Mini-fiskebolle benyttet i senkveld i sotsji (side 2)

Helt enig med trådstarter og flere her! Jeg fikk lyst til å slå av med en gang jeg så dette. Hva er morsomt med det? Dette er bruk av levende individer på en respektløs måte synes jeg! Selv om fisken bare er der neon få minutter blir det jo mye fanging og stress gang på gang om Norge tar mange medaljer! Ikke moro å "leke" med levende fisk på denne måten... Som tante Astrid her sier så er det jo nesten en oppfordring til folk om at det er ok å ha gullfisk på denne måten. Ikke alle som undersøker at fisken ikke har det slik hele tiden.
Magnus Thon
Hvor stor plass skal en Betta ha? Var nettopp på Tropehagen Zoo på Storbyen i Sarpsborg. Der selger dem noe som kalles "Betta Cube" på 2!!!!! Liter!. Forøvrig så visste ikke ho i butikken hva pH var for noe engang..

Typisk for sånne små kjøpesenter-dyrebutikker som selger hamsterbur, hundemat og platy med rosa grus, er at de er mest opptatt av å betale husleia, og klarer derfor ikke å levere noe som ligner på verken kvalitet, service eller kompetanse, i hvert fall ikke i akvarie-avdelingen.

Merk: Dette handler om kjøpesenter-dyrebutikker generelt, ikke den butikken du nevner spesielt. Jeg har aldri engang vært på Storbyen i Sarpsborg. Det finnes et og annet unntak, men det er langt imellom dem.

Prøv heller å finne en ordentlig akvariebutikk. Selv om du kanskje må reise fem ganger så langt for å komme dit, så kommer du neppe til å angre.
Dette er ikke en butikk jeg vanligvis handler i og er første gangen jeg har vært der.
Jeg kjørte dit for det var kortest og jeg skulle bare ha en flaske pH+.

Jeg bare forstår ikke at folk kan ha en sånn jobb og samtidig ikke ha noe som helst peiling på det dem driver med..

Det er vel kanskje det at kundene har like lite peiling..hehe
Fisker har det stort sett verre i butikker enn disse.
Slik har "Senkveld"-fiskene det egentlig

Kan ikke si jeg er imponert, men det går nok bra i noen uker.
Nå har Senkveld sendt ut en liten film om hvordan fiskene har det, det er dessverre fortsatt ikke godt nok, beklager å være gledesdreper, men fiskene fortjener å bli behandlet humant.
Det var da et veldig "kjør" mot disse gullfiskene til Senkveld! Her ropes det på ulv ulv, mattilsyn, dyreværn og enkelte mister tydeligvis også nattesøvnen samt slår av TV`n. Huff for noen fæle tillstander!

Etter å ha fått litt redgjørelse for hvordan disse fiskene har det, i disse 16 dg. (Var det ikke så lenge OL varte da? ) Tror jeg kanskje vi akvarister bør gå litt inn i oss selv og se hva vi også driver på med!

Med viten og vilje, kjøper vi fisk som kommer med fly fra det store utland, pakket i små poser, og må igjennom mange strabaser før de til sist havner hos en eller annen butikk. Og - vi ser jo hva karakteristikk AF sine medlemmer gir de annsatte på akvariebutikker. Stort sett en gjeng med " Idioter" som overhode ikke har noe peiling på fisk i det hele.

Så kjøper vi jo disse fiskene da, og plasserer de i mer eller mindere optimale akvarier.
Og - fiskene lever og har det bra alle sine dager. Tror vi, for vite det kan vi jo ikke, hva som rører seg i disse små "fiskehjærnene".

For glemt - det er det jo, at selv vi akvarister også kan påfører våre elskede fisker både ubehag og smerte.
Noen blir "kokt" på grunn av feil/mangler ved varmekolber, noen blir feil-foret, andre går i vann fullt av giftige stoffer og med feil vannverdier. Andre har totalt feil sammensetning, samt at vi også "flyr" rundt med fiskene i små poser på auksjoner o.l. Ja denne oppramsingen kunne nok vert mye lengere.

Det er nok ikke så enkelt å være fisk, hverken i eller utenfor akvarier - selv om verten i Senkveld aldrig så gjerne ville byttet plass.

Skulle vel også ønsket en riktig god OL, men da kan vi vel regne med at bollen renner over.

- Tore -
Mountain
Og - vi ser jo hva karakteristikk AF sine medlemmer gir de annsatte på akvariebutikker. Stort sett en gjeng med " Idioter" som overhode ikke har noe peiling på fisk i det hele. Så kjøper vi jo disse fiskene da, og plasserer de i mer eller mindere optimale akvarier.

Snakk for deg selv, jeg handler fisk på ordentlige akvariebutikker, ikke på kjøpesentere.
FishGirl
Nå har Senkveld sendt ut en liten film om hvordan fiskene har det, det er dessverre fortsatt ikke godt nok, beklager å være gledesdreper, men fiskene fortjener å bli behandlet humant.

Nei jeg forstår fortsatt ikke at dette er noe morsomt. Dette er ikke leketøy, men levende individer! Akvariet bak der var vel heller ikke så fantastisk stort og flott...
Fatter ikke at vanligvis svært så kritiske røster her på Akvaforum plutselig synes dette er helt greit bare fordi det er OL og Thomas og Harald!?
Hadde det vært en stakkars nybegynner som spurte om gullfisk i bolle eller et kar på den størrelsen skulle han/hun fått høre det...
Det verste er jo at mange ser disse gullfiskene i bolle og synes det er fint! Akkurat når Tropehagen zoo-butikkene har tatt til fornuft og ikke selger gullfisk til folk som vil ha dem i bolle...

Til "Mountain": Det er sant at mange fisk har vært igjennom en strabasiøs reise før de kommer til butikk/hjemmeakvarier, men de fleste av oss gjør da virkelig vårt beste for at de skal ha det best mulig og leve et langt liv når de først har kommet til oss. Vi tar dem jo ikke opp og leker med dem! Skal de leke med fisk så får de bruke plastfisk! Arghh..!
FishGirl

Den lille fimsnutten fra Senkveldredaksjonen viser en ting, nemlig stor uforstand når det gjelder levende vesener, og at de slett ikke er villige til å se saken på noen annen måte enn sin egen. De kommer ikke til å gjøre noe med det. Fiskene blir pent nødt til å finne seg i å bli jaget og fanget inn 2 ganger hver kveld i de 2 ukene OL varer.

Jeg ble ikke beroliget av forsikringen om at fiskene har det helt "nydelig" i det (kjempe)store akvariet på omtrent 50 liter!!! Inntil i dag har de norske utøverne sanket 12 medaljer og det blir sikkert fler, selv om jeg alt nå synes det er vel mange forholdsvis store fisk i 50-literen på bakrommet.

Triesco: Nei, jeg forstår heller ikke at dette stuntet er morsomt. Fiskene fortjener å få det bedre enn dette når de først har blitt solgt ut av butikkakvariene etter en strabasiøs reise. Disse fiskene blir brukt som leketøy av "voksne" mennesker som burde vite bedre. Jeg gremmes!!

Mountain: Du sier: Vi akvarister bør gå i oss selv og se hva vi driver med.
Hvem er "vi"? Jeg regner med at du ikke regner deg selv i kategorien "vi". Du har jo vært akvarist så lenge at jeg inderlig håper at du ikke "driver med fisk" på den måten som du sikter til her.
Jeg synes det er flott at folk står opp og reagerer på saker som de er uenige i og gir uttrykk for. De fortjener ikke å bli latterliggjort med utsagn som at de roper "ulv" i utide.
Men, enig med deg i at det er fare for at bollen renner over eller sprekker om OL blir bra medaljemessig.
Tove H
Mountain: Du sier: Vi akvarister bør gå i oss selv og se hva vi driver med. Hvem er "vi"? Jeg regner med at du ikke regner deg selv i kategorien "vi". Du har jo vært akvarist så lenge at jeg inderlig håper at du ikke "driver med fisk" på den måten som du sikter til her. Jeg synes det er flott at folk står opp og reagerer på saker som de er uenige i og gir uttrykk for. De fortjener ikke å bli latterliggjort med utsagn som at de roper "ulv" i utide. Men, enig med deg i at det er fare for at bollen renner over eller sprekker om OL blir bra medaljemessig. :-)

En liten kommentar:

Nå er det vel ingen som har sagt at vi skal drive akvarieholdet i hennhold til den oppramsingen jeg hadde, og så absolutt ble det heller ikke siktet til at dette gjøres bevisst. Det ble faktisk tatt med for å belyse at den såkalte "vanlige" akvarist også kan påføre fisker død og elendighet. Samt til litt ettertanke og selvrannsakelse.

Nå har jo jeg også vert i samme bås som Thommas og Harald, nemlig å startet karrieren med en gullfisk bolle. ( Har også en misstanke om at dette gjelder flere ) Forskjellen var at jeg ikke hadde en par mill. seere, men styrte alene langt oppe i fjellheimen. Bollen var ganske stor og fiskene svømte rundt med luftpumpe og hyppige vannbytte. Imidlertid skal en vel ikke ha IQ så veldig langt over middels for å forstå at dette ikke var optimalt. Når en da også har Akvariekjelleren i så noenlunde ( 15 mil )`s nærhet, ja da får en jo den hjelpen en behøver.

Kanskje det også kan komme noe positivt ut av denne eksponeringen? Det er jo ikke hver dag en par mill. blir påminnet at det finnes en hobby som heter akvarist! Og en kan jo også håpe på at ikke alle putter fiskene sine i bollen, men også benytter akvarium. I flg. Kampfisk så finnest det jo fremdeles noen frittstående akvariebutikker som ikke er i kjøpesenter, og som har en betjening som har så noenlunde peiling på fisk.

For å svare direkte på spørsmålet ditt, så mener jeg selv at jeg driver fiskeholdet slik som fiskehold skal drives. Jeg tror heller ikke at hverken jeg eller fiskene mine har tatt noe skade av bolle-debyen. Men at det i årenes løp har forekommet at en og annen fisk flyter med buken i været, eller må avlives, ja det har vel ikke vert til å unngå.

Men slik det ser ut nå, så kan nok Senkveld- bollen uansett bli for liten.

- Tore -

Det er en ting jeg ikke forstår. Om dere synes så synd på de fiskene.... Hvorfor har dere fisker selv? Tror dere litt ekstra plass forbedrer livet til fiskene fra pinsel til fantastisk?
Limbeck
Det er en ting jeg ikke forstår. Om dere synes så synd på de fiskene.... Hvorfor har dere fisker selv? Tror dere litt ekstra plass forbedrer livet til fiskene fra pinsel til fantastisk?

Ja?

Her får du et spørsmål tilbake: Tror du at livskvaliteten til f.eks. to stk 10 cm lange gullfisk i en 40 cm bred bolle kan sammenlignes med livskvaliteten til f.eks. ti stk 5 cm lange Betta (ikke splendens) i et 200 cm langt akvarium?
Vet ikke helt, men det er ikke vesentlig. Det jeg synes er merkelig er at folk som er en tilhenger av akvarieindustrien kan reagere så sterkt på at noen gullfisker blir holdt i en liten bolle i noen timer. Det erikke noe samsvar her.
Magnus Thon
Hvor stor plass skal en Betta ha?

Jo større dess bedre. Hvor stor plass har du mulighet til å gi den?
Limbeck
Vet ikke helt, men det er ikke vesentlig. Det jeg synes er merkelig er at folk som er en tilhenger av akvarieindustrien kan reagere så sterkt på at noen gullfisker blir holdt i en liten bolle i noen timer. Det erikke noe samsvar her.

Jeg syns ikke dette resonnementet henger på greip. Man trenger ikke endre så mange av ordene for at det skal bli en parodi av et rabiat PETA-medlem: "Det jeg synes er merkelig er at folk som er en tilhenger av å spise kjøtt kan reagere så sterkt på at noen katter blir pint ihjel nå og da. Det erikke noe samsvar her."
Plussmedlem
Tante Astrid
Kanskje ikke så rart at det gis horrible råd fra dyrebutikkenes side heller når det gjelder glassboller til fisk. Dette er Norges zoohandleres bransjeforenings råd vedrørende hold av fisk i bolle.

Dette rådet finner du ikke lenger på NZB sin nettside. Her er det Dyrenett.no som ikke er oppdatert.

NZB anbefaler dette: Startpakker for nybegynnere tar ofte utgangspunkt i akvarier på 60 liter. Dette er absolutt minimum av hva som kan anbefales for en nybegynner. Kjøp gjerne et akvarium på 2-300 liter hvis plassen tillater det.
Plussmedlem
Johny
Så på Facebook at folk har vært i kontakt med TV2, det er stort akvarium på bakrommet, og fisken var allerede plassert der underveis i programmet.....

Hehe ... TV2 sier at det er et "stort" akvarium. Ser ut som 30 liter, og det er 2/3 fullt med vann.
Limbeck
Ikke enig

Neivel. Men så lenge du ikke kan eller vil si hvorfor du ikke er enig, er det egentlig ganske unteressant (for andre enn deg selv) å vite at du er det.
Tilfeldig bekjentskap
© Ann.B. Øverli.
Reklame for plussmedlemskap