- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Dumme nitritt.. (side 2)
Dumme nitritt.. (side 2)
Noen ganger kan det ta lang tid før nitrittoppen kommer, spesielt om du skifter for mye/ofte vann i begynnelsen av innkjøringen (med kickstart/ allerede innkjørt filter) Det varierer veldig dette med hvor lang tid det tar og om det i det hele tatt oppstår.
Men, om du brått får mange flere fisk eller forer for mye, så kan nitritt oppstå selv i godt innkjørte karr også. ( Men, dette vet du nok.)
Her hos meg opplevde jeg å få nitritt i et karr som hadde gått i 3 mnd. og da hadde jeg brukt en godt innkjørt utvendig filterpumpe + innkjørt innvendig filter. Men, da hadde jeg kjøpt inn fler fisk, så det ble brått for mye i forhold til filterbakteriene.
I et annet karr jeg startet opp med bare kickstart/filtergugge fra et annet karr og 50% vann fra et annet karr, fikk jeg ikke nitritt i det hele tatt, og jeg har foret godt og mye hele tiden, pga at de fiskene fikk yngel som trengte hyppig foring, og jeg skiftet veldig lite/sjelden vann ( 20% i uka) Det har gått i 3 mnd så jeg har ventet på nitritt og målt ofte, men det kommer visst ikke.
Det er ikke alltid man kan forklare alt logisk. Noen ganger må man bare ta det på feelingen, for å si det sånn. Noen ganger skifter jeg 10% vann, andre ganger 40%. Og, så følger jeg med på fiskene hver eneste dag, for å se om de virker friske eller er slappe. Ser de slappe ut og det allikevel ikke måler noe nitritt i det karret, så skifter jeg litt vann for sikkerhetsskyld.
Jeg har til dags dato ikke opplevet at fiskene klør pga klor etc. i vannet. Jeg har offentlig vann i krana. Bruker aldri noe "Aquasafe" etc heller.
Men, om du brått får mange flere fisk eller forer for mye, så kan nitritt oppstå selv i godt innkjørte karr også. ( Men, dette vet du nok.)
Her hos meg opplevde jeg å få nitritt i et karr som hadde gått i 3 mnd. og da hadde jeg brukt en godt innkjørt utvendig filterpumpe + innkjørt innvendig filter. Men, da hadde jeg kjøpt inn fler fisk, så det ble brått for mye i forhold til filterbakteriene.
I et annet karr jeg startet opp med bare kickstart/filtergugge fra et annet karr og 50% vann fra et annet karr, fikk jeg ikke nitritt i det hele tatt, og jeg har foret godt og mye hele tiden, pga at de fiskene fikk yngel som trengte hyppig foring, og jeg skiftet veldig lite/sjelden vann ( 20% i uka) Det har gått i 3 mnd så jeg har ventet på nitritt og målt ofte, men det kommer visst ikke.
Det er ikke alltid man kan forklare alt logisk. Noen ganger må man bare ta det på feelingen, for å si det sånn. Noen ganger skifter jeg 10% vann, andre ganger 40%. Og, så følger jeg med på fiskene hver eneste dag, for å se om de virker friske eller er slappe. Ser de slappe ut og det allikevel ikke måler noe nitritt i det karret, så skifter jeg litt vann for sikkerhetsskyld.
Jeg har til dags dato ikke opplevet at fiskene klør pga klor etc. i vannet. Jeg har offentlig vann i krana. Bruker aldri noe "Aquasafe" etc heller.
Postet 14.06.12 kl 03:40
Postet 14.06.12 kl 18:24
Nei, det er det jeg har opplevd tidligere med kara mine, det er derfor jeg roter i blinde akkurat nå, for jeg har som sagt ikke opplevd nitritt.
men en gang må jo være den første:P
jeg følger mye med på fiskene mine, og syns jeg ikke oppfører seg "rart" eller "unormalt", sjekker jeg om det er no galt. som regel har det gårr over med litt vannbytte.
oki, for dette er jeg så usikker på. det er så mye man kan kjøpe av dill og dall til fiskene av slike ting. noen anbefaler, andre ikke.
så da får jeg vel ta det også på feelingen, da:P
Postet 14.06.12 kl 18:28
Janne89Når jeg var innom dyrebutikken hvor jeg pleier å handle fisk, fikk jeg beskjed om at disse ikke blir så store.. humm.. er det noen barbere som ikke blir så store..?
Jeg synes 12 cm er en ganske stor fisk.
Jeg har gjort et søk etter barbe. Da jeg gikk gjennom lista fant jeg disse som teoretisk kan gå i 60 liter.
Sherrybarbe, blir 5 cm, trenger minimum 80 liter
Fembåndsbarbe, blir 5 cm, trenger minimum 60 liter
Nettbarbe, blir 5 cm, trenger minimum 60 liter
under tvil: Angolabarbe, blir 6cm, trenger minimum 100 liter. Jeg tok med denne fordi den var såpass lik i størrelse med de andre tre.
Jeg har bare sett på de som det er lagt ut bilder på, så det er mulig det finnes flere, men da må du lete etter bilde på andre nettsteder.
Postet 14.06.12 kl 19:26
Postet 14.06.12 kl 19:35
Ja, jeg leste det i stad at de blir opptil 12 cm. det er ganske stort, ja:P da har de nok sagt feil, eller så vet dem det ikke på den fisken og bare kasta ut at de ikke blir så store.
Ja, sjekka de andre som kom på lista, og syns egentlig 5båndsbarbe kanskje kunne passa. jeg skal ikke ha noe annet oppi der, utenom epleskjell, så det vil ikke bli knuffing om plass med annen fisk
Ja, samboeren min sa også at de mest sansynnlig bruker UV for å ta bakterier.
hvordan visste du dette om Nisser?
Ja, sjekka de andre som kom på lista, og syns egentlig 5båndsbarbe kanskje kunne passa. jeg skal ikke ha noe annet oppi der, utenom epleskjell, så det vil ikke bli knuffing om plass med annen fisk
Ja, samboeren min sa også at de mest sansynnlig bruker UV for å ta bakterier.
hvordan visste du dette om Nisser?
Postet 14.06.12 kl 20:57
Jeg lette litt på nettet, men fant ingenting om hvordan vannbehandlingen av vannet fra Nisser var, men det stod at det var en klarvannsjø og da er UV-desinfeksjon velegnet. Slike ting interesserer meg fordi jeg har jobbet med kontroll av drikkevann den gang jeg var yrkesaktiv. Så lærte jeg noe nytt i dag også.
Postet 14.06.12 kl 21:15
Postet 14.06.12 kl 22:42