Rådasand vs biltema sand (side 2)

Jeg har for få dager siden fylt 5 stk 105 litere med julasand (har Biltemasand i mine andre 11 kar) og ikke antydning til støv. Ligner Biltema svært, men leveres i 25 kilos sekker og er enda billigere. Viktigst er imidlertid at kornene føles rundere enn rådasand (som jeg også har hatt) og det er bra for mine Apistogramma (og for coryer).

Det finnes en tråd her på AF med mikroskopbilder av rådasand og Biltemasand. Der synes Biltema å ha mye rundere korn, mens rådasanden se knust ut, hvilket den antagelg også er.
Obs biltema sand må vaskes
Har satt opp en 180 liter med Biltemasand. Og jeg skjyldte sanden lett i bøtte før jeg hadde den i karet. Men resultatet er ikke bra! Masse støv i vannet. Byttet halvparten av vannet i dag, og det er på bedringens vei.

Så vil anbefalle å vaske Biltemasand godt før bruk.

Neste gang skal jeg prøve Julasand!
Hva er deres erfaring med biltemasand som har vært i karene et par år? Føler min sand er skitten. Var hvit og pen før, men nå virker den skiten.

Og så lurer jeg på hva dere tilsetter sanden for at plantene skal vokse bra? Mener å ha lest noe om det i denne tråden. Jeg har bare sanden, og plantene rett nedi. Og sliter med veksten i ene karet.
Jeg får også "tåke" i vannet når jeg bruker biltema-sand men ikke på samme måte som for eks elvegrus. Elvegrusen jeg brukte når jeg startet med hobbyen var helt hinsides skitten (etter flere vask) - og "støvet" var rett og slett knust grus/sand som ble liggende over alt, planter, ting og tang, inni grusen, oppå grusen osv.. det ble så møkkete at det såg ut som ei atombombe hadde gått av i vannet. Huff!


Men biltema sanden blir ikke møkkete på samme måte (hos meg) - det blir ikke liggende skitt på tingene, det blir mer en slags tåke av mikropartikler som forsvinner inni filteret eller et aller annet.. det er liksom ikke skitten sand som flyter rundt.

Slik opplevde jeg det ihvertfall.
Har Biltema kommet med sand til akvarium igjen? Hvor mye koster en sekk nå? Ser de har på Jula også er den like fin den også? Priser på den da?
jeg vurderer å skifte ut mine 5 160 litre i reolen med biltema sand eller Jula.Skitten legger seg nedi bunnlaget på den jeg har nå og det liker jeg ikke. Med Biltema så ligger den oppå og enklerer og fjerne.
Cathy
[URLBLOCK1]

Takker der har jeg den ja...
Inaktiv bruker
Jeg bruker Biltemasand 0,7-1mm?
Selges i 18kg sekker.
Jeg er også enig i at den kan være litt "kjedelig" men dette er tross alt som nevnt før i dette innlegget smak og behag.

Jeg blander gjerne sanden med litt elvegrus for å få litt mer "liv i bunnen" =)
Jeg har tidligere brukt bare biltema, men så kjøpte jeg reol og der var det sand eller grus med i hvert et kar. Men det virker mye mer skittent i grusen og har fått litt nitratproblem i et kar. Det hadde jeg aldri med biltema sanden. Om det er det som gjør det vet jeg ikke men jeg vil bytte til den igjen for syns snegler osv vises mye bedre og skitten legger seg oppå sanden og ikke så mye nedi.
Jeg liker at bunnen er nøytral for da ser man snegler mye bedre. Men skal bytte i 5 -160 litre så må vel ha 5 sekker sikkert.
Jeg lager også små steinhauger for å få litt liv i bunnen.
Var det slik at Jula sin sand var biiiittelittegranne annerledes enn Biltema sin? Vil det vises om man blander sanden? Tenkte å kjøpe en pose om jeg er innom Jula en gang... og jeg er som regel innom Jula oftere enn Biltema. ;P

(jula sin trengte man heller ikke vaske?)
Mener jeg leste ett sted at jula sanden måtte man skylde, men ikke biltema sin..

Jeg brukte vel litt over 1.5 sekk i 190l hjørne.
Vasker ikke Jula sin heller jeg. Har blandet dem oså, uten å se nevneverdig forskjell. Jula sin er bittelitt mer finkornet, ellers veldig like...
Som nevnt tidligere så gikk jeg for Biltemasand, og jeg må bare si at den ser fantastisk ut i akvariet med røtter og slimline Amazonas bakgrunn! Anbefalles på det sterkeste!

(Selv om den bør vaskes.. ).
Blei som han over her. Slimline amazon og biltema sand. Ciklide steiner og driftwood =)

Sorry for sent svar. ble mye å gjøre med akvariet! =)
hei jeg satte opp et 100 liters kar nå i kveld med biltema sand og resultatet er slik som på bildet det er støv over alt, jeg har ikke prøvd jula sand men jeg tror det blir det neste gang. har fått intrykk av at jula sanden er renere en biltema sanden.
Noen sier Jula er renere, noen sier Biltema er renere. Hmm. Ikke lett, hehe. Selv har jeg brukt Biltema sanden og jah, når man legger mye sand ned så blir det tåkete - det klarner etter noen dager. Og det blir ikke rest av sanden osv liggende på ting - må slamsuges vekk ellernoesånn. Jeg har ikke trengt å vaske Biltema sanden, men ja jeg får tåke - men som sagt den blir borte - og blir ikke som et støvlag hos meg ihvertfall.

Når jeg brukte skitten elvegrus var det ikke tåkete - det ble skittent rett og slett, og jeg måtte slamsuge hele karet da støvet la seg oppi grusen/på planter og ting.

ja det er ikke så mye igjen av den sanden nå for når jeg våknet i dag viste det seg at akvariet lekker så jeg har tømt det for både vann og sand og er snart klart for ny tetting
så settes det vel opp igjen ganske snart
hmm.. brukte 3 poser til 300 literen og ingen sky her.. helte ganske fort oppi vann også uten å være forsiktig.. samme med 2 andre ganger.. Veldig tilfeldig?
Har akkurat satt opp tre nye karr med rådasand og skylte bare såvidt sanden før jeg hadde den oppi karrene, for jeg var sliten etter flyttelass og nedvasking av bolig i et døgn, så orket rett og slett ikke skylle så nøye, og det var ikke mye støv i den gitt, er helt klart og fint vann bare noen få timer senere

Så den sanden er fortsatt min favoritt nr 1.

Men, selvsagt skjønner jeg at om man skal ha fryktelig mye sand så blir det dyrt med Rådasand. Jeg vil allikevel koste på det lille ekstra for å ha rådasand i mine karr. Jeg bruker som sagt 0.4-0.7 mm sand av Rådasand og den er helt perfekt for feks corydoras og andre fisk som siler sand gjennom gjellene når de spiser/leter etter mat. Alle mine corydoras har bartene i behold og ser ut til å stortrives med den sanden, yngelen også vokser oppå med denne sanden som bunnlag fra de er nyfødt.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap