Forvirret nybegynner (side 2)

Har du nitritt i karet ditt da ?
Tenker bare siden du kickstartet det med filterguffe fra et annet kar.

Når det gjelder kampfisk og corydoras så ville jeg vært litt betenkelig . Hos noen går det fint ,mens hos andre går det ikke bra .Har selv mistet 2 corydoras pga. at kampfisken angrep de og laget store sår som de døde av. Dette var i et 110 liters kar og jeg trodde det skulle gå greit. Det er bare ment som en liten advarsel på hva som evt. kan skje .
Jeg har en kampfisk sammen med 8 C. Trilineatus i en 54L, og det går helt fint, men jeg har en ekstremt rolig og merkelig kampfisk som kan finne på at den også er en Corydoras og leter etter mat i sanden eller legger seg sammen med de andre for å slappe av
Jeg har også hatt Kampfisk med Cory med stort hell.

Har i 3 kar nå. Går veldig greit. Har også hatt inntill i går en plakathann i selskapskaret mitt (200L) Men i går fikk han nytt hjem

Mine kar med Kampfisk og Cory er på 60, 110 og 110 liter.
Sier ikke at det ikke går, men at det "kan" være litt riski. Min gikk i karet sammen coryene en stund før det skar seg da han begynte å lage skumrede.
Lars Christensen Hjortland
okei, er bare redd for at bakteriene dør, har du noen tips til hva jeg kan gjøre? finnes det salmiakktabletter f.eks? (som jeg kan putte i foreautomat?)))

Jeg tror ikke du skal være så redd for at de bakteriene som oksyderer NH3/NH4 til NO2 (nitritt) skal dø. Les denne artikkelen om AOB (A)mmonia (O)xidising (B)acteria, som vi pleier å kalle Nitrosomasbakterier. Det dreier seg altså om de bakteriene som tar seg av den første delen av nitrogensyklusen. Disse bakteriene er, ifølge denne artikkelen, mye mindre ømfindtlige enn vi tror.

Du skriver i det første innlegget i tråden at denne første delen av syklusen er i gang, men at nitritten fortsatt ikke blir brutt ned. Det må bety at du foreløbig ikke har fått mange nok bakterier til å ta seg av den neste delen av nitrogensyklusen, nemlig de bakteriene som skal oksydere nitritt til nitrat.

Jeg synes du bare skal fortsette som du gjør nå, med å fore bakteriene med Salmi
fram til den dagen du reiser bort. Når du ikke er hjemme mister du i alle fall kontrollen med prosessen, og jeg tror ikke du må begynne helt på nytt når du kommer hjem igjen. Jeg ville også vært forsiktig med å putte oppi feriefor og lignende. Jeg ville ha vært mer redd for å forstyrre prosessen med for mye som ligger og råtner.

Jeg må bare understreke at dette er hva jeg ville ha gjort. Jeg har aldri kjørt inn et filter med Salmi og har derfor ingen erfaring med det, men har prøvd å sette meg inn i teorien. Jeg har alltid bare kicstartet nye filtere med filterslam fra fungerende filtere og bare satt inn få fisk av gangen, og kontrollert nitritten daglig. Det har funket fint for meg, og jeg har aldri påvist nitritt i nyoppsatte kar etter at fisk har kommet på plass.
Inaktiv bruker
@kontorstol Kan jo kjøpe et 45 liters kar (som de selger på den lokale dyrebutikken) hvis det ikke går bra, ser i fiskebasen at man kan ha en hann og en hunn dersom akvariet er stort, ville du/dere tatt sjansen?
@Sølvi Gullaksen jeg har ekstremt mye nitritt i karet, nermer seg 10 mg/l nå,
Dette kan vel bli litt for til bakteriene imens jeg er vekke?
@Tove H takk for den linken, da tar jeg ikke langtidsfor oppi, er så redd for råtten lukt, spesielt når akvariet er på soverommet mitt..
Om du kan ha en hann og en hunn i samme kar er avhenging av størrelsen på karet, antallet planter og gjemmesteder og ikke minst personligheten til fisken. Dama kjøpte en liten og søt hokampfisk i dag, og hittil har det gått helt fint, da de nesten ikke bryr seg om hverandre, men jeg har en ekstremt rolig kampfisk som helst vil være en Corydoras.
Inaktiv bruker
haha prøver den å etterligne corydoras? har du bilder?
jeg har jo mye hjemmesteder, du kan jo se bilder på det registrerte akvariet mitt og dømme selv
Den legger seg ofte på bunnen sammen med coryene, og kan også finne på å lete etter mat ved å rote i sanden, men av og til kommer den på at den er en kampfisk og tar noen runder rundt og viser seg frem
Inaktiv bruker
det var bra å høre! men jeg har en bror som kan 'mate' bakteriene imens, men kun to ganger imens jeg er vekke i 9 dager,
men jeg var borte siden fredag, kom nettop hjem og målte nitritt, det var 0!!
betyr dette at akvariet ville vært klar for fisk?
Tilfeldig bekjentskap
© HaakonH
Reklame for plussmedlemskap