Hva er dette? (side 2)

Jeg ser ikke helt vitsen med å stue scalare-egg inni en pyntegjenstad, utenfor foreldrenes rekkevidde? Scalarer er ciklider, som driver yngelpleie. Hvis du flytter eggene, får jo ikke foreldrene passet på de, og heller ikke viftet friskt vann over dem hele tiden. Ikke får de til og ta eggene i munnen og "vaske dem" slik de vanligvis gjør heller.
Jeg tror også scalareeggene ville gått i stykker om du forsøkte å håndtere dem ett og ett. La dem være du, det er mitt råd.

Det er lite sannsynlig at yngelen vil overleve hvis dette er et selskapsakvarium, dessverre. Scalareyngel er klønete og vimsete svømmere som gjerne svømmer rett i gapet på andre fisk. Foreldrene greier ikke holde oversikt over hundre (eller tre hundre) yngel på en gang.

Hvor stort akvarium har du?
Inaktiv bruker
For å si det på en annen måte, scalarene passer på eggene og yngel, sett på et lite lys som lyser på eggene om natten, så klarer dem å beskytte døgnet rundt.
Det blir for risikabelt å flytte dem, men du bestemmer jo selv, ingen fasit, bare ikke alt som er like lurt. Lykke til
Min plan!
Min plan er å flytte scalarene og organene til et 10-15 liters akvarium. Er det smart?
Inaktiv bruker
Nei, det er ikke lurt. Sett heller på ett lys.
Les denne her
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap