Fiskene dauer etter 2 uker!? (side 2)

Tove H
[QUOTE=MortenTob1]Det er nok snarere 7 åringen som insisterer, ikke jeg, jeg er kun en ettergivende far:)


Det er ikke sunt for barn å alltid få viljen sin. Dyrehold i en familie er den voksnes ansvar og det er du som er den voksne her.

Takk for innspill om barneoppdragelse, det vil bli tatt opp til vurdering ved neste familieråd
Lurer på hvorfor ingen har foreslått dette her, men det du kan gjøre er å kjøpe litt mose og ha i noen reker, de er kjempe morsomme å se på, flotte farver og er såpass hardbarka at de klarer seg i et slikt nano-akvarium.
Jeg anbefaler deg å heller ha to eplesnegler i det karet. De er kjempepopulære til barn og gjør masse rart. Man kan til og med holde de oppe fra vannet og mate de. Se på bilder i sneglebasen eller sneglebildetråden her inne. Snegler er veldig nyttige dyr å ha i et kar. De holder det meget rent og spiser alt av avfall. Anbefaler det på det sterkeste. De får dui mange farger, rosa, blå, gule , lilla og hvite osv. Du kan ha andre sorter også , la barnet få se bilder og kanskje velge selv?
Ansvarsfraskrivelse er alltid så sjarmerende. Spesielt når en voksen mann skylder på en 7-åring ... ;p
Er det mulig,....kan vi ikke bare hjelpe han med det han lurer på. Vi har ingenting med hvordan han oppdrar sine barn..basta...Dette er et aquaforum.
Snegler og reker er passe å ha i en 5 liter. Vil du prøve med en kampfisk så gjør det. Gjør dine egne erfaringer, det er det man lærer best av. Men obs på vannverdier og vanntemperatur. Kampfisk liker ikke kaldt vann og dårlig vann. Hadde vært bedre med en 30 liters bolle, det kan man alltids få plass til. De kan du ha filter i også. Lykke til.
Syns det var bra arvingen ville ha fisk og ikke en hest ;oD

Vil også anbefale et par eplesnegler og noen kirsebærreker. Disse har fine farger og fanger interessen raskt hos barn. Fisk er noe mange har, men reker og snegler er litt mer uvanlig og dermed spennende. Hadde en 7 åring på besøk her i helga, og det var den største mallen, samt rekene som var morsomt å titte på.
Heidi Ingdal
Vi har ingenting med hvordan han oppdrar sine barn..basta...Dette er et aquaforum.

Jeg legger meg ikke opp i hvordan han oppdrar barna sine. Det jeg kommenterte, var måten han rettferdiggjorde sine handlinger på, her på Akvaforum.

StineMari aka cara79
Syns det var bra arvingen ville ha fisk og ikke en hest ;oD

Helt enig. Å ha en hest boende på dass fordi ungen insisterer og man ikke har plass til stall, ville nok vært noen hakk verre.
Tusen takk for noen gode innspill. Reker og snegler er absolutt noe å vurdere.
Jeg vil nok tro det helt sikkert blir ett større kar etterhvert, men vi må begynne ett sted.
Det merkelige er at en nabo har fire kampfisk i en 10-12 liters "vase", sammen med en vannlilje. De bytter litt vann en gang i uka, og de har han hatt i en god stund.
Jeg kunne få vann av han, men vi ble enige om å vente, pga filteret.
Trenger man egentlig filter i ett så lite kar?
Han har ikke det i den vase tingen..
Utifra erfaring er ikke 5 liter nok.Hvis du ikke har plass til noe større må du gå for det som kan bo på liten plass.

Er ikke alle som kan flytte på møbler.Kommer an på romløsningen!
MortenTob1
Tusen takk for noen gode innspill. Reker og snegler er absolutt noe å vurdere. Jeg vil nok tro det helt sikkert blir ett større kar etterhvert, men vi må begynne ett sted. Det merkelige er at en nabo har fire kampfisk i en 10-12 liters "vase", sammen med en vannlilje. De bytter litt vann en gang i uka, og de har han hatt i en god stund. Jeg kunne få vann av han, men vi ble enige om å vente, pga filteret. Trenger man egentlig filter i ett så lite kar? Han har ikke det i den vase tingen..

Jeg ville hatt et lite filter hvis det finns så små filter. Da slipper du å skifte vann så ofte og fisken får mere ro. Kampfisk vil heller ikke ha så mye bevegelse i vannet.
Kampfisk
[QUOTE=Heidi Ingdal]Vi har ingenting med hvordan han oppdrar sine barn..basta...Dette er et aquaforum.

Jeg legger meg ikke opp i hvordan han oppdrar barna sine. Det jeg kommenterte, var måten han rettferdiggjorde sine handlinger på, her på Akvaforum.

StineMari aka cara79
Syns det var bra arvingen ville ha fisk og ikke en hest ;oD

Helt enig. Å ha en hest boende på dass fordi ungen insisterer og man ikke har plass til stall, ville nok vært noen hakk verre.

Vet ikke om du la merke til smilefjeset i den du refererer til, jeg rettferdiggjør ingenting, og det er jeg som har siste ordet..
Hold deg på ditt lavmål av kommentarer du
Sitat av MortenTob1:
Takk for innspill om barneoppdragelse, det vil bli tatt opp til vurdering ved neste familieråd

Svar:
Bare hyggelig!
Det var forøvrig ikke ment som råd om barneoppdragelse. Der gjør du som du vil.
Innlegget var skrevet for å påpeke hvor ansvaret for dyrehold i en familie ligger, og det er hos den voksne. Der er det den voksne som bør ha det siste ordet.

Du har nå fått råd om både snegler og reker i bollen din. Da ville jeg ha gått for snegler. De er barn veldig fascinert av, men 5 liter vann er veldig lite, og ikke helt lett å holde stabile vannverdier i. Husk lokk over. Eplesnegler kryper gjerne ut av bollen.
MortenTob1
Vet ikke om du la merke til smilefjeset i den du refererer til, jeg rettferdiggjør ingenting, og det er jeg som har siste ordet.. Hold deg på ditt lavmål av kommentarer du:)

Å, et smilefjes, ja da er det jo OK å mishandle dyr. Og det er klart at det er du selv som bestemmer hvordan du skal gå fram for å gjøre det. Det er det ingen som har bestridt.

Klart du har det moralske overtaket her, litt sarkasme på et forum er jo mye verre enn å med vitende kjøpe inn dyr for å la dem vansmekte. Så jeg beklager at jeg kastet bort tid på å prøve å gi deg råd angående det du spurte om, jeg burde jo ha skjønt at du ville blåse en lang marsj i det. Det skal ikke gjenta seg.
MortenTob1
Tusen takk for noen gode innspill. Reker og snegler er absolutt noe å vurdere. Jeg vil nok tro det helt sikkert blir ett større kar etterhvert, men vi må begynne ett sted. Det merkelige er at en nabo har fire kampfisk i en 10-12 liters "vase", sammen med en vannlilje. De bytter litt vann en gang i uka, og de har han hatt i en god stund. Jeg kunne få vann av han, men vi ble enige om å vente, pga filteret. Trenger man egentlig filter i ett så lite kar? Han har ikke det i den vase tingen..


Vil bare nevne at det ikke er vannet som er problemet her. Det hjelper ikke å motta vann fra et annet akvarium (eller blomstervase), da dette vannet er "brukt opp". Dette vannet er sannsynligvis fullt av avfallstoffer og har lite oksygen. RENT vann er hva fisken trenger.

Jeg skal ikke komme med noen moralpreken angående fiskeholdet ditt. Jeg begynte selv hobbyen på lignende måte, med en 20 liters bolle med 2 gullfisk. De overlevde forbausende lenge.... Men interessen min ble ikke akkurat trigget, det skjer ikke så mye i et slikt oppsett. Fisken overlever, men den lever ikke. Det endte med 20 års akvariepause...

I dag har jeg mange liter og mange fisk. Men det ungene mine synes er aller mest interessant er reker. Jeg tror det har noe med at de er litt hemmelighetsfulle. De svever grasiøst rundt i karet, gjemmer seg i mosen, yngler bittesmå babyer... Et lite økosystem. Jeg ser at det har blitt foreslått av flere før meg, og jeg kan bare si meg helt enig! Mye morsommere en "Doffen som dauer"...

Du og datteren din har fått en dårlig start på akvarieinteressen, og det er egentlig ikke din skyld. Dere har spurt eksperten (dyrebutikken) om hjelp, og fått villedende informasjon. Slik jeg ser det har du betalt for et produkt du ikke har fått...
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap