Valg av fisk (side 2)

iamolemartin
Ok. Takk for info fra dere begge. Veldig nyttig! Hvordan er det med gibbi når de blir store. Trenger de veldig mye bunnplass? Vurderer å kjøpe noen Crossocheilus langei. Ser at disse gjerne skal ha en annen GH (5 - 15o dH) en de andre fiskene jeg vurderer. Vil det være et problem? Bør jeg ikke kjøpe denne fisken?


Jeg har dessverre ingen erfaring med hold av så enormt store maller, men det kan nok by på sine utfordringer. Dette kan kanskje andre svare deg bedre på enn jeg.

Jeg vet ikke hvorfor det står at siamesisk algeetere "skal" ha hardt vann, det er en asiatisk art og jeg kjenner ikke til vannparameterne i hjem-habitatet dens (jeg har stort sett hatt sør-amerikanske arter). Men jeg tror at 99% av de akvaristene som eier den, ikke har tatt hensyn til hardheten i vannet og holder den helt fint i vanlig, norsk kranvann...det tror jeg du kan gjøre også.
OBS! LES om kjennetegnene på EKTE siamesisk algeeter (se bl.a. i AF's fiskebase og på nett ellers), så du vet du får riktig art i butikken, og ikke blir lurt til å kjøpe den falske. Den selges det mye av! Den falske ligger bare i karet og feter seg opp hele dagene og venter på fôring ovenfra, og spiser overhodet ikke noe alger. Det selges dessverre mye av den falske siameseren under feil navn!
Er bare litt nysgjerrig...hvorfor vil du heller ha langei enn siamensis ? Siamensis er vel en bedre algespiser ?
Jeg vet ikke hva slags alger du har men jeg har 5 stk Crossocheilus siamensis og ikke noe penselalger lenger.. Skaffet meg disse nettopp grunnet alger og disse "pusser" konstant på planter, røtter og bakgrunnen
SilverShaded
Er bare litt nysgjerrig...hvorfor vil du heller ha langei enn siamensis ? Siamensis er vel en bedre algespiser ?


Helt ærlig har jeg egentlig lite peiling på at det var forskjell på algespiserne. Virket bare som det var langei de solgte på imazo, så tenkte at de da var gode nok siamesiske algespisere.

Men anbefaler du siamensis så tenker jeg at jeg går heller for de. Eneste er at jeg ikke vet om noen som selger disse i nærheten akkurat nå.
Dinnaz
Jeg vet ikke hva slags alger du har men jeg har 5 stk Crossocheilus siamensis og ikke noe penselalger lenger.. Skaffet meg disse nettopp grunnet alger og disse "pusser" konstant på planter, røtter og bakgrunnen:)


Ok. Flott å vite. Akkurat nå har jeg sluppet å få alger. Kanskje dette skylles at jeg kun har hatt fisk i karet i ca. 1 uke. Men i mitt tidligere kar (110 liter) hadde jeg litt problemer med penselalger, og litt alger på plantene. Tenkte at å skaffe meg noen SIA kunne jeg forhindre dette.
SAE Siamesisk Alge Eter, Ikke SIA
Men godt forsøk he he TULLA
Jada de er helt knall de. Husk helst 4-5 stk da siden de stimer Mine svinser å svanser nesten ustanselig rundt i flokk fra rot, til plante, til stein hele tiden..
Veldig aktive fisk som går overens med alt utenom scalarene.. De liker ikke "in your face" fisk
Dinnaz
SAE Siamesisk Alge Eter, Ikke SIA:) Men godt forsøk he he;) TULLA:) Jada de er helt knall de. Husk helst 4-5 stk da siden de stimer:) Mine svinser å svanser nesten ustanselig rundt i flokk fra rot, til plante, til stein hele tiden.. Veldig aktive fisk som går overens med alt utenom scalarene.. De liker ikke "in your face" fisk:)


Haha. Tenkte tydeligvis på hun vokalisten SIA jeg da :P Tenkte på å kjøpe 8- 10 stk. Et problem blir jo da at jeg tenker å kjøpe scalare, så må nok velge da


Det går nok med scalarer, de bare trekker seg unna..
Er ingen kamp mellom de
Dinnaz
Det går nok med scalarer, de bare trekker seg unna.. Er ingen kamp mellom de :)


Ok. Godt å vite

Dere som har god erfaring med corydoras. Mine corydoras svømmer av og til mot toppen av akvariumet. Er det normalt? Er det en måte de leker på?
Jada, de kan få sånne raptuser om de leker eller ikke...svømmer opp og ned på glasset som gale en stund før de roer seg igjen. Ikke noe å bekymre seg for med mindre de blir hengende oppe i vannflaten.
SilverShaded
Jada, de kan få sånne raptuser om de leker eller ikke...svømmer opp og ned på glasset som gale en stund før de roer seg igjen. Ikke noe å bekymre seg for med mindre de blir hengende oppe i vannflaten.


Godt å vite Måtte bare sjekke at det ikke var lite luft i karet.

Store mallehuler hvor kan man få kjøpt det? Sett på webzoo og aquamanias, men der var det ikke noen særlig store.
Søk i annonser her på forumet
Finner også masse billig på ebay.. Søk på plecko shelter
Dinnaz
Søk i annonser her på forumet:) Finner også masse billig på ebay.. Søk på plecko shelter:)


Selvfølgelig. Godt tips! Takk
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap