Bytte vann. hvordan gjør man det? (side 2)

Sølvi Gullaksen
Vet ikke egentlig om jeg har lyst til å skrive noe i denne tråden ,men gjør et forsøk likevel.


Dette innlegget ditt skal du ikke ha noen anfektelser for å ha skrevet! Her har du belyst de forskjellige metodene på en fin og lærerik måte, men så absolutt ikke belærende. Tror mange har stor utbytte av å lese dette.

At jeg ikke er helt enig med avsluttningskapittelet ditt er intet problem, det er lov å være uenig.

En av årsaken til at så mange, ( Jeg skal også føye til, tror jeg ) benytter vann blandet med varmtvann er nok størrelsen på akvariene. Flere har mange og store akvarier. Selv har jeg flere på både 650 l. 500 l. samt 375 og nedover. Samlet rundt 3 og 4 tusen liter. Det sier seg selv at å bytte opp til 30% vann i alle disse kara er litt av et arb. Nå er jo også vannbytte en del av hobbyen, men det finnes morsommere ting. Jeg regner med at de fleste som benytter denne metoden har prøv seg frem. Etter hvert som vi ser at det funker bra, fiskene trivest og formerer seg, har denne metodet tatt over for mellomlagring, dunker og bøtter. At akvariene står i flere etasjer, gjør det heller ikke lettere.

Jeg synest det er viktig at også denne metoden blir belyst og ikke kategorisk avvist, som noe uansvarlig tøv.

- Tore -
Godt skrevet, Tore!

Selv driver eg i litt mindre målestokk enn deg, men ikke særlig mye. Eg vurderte å skrive i går angående det upraktiske med mellomlagring, bruk av kun kaldtvann, og diverse. Men eg feiget ut, da eg fryktet de klassiske tilbakemeldingene; "åja, du benytter beredervann kun for å spare deg for arbeid!"

Slike meninger ser man ofte på AF om dette og hint, og ofte kommer det fra synsere uten særlig viten om temaet. Ingen personer nevnt, og eg er helt sikkert tidvis en synser selv.

Tilbake til poenget; selvfølgelig bruker eg ikke beredervann kun for egen del, men fordi eg har bra beredervann og fiskene har det bra med mitt vannbytteregime.

Det er en himmelvid forskjell på om man skriver "Det kan være usunt" i stedet for "Det er usunt". Rart ikke flere ser det, og ikke rart det blir bråk...
Credit til både Tore og Donald!
Donald
Det er en himmelvid forskjell på om man skriver "Det kan være usunt" i stedet for "Det er usunt". Rart ikke flere ser det, og ikke rart det blir bråk...

Må si du har forandret deg veldig de siste et til to åra, Terje. Det er nesten så jeg ikke kjenner deg igjen i innleggene dine. Nå er det visst ikke mye jeg kan skrive før du misliker et eller annet ved det eller må kritisere det, uansett. Jeg har ikke forandret meg en dritt på denne tiden, jeg står for stort sett det samme, og jeg skriver og sier det samme som jeg gjorde ang. f.eks. vannbytter før og nå. Men det som før ikke ga deg noen problemer, er visst nå høyst kritikkverdig.

Du og jeg kjenner hverandre såpass godt etterhvert at jeg tar meg friheten å skrive dette her, for jeg synes det er leit at det er blitt sånn.
Eg aner ikke hvor du tar ting fra, Mona... For endel år siden var eg også redd beredervann, men etter å ha prøvd meg frem har eg forandret helt mening om temaet for min egen bereders del.

Hele poenget er at du skriver at det er skadelig, og ikke at det kan være skadelig. Ser du overhodet ikke forskjellen?


Edit: eg kan ikke se at vi har mange uenigheter generelt? Vi er heller ikke så ofte i de samme trådene.
Mona: (vet du ikke snakket til meg, men du får bare tåle at jeg kommenterer. Det er tross alt et diskusjonsforum) Du burde ikke utgi personer du personlig kjenner på denne måten.
Jeg mener at slike innlegg hører overhode ikke til på et åpent forum. Dette er slik man enten tar opp med personen face-to-face eller sender en mail om.
Hadde jeg blitt utsatt for noe lignende...

Skulle forøvrig bare mangle at personer kan endre mening ettersom tiden går, man tilegner seg tross alt erfaring. Hadde jeg holdt meg til det jeg lærte om akvarier helt i begynnelsen (fra dyrebutikken), hadde jeg vært ferdig med hobbyen for lenge siden.

Vi må prøve å holde denne tråden litt mer konstruktiv enn den ang syk corydoras må også holde oss for god til personangrep/svada.

Til temaet: Jeg har personlig svært god erfaring med lunkent vannbytte.
Har aldri hatt noe dødsfall som jeg kan relatere til vannbytte med varmt vann. Jeg kjenner ikke noen akvarister som benytter mellomlagring av vann eller påfylling av kaldt vann direkte i karet.

Verdt å nevne at dersom jeg hadde hatt en 30 år gammel bereder som varmer vannet til 50c , ville jeg vært skeptisk til å fylle lunkent vann.
Plussmedlem
Vær så snill alle sammen!!
Nå har det akkurat blitt slettet en tråd fordi den skled helt ut i usakligheter og tøv. Vis respekt for TS og hold personlige feider utenfor. Skal det krangles kan vel det gjøres i en egen tråd, eller?????
Sorry meg. men

At man ikke får lov til å si at man skal dra alt under samme kam,
er for meg det samma som å si at:
"ikke korriger meg eller utdyp hva jeg sier, jeg har faciten."

Kunnskapen betviles ikke overhodet.
Men å faktisk prøve å Ro i land at noen synes at Usunt er vel drastisk når det kunne ha vært skrevet:
kan, være skadelig avhengig av tilstanden til berederen.

Det er vel ingen her inne som har immunitet eller dobbeltstemme, eller hva.

Det skal ikke være enkelt, selv det å tappe ut vann fra karret og fylle på nytt skal diskuteres med bortimot livet som innsats.

Det hele løses med sunn fornuft. Skal man foreta et normalbytte med vann så er det ikke noe problem å benytte vann rett fra kranen. Skal man være på den sikre siden så bytter man heller halvparten av det ukentlige volumet og foretar heller bytte i to runder(onsdag og søndag for eksempel) enn 30% på en gang. Gjør man dette så er det bare å bruke kaldtvann.

Mine mange år med Heckeldiscus i karret og vannbytte rett fra krana skapte ikke problemer. Det som skaper problemer er det å ikke bytte vann.

Har man mulighet for å mellomlagre så er det en klar fordel da man kan regulere vannverdier før vannet fylles inn i karret.

Lurer man på vannkvaliteten og man har fisker som koster en god slump med penger så bør man investere 800-1000 kroner for å få vannet testet. Da får man svaret om kvaliteten er god nok for både menneske og fisk.

Vær nå snille med hverandre og husk på at snart er det jul og da bør alle barn kunne si at de har vært snille i år.
Geir Kristiansen
Det skal ikke være enkelt, selv det å tappe ut vann fra karret og fylle på nytt skal diskuteres med bortimot livet som innsats.


Hehe! Måtte flire litt. Men trist at det skal bli så mye krangling.

Når jeg startet med akvarier brukte jeg kaldtvann og varmtvann. Da hadde vi en gammel varmvannstank, og jeg brukte Aquasafe. Nå hadde jeg jo forsåvidt problemer med mystisk sykdom osv osv, uten at jeg koblet det til bruk av varmtvann, men hvem vet? Jeg har også sett corydoras sprette litt rundt med "kløe" nesten etter vannbytte den gangen.

Etter hvert leste jeg meg fram her til at kaldtvann + utlufting og hele pakka var visstnok bedre for fiskenes helse, så jeg valgte å prøve dette istede, spesielt etter å ha lest en del om dette med utlufting også. (altså å fjerne disse mikroboblene osv som er i vannet som kommer ut av krana)

Vi fikk ny varmtvannsbereder ifjor, men ikke nye rør. Jeg husker ikke helt når jeg sluttet med varmtvann, men det var vel rundt om når jeg leste at reker var veldig ømfintlig til kobber.

Etterhvert begynte jeg å koke vann i vannkoker og blande med kaldtvann i bøttene. Det tar litt lengre tid men jeg har funnet et lite system.

Jeg fyller for eks to bøtter med kaldtvann mens vannkoker koker vann til den første bøtta. Så setter jeg luftestein i en av bøttene, og blander i kokvannet i en av bøttene.. så koker jeg mer vann mens disse står og venter, en med "hurtigløsning/latmannsutlufting" hehe - mens jeg tapper ut vann koker jeg mer vann, som er klar når jeg skal ha i det nye vannet. Mens jeg har i en bøtte vann, og diller litt oppi der med planter osv, så står siste bøtten til utflutfting.

Dette fungerer egentlig veldig bra for meg som ikke har så store akvarier. Vannet er rimelig utluftet føler jeg, jeg ser ihvertfall ikke noe spesielt med bobler i vannet lengre, (vi har veldig trykk i vannkrana så det er mye bobler egentlig)

Håper trådstarter har fått svar på dette med vannbytter innimellom den hete diskusjonen.

Tapp ut vann, enten ved en slange og å bruke "hevert effekten" for å suge ut vannet, eller en stor plastkopp e.l - og tilsett deretter nytt vann, enten du velger å bruke varmtvann og kaldtvann eller la temperaturen rette seg over natten osv. lykke til! (finner også mange instruks-videoer på youtube)
En stor honnør til moderator Nils Vollstad, som gikk inn og redigerte i innlegg nr.24 i denne tråden.

Bruken av privat realasjon, som førte til at at settingen ble av en høyst privat karakter, har ingen ting i et åpent forum å gjøre.

Denne type utaggering hører hjemme i en mail.

Det kan være ok. å diskutere så fillene fyker, men her gikk grensen!

- Tore -
..og alt jeg ønsket å vite, var hvordan et vannbytte skulle foregå for å unngå å stresse de stakkars fiskene mine. ...! Engasjement er bra, men grensen går vel et sted den å. Jeg skal hvertfall prøve å bytte
litt vann i morgen! Ønsker alle ei god helg jeg...
Hallo Juweljens!

Ja, du fikk helt uforskyldt satt sinnene i kok. Det kan nok gå litt hardt for seg her inne av og til, men dette var nok litt over normalen. Heldigvis hører det til skjeldenheten, at debatantene oppfører seg på en slik måte at moderator må inn og redigere, men du har helt rett, det går en grense.

Du har i alle fall fått med deg en "overveldende" innføring i vannbytte! Jeg er helt overbevist om at dette utfører du til fiskenes fulle tilfredshet.

En god akvariehelg ønskes også deg.

- Tore -
Plussmedlem
Geir Kristiansen
Det skal ikke være enkelt, selv det å tappe ut vann fra karret og fylle på nytt skal diskuteres med bortimot livet som innsats.


Hehehe, jeg må nok innrømme at jeg fikk meg en god latter her jeg satt nå En som er ukjent med denne hobbyen hadde vel fått totalt sjokk hvis han hadde sett hva det gikk an å diskutere for de som har denne interessen...!

Så sant som det er sagt ,vi ivrige akvarister kan nok hisse oss opp for mye og diskutere på livet løs ,men sånn er det bare. Kan nok virke litt skremmende for en som er ny ,men hun fikk i hvertfall mange svar og så er det bare å håpe på at hun fortsetter å spørre om det er noe .
Bør vel understreke at "hun" faktisk er en han. juwelJENS....

Vi kan alle fort bli enige om at vannbytter er nøkkelen til velferd hos fisk. Jeg drister meg også ut på et punkt til og det er at det er bedre å bytte oftere og mindre enn mye en gang i uken.

Om man benytter lagret vann eller vann fra kranen så blir det opp til den enkelte. Observerer man fisken så vil man se om de reagerer på vann fra kranen og da bør man sjekke om mellomlagring er en mulighet.

Mer om vannbytte
Her har jeg funnet fram 2 tråder som også handler om vannbytte. Den ene tråden tar for seg problemet med overmetning av nitrogen i vann og om dette er skadelig for fisk.

Mellomlagring av vann fjerner også denne risikoen.

Det er visst forresten ingenting som engasjerer akvarister mer enn rutiner rundt vannbytte.

Meningsutvekslinger er lærerike, og de fleste har vel sine kjepphester.

Hvordan gjøre vannskifte enklest mulig
Overmetning i vann er skadelig for fisk.

Selv mellomlagrer jeg vann, siden jeg ikke føler meg trygg på rør og vamtvannsbereder.
Oi, dette med overmetning har jeg da bommet litt på ser det ut til. Trodde overmetning i vannet hadde med trykket i vannet å gjøre - altså at det blir luftlommer/mikrobobler i vannet pga trykket når det kommer ut i springen. (og derfor mindre av dusjhodet) Ikke fordi varmt og kaldt blandes.. :S Før jeg begynte med brusestein ved vannbytte så hadde jeg masse slike mikrobobler i vannet ved bytte. Leste at dette kunne være skadelig, nesten som en slags "dykkersyke" for fisk e.l, så da fant jeg et tips om å bruke brusestein i vannet en liten stund. Og boblene er ihvertfall borte, selv om jeg blander kokvarmt vann og kaldtvann.. ? hahah for et evig diskusjonsemne. :P
..vel, da har jeg byttet ca 1/3 av vannet. Tok kaldt vann fra springen og blandet dette med varmt vann fra vannkokeren i bøtta. Kjøpte også vanntester i dag så jeg målte vann kvaliteten etter jobben var gjort. ph så grei ut(6.8), men hardheten var lav(2) så jeg bør nok få justert den litt. Takk for intressante innspill folkens..!
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Mathisen
Reklame for plussmedlemskap