Hvor mange akvarium har du ? (side 2)
Rune StrandHvor mange timer i uken bruker dere sånn ca på nødvendig arbeid, kan tenke meg det blir en del når akvariumene stiger over et visst antall.
Dette er nok ikke noe enkelt spørsmål å svare på. Som du selv sier, "drar det nok på" etter som antall akvarium stiger.
Det fine med denne interressen, er at her kan jo hver og en akvarist tilpasse tiden etter eget befinnende. En som har et eller to akvarier avhengig av størrelse og fiskemengde, kan sikkert greie seg med 1 - 2 t. pr. uke.
Så har vi de "ekstreme" som sitter med en "mengde" akvarier, som sikkert benytter nesten all fritid, og der akvarieholdet nærmest er en livsstil og besettelse.
Noe som er veldig nærliggende, er ordtaket: Fler og fler, vil ha mer og mer. Men uansett her kan vi kun skylde på oss selv. - Og artig er det i alle fall, selv om det tar noe av tiden vår!
- Tore -
Postet 29.12.12 kl 02:48
Postet 29.12.12 kl 02:56
Ståa her i huset nå tror jeg er omtrent
1x450
1x160
1x96
3x85
1x72
1x54
4x12
pluss 5x72 og 1x54 som står på vent mens planter og røtter ligger i bøtter med lys over.
Bruker noen minutter hver dag på gjødsling og mat, en time eller tre i uka på vannskift og mange fler på stulling, stell og foto som bare er for kosens skyld...
1x450
1x160
1x96
3x85
1x72
1x54
4x12
pluss 5x72 og 1x54 som står på vent mens planter og røtter ligger i bøtter med lys over.
Bruker noen minutter hver dag på gjødsling og mat, en time eller tre i uka på vannskift og mange fler på stulling, stell og foto som bare er for kosens skyld...
Postet 29.12.12 kl 04:40
180 liter - 2 grupper med coryer
128 liter - platy med yngel kar + en liten gruppe cory
90 liter - rekekar + en gruppe cory
72 liter - to unge grupper coryer og tetra
63 liter - gyppy med yngel
60 liter, 62 liter, 10 liter - men disse er ikke satt opp. 10 literen kommer jeg ikke til å sette opp, de to andre vil jeg gjerne ha opp på sikt
Går nok i snitt et par timer bare til vannbytte pr uke minst. Og så får man mating og titting ellers i tillegg da.
Bor i lite hus med både katter, barn og bikkje i tillegg så det er ikke plass til alverdens igjen :P
128 liter - platy med yngel kar + en liten gruppe cory
90 liter - rekekar + en gruppe cory
72 liter - to unge grupper coryer og tetra
63 liter - gyppy med yngel
60 liter, 62 liter, 10 liter - men disse er ikke satt opp. 10 literen kommer jeg ikke til å sette opp, de to andre vil jeg gjerne ha opp på sikt
Går nok i snitt et par timer bare til vannbytte pr uke minst. Og så får man mating og titting ellers i tillegg da.
Bor i lite hus med både katter, barn og bikkje i tillegg så det er ikke plass til alverdens igjen :P
Postet 29.12.12 kl 08:44
Postet 29.12.12 kl 10:00
Postet 29.12.12 kl 11:16
Postet 29.12.12 kl 11:23
Postet 29.12.12 kl 12:20
Postet 29.12.12 kl 14:43
Vi har hatt akvarium hele livet mitt, men de siste 10-11 årene tok det av for min del, i og med at ansvaret for akvariet falt på meg.
I perioder har det vært flere akvarier enn det jeg har nå, men jobbsituasjonen gjør at jeg ikke kan ha flere akvarier enn det jeg har for øyeblikket. (Bare vent! Om noen år blir det Akvarierom på meg også!)
Akkurat nå har jeg 7 akvarier. Ett på 400 l, ett på 150, ett på 80, to på 50, ett på 30 og ett på 6 liter.
6 literen er det noen reker i og 30 literen er det reker og Klovnekilli. 400 literen er selskapskar og resten blir stort sett brukt som oppdrettskar, karantene osv.
150 literen skal bli selskapskar etterhvert det også og jeg driver å planlegger hva jeg skal ha oppi.
I perioder har det vært flere akvarier enn det jeg har nå, men jobbsituasjonen gjør at jeg ikke kan ha flere akvarier enn det jeg har for øyeblikket. (Bare vent! Om noen år blir det Akvarierom på meg også!)
Akkurat nå har jeg 7 akvarier. Ett på 400 l, ett på 150, ett på 80, to på 50, ett på 30 og ett på 6 liter.
6 literen er det noen reker i og 30 literen er det reker og Klovnekilli. 400 literen er selskapskar og resten blir stort sett brukt som oppdrettskar, karantene osv.
150 literen skal bli selskapskar etterhvert det også og jeg driver å planlegger hva jeg skal ha oppi.
Postet 29.12.12 kl 15:11
Takker for alle svarene.. veldig morsom lesing, ble mindre engstelig nå, når flere av dere klare å holde rede på 10-15-20 kar skulle jeg klare 4-5 uten alt for mye problemer
Gikk til innkjøp av et 200 liters kar i dag, da blir det handledag til tirsdag av sand og dekorasjon og planter og alt annet man trenger.
For dere som har bestilt fra Aquamanias noen gang, hvordan er leveringstiden derfra ?
Gikk til innkjøp av et 200 liters kar i dag, da blir det handledag til tirsdag av sand og dekorasjon og planter og alt annet man trenger.
For dere som har bestilt fra Aquamanias noen gang, hvordan er leveringstiden derfra ?
Postet 29.12.12 kl 16:03
TapasboyFor dere som har bestilt fra Aquamanias noen gang, hvordan er leveringstiden derfra ?
Info hentet fra forsiden på Aquamanias sin nettbutikk nå:
" Velkommen til Aquamanias nettbutikk
17.12.12 - Juleferie: Vi holder steng i våres lokaler fra og med 22. desember til og med 3. januar. Ordrer i dette tidrommet vil ikke bli behandlet før 3. januar."
Utenom ferietiden er min erfaring med Aquamanias god, han leverer så fort han kan så lenge varen er på lager. Er den ikke det, må man naturligvis vente til han får bestilt inn. Det er ikke lagerstatus i nettbutikkløsningen han har.
Postet 29.12.12 kl 18:01
Endret: 29.12.12 kl 18:01
Postet 29.12.12 kl 19:44
Postet 29.12.12 kl 19:55
Jeg har "bare" tre på, 10, 60 og 160 liter. Jeg kunne sikkert hatt flere, men samboen har vetorett og bruker den flittig. Med liten leilighet, lite penger og enda mindre fritid så er det kanskje like greit, men en dag har jeg vel både jobb og hus, da blir det nok en reol eller fem etterhvert
Jeg bruker kanskje 1 time i uka på sysling med akvariene, men når det er dårlig med tid og jeg bare driver absolutt nødvendig stell så er vi kanskje nede i 30 min. Om du tar med all tiden som brukes til glaning, kos og trivsel så blir det adskillig mye mer
Jeg bruker kanskje 1 time i uka på sysling med akvariene, men når det er dårlig med tid og jeg bare driver absolutt nødvendig stell så er vi kanskje nede i 30 min. Om du tar med all tiden som brukes til glaning, kos og trivsel så blir det adskillig mye mer
Postet 29.12.12 kl 22:13
Postet 29.12.12 kl 22:36
Har totalt hatt 12 akvarier, har trappet ned til 3 nå, men skal kjøpe hus forhåpentligvis innen få uker, og trappe opp igjen! Savner virkelig å ha fler akvarier nå. Savner alle de fiskene jeg solgte fordi jeg måtte trappe ned pga flytting.
Vil ha egen akvariekjeller med mange store selvbygde akvarier, gjerne et 1500 liters akvarium for Praktbotia. Desto større akvarium desto bedre, så kanskje det blir mye større. Og planlegger hagedam ute.
Jeg har prøvd å slutte med denne hobbyen mange ganger; solgt alt av utstyr og fisk, og så går det bare noen uker og så er det pån igjen...
Med andre ord; jeg er en uhelbredelig akvaholiker.
Bruker mye tid på akvariene/fiskene mine, selv om det egentlig ikke er nødvendig, så bruker jeg jo mye tid på å styre med dem, vannbytter og småpusle litt. De er koselig. Og så noen timer i uka bare å sitte og se på fiskene...
Det er mer interessant enn å se på Tv!:0)
Kommer aldri til å slutte med fisk så lenge jeg lever. Reker er også interessant, så jeg har en del reker også.
Gleder meg til mine fremtidige akvarier/fisker, og koser meg glugg ihjel med de jeg har nå!
Vil ha egen akvariekjeller med mange store selvbygde akvarier, gjerne et 1500 liters akvarium for Praktbotia. Desto større akvarium desto bedre, så kanskje det blir mye større. Og planlegger hagedam ute.
Jeg har prøvd å slutte med denne hobbyen mange ganger; solgt alt av utstyr og fisk, og så går det bare noen uker og så er det pån igjen...
Med andre ord; jeg er en uhelbredelig akvaholiker.
Bruker mye tid på akvariene/fiskene mine, selv om det egentlig ikke er nødvendig, så bruker jeg jo mye tid på å styre med dem, vannbytter og småpusle litt. De er koselig. Og så noen timer i uka bare å sitte og se på fiskene...
Det er mer interessant enn å se på Tv!:0)
Kommer aldri til å slutte med fisk så lenge jeg lever. Reker er også interessant, så jeg har en del reker også.
Gleder meg til mine fremtidige akvarier/fisker, og koser meg glugg ihjel med de jeg har nå!
Postet 29.12.12 kl 23:09
Postet 30.12.12 kl 02:06