Kan jeg ha scalare? (side 2)


Tusen takk for støtten din her Splendens Ser ut som enkelte tar litt av ^^

Nå kjøpte jeg idag 2 stk scalarer. Disse kommer til å være kun i mitt 110 liters kar for alltid ( ikke diskuter det engang). Det er ikke alle som har råd og plass til å ha 300 liter stående. Og ja, hvis man skal KUN tenke på fiskenes beste bør all fisk kun være i naturen og ingen burde kjøpe dem i det hele tatt.

Dermed dør akvariehobbyen ut og Dere dyrevernere får noe annet å klage over.

Men men. Måtte bare spørre før jeg kjøpte. Men takk for alle svar.
Men Splendens er eneste personen som får takk fra meg idag
Ok, skal prøve å huske brukernavnet ditt sånn at jeg vet at jeg skal ignorere deg når du spør hvorfor fiskene dine mistrives/slåss/dør/dreper hverandre. Syns av og til at det er synd at dette forumet mangler "ignore"-funksjon.
mona o
[QUOTE=splendens]Skal man ta bort hele gleden ved å ha akvarie slik at fisken til slutt havner i do, eller motivere nybegynneren som har startet en krevende hobby?

Så.... ifølge din logikk og tankegang, så skal alle bare kjøpe de fiskene de har lyst på og følge sine egne innfall uten tanke på hva som kreves for at fisken faktisk skal trives, bare for at akvaristen skal få leke med dem som han vil? Ifølge din oppfatning, blir det ellers "gledesdreping", hvis man i denne hobbyen faktisk skal være nødt til å ta hensyn til at det er levende, pustende vesener vi snakker om?

Jeg håper virkelig du har vett nok til å se litt innover deg selv og hva du faktisk sitter og sier.




Overhodet ikke hva jeg mente, nå har vi sporet av her :S !
Jeg skulle selv ønsket at det fantes en lov om fiskehold, men det gjør det ikke.
snakker på vegne av andre som har opplevd at de bli 'angrepet' på akvaforum, noe jeg syntes er veldig dumt da det er ei nettside med utrolig mye god info!
Er det så mye å be om at noen kunne bli litt hyggeligere mot nybegynnere?

bare lurer på hvorfor du spurte da, hvis du ikke ville bruke rådene uansett? Det er greit at ikke alle har plass til større akvarier, men det finnes jo mange andre flotte fisker du kan ha i det, som ikke krever så stor plass, som det scalaren gjør?

Du må ikke svare, jeg bare lurer
valtam
Tusen takk for støtten din her Splendens ;) Ser ut som enkelte tar litt av ^^ Nå kjøpte jeg idag 2 stk scalarer. Disse kommer til å være kun i mitt 110 liters kar for alltid ( ikke diskuter det engang). Det er ikke alle som har råd og plass til å ha 300 liter stående. Og ja, hvis man skal KUN tenke på fiskenes beste bør all fisk kun være i naturen og ingen burde kjøpe dem i det hele tatt. Dermed dør akvariehobbyen ut og Dere dyrevernere får noe annet å klage over. Men men. Måtte bare spørre før jeg kjøpte. Men takk for alle svar. Men Splendens er eneste personen som får takk fra meg idag ;)


Skjerp deg, du har virkelig lest gjennnom linjene hvis du tror at jeg kan anbefale en fullvoksen scalare i en 110-liter. Nå syntes jeg at du er frekk her. Å hadde du lest gjennom alle disse fornuftige svarene så hadde du sett hvor mye negative sider det er ved hold av scalare i et lite kar. Jeg gav min støtte til de som blir latterligjort av andre forumsbrukere... Nå skammer jeg meg her... virkelig!
valtam
Tusen takk for støtten din her Splendens ;) Ser ut som enkelte tar litt av ^^


Sitat av splendens:
Jeg er så heldig at jeg kun har opplevd akvarister som tenker på fisken
–og:
Evt når scalaren nærmer seg denne størrelsen så invisterer somregel eier i nytt kar eller selger fiskene.

Du får støtte fra splendens ja, men h*n går jo ut i fra at du klarer å tenke selv og gjøre det som er rett.

Ut i fra det du skriver under er du faktisk overhodet ikke intressert i å gjøre det som er bra for fiskene. Hvorfor du i allverden spurte etter råd skjønner jeg ikke. Har man 110L kjøper man fisk som passer til det. Har man 300L kan man kjøpe fisk som passer til det, men du sier selv at du aldri har tenkt å gi disse fiskene mere plass enn 110L. Det er utrolig trist å treffe folk som deg på forumet.

Og hvis jeg med dette innlegget virker krass og angripende, ja så er det på sin plass!

valtam
Nå kjøpte jeg idag 2 stk scalarer. Disse kommer til å være kun i mitt 110 liters kar for alltid ( ikke diskuter det engang). Det er ikke alle som har råd og plass til å ha 300 liter stående. Og ja, hvis man skal KUN tenke på fiskenes beste bør all fisk kun være i naturen og ingen burde kjøpe dem i det hele tatt. Dermed dør akvariehobbyen ut og Dere dyrevernere får noe annet å klage over.


Anbefaler deg å lese artikkelen Akvarium for fiskenes skyld?. Den håper jeg endrer ditt syn på hold av fisk i fangenskap...
valtam
Tusen takk for støtten din her Splendens ;) Ser ut som enkelte tar litt av ^^ Nå kjøpte jeg idag 2 stk scalarer. Disse kommer til å være kun i mitt 110 liters kar for alltid ( ikke diskuter det engang). Det er ikke alle som har råd og plass til å ha 300 liter stående. Og ja, hvis man skal KUN tenke på fiskenes beste bør all fisk kun være i naturen og ingen burde kjøpe dem i det hele tatt. Dermed dør akvariehobbyen ut og Dere dyrevernere får noe annet å klage over. Men men. Måtte bare spørre før jeg kjøpte. Men takk for alle svar. Men Splendens er eneste personen som får takk fra meg idag ;)


Man skal jo tenke på fiskenes beste? Mener du at du kjøper disse fiskene, når du vet at de ikke kommer til å trives? Det finnes jo mange andre alternativer til fisker som kommer til å trives i akvariet ditt, selv når de er fullvoksne.
splendens
[QUOTE=valtam] Tusen takk for støtten din her Splendens ;) Ser ut som enkelte tar litt av ^^ Nå kjøpte jeg idag 2 stk scalarer. Disse kommer til å være kun i mitt 110 liters kar for alltid ( ikke diskuter det engang). Det er ikke alle som har råd og plass til å ha 300 liter stående. Og ja, hvis man skal KUN tenke på fiskenes beste bør all fisk kun være i naturen og ingen burde kjøpe dem i det hele tatt. Dermed dør akvariehobbyen ut og Dere dyrevernere får noe annet å klage over. Men men. Måtte bare spørre før jeg kjøpte. Men takk for alle svar. Men Splendens er eneste personen som får takk fra meg idag ;)


Skjerp deg, du har virkelig lest gjennnom linjene hvis du tror at jeg kan anbefale en fullvoksen scalare i en 110-liter. Nå syntes jeg at du er frekk her. Å hadde du lest gjennom alle disse fornuftige svarene så hadde du sett hvor m!ye negative sider det er ved hold av scalare i et lite kar. Jeg gav min støtte til de som blir latterligjort av andre forumsbrukere... Nå skammer jeg meg her... virkelig!

Signerer den! Skamfull over bidragene mine her, og ser at jeg la godsida til i altfor stor grad her. Dette støtter jeg selvfølgelig ikke!!! Helt klart at alle ikke har plass eller økonomi til kar til alle fisker en ønsker seg. Den store forskjellen er da at mange anskaffer seg fisker de har mulighet å gi gode vilkår. Fisk som trives og har nok plass, er da også mye finere og spennende å observere enn fisk som ikke har gode forhold. Ser iikke bort fra at du om litt sitter og "beundrer" falma og sky og aggesiv scalare, og coryer som tvinges til ¨å holde seg ute av syne...
valtam
Tusen takk for støtten din her Splendens ;) Ser ut som enkelte tar litt av ^^ Nå kjøpte jeg idag 2 stk scalarer. Disse kommer til å være kun i mitt 110 liters kar for alltid ( ikke diskuter det engang). Det er ikke alle som har råd og plass til å ha 300 liter stående. Og ja, hvis man skal KUN tenke på fiskenes beste bør all fisk kun være i naturen og ingen burde kjøpe dem i det hele tatt. Dermed dør akvariehobbyen ut og Dere dyrevernere får noe annet å klage over. Men men. Måtte bare spørre før jeg kjøpte. Men takk for alle svar. Men Splendens er eneste personen som får takk fra meg idag ;)


Hvorfor spør du egentlig, når du har fått mange svar som alle sier at fullvoksne scalare ikke kommer til å trives i en 110 liter, og du likevel kjøper de? Fisker er dyr de også.
Akvariehobbyen kommer til å forsvinne.
Ikke kom å si at en scalare på 3 cm krever akvarie på 250 liter.
Evt når scalaren nærmer seg denne størrelsen så invisterer somregel eier i nytt kar eller selger fiskene.

Det finnes ikke eget regelverk, og heller ingen retningslinjer, for akvariefisk mtp krav til størrelse på akvarium, bare anbefalinger om hvilken akvariestørrelse fisken trenger for å trives når den er fullvoksen.

roe reka...


Nå er jeg visserligen ny på forumet, men jag er ikke ny når det gjelder Scalarer. Jeg har hatt scalarer i over 20 år, og de skall ikke vokse opp i ett akvarium som er mindre en 120 cm. langt og 50 cm. högt. De blir missvekste og ryggfinnen blir med störste sansynlighet krokete eller så knekker den av. Scalaren kan da ikke svömme riktigt, for den har dålig styrsel, og den misstrives, blir gjerne hakkekylling og med tiden så tyner den bort og dör, eller så blir den ihjelslådd av de andre fiskene.

En annen sak som trådtarteren kanskje ikke har tenkt på. Du har kjöpt 2 Scalarer ??? Når det gjelder scalarer, spesiellt ungdyr, da burde man kjöpe 6-8 stykker, unge scalarer vill gå i stim.

Og når det gjelder lover om fiskeholdning, husker ikke hvem som skrev det, så finns det faktisk en lov som sier hvordan man ska holde akvariefisk og andre vannlevende dyr. I hvertfall här i Sverige har vi en sånn lov.
valtam
Tusen takk for støtten din her Splendens ;) Ser ut som enkelte tar litt av ^^ Nå kjøpte jeg idag 2 stk scalarer. Disse kommer til å være kun i mitt 110 liters kar for alltid ( ikke diskuter det engang). Det er ikke alle som har råd og plass til å ha 300 liter stående. Og ja, hvis man skal KUN tenke på fiskenes beste bør all fisk kun være i naturen og ingen burde kjøpe dem i det hele tatt. Dermed dør akvariehobbyen ut og Dere dyrevernere får noe annet å klage over. Men men. Måtte bare spørre før jeg kjøpte. Men takk for alle svar. Men Splendens er eneste personen som får takk fra meg idag ;)


Dette er noe av det kvalmeste mht holdning jeg har lest fra en bruker her. Du skal aldri få et svar fra meg ihvertfall.

Hvorfor SPØR sånne som deg egentlig? Hva har du her på forumet å gjøre, når du ikke bryr deg om fakta og svarene du får?
Tilfeldig bekjentskap
© Torstein Johansen
Reklame for plussmedlemskap