Oppstart av nytt akvarie. (side 2)

Jeg ville droppet Guppy i det karet der, du ser raskt at de er fysisk for store for et slikt kar når de settes inn. Gå heller for en stim med nano-fisk som Boraras brigittae eller Boraras maculatus. Disse er lette å få tak i her i Bergen og gir du dem litt planter og mose så farger disse godt ut og blir et godt blikkfang selv om de er små.

Har en 30l med en liten stim Boraras maculatus og det går veldig bra her, bytter 5-10 l pr uke med vann rett fra springen. Masse mose i bunn og godt med flyteplanter.

Ikke sett inn fisk før filteret er innkjørt, dette tar noen uker lengre enn planen din (du skal ikke bytte vann under selve innkjøringen).
Den er grei, Lars!
Men midtsjikt fisk er helst ønskelig, men fin den der Boraras maculatus. Finnes så mange svar på dette vil jeg tro, så jeg søker endel på nettet for å si det sånn... "Rett/Feil" og noen har vel egne erfaringer vil jeg mest tro!

Fant denne:

What Should You Choose?
Ideally use the largest aquarium you have room for. Any system so small that it cannot accommodate a filter or heater should be used with great caution. A better option is to look for a full-featured aquarium. One of the best is the Eclipse system, which includes a filtration system as well as a built in light and hood. They are now available in sizes as small as 2 gallons..."

Har stort utbytte av dette forum vil jeg nå si!

Er det bra å kjøpe fisk hos Midtun Zoo?

-Stein-
tiste
22L er et fint yngelkar og rekekar


enig med det der ja
Nano finnes og er gøy når man vet hva man gjør. Selv synes jeg nanofisk er gøy i store kar, da kan man ha maaange;o)

Back to Nature nanoakvarier har mange fisk- og rekeforslag.

En her på forumet mener nok at 22 liter er i alt for stort, sjekk tråden til Humunuku!
MS
Tusen takk for masse god info! Da kjøper jeg sand på biltema - takk for tipset - det hadde jeg ikke kommet på! :-D


Det går fort i svingene her Da har vi kommet hjem med et Juwel korall 60 akvarie. (54 liter) pluss div som må til... gleder oss til å gjøre det klart! Jeg kjøpte sand på biltema - men si meg - må jeg gjøre noe med den sanda først...?
Bare tøm sanda rett oppi, og så fyller du vann via ei skål som du setter oppi sanda.
Sissimor
Bare tøm sanda rett oppi, og så fyller du vann via ei skål som du setter oppi sanda.


Tusen takk for kjapt svar ! Akkurat det svaret jeg var ute etter
MS
[QUOTE=Sissimor]Bare tøm sanda rett oppi, og så fyller du vann via ei skål som du setter oppi sanda.


Tusen takk for kjapt svar ! Akkurat det svaret jeg var ute etter

Høres bra ut! Trodde nesten sanden skulle skylles også, men...
Funnet passende bakgrund da...? Kjør på med bilder!
Ikke sett inn fisk før filteret er innkjørt, dette tar noen uker lengre enn planen din (du skal ikke bytte vann under selve innkjøringen).

Regner med å sette fisker i Fabruar...
Da er karet oppe og går Da er det bare å kose seg med å finne ut hva slags fisker vi skal ha oppi. Artig Skal finne en fin bakgrunn å klistre på - det vil nok gjøre seg Tusen takk for alle gode tips og innspill !
Inaktiv bruker
MS
Da er karet oppe og går :-) Da er det bare å kose seg med å finne ut hva slags fisker vi skal ha oppi. Artig :-) Skal finne en fin bakgrunn å klistre på - det vil nok gjøre seg :-) Tusen takk for alle gode tips og innspill ! :-D

Gratulerer med akvarium, Blir gøy å følge med hvordan fisker du/dere velger.

Hvilken innkjørings metode satser dere på da? Salmi.? Mating? Eller bare røtter?

Lykke Til.
Takk for det eh... vi har satt inn en del planter og hatt noe middel inni filteret.. etter instrukser fra dyrebutikken.......... skulle det vært noe mer ?
Veien blir til mens vi går... så forhåpentligvis har vi nok kunnskap når den dagen kommer at vi skal få tak i fisker, slik at vi kan ta imot dem på en god måte.

Forresten.... jeg har lagt nedi en lavastein også - men vannet ble veldig grumsete av den - det var sikkert ikke så lurt det, da kanskje..........?
Inaktiv bruker
1. Det middelet fungerer ikke :P Der ble du lurt.
Dyrebutikkene sier mye for at de skal tjene penger.

2. Du skulle ha tatt å vasket den lavastein under rennende vann før du hadde den i, men filteret kommer til og filtrere vekk skiten.

Les litt om innkjøring så finner du en grei måte og gjøre det på.
Her på Akvarieskolen så står det MYE nyttig. Les det og les det nøye.
Link: Akvarieskolen
Spock
1. Det middelet fungerer ikke :P Der ble du lurt. Dyrebutikkene sier mye for at de skal tjene penger. 2. Du skulle ha tatt å vasket den lavastein under rennende vann før du hadde den i, men filteret kommer til og filtrere vekk skiten. Les litt om innkjøring så finner du en grei måte og gjøre det på. Her på Akvarieskolen så står det MYE nyttig. Les det og les det nøye. Link: [URLBLOCK1]


Ja - jeg lurte litt på det middelet, for jeg har lest her at det ikke funker - men skitt au, tenkte jeg... det kostet heldigvis ikke noen formue.
Jeg vasket den steinen skikkelig godt, til vannet som rant av den var rimelig rent. Da satser jeg på at det går seg til.
Skal lese masse i tiden framover
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap