Ny,dum lei!!! (side 2)

Men sånn kort oppsumering...
1. Sjekke at ph verdien er på 7 ???
noe mer jeg bør se etter???
Kan vel legge til en liten ting til.
Når du skal kjøpe inn fisk så er det også mye feilinformasjon å få i butikkene.
De forskjellige artene har ulike krav til vannet for å trives, og av den grunn kan heller ikke alle arter gå sammen. Når du har funnet ut hva slags fisk du ønsker så sjekk hvordan forhold de skal ha i fiskebasen på forumet. Det er ingen fasit på riktig Ph eller andre verdier uten at du ser det i sammenheng med hvilken fisk du har. Noen arter skal ha svært surt vann, og andre basisk. Det siste er typisk for enkelte afrikanske ciklider. Les og tenk deg om før du setter inn igjen fisk, så tror jeg du også blir en fornøyd akvarist som etterhvert blir smittet av litersyken.
Hans E
Kan vel legge til en liten ting til. Når du skal kjøpe inn fisk så er det også mye feilinformasjon å få i butikkene. De forskjellige artene har ulike krav til vannet for å trives, og av den grunn kan heller ikke alle arter gå sammen. Når du har funnet ut hva slags fisk du ønsker så sjekk hvordan forhold de skal ha i fiskebasen på forumet. Det er ingen fasit på riktig Ph eller andre verdier uten at du ser det i sammenheng med hvilken fisk du har. Noen arter skal ha svært surt vann, og andre basisk. Det siste er typisk for enkelte afrikanske ciklider. Les og tenk deg om før du setter inn igjen fisk, så tror jeg du også blir en fornøyd akvarist som etterhvert blir smittet av litersyken.


Hehe, liter syken har jeg vel allerde fått :P
Vis jeg begynner å skal ha nytt akvarie,så kommer vel samboer til å hive meg ut :P
For meg er det ikke noe særlig nøye på hvilken fisk jeg har,det viktigste er at de har det bra...
Så vis noen har en god kombinasjon å komme med, så tar jeg i mot tips
Jeg vil bare at de ikke skal lide og dø...
Elisabeth1985
Men sånn kort oppsumering... 1. Sjekke at ph verdien er på 7 ??? noe mer jeg bør se etter???


pH verdien i akvariet må ikke absolutt være på 7,0 Det blir for mye jobb å holde den akkurat der. Du skal passe på at pH verdien i akvariet holder seg stabil innenfor et akseptabelt område, som passer de fiskene du velger å holde. Da er det greit å vite hvilken pH du har i kranvannet ditt, og velge fiskeslag etter det.

Som eksempel: Hos meg er kranvannets pH 6,8 til 7,0 og jeg har valgt fisk som kan gå i det pH-området. Andre kan ha pH rundt 8 i krana og velger da helt andre fiskeslag.

Det er lurt å ha dråpetester for pH og nitritt (NO2) i huset så man kan følge med på disse verdiene selv. Jeg måler nesten alltid disse verdiene før vannskift, og på nytt dagen etter for å se om pH synker mellom vannbyttene. Jeg måler forresten også nitrat (NO3) for å se om jeg må skifte mer enn de 30% som jeg har satt som standard.

Du har ingenting å unnskylde deg for selv om du har vært uheldig. På dette forumet står hjelperne i kø for å veilede deg. Det beste rådet jeg kan gi deg er å ikke gi opp!
Spock
Vet jeg burde rettet det opp, men så ikke det før etterpå at det var for sent. Var litt opptatt med å se på eggleggingen til pygme coryene. Når en har dysleksi så er det ikke så lett å se sånt med en gang.


Litt off topic, Spock: Dysleksi eller ikke, skal man gi råd, bør man konsentrere seg om akkurat det, så er det større sjanse for at informasjonen blir riktig. Det som blir skrevet her blir stående her, og det er litt leit for en selv også, å finne igjen sine egne uriktige innlegg senere.
Inaktiv bruker
Tove H
[QUOTE=Spock]Vet jeg burde rettet det opp, men så ikke det før etterpå at det var for sent. Var litt opptatt med å se på eggleggingen til pygme coryene. Når en har dysleksi så er det ikke så lett å se sånt med en gang.


Litt off topic, Spock: Dysleksi eller ikke, skal man gi råd, bør man konsentrere seg om akkurat det, så er det større sjanse for at informasjonen blir riktig. Det som blir skrevet her blir stående her, og det er litt leit for en selv også, å finne igjen sine egne uriktige innlegg senere.
JADA JADA! Helvette heller! Sorry at jeg var uheldig å trykke på den forbanna knappen! Vi var ferdig med den jævla saken! Nå blir jeg forbanna! Vi har diskutert det ferdig og det er INGEN grund til å dra det fram igjen! Blir det noe mer mas nå så kommer jeg til melde dette som mobbing! Jeg har sakt at jeg skreiv feil, trådstarter har skjønt dette, vi var ferdig med saken, da er det vell faen ingen grund til å dra det frem igjen!!! Å, JA jeg skriver bannskap, jeg er fra nordland, jeg har lov til å uttrykke meg akkurat på den måten jeg vil! NÅ, er vi ferdig med det, jeg vil ikke høre noe mer om det! ¤#%"%#¤#!!!
Spock
JADA JADA! Helvette heller! Sorry at jeg var uheldig å trykke på den forbanna knappen! Vi var ferdig med den jævla saken! Nå blir jeg forbanna! Vi har diskutert det ferdig og det er INGEN grund til å dra det fram igjen! Blir det noe mer mas nå så kommer jeg til melde dette som mobbing! Jeg har sakt at jeg skreiv feil, trådstarter har skjønt dette, vi var ferdig med saken, da er det vell faen ingen grund til å dra det frem igjen!!! Å, JA jeg skriver bannskap, jeg er fra nordland, jeg har lov til å uttrykke meg akkurat på den måten jeg vil! NÅ, er vi ferdig med det, jeg vil ikke høre noe mer om det! ¤#%"%#¤#!!!


Den var det krutt i, håper du føler deg bedre nå!
Men det er jo ikke bare vannets PH som er viktig vel folkens??

Hvor hard eller bløtt vannet er har MYE å si for hvilke fisker man kan ha.
Er det bløtt trives tetraene - er det hardt så trives f.eks platyene og de andre levendefødende. Og En black molly vil jo ha det grusomt i et kar med svært bløtt vann, siden den vil ha veldig hardt vann.

Så å teste Gh - ser jeg på vel så viktig som Ph

I fiskebasen står verdier for Ph og Gh oppført, og dette er et supert utgangspukt når man skal velge seg fisker.

Her har jeg valgt fisker som trives med de vannverdiene som er i kranevannet her.
Elisabeth1985
nå ser det bare idiotisk ut siden jeg må ha en utvendig pumpe stående oppå akvariet, siden rørene ikke er lange nok når de er på gulvet


Når filteret står oppå akvariet virker den skikkert ikke helt som den skal heller. Vannet blir ført ned til filteret med hevert prinsippet og pumpet tilbake opp igjen. Nå må pumpen i filteret istedet suge vannet opp i fra akvariet og igjennom filtermedie(ne). Noe jeg kan se for meg vil redusere vannsirkulasjonen betraktelig. I alle utvendige filter jeg har vært bort i står det at filteret skal plasseres lavere en vannspeilet i tanken.

Er ikke slangene lange nok, sett fiteret å et bord eller en stol inntil du får byttet til lengre slanger.
Elisabeth1985


Pust godt inn....og pust ut


Det du KAN gjøre, siden fisker og planter er på hell.... renske opp i hele greia.
Vaske grundig samtlige deler som er i akvariet. KAnskje kjøpe nytt bunnsubstrat om du ikke er fornøyd med det du har (sand lr grus?)

Så er det bare å fylle med vann, tilsette nødvendige midler for å kjøre inn akvariet skikkelig og vente..

og vente

og vente

og vente litt til.... noen uker kanskje ( litt usikker på tid vs akvariestørrelse)


Da det hele fra begynnelsen, og da snakker vi HELT fra begynnelsen. Ta deg godt tid, gjerne litt for god tid. Begynn med noen få fisker, gjerne maller som knekker algene på glass og interiør.
Finn ut på forumet om hvilke fisker som går fint sammen, både med tanke på oppførsel og vannverdier.

Så vil du ha et fantastisk flott akvarium som fungerer...om du bare puster ut og tar deg tid til det

Lykke til
Jan-atle Rettenberger
[QUOTE=Elisabeth1985]


Pust godt inn....og pust ut


Det du KAN gjøre, siden fisker og planter er på hell.... renske opp i hele greia.
Vaske grundig samtlige deler som er i akvariet. KAnskje kjøpe nytt bunnsubstrat om du ikke er fornøyd med det du har (sand lr grus?)

Så er det bare å fylle med vann, tilsette nødvendige midler for å kjøre inn akvariet skikkelig og vente..

og vente

og vente

og vente litt til.... noen uker kanskje ( litt usikker på tid vs akvariestørrelse)


Da det hele fra begynnelsen, og da snakker vi HELT fra begynnelsen. Ta deg godt tid, gjerne litt for god tid. Begynn med noen få fisker, gjerne maller som knekker algene på glass og interiør.
Finn ut på forumet om hvilke fisker som går fint sammen, både med tanke på oppførsel og vannverdier.

Så vil du ha et fantastisk flott akvarium som fungerer...om du bare puster ut og tar deg tid til det

Lykke til

Ikke dum ide men har jo fisker oppi no...
Har hjørneakvarie,så får ikke plassert pumpen på bord
Ser dere skriver at black molly trives i bløtt vann, har hatt en i ca 1 1/2 år no, enten er den harfør,eller så har jeg hardt vann???
syns alt vann er bløtt jeg :P (hahaha,jeg vet jeg (ikke) er morsom :P ) trøtt i dag:P

Å vis jeg skal starte alt på nytt igjen, så er det kanskje en ide å sette opp det gamle karet til fiskene til jeg har fått innkjørt det nye???

(sorry rotete innlegg :P)
For å si det slik, o - 5 er veldig bløtt, og her trives de fleste tetraer.
Black molly liker HARDT vann - 11 - 30 !!! Platy og guppy ligger på 9 - 19, så som du ser så passer de også sammen med black molly. Mens det f.eks kan være katastrofalt å sette inn rødnese tetra som vil ha 0 - 5, og den vanlige fisken neontetra vil ha så bløtt som 0 - 3.

Jeg synes selv det er veldig viktig å få testet vannet grundig på Gh, bløthet - og Ph, surt/basisk.

Da kan man velge ut fisker som vil ha de vannverdiene man har.

Hos meg ligger bløthet på rundt 4-5. Jeg har gang på gang prøvd meg på platyer, og de har dødd en etter en . Jeg forstod ikke hvorfor, for jeg hadde ikke greie på dette med vannets bløthet. Men døde gjorde de. Tetraene i karet derimot, de trivdes.

Konklusjonen min blir da, enten må jeg velge vfisker som liker mine vannverdier - ellers så må jeg endre på disse med tilsettninger, for å kunne ha fisker som vil ha andre verdier.

Dette med vannverdier er ikke lett, men faktisk ganske viktig likevel.
sessan
For å si det slik, o - 5 er veldig bløtt, og her trives de fleste tetraer. Black molly liker HARDT vann - 11 - 30 !!! Platy og guppy ligger på 9 - 19, så som du ser så passer de også sammen med black molly. Mens det f.eks kan være katastrofalt å sette inn rødnese tetra som vil ha 0 - 5, og den vanlige fisken neontetra vil ha så bløtt som 0 - 3. Jeg synes selv det er veldig viktig å få testet vannet grundig på Gh, bløthet - og Ph, surt/basisk. Da kan man velge ut fisker som vil ha de vannverdiene man har. Hos meg ligger bløthet på rundt 4-5. Jeg har gang på gang prøvd meg på platyer, og de har dødd en etter en . Jeg forstod ikke hvorfor, for jeg hadde ikke greie på dette med vannets bløthet. Men døde gjorde de. Tetraene i karet derimot, de trivdes. Konklusjonen min blir da, enten må jeg velge vfisker som liker mine vannverdier - ellers så må jeg endre på disse med tilsettninger, for å kunne ha fisker som vil ha andre verdier. :-) Dette med vannverdier er ikke lett, men faktisk ganske viktig likevel.


Tusen takk for et fantastisk svar


Synes selv dette med vanntester er viktig. Men jeg ser viktigheten med det også. Jeg har følgende tester selv:

PH- tester hvor surt eller basisk vannet er. Tetraer vil ofte har surt og bløtt vann. De vil ha lav verdi på ph test, gjerne rundt 6. Platy og co (levendefødende) vil ha vann som heller i motsatt rettning , mot basisk - 7- 8.

Gh - tester hvor bløtt eller hardt vannet er. lave verdier er som sagt supre til en del fisk, mens andre vil ha hardt vann, og her _kan_ man være heldig og finne fisker som har verdier som overlapper - men viser til mitt eksempel med de døde plattyene , ganske mange desverre......

Amoniakk/amonium - litt for tekniks for meg - men vet såpass at jeg skal ha lavest utslag , da er vannet bra, får jeg utslag på fargeskalaen nedover, så er vannet ikke bra ! = bytte vann

Nitritt - her tenker jeg avfall - tiss, bæsj, ting som rottner ..... utslag er ikke bra, lavest verdi er bra. JBL sin test anbefales !!!! den har mer oppdelt skala enn tetra sin !!!

Nitrat - for teknisk til at jeg har satt meg inn i prosessen - men tenker som så at det har med forurensing i vannet dette også . Noe nitrat er bra og fungerer som næring til plantene ! MEN, får man over 25 på skalaen, så begynner jeg å bytte vann. Skala går fra orange mot rødt - og blir det skrikende rødt - så blinker varsellampene hos meg , hehe.

I tillegg har jeg
KH test - men denne forstår jeg ikke i det heletatt. Den har sammneheng med vannets ph om jeg ikke tar feil.

Så selv om man ikke forstår det tekniske, sammenhengem mellom nitrat nitrit og amoniakk - så er det god hjelp i å måle når man vet hva testene bør vise. Får man utslag på forurensing så er slamsuging og vannbytte løsningen. Ganske enkelt å forholde seg til

Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap