Ingeborg's nye lille akvarium :) (side 2)

Da har man slått av lyset i håp om at Sverddrageren skal føde i natt!
Jeg og min mor har bestemt oss!
Det kommer til og bli skiftet til sand! Spørsmålet nå er bare om hvordan vi skal gjøre det.. Tenker jeg føst må få vann i en stoor skål eller noe sånn, få flyttet fiskene dit, så må vi få plantene ut av grusen, så tar vi en sil og tar opp grusen i en skål eller noe sånn.. Blir sikkert kastet, men er ikke helt bestemt enda. Så er spørsmålet, kan vi bare legge sanden i? Tenker det blir gromsete vann, men det synker jo ned? Eller er det sånn at vi må få ut vannet i en stor kasterolle eller noe sånn, så tar vi sanden i. Skader det at det blir gromsete vann? Håper på svar
Hei, jeg har tenkt på det. Ser bare voksne her, og jeg er IKKE voksen, jeg er bare elleve år.. For dere som lurer altså Og jeg har akvariumet alene, og gjør ALT selv, jeg bytter vann. Det eneste jeg ikke gjør, det er og kjøre til dyrebutikken for og kjøpe ting Det er nemlig en time unna..
(har ikke så mange lesere med vil bare skrive det for dere som lurer)
Bytte fra grus til sand, steg for steg:
(denne her kan du gjerne vise til moren din så dere gjør det riktig)

1. Finn tak i en bøtte eller balje som ikke har vært noe oppi før, veldig viktig at det ikke har vært såpe eller andre kjemikalier i den.

2. fyll opp med vann fra akvariet ditt i den, og ta pumpen ut fra akvariet og la den stå på oppi bøtten. Det er veldig viktig at pumpen er slått på for vist ikke så blir bakteriene inni filteret/svampene ødelagt og da må du begynne helt på nytt med å starte akvariet.

3. Fiskene kan du ha oppi sammen med pumpen, men har du fått yngel til da så kan de godt gå oppi en annen bøtte for seg med kun akvarievann.

4. Ta vare på mest mulig av vannet fra akvariet, dette er veldig bra å ha når dere skal fylle opp igjen.

5. ta ut all grusen, men pass på at dere ikke skraper for mye i bunnen for da kan det bli riper i glasset. Ta gjerne å helle en bøtte med vann i når nesten alt er ute, for da kan dere sette akvariet opp ned ute så tømmes all grusen ut.

6. Ta den nye sanden og skyll den godt i en egen bøtte for seg selv. Fyll sand i halve bøtten, og ta gjerne dusjen og spyl forsiktig ned i sanden mens dere rører rund i den med hånden, så tømmer dere ut vannet og gjentar 2-3 ganger.

7. Når sanden er vasket har dere den oppi akvariet, fyll på litt vann, sett ut pynt og planter, og legg så et tefat i bunnen.

8. Nå kan dere fylle vann oppi, fyll slik at vannstrålen treffer tefatet, for da flyter ikke sanden over alt og vannet blir ikke så grumsete. Ta først akvarievannet dere har tatt vare på, og ha i resten av nytt rent vann. Vannet må være kaldvann, fylt noen bøtter med kaldvann først og la dette stå å få litt temperatur mens dere bytter sanden.

9. Ta fatet ut og sett i pumpen, nå må dere vente til vannet er blir passelig klart, før dere har i fiskene. Når vannet begynner å se bra ut kan du ha dem i. Det er viktig å vente litt, for når man nettopp har hatt vann i så er det enda en del sand som flyter rundt i vannet, og det er ikke så bra for fiskene å få det i gjellene sine.

10. Ha fiskene i og nyt synet
Takk for hjelp.. Det med tefatet var jo ganske lurt. Men når jeg bruker og gjøre sanden ren, så bruker jeg en sil, men nå er det jo snakk om sand, så den renner vell igjennom
når du nå får sand i så trenger du ikke å grave i den for å gjøre den ren. alt skit legger seg på toppen, og da er det kjempe lett å bruke en slamsuger. Jeg vet ikke om du vet det men sier det uansett: når du rengjør akvariet ditt så skal du kun gjøre dette:

bytt ut 30-40% av vannet annen hver uke, aldri vaske svampene i pumpen, blir pumpen tett en gang og det kommer lite vann ut av den, så kan du ta svampene og klemme dem forsiktig i en bøtte med litt vann fra akvariet. Blir denne gjort helt ren så dør bakteriene. Pynt som du har i akvariet skal heller ikke rengjøres

Det eneste du trenger å gjøre er å bytte litt vann. og du trenger heller ikke å ha noe middel i vannet. Ha en huskeregel at akvariet ikke står mer en 8 timer med lys på om dagene heller for da kan det bli mye alger.

Slamsuging er egentlig ikke så veldig nødvendig, så dette kan du gjøre kanskje en gang i mnd hvis det ligger veldig mye skitt på bunnen. Men om du skaffer deg snegler så spiser de det opp. De er veldig gode vaktmestere. Jeg har mange baby-sand snegler om du vil ha noen gratis
IAK
Hei, jeg har tenkt på det. Ser bare voksne her, og jeg er IKKE voksen, jeg er bare elleve år.. For dere som lurer altså :) Og jeg har akvariumet alene, og gjør ALT selv, jeg bytter vann. Det eneste jeg ikke gjør, det er og kjøre til dyrebutikken for og kjøpe ting ;) Det er nemlig en time unna.. (har ikke så mange lesere med vil bare skrive det for dere som lurer)


er nok ikke den eneste her fint du får byttet til sand, ifølge min erfaring blir fiskene mye gladere med sand enn grus. skal følge med her, morsomt og se andre på min alder starte med akvarium.
Du har fått veldig mange gode råd fra Maja, men jeg har et par ting jeg vil kommentere

Hun anbefaler 30% vannbytte annenhver uke. I ditt tilfelle hvor karet er nystartet og med nitritt bør du følge Mona's råd og bytte 30% daglig til nitritten er borte. Nå har jo ikke du fått skaffet deg tester ennå, sånn at du kan se når nitritten er borte. Men da er det bedre å bytte for mye vann enn for lite. Så bare fortsett med det nå i starten.

Skaff egne bøtter til vannbytte, skriv gjerne på dem at det er akvariebøtter, sånn at du er sikker på at de ikke blir brukt til noe annet.

Det som også er viktig er å gi lite mat nå. Hvis du får yngel nå, får du jo enda større belastning på filteret. Jeg ville latt yngelen bli i karet istedet for i et fødenett. Det vil alltids leve opp noen yngel, gjerne fler enn du har plass til etterhvert

Man kan godt ha kampfisk sammen med andre fisk, men man må ikke ha dem sammen med finnenappere. Sverddragere er veldig ofte finnenappere, du får følge med dem.

Du sier du bare er 11 år. Jeg syns du er flink jeg, til å spørre og ta til deg gode råd sånn at fiskene dine får det best mulig. Men det er veldig fint at din mor hjelper deg litt med dette, det er litt mer å sette seg inn i enn de fleste tror
Når du har kommet over den første nybegynner-feil-kneika vil du se for en morsom, interessang og lærerik hobby dette er. Lykke til!
Jeg glemte selvsagt å føye til at vannbytte annenhver uke er etter du har fått bort nitritten Det er så flott at mange kan hjelpe til her inne. hva skulle man gjort uten akvaforumet :P
Takk alle sammen!
Hyggelig med svar, og takk til de som følger med på min nye tråd.
Min mor kan vell ikke akkurat så utrolig mye om dette, men jeg lærer henne det jeg lærer her! Synes også det er vanskelig og si til min mor om jeg skulle trenge noe, for hun skjønner jo ikke så mye. Jeg måtte stå alene og ''støvsuge'' akvariumet når jeg skulle fjerne nitritten, men det gikk heldigvis bra. Men jeg har et viktig spørsmål: Etter jeg har skiftet vann. (jeg har en 54l og skifter en bøtte)Skal jeg ha i noe som helst av tetravital, aquasafe, Gh salt, Ph salt eller noe sånn? Det er viktig at noen svarer på det spørsmålet!

den gravide sverddrageren har ikke slippet ut noen yngler i natt heller.. Vell, man kan ikke ha for store forhåpninger heller! Jeg drar til pappa i kveld, og er litt redd for fiskene mens min mor skal ta vare på dem.. Kanskje når jeg kommer tilbake på mandag, så er det alt for mye mat hun har gitt dem, også er nitritten høy, også dør fiskene.. I verste fall. Men hun har klart seg med dem i en uke, men da gikk det fint. Så jeg får bare stole på henne
Ellers går det bra med fiskene, men jeg er fortsatt bekymret for denne lille kampfisken min.. Jeg kaller henne mirakulix, synes det passet henne.. Men hun vil altså ikke spise, så jeg er redd jeg har fått mitt første dødsfall i akvariumet når jeg kommer tilbake. Jeg blir i senere tid og kjøpe en til kampfisk. De er kjempefine fisker de da. Mirakulix ligger bare nede i plantene som om hun er redd for noe.. Vet ikke helt men hun kommer ALDRI opp for og spise noe, jeg har hørt at frosne mygglarver eller hva det het, kommer hun til og snappe i seg. Men det er vell ikke det tryggeste og begynne med siden det er høy nitritt i vannet. Eller det var i alle fall det, vet ikke nå. Gav de litt mat i går, det ble spist opp, så det har forhåpentligvis ikke blitt høy nitritt igjen. kampfisken spiste ikke noe.. Av og til ligger hun bare helt i ro, da blir jeg litt redd for at hun har fått sin siste dag i akvariumet.. Har hatt hun i nesten tre uker, så vil ikke at hun skal dø nå.

Snakkes (på bildene er det bilde av algespiseren min Poppis)
Maja Morling
når du nå får sand i så trenger du ikke å grave i den for å gjøre den ren. alt skit legger seg på toppen, og da er det kjempe lett å bruke en slamsuger. Jeg vet ikke om du vet det men sier det uansett: når du rengjør akvariet ditt så skal du kun gjøre dette: bytt ut 30-40% av vannet annen hver uke, aldri vaske svampene i pumpen, blir pumpen tett en gang og det kommer lite vann ut av den, så kan du ta svampene og klemme dem forsiktig i en bøtte med litt vann fra akvariet. Blir denne gjort helt ren så dør bakteriene. Pynt som du har i akvariet skal heller ikke rengjøres :) Det eneste du trenger å gjøre er å bytte litt vann. og du trenger heller ikke å ha noe middel i vannet. Ha en huskeregel at akvariet ikke står mer en 8 timer med lys på om dagene heller for da kan det bli mye alger. Slamsuging er egentlig ikke så veldig nødvendig, så dette kan du gjøre kanskje en gang i mnd hvis det ligger veldig mye skitt på bunnen. Men om du skaffer deg snegler så spiser de det opp. De er veldig gode vaktmestere. Jeg har mange baby-sand snegler om du vil ha noen gratis:)


Så hyggelig! Sist gang mamma så en snegle i akvariumet, så syns hun den var så ekkel at hun heiv den i toalettet. Men da visste vi ikke at de var bra for akvariet.. Har ikke sett flere snegler etter det..
Inaktiv bruker
Du ka si at hun trenger ikke mate dem mer en en liten klype med mat hver andre dag.

Det var en fin Ancistrus, Gøy og lese om akvariet ditt og framgangen, du lærer fort og er villig til og prøve. Stå på, dette er bra. Lykke til videre og God Jul.
Spock
Du ka si at hun trenger ikke mate dem mer en en liten klype med mat hver andre dag. Det var en fin Ancistrus, Gøy og lese om akvariet ditt og framgangen, du lærer fort og er villig til og prøve. Stå på dette er bra. Lykke til videre og God Jul. :)


Takk du! I lige måde, jeg feirer jul to ganger jeg. Jeg åpner gavene fra mamma og hennes familie på lillejuleaften, og pappa på juleaften ;D
Morsomt at noen følger med på tråden min da (Sorry for at bildet ikke ble så bra)
Den ''sprekkfulle'' gravide sverddrageren min er imellom plantene nå, og rører seg ikke.. vifter litt med finnene.. Kan det bety at hun skal føde?
Heei, tenkte jeg kunne slenge inn noen bilder jeg tok nå nettopp
Og forresten så kom kampfisken litt fram nå i akvariumet
Spock
Du ka si at hun trenger ikke mate dem mer en en liten klype med mat hver andre dag.


En "liten klype" kan variere stort etter hvem som mater Trenger ikke gi mer enn ca et flak til hver fisk nå mens det er nitrit og noen andre skal mate fiskene. Det værste som kan skje nå er jo at det overfores
Lisbeth
[QUOTE=Spock]Du ka si at hun trenger ikke mate dem mer en en liten klype med mat hver andre dag.


En "liten klype" kan variere stort etter hvem som mater Trenger ikke gi mer enn ca et flak til hver fisk nå mens det er nitrit og noen andre skal mate fiskene. Det værste som kan skje nå er jo at det overfores

Har elleve fisker, så det kan ikke bli mindre en et flak akkurat..
fiskene klarer seg i flere uker uten mat så det skal du ikke være redd for
Ok
jeg gir dem et flak vær andre dag.
Maja Morling
fiskene klarer seg i flere uker uten mat så det skal du ikke være redd for :)


Jeg har forresten visst mamma det du skrev om at vi kunne få noen baby sand snegler, og mamma synes du virket grei og kunne tenke seg og besøke deg (hvis du er interisert)
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap