- Hjem
- Forum
- Hva skjer?
- Larvik og grenland akvarieklubb arrangerer storauksjon 23.09.12 (larvik akvarieklubb) (side 2)
Larvik og grenland akvarieklubb arrangerer storauksjon 23.09.12 (larvik akvarieklubb) (side 2)
Postet 23.09.12 kl 21:20
Takker Tom K, Erik Rune og alle dere andre som gjorde aksjonen like godt som vi er vant med. Litt tregt og lang tidsbruk på hvert objekt, men eller meget bra.
Som vanlig ble det litt arbeid når en kom hjem, og det kommer vel ikke som noen bombe at et par nye apisto arter ble med hjem til Hof. Ser allerede frem til neste auksjon...
Som vanlig ble det litt arbeid når en kom hjem, og det kommer vel ikke som noen bombe at et par nye apisto arter ble med hjem til Hof. Ser allerede frem til neste auksjon...
Postet 23.09.12 kl 23:14
Postet 23.09.12 kl 23:26
ErlendDet var første gang jeg var på fiskeauksjon i dag, og også siste. Jeg synes dette er dyreplageri og uetisk. Punktum.
Hei Erlend!
Vil du være så vennlig å utdype dette litt mer om hvorfor du syns dette er uetisk og dyreplageri?
Vi har holdt på med dette her i mange år og forstår ikke helt grunnen til dine påstander. Vi har sørget for at det blir lite opp og nedløfting av poser i pausene. Objektene kan også komme rundt av auksjonarius under akusjonen, slik at stresset blir mindre for fiskene. Ser ikke noe dyreplageri i det vi driver med her.
Er det uetisk å drive handel utenom butikkene du mener?
Ønsker et svar på dette.
Mvh JRR
Postet 24.09.12 kl 00:05
Endret: 24.09.12 kl 00:09
Ja, jeg synes det virker uetisk.
Fiskene må jo ligge i posene i mange timer, fra de pakkes i posene hjemme hos folk, og til man ankommer, og så under auksjonen og hjem igjen til folk, det blir mange timer til sammen. Det i seg selv er mye stress, og det at folk tok opp posene for å se på fiskene i pausene osv. tilførte dem jo unødvendig mye stress. De oppfatter jo lyder & bevegelser utenfor posene, dunk og stemmer etc. og folk behandlet jo ikke akkurat posene så forsiktig heller så jeg.
Siden fiskene ikke er pakket inn så blir de mer stresset enn om de feks kjøpes i butikk og er pakket inn og har det mørkt og trygt.
Dette er ihvertfall ikke noe jeg kommer til å støtte, hverken ved å kjøpe eller selge fisk på denne måten.
Jeg skjønner egentlig ikke at akvarister kan støtte dette. Dersom det hadde vært mer uvitende folk, så kunne jeg forstått, men ikke når det er folk som driver med fisk og vet (burde vite) hvor mye stress dette medfører for fiskene. Jeg ville aldri latt mine fisk gjennomgå noe sånt. Til det har jeg for stor respekt for levende vesener.
Fiskene må jo ligge i posene i mange timer, fra de pakkes i posene hjemme hos folk, og til man ankommer, og så under auksjonen og hjem igjen til folk, det blir mange timer til sammen. Det i seg selv er mye stress, og det at folk tok opp posene for å se på fiskene i pausene osv. tilførte dem jo unødvendig mye stress. De oppfatter jo lyder & bevegelser utenfor posene, dunk og stemmer etc. og folk behandlet jo ikke akkurat posene så forsiktig heller så jeg.
Siden fiskene ikke er pakket inn så blir de mer stresset enn om de feks kjøpes i butikk og er pakket inn og har det mørkt og trygt.
Dette er ihvertfall ikke noe jeg kommer til å støtte, hverken ved å kjøpe eller selge fisk på denne måten.
Jeg skjønner egentlig ikke at akvarister kan støtte dette. Dersom det hadde vært mer uvitende folk, så kunne jeg forstått, men ikke når det er folk som driver med fisk og vet (burde vite) hvor mye stress dette medfører for fiskene. Jeg ville aldri latt mine fisk gjennomgå noe sånt. Til det har jeg for stor respekt for levende vesener.
Postet 24.09.12 kl 00:24
Unnskyld at jeg sier det, men...
Hvorfor i helvete holder du egentlig på med akvarier Erlend????
Du kritiserer alt og alle og mener at alle andre enn deg selv gjør alt feil, men i virkeligheten er du ikke annet enn en nybegynner selv....
Hvor får du fisken din fra du da, hvis du da har fisk i karene... Burde jo holde deg til å kun ha vann i de, for at det skulle være etisk forsvarlig for deg....
Hvorfor i helvete holder du egentlig på med akvarier Erlend????
Du kritiserer alt og alle og mener at alle andre enn deg selv gjør alt feil, men i virkeligheten er du ikke annet enn en nybegynner selv....
Hvor får du fisken din fra du da, hvis du da har fisk i karene... Burde jo holde deg til å kun ha vann i de, for at det skulle være etisk forsvarlig for deg....
Postet 24.09.12 kl 01:26
miloUnnskyld at jeg sier det, men... Hvorfor i helvete holder du egentlig på med akvarier Erlend???? Du kritiserer alt og alle og mener at alle andre enn deg selv gjør alt feil, men i virkeligheten er du ikke annet enn en nybegynner selv.... Hvor får du fisken din fra du da, hvis du da har fisk i karene... Burde jo holde deg til å kun ha vann i de, for at det skulle være etisk forsvarlig for deg....
AMEN......
Postet 24.09.12 kl 01:28
Uetisk?
La meg først si at jeg har full respekt og forståelse for dine synspunkter. Alikevel så ser jeg en stor logisk brist i det du skriver, nemlig dette med dyreplageri, oppholdstid i poser osv. Hvordan tror du fisken i akvariene dine kom dit da? Akkurat, i poser. Først fra eventuelt fangssted til oppsamlingsstasjon, videre til eksportør, videre til norsk importør, videre til butikk og så til deg.Her snakker vi ikke om noen få timer som på en auksjon, men dagesvis både i slengen og til sammen. Konklusjonen jeg får ut av dette er at det er helt ok at fisk oppbevares og transporteres i poser til ditt eget akvarium, men ikke til andres. Og om vi kjøper fisk i butikk eller på auksjon er opp til hver og en av oss, begge deler får i såfall være like greit eller like ille. Fordelen med auksjoner er at man i tillegg får treffe likesinnede, kanskje man til og med kan slumpe til å lære noe også. Og hvis respekten din for levende vesener er så stor at du synes auksjoner blir uetisk, så er det altså minst like uetisk at du har fisk i akvariet ditt hjemme. Med mindre du har fanget norsk ørekyt i bekken bak huset, hvilket heller ikke er tillatt ifølge norsk lov. Som du skjønner så synes jeg selv at auksjoner er gøy og lærerikt,(og jeg anser meg selv for å være over gjennomsnittet opptatt av etikk innen akvaristikk) og man kan selvfølgelig mene noe annet. Men å kalle det uetisk og dyreplageri, det er å kaste den berømte steinen i glasshuset.
Med akvaristisk hilsen
Knut A
Postet 24.09.12 kl 01:28
Endret: 24.09.12 kl 01:32
To sjeler,
og en tanke, Arne. Satt og skrev mitt eget innlegg mens du svarte, vi er veldig enige der. Fisken kommer ikke dit av seg selv...
Postet 24.09.12 kl 01:31
miloUnnskyld at jeg sier det, men... Hvorfor i helvete holder du egentlig på med akvarier Erlend???? Du kritiserer alt og alle og mener at alle andre enn deg selv gjør alt feil, men i virkeligheten er du ikke annet enn en nybegynner selv.... Hvor får du fisken din fra du da, hvis du da har fisk i karene... Burde jo holde deg til å kun ha vann i de, for at det skulle være etisk forsvarlig for deg....
Det begynner jeg å lure på sjæl, hvorfor jeg driver på med dette. Det er kanskje ikke så lenge til jeg legger ned hobbyen for godt, siden det er og forblir uetisk og egoistisk å drive på med. Vi har jo ikke fisk for fiskenes skyld, har vi vel? Nei, kun for vår egen skyld.
Men, du legger nok noen ord i munnen på meg som jeg ikke selv har uttalt. Jeg har ikke sagt at alle andre enn meg selv gjør feil. Hvor får du det fra? Har vi to møttes noen gang og snakket sammen? Og, har jeg påstått at jeg er annet enn "nybegynner?"
Postet 24.09.12 kl 14:30
KnutALa meg først si at jeg har full respekt og forståelse for dine synspunkter. Alikevel så ser jeg en stor logisk brist i det du skriver, nemlig dette med dyreplageri, oppholdstid i poser osv. Hvordan tror du fisken i akvariene dine kom dit da? Akkurat, i poser. Først fra eventuelt fangssted til oppsamlingsstasjon, videre til eksportør, videre til norsk importør, videre til butikk og så til deg.Her snakker vi ikke om noen få timer som på en auksjon, men dagesvis både i slengen og til sammen. Konklusjonen jeg får ut av dette er at det er helt ok at fisk oppbevares og transporteres i poser til ditt eget akvarium, men ikke til andres. Og om vi kjøper fisk i butikk eller på auksjon er opp til hver og en av oss, begge deler får i såfall være like greit eller like ille. Fordelen med auksjoner er at man i tillegg får treffe likesinnede, kanskje man til og med kan slumpe til å lære noe også. Og hvis respekten din for levende vesener er så stor at du synes auksjoner blir uetisk, så er det altså minst like uetisk at du har fisk i akvariet ditt hjemme. Med mindre du har fanget norsk ørekyt i bekken bak huset, hvilket heller ikke er tillatt ifølge norsk lov. Som du skjønner så synes jeg selv at auksjoner er gøy og lærerikt,(og jeg anser meg selv for å være over gjennomsnittet opptatt av etikk innen akvaristikk) og man kan selvfølgelig mene noe annet. Men å kalle det uetisk og dyreplageri, det er å kaste den berømte steinen i glasshuset. Med akvaristisk hilsen Knut A
Du har et godt poeng her. Og, gårsdagens auksjon fikk opp øynene mine for hva denne "hobbyen" egentlig går ut på. Jeg har vært blind lenge. Men, i de senere par år har jeg gradvis innsett hva vi driver med. Jeg er ikke stolt av det. Jeg har en flau smak i munnen.
Postet 24.09.12 kl 14:39
Jeg synes vi nå legger denne tråden død, om det er uetisk og dyreplageri og holde dyr får vi diskutere i en egen tråd.
Men er det vel sånn en gang at vi mennesker har dyr for vår egen skyld, så om det er dyreplageri så må vi slutte å holde det som er av dyr. Samme om det er fisk, hund eller katt.
Men folk får ha sin egen mening, og det er noe vi alle får respektere. Selv om vi ikke nødvendigvis er enig.
mvh
Tom Kristiansen
Larvik Akvarieklubb
Men er det vel sånn en gang at vi mennesker har dyr for vår egen skyld, så om det er dyreplageri så må vi slutte å holde det som er av dyr. Samme om det er fisk, hund eller katt.
Men folk får ha sin egen mening, og det er noe vi alle får respektere. Selv om vi ikke nødvendigvis er enig.
mvh
Tom Kristiansen
Larvik Akvarieklubb
Postet 24.09.12 kl 14:42
Postet 24.09.12 kl 15:03
Postet 24.09.12 kl 15:21