Hvor ofte slamsuge ? (side 2)

Ser det er mange som nesten ikke slamsuger og bytter mye eller ofte vann og lignende. Vi har hatt NO2 forgiftning i akvariet. NO2 forgiftning kalles kloakkvann. For mye avføring og matrester gjør at oksygenet i vannet minker og det blir umulig for fiskene å leve i vannet. Ut fra dette har vi lært at MÅ slamsuger innimellom. Vi bytter 30% av vannet og slamsuger hver 6. uke. Da får vi fjernet usunne bakterier og forsterket den sunne bakteriefloraen. Anbefaler absolutt bruk av røtter i akvarium hvor kranvannet har en litt høy PH. Røtter synker PH verdien i vannet. Så mine tips:
1. Slamsug innimellom
2. Bytt max 30% av vannet.
3. Skjekk NO2 og PH verdier innimellom bare for å være på den sikre siden
Ginahappy
Ser det er mange som nesten ikke slamsuger og bytter mye eller ofte vann og lignende. Vi har hatt NO2 forgiftning i akvariet. [B]NO2 forgiftning kalles kloakkvann.[/B] For mye avføring og matrester gjør at oksygenet i vannet minker og det blir umulig for fiskene å leve i vannet . Ut fra dette har vi lært at MÅ slamsuger innimellom. [B]Vi bytter 30% av vannet og slamsuger hver 6. uke[/B]. Da får vi fjernet usunne bakterier og forsterket den sunne bakteriefloraen. Anbefaler absolutt bruk av røtter i akvarium hvor kranvannet har en litt høy PH. Røtter synker PH verdien i vannet. Så mine tips: 1. Slamsug innimellom 2. Bytt max 30% av vannet. 3. Skjekk NO2 og PH verdier innimellom bare for å være på den sikre siden:)


Jeg synes jeg må komme med noen bemerkninger her.

For det første:

NO2 forgiftning kommer av at nitrifikasjonsbakteriene i filteret ikke er i balanse med belastningen av karet. Nitrifikasjonsbakteriene som populært kalles "de gode bakteriene" må være til stede i filteret i så stort antall at de kan bryte ned nitrogenholdige avfallstoffer fra fisk og matrester etterhvert som de kommer i vannet. Altså, filteret må være ferdig innkjørt før fisken slippes oppi.

NO2 forgiftning er ikke det samme som kloakkvann. NO2 er et mellomprodukt i nitrogensirkelen og er giftig for fisken. NO2 virker på den måten at de røde blodlegemene mister evnen til å ta opp oksygen, og fisken dør av kvelning. Sluttproduktet i nitrogensirkelen er nitrat (NO3), som er næring for planter og alger. NO3 må heller ikke hope seg opp i for stor konsentrasjon, og må tynnes ut ved hjelp av ukentlige delvannsbytter.

Legger ved en link til en artikkel som forklarer Nitrogensirkelen.

For det andre:

Å bytte vann bare hver 6 uke er altfor sjelden. Delvannsbytte en gang i uka (20-30 %) hjelper til med å holde vannverdiene stabile, og fiskene fortjener jo rent vann.
I naturen svømmer fisken omkring i en mye større vannmengde enn vi kan tilby dem i et akvarium.

Tilbake til diskusjonen om slamsuging:
Jeg slamsuger opp synlig skitt rundt planter, røtter og steiner når jeg skifter vann, ellers hvirvler bunnfiskene opp det meste slik at det går i filteret. Jeg "endevender" aldri sanden med slamsugeren.

En annen misforståelse som er ute og går, er at bunnfiskene fjerner eller spiser slam og avfall på bunnen. Det gjør de ikke. Det brytes ned i små partikler som etterhvert går i filteret.

For å unngå søl ved vannbytte, har jeg skaffet meg en sånn bøy som det er på vaskemaskinslanger, som jeg har tredd på en bit av en hageslange. Den korte enden av slangen henges over kanten på vannbøtta, og den lange enden ned i akvariet. Bøtta setter jeg oppå akvariedekselet, og utnytter på den måten hevertvirkningen. Det går også an å bruke en tynnere slange enn hageslange, men for meg passet det best med den tykkelsen. Det blir litt løfting når bøtta på akvariet må etterfylles, men jeg løfter opp bare halve bøtter av gangen og heller oppi bøtta med heverten.
Ja, sånn gjør jeg det. Dette ble langt, men håper det er nyttig.
Etter at jeg skaffet meg en gjeng med thiara winteri og "suller"(sandsnegler) av Heidi Ingdal her på akvaforum, samt en gjeng sakura- og kirsebærreker er det mer eller mindre helt rent på bunnen og sjelden behov for slamsuging i det hele tatt, så det anbefales
Jeg slamsuger en sjelden gang. Har sand snegler i de fleste kar. Bytter vann med 10 liters bøtter også og bruker en tallerken oppi akvariumet som jeg heller vannet på. Og heller sakte. Den er kun brukt til akvarium. Det funker fint her.
Det spørs veldig på akvariet, hva du har oppi (enkelte fisker griser mer enn andre), hvordan du fôrer, filterkapasitet, planter.. alt egentlig. Slamsuger helt enkelt ved behov, jeg har bestandig bare gått lett over bunnen (fin sand og små fisker) for å ta verste bunnslammet i det største og veldig belastede akvariet, kanskje hver 3. uke, etter behov.

Men jeg hadde et 20-litersakvarie uten filter stående i 10 mnd med fisk i med kun ett eneste vannbytte og det gikk også bra. Sier ikke at dette er noe du skal gjøre såklart, men det er veldig stor forskjell fra kar til kar, man må bare se an behovet.
Tilfeldig bekjentskap
© Tor Eikeland Simonsen
Reklame for plussmedlemskap