Jeg har brukt MYE tid for å finne ut av andre arter som kan holdes sammen med Apistoene mine (alacrina, macmasteri og hongsloi som jeg har i hver sin 128l). Det jeg har kommet fram til er at det er veldig få arter som er aktuelle dersom man ønsker at Apistoene virkelig skal trives og formere seg, og at de andre innvånerne skal ha det greit imens. Jeg har kommet til at Nannostomus og øksefisk, samt Otocinclus er det eneste som både holder seg unna egg og unger (og dermed ikke stresser Apistoene) og som Apistoene ikke plager altfor mye (de er kjappe og kommer seg unna) Dette er også slik jeg forstår det arter som lever sammen i naturen, ikke uten grunn.
Det finnes mange flotte Nannostomus, fargerike og lekne! Av øksefisk holder jeg en knapp på marmorert (Carnegiellea strigata). Flott fisk! Bare pass på å ha tatt topp på karet. De hopper! Favoritt Otto er cocama, men de er ikke altfor vanlige i handelen. Men alle Ottoer er konge
Hadde jeg hatt et såpass stort kar hadde jeg helt klart hatt to par Apistoer der, sammen med et par store stimer med Nannostomus og marmorert øksefisk og en gjeng med Ottoer.
Til slutt: Gå for Apistogramma. Du kommer IKKE til å angre. Når det første ungekullet kommer ut sammen med mor så er det STORT!