Fiskesammensetning i 112l (side 2)

De jeg har er ikke det, iallfall

De kan være litt sjenerte, men har du nok planter, og andre skjulesteder, føler de seg tryggere. Mine kaster seg over maten, så fort det kommer. De var litt mer sky før, men det endret seg så fort jeg fikk inn litt mer planter og skjulesteder.
Tangsnella
Har lest endel om Cory, og har skjønt at de så og si krever det samme. Hadde ikke sett så mye på pandaene før. Også dukket det opp en annonse fra en som solgte pandaer her jeg bor. Da var det nok meningen at jeg skulle ha disse. =) Jeg har skjønt at du har god greie på corydoras, Sølvi. Er det noe spesielt for jeg burde gi disse? Som ikke innebærer at jeg må klekke levende insekter av noe slag. =) Og hvor mye mat burde disse 6 få...?




De liker variert kost ,Tetra dickus-bits er en favoritt + div.andre malletabletter ,men husk bare på at de ikke er grøntforspisende maller.
Frosne mygglarver,svarte ,røde,artemia mm. fores her i huset om kvelden og tørrfor om formiddagen.

Er de veldig sky så kan det være en fordel å ha en gruppe stimfisk sammen med de ,da føler de seg litt tryggere.
Da bor det 6 nydelige pandaer i karet mitt! =)
For noen herlige og artige små skapninger!

De har snust rundt helt siden de kom oppi, og ikke virket sky eller redde i det hele tatt.
De har allerede forvist den ene ancistrusen fra en grop under rota.
Hele gruppa holder seg nær hverandre, men det er på en måte to og to sammen.
De gjemmer seg ikke når jeg forsiktig kikka på de heller.
Hadde tenkt å la de være ifred, men måtte bare se litt. Og det så ikke ut til at de ble skremt av det. De har nok hatt det bra hos han jeg kjøpte dem av. =)

Noen sa at man kan gi rekefor til coryer. Stemmer det? Det er en boks som heter Tetra Crusta menu. Det er flere forskjellige typer for der. Kan de evnt få av alle? I tillegg har jeg en boks som heter Tetra TabiMin, så de får i allefall litt å spise til jeg får skaffet noe annet.
I et av carene mine med cory går det reker. Disse blir foret på bl.a. Tetra Crusta menu og det er kamp om hvem som skal ha denne maten. Coryene tar godt for seg der også, digger nok de røde bitene aller best som favoritter. Så de får i seg nok her samtidig så spiser de også Tetra tablets tabimini som er for coryer bl.a. og de hiver seg også ivrig på jbl novo crabs tablettene. Røde mygglarver går også ned.

Gjorde en stor feil første gang jeg ga Tetra tablets tabimini. Ga en pr cory, men det ble jo alt for mye, denne løste seg jo opp og la seg på bunnlaget. Men sneglene og rekene likte meg veldig godt, eplesneglene sloss om restene og coryen vimset videre mette og fornøyde. Rekene hev seg også over.
I min 112 L har jeg nå 5 guppyhanner, 2 ancistrus og 6 corydoras panda.

Hvor mange flere fisk kan jeg ha oppi der?
Syntes det ser veldig tomt ut sånn det er nå...
Noen som har noen gode forslag?
Tangsnella
I min 112 L har jeg nå 5 guppyhanner, 2 ancistrus og 6 corydoras panda. Hvor mange flere fisk kan jeg ha oppi der? Syntes det ser veldig tomt ut sånn det er nå... Noen som har noen gode forslag? :)


For det første: Flott akvarie! Det ser absolutt ikke ut som akvariet til en nybegynner

Vil bare starte med å nevne litt om vannverdier. Med de artene du har nå bør du holde vannet middels surt (PH ca 7) og middels hardt (GH på ca 8-10). Idellt sett skal de levendefødende ha litt hardere (høyere GH) og litt mindre surt (høyere PH) enn Cory'ene som skal ha det mykt (lavere GH) og litt surere (lavere PH), men om du holder deg midt på treet går det antagelig greit. Ser at du oppgir PH til 7,0 så der er det fint. Kunne vært lurt å sjekka hva slags GH du har i krana også. Her i Asker er den forsvinnende lav og levendefødende ville nok ikke ha likt seg hos meg om jeg ikke økte denne.

Ang. antall fisk så mener jeg du fint kan ha en del mer. Om du med de du har nå ikke kan måle noe amonnium eller nitritt, og enten ikke måler noe særlig nitrat, eller ser en stigning i nitrat verdiene fram mot vannbytte, så er filteret i gang som det skal og da ville jeg ikke vært redd for å satt inn noen fler. Ta det litt og litt, så går det fint. Guppyhannenne dine hadde nok blitt glade for å få noen hunner som selskap. 5 hanner burde vel egentlig hatt minst en 8-10 hunner... Litt flere levendefødende (sverddragere, platy, e.l.) f.eks. 2 hanner og 3-4 hunner hadde sikkert fungert fint, så får du noen litt større fisk også. Alternativt så kan du ha de fleste små og middels store tetraer, helst i stim på ca 10 stk. Kardinalneon er jo flott fargemessig.

Et tips: Følg med på forumet her og dra på en storauksjon eller et møte i en akvarieklubb nær deg. Der får du garantert tak i fisk til en brøkdel av prisen i butikk. Levendefødende går det ofte en del av da disse er ganske lette å oppdrette. Corydoras går det også en del av da dette også er en populær oppdrettsfisk. Oslo akvarieklubb har storauksjon til helgen. Litt langt unna Telemark kanskje, men der får du garantert tak i noe bra til en rimelig pris
Takk for kommentaren ang akvariet mitt. Jeg syntes det ble ganske pent selv.

Jeg aner ikke hvordan GH det er i krana her, så det skal jeg få målt. Jeg har aldri hatt antydning til nitritt, så det er også bra.

Mine guppyer får være evige ungkarer, for jeg har ikke lyst på 10 grå hunner oppi der.
Men stimfisk skal jeg se litt nærmere på. Det er muligens det som mangler.

Ang akvarieklubber og auksjoner, så har begge klubbene her nylig hatt sine storauksjoner, og det passet ikke for meg noen av gangene. Men har hørt at Grenland akvarieklubb skal ha masse fine akvarier, så kanskje jeg kan dra dit å se en dag.

Blir det veldig feil med Black Molly? Ser at hardhet blir litt feil for den i følge fiskebasen. Men jeg har inntrykk av at mange har dem sammen med samme type fisker som jeg...

Og hva med platy? Er den vanskelig å få tak i i noe annet enn rød...?
Jeg har platy i blått, marmorert, gult, oransjt og rødt. Så det er fult mulig med annet enn bare rødt ja

Hørt at Black Molly ofte har mye sykdom med seg, men om det stemmer skal jeg ikke si. Men de vi hadde for noen år siden varte ikke veldig lenge. Men jeg vet at de som avlet på dem da heller ikke var det beste så skal ikke si hvorfor de avgikk med døden eller om det var de som førte til hvitprikken. Men greit å være litt obs, og noen andre kan sikkert si noe mer om det stemmer eller ikke

Guppydamer behøver ikke å være grå å kjedelig. Nei de har ikke like store fargespill som gutta, men de fleste damene mine har farger på galen. Gutta har større haler og enda mer prangene, men damene er alt annet enn grå å kjedelige
Jeg har ikke så mye erfaring med Black Molly, men jeg vet at dette er en fisk som skal ha ekstra hardt vann. Det kan ikke være bra å ha disse i samme vann som Cory'er. Da er jeg ganske sikker på at den ene eller den andre ikke vil ha det bra... Mitt råd er: Finn fisk som trives i de samme vannverdiene. I lengden er det best både for deg og fiskene. Og det er jo så mye flott fisk der ute som vil fungere i middels hardt middels surt vann som du antagelig har!
Bruker tråden min om igjen jeg, siden det går ut på det samme. =)
Nå har jeg 2 ancistrus, 5 guppy-hanner (som skal være ungkarer her hos meg) 7 platy og 6 corydoras panda. Kan jeg ha fler oppi der med god samvittighet, eller begynner det å bli fullt nå? Jeg aner ikke hvor mye plass hver fisk skal ha i karet. Jeg kunne tenkt meg å ha en art corydoras til. Blir det for trangt...? Lurte på en 6-8 stk.

Ja, jeg vet man kan kjøpe flere og større kar, men jeg har nok nådd mettningspunktet her for en stund. Vi bor 2 stk på 38 kvadrat, med en 112l, en 30l og en 20l. ( Jeg kan muuuligens ofre mitt lille skrivebord for en 63 liter etterhvert... Glad jeg har en samboer som kun bryr seg om at tv og sofa'n ikke blir kastet ut.
I 90 literen har jeg 9 c.melini og det kunne vært plass til flere der. Men i 128 literen min har jeg 6 flekkete pansermaller og der ville jeg vet egentlig bare hatt topp 3 til og da må det jo bli det samme slaget siden de bør være minst 5-6. Velger du en liten corry rase og har en som ikke er kjempe fra før av går det antagelig greit med en gruppe til. Men hvorfor ikke forstørre gruppa du har så kan du stoppe på rett antall?

Ville kanskje hatt litt mer fisk jeg da. Litt flere platyer og guppyer evt noen tetraer, men ikke for mange slag. I 128 literen min så har jeg kun platy (yngler godt), guppyer (mye flott yngel) coryene mine og en ancistruss. Røtter, planter og gjemmesteder er noe jeg leker meg litt med her og stadig noen små forandringer. Synes dette er passe med fisk i karet her, når yngelen blir stor nok må de nok ut etterhvert

Tror også man ser ganske kjapt når det er for trangt i karet ja. Så jeg tror du vet hva som er best når du ser det. Og corydoras har jeg følelsen av at er veldig lett å selge igjen. Vannskelig å kjøpe fra rubrikk her om ikke det er folk som driver oppdrett da
Tilfeldig bekjentskap
© Silje Haugen
Reklame for plussmedlemskap