekatferd hos to par. Jeg trengte mye mer bilder og spesielt av arten formering og atferd. Nå er det et foredrag hos NAF.
Det første bilde viser hannen og den andre hunne med farge felt i både rød og gult.
Dette er en art som tidlig på 1970 tallet var et samlingspumkt for min familien. På mitt rom hadde jeg en 375 liter(som tidligere var utstillings akvarium hos Tropica i Nordregt.). Her gikk det tre par to var nomalfarget Sebraciklider og det tredje et Elfenbeinciklidepar. Den mest dominative hannen fikk navnet Burre og var akvariets ubestitte hersker. Dette er det beste og mest atferdsmessige karet jeg har hatt i mitt liv, opplevelsene med Burre sitter som spikret i sinnet. Denne arten vil jeg på det varmeste anbefale i et spesialakvarium som barn med foreldre kan studere studere sammen, de vil elske denne arten og dens atferd og som meg huske det resten av livet.
bjornik
Jeg har kunn erfaring med kaliumkuren så lngt på Discus, men skal også kjøre den på corydoras som jeg skal kjøpe inn senere. Jeg vil da kjøre kuren som på mine Discus med pH 7 og temp 30 grader. All fisk med gjeller kan være potensielle bærere av gjellemark så all fisk må behandles før de slippes med i karet til Discusene. Kalium kuren tærer på fiskens yttreslimlag ingen tvil om det og derfor må man kjøre med konstante parametere som PH og temp som nevt.


Takker for svar, det bekrefter det jeg at sett hos meg, at coryene blir veldig følsomme for ørsmå endringer. Jeg kjører kur i "romtemperatur", tror ikke det har noe å si, Koi blir jo kuret i "dam temperatur". Men det er jo et poeng å bruke en temperaturen som er normalt for de ulike fiskeartene. Når skal du anskaffe cory og kure disse? Hadde vært interessant å vite om andres erfaringer på annen fisk enn diskus og koi.

Jeg blir nesten rørt av å lese innleggene dine, du formidler denne magien som gjør denne hobbyen så utrolig interessant ! Jeg var i ekstase for 1 år siden, da jeg så lek på mine green laser for første gang. Jeg hadde lest om det og sett bilder, men å se det med egne øyne i mitt kar var helt fantastisk :o)
cara79
[QUOTE=bjornik] Jeg blir nesten rørt av å lese innleggene dine, du formidler denne magien som gjør denne hobbyen så utrolig interessant ! Jeg var i ekstase for 1 år siden, da jeg så lek på mine green laser for første gang. Jeg hadde lest om det og sett bilder, men å se det med egne øyne i mitt kar var helt fantastisk :o)


Det er det som er tolldommen innen vår hobby, når den treffer deg er det som et lys fra oven. Ta vare på slike opplevelser de varer livet ut. Lykke til!
530
Han limte et stort helglassakvarium og endte opp med flere kar i en treroms blokkleilighet i Oslo.


Her ser du akvariene Jan Holt hadde på sitt akvarierom i blokkleligheten høsten 1973 da jeg besøkte dem. Alt dette laget ha selv som du nevner og han la mye arbeid for å få akvariet og akvariehylla i topp kvalitet som bildene viser. Det var en stor inspirasjon og se disse akvariene og det førte til at jeg kort tide etter og ha kommet hjem limte mitt første akvarium på 160 liter med råd og tips fra Jan. Tidligere laget jeg kittet akvarier, etter besøket hos Jan ble det bare limte akvarier.
Det var stort sett malawi og tanganykia ciklider som Jan hadde i sine akvarier og han drev den gang også stort med oppdrett av arter innen disse to ciklidegruppene. Så jeg kjøpe mye av han men også fra andre akvarister han kjente på den turen.
Morsomt både å se bildene og høre mer om historien med Jan Holt. Flotte akvarier han laget. Hadde jeg selv hatt akvarium på den tiden, hadde jeg kanskje kunnet opprettholde kontakten og vært malawifreak idag. I en gammel leilighet på 36 m2 på Grûnerløkka var det ikke praktisk med akvarier.

Jeg flyttet fra Oslo til Moss i 1971 og ble pappa året etter. Da var det selvsagt andre ting som fylte tilværelsen. 20 år med eksportarbeid og mange reisedøgn gjorde umulig å stelle akvarier og interessen døde bort. Det er først de siste par årene som pensjonist at jeg kunne skaffe meg endel kar.

Hyggelig å lese tråden din. Den vekker også egne minner, om enn i vesentlig mer beskjeden målestokk.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap