Har deres fisker kjælenavn, eller gjelder det bare meg ?? (side 2)
Postet 28.03.07 kl 22:40
De 4 apollo haiene mine har fått et samlet navn: jegerene. Til tider heter de også little spawns of satan da de er blitt litt stor og om de ikke får nok grøntfor i kosten så begynner de på det er i akvariet. Man kan si det slik at de lager flyteplanter av selv de best plantede (les: røsker opp plantene og lar de flyte i overflaten)
Gjedda mi har jeg ikke bestemt navn på enda men det kommer etterhvert :P
Gjedda mi har jeg ikke bestemt navn på enda men det kommer etterhvert :P
Postet 28.03.07 kl 23:40
Noen navn.
Paletthann: Sjefen
Paletthunn: Frøkna
Sommerfuglhunn: Madame Butterfly
Sommerfuglhann: Herr Madame Butterfly
Otocinclusene: Åtti-en, Åtti-to, Åtti-tre osv.
Dvergguramihann: Gurin
Dvergguramihann: Guran (i fiskehimmelen)
Dvergguramihunn: Guri (i fiskehimmelen)
Flagghalecoryene: Flaggborgen
Så langt...
Paletthann: Sjefen
Paletthunn: Frøkna
Sommerfuglhunn: Madame Butterfly
Sommerfuglhann: Herr Madame Butterfly
Otocinclusene: Åtti-en, Åtti-to, Åtti-tre osv.
Dvergguramihann: Gurin
Dvergguramihann: Guran (i fiskehimmelen)
Dvergguramihunn: Guri (i fiskehimmelen)
Flagghalecoryene: Flaggborgen
Så langt...
Postet 28.03.07 kl 23:44
Her er også navn, gutta mine er mest ivrig når det gjelder dåpen, så...
Sugemalle 1 -Kristian
L144 -Lille Kristian
L066 -TJ dethwailer, ikke spør meg....
SAE -Ole, Dole, og Doffen. Desverre er bare Ole igjen.
Scalare -Zebra
Kampfisk -Blåmann (i fiskehimmelen)
Kampfisk -Racer
Black Ghost -Spøkelseskladden (i fiskehimmelen)
Praktbotia -Mons, Marte, Mona, Milli, Morten
Kuhlii - ål -Kuli Strøm
Sølvhai -Tott (Knoll er død),
osv...
Sugemalle 1 -Kristian
L144 -Lille Kristian
L066 -TJ dethwailer, ikke spør meg....
SAE -Ole, Dole, og Doffen. Desverre er bare Ole igjen.
Scalare -Zebra
Kampfisk -Blåmann (i fiskehimmelen)
Kampfisk -Racer
Black Ghost -Spøkelseskladden (i fiskehimmelen)
Praktbotia -Mons, Marte, Mona, Milli, Morten
Kuhlii - ål -Kuli Strøm
Sølvhai -Tott (Knoll er død),
osv...
Postet 29.03.07 kl 08:25
Etter at det har blitt "litt" flere kuler her i huset, så har jeg en påfyllingsliste. Kulefisk har så mye personlighet at det er utenkelig å ikke ha navn på dem.
Bolla er allerede nevnt - den grønne kulefisken min
Så har vi Knoll og Tott(a) - mitt irrubescopar
Tommy og Marianne (Marianne ble først kalt Tigern, men jeg fant ut at stakkaren måtte få et jentenavn). Dette er lortetiparet mitt..
Jack the Ripper - min enslige salivatorhan som tok livet av kona si før jeg kjøpte han.
Tiger - kjøpt som en leiurus, gudene vet hva han egentlig er. Navnet er fra filmtittelen snikende tiger, skjult drage, ettersom dette er en sniker av en kulefisk (ihvertfall etter det jeg fikk vite. Jeg synes ikke han ser ut som det riktignok).
Hufflepuff - De som har lest Harry Potter på originalspråket, kjenner til dette navnet. Hufflepuff er min cochinchinensis. Han er min største kule og definitivt den mest aggressive (selv om Tiger heller ikke er noen engel, akkurat). Hvis jeg noen sinne blir bitt av en av kulefiskene mine, er jeg ikke mye i tvil om hvem som kommer til å være den skyldige! Han er forresten også den mest sosiale av alle mine fisker, og har et hav av personlighet! Her en dagen lå han og furtet i flere timer, fordi jeg serverte han noe mat han ikke ville ha! Nesten det samme skjedde med Tiger, men han ble rasende i stedet, og føyk avgårde og begynte å angripe en eller annen refleksjon i akvarieglasset. Disse fiskene har personlighet i bøtter og spann
Vel, over til navnene. Det er særlig en fisk til her i huset som har fått navn siden sist: Småen. Småen er en L-182, og den ser ut som en megaancistrus, en skikkelig, skikkelig forvokst en, og med et buskas av de helt store på nesen sin. Dessverre er han ganske sjenert, så jeg får ikke sett så mye til han. Men du verden, det var moro å se på da han skulle fanges inn i butikken! Spruten stod skikkelig hver gang han greide å stikke vekk fra hoven. Det er kraftig fraspark i den halen der! Og for noen vanvittige pigger han hadde stikkende ut fra nederst ved gjellelokkene! De er de største jeg noen sinne har sett! Jeg var temmelig nervøs for at han skulle klare å stikke hull på posen(e) under kjøreturen hjem (1 1/2 times tur). Heldigvis hadde han vett til å la være. Og jeg var kanskje enda mer nervøs da jeg tok hånden min ned i posen for å fiske han ut (maller tar jeg alltid i hånden når jeg skal slippe dem ut. Maller har nemlig en tendens til å sette seg fast i hoven). Jeg hadde ikke lyst til at han skulle sette de piggene i hånda mi. Og han var sannelig sint nok til å kunne gjøre det også!
Så var det jo trehjulssyklene mine da. Trehjulssyklene er en liten flokk med veldig, veldig små og altfor tynne brochis splendens. Navnet kommer av at Mona beskrev brochisene som hun en gang hadde hatt som "en kolonne med minibusser" som kom veltene ved foringstid. Trehjulssyklene som jeg kjøpte var derimot så utrolig små og puslete (og dessverre også helt innhule og syke), at de ikke akkurat var minibusser, men knapt nok trehjulssykler. Heldigvis ser det ut til at ihvertfall en av dem snart kan oppgraderes til barnesykkel. 4 av syklene har dessverre endt på skraphaugen
Bolla er allerede nevnt - den grønne kulefisken min
Så har vi Knoll og Tott(a) - mitt irrubescopar
Tommy og Marianne (Marianne ble først kalt Tigern, men jeg fant ut at stakkaren måtte få et jentenavn). Dette er lortetiparet mitt..
Jack the Ripper - min enslige salivatorhan som tok livet av kona si før jeg kjøpte han.
Tiger - kjøpt som en leiurus, gudene vet hva han egentlig er. Navnet er fra filmtittelen snikende tiger, skjult drage, ettersom dette er en sniker av en kulefisk (ihvertfall etter det jeg fikk vite. Jeg synes ikke han ser ut som det riktignok).
Hufflepuff - De som har lest Harry Potter på originalspråket, kjenner til dette navnet. Hufflepuff er min cochinchinensis. Han er min største kule og definitivt den mest aggressive (selv om Tiger heller ikke er noen engel, akkurat). Hvis jeg noen sinne blir bitt av en av kulefiskene mine, er jeg ikke mye i tvil om hvem som kommer til å være den skyldige! Han er forresten også den mest sosiale av alle mine fisker, og har et hav av personlighet! Her en dagen lå han og furtet i flere timer, fordi jeg serverte han noe mat han ikke ville ha! Nesten det samme skjedde med Tiger, men han ble rasende i stedet, og føyk avgårde og begynte å angripe en eller annen refleksjon i akvarieglasset. Disse fiskene har personlighet i bøtter og spann
Vel, over til navnene. Det er særlig en fisk til her i huset som har fått navn siden sist: Småen. Småen er en L-182, og den ser ut som en megaancistrus, en skikkelig, skikkelig forvokst en, og med et buskas av de helt store på nesen sin. Dessverre er han ganske sjenert, så jeg får ikke sett så mye til han. Men du verden, det var moro å se på da han skulle fanges inn i butikken! Spruten stod skikkelig hver gang han greide å stikke vekk fra hoven. Det er kraftig fraspark i den halen der! Og for noen vanvittige pigger han hadde stikkende ut fra nederst ved gjellelokkene! De er de største jeg noen sinne har sett! Jeg var temmelig nervøs for at han skulle klare å stikke hull på posen(e) under kjøreturen hjem (1 1/2 times tur). Heldigvis hadde han vett til å la være. Og jeg var kanskje enda mer nervøs da jeg tok hånden min ned i posen for å fiske han ut (maller tar jeg alltid i hånden når jeg skal slippe dem ut. Maller har nemlig en tendens til å sette seg fast i hoven). Jeg hadde ikke lyst til at han skulle sette de piggene i hånda mi. Og han var sannelig sint nok til å kunne gjøre det også!
Så var det jo trehjulssyklene mine da. Trehjulssyklene er en liten flokk med veldig, veldig små og altfor tynne brochis splendens. Navnet kommer av at Mona beskrev brochisene som hun en gang hadde hatt som "en kolonne med minibusser" som kom veltene ved foringstid. Trehjulssyklene som jeg kjøpte var derimot så utrolig små og puslete (og dessverre også helt innhule og syke), at de ikke akkurat var minibusser, men knapt nok trehjulssykler. Heldigvis ser det ut til at ihvertfall en av dem snart kan oppgraderes til barnesykkel. 4 av syklene har dessverre endt på skraphaugen
Postet 29.03.07 kl 10:31
Endret: 29.03.07 kl 10:31
Postet 29.03.07 kl 10:53
Postet 29.03.07 kl 11:55
Alle mine fisk, unntatt èn, er navnløse. Jeg greier ikke sette navn på fisk, av en eller annen grunn. Jeg ser forskjell på mange av dem, og vet f.eks. hvilke hunner som er flinke eggleggere osv, men navn... nei.
Det er en nyinnkjøpt fisk som går alene i et akvarium her nå, og det er den rosa kampfisken Benoni (etter Knut Hamsuns bok "Rosa og Benoni").
Det er en nyinnkjøpt fisk som går alene i et akvarium her nå, og det er den rosa kampfisken Benoni (etter Knut Hamsuns bok "Rosa og Benoni").
Postet 29.03.07 kl 11:55
MimmiKampfisken- Kjell Bjarne
Heh, det heter en av mine kampfisker også
(Oppkalt etter Kjell Bjarne fra bøkene om Elling)
Ellers har jeg:
Teodor - en L-046 hann
Bunnar Blå - en av mine L-128
Måne - en månefarget HM betta hann
Kåre - betta, er forøvrig kjøpt sammen med en hunn som heter Gro
Svarteper - en lys bettahann med sorte kinn
Mafiaen - botiaene
Fredag - en bettahunn med temperament
Thorvald og Mallvina - lekspar ancistrus
Sjefen - en Neolamprologus Caudopunctatus hann som har selverklært enerett på keramikkhulen.
Postet 29.03.07 kl 12:09
Jeg glemte forresten Lillefjerten og Kongen. Lillefjerten er den minste av discusene mine og ei skikkelig pingle. Han har ikke vokst siden han kom til meg, og det har ikke noe å gjøre med dårlig foring. Det er dessverre fordi han tydeligvis er lavest på rangstigen og ikke tør smake av maten pga. redsel for å få bank. Det er utrolig trist, fordi han var faktisk den vakreste discusen da jeg kjøpte dem. Jeg begriper ikke at han fortsatt lever, for jeg har knapt nok sett han spise i det siste Kongen er den største discusen i karet, og det sier seg selv at han da også er den ukronede kongen En stund var det faktisk en bitteliten discus som yppet seg mot han (ikke Lillefjerten, men en som på den tiden var like liten som han), men nå ser det ut som maktbalansen er gjenopprettet. Ærlig talt, Kongen var dobbelt så stor som ypperen, så det skulle bare mangle! Jeg elsker forresten discusene mine, og er veldig stolt av dem De er helt utrolig vakre! Men de kommer selvsagt ikke opp mot VF discus. Sikle, sikle...
Postet 29.03.07 kl 16:58
Postet 29.03.07 kl 18:33
Postet 29.03.07 kl 19:54
Mange av våre fisker har fått navn av husets åtteåring:
Blåfjell: kampfiskhanne som no er død.
Blåmor: kampfiskhoe- min sønn elsker Jul i Blåfjell
Rødhette: kampfiskhoe.
Espen Askeladd: Ancistrus, død.
Espen: Ancistrus
Askeladden: Acistrus
Albin: Ancistrus, albino.
Tiger`n, Ferdinand og Tigergutt er våre tre Praktbotia
Hans og Grete er Scalareparet
Kain og Abel: 2 Platyhanner som stadig jaget hverandre, død.
Silda: 2 SAE
Gammeltauet og Nytauet: 2 Kuhliål
Spøkelsene: Glassmallene
Kongen:1 Golden Nugget
Blåfjell: kampfiskhanne som no er død.
Blåmor: kampfiskhoe- min sønn elsker Jul i Blåfjell
Rødhette: kampfiskhoe.
Espen Askeladd: Ancistrus, død.
Espen: Ancistrus
Askeladden: Acistrus
Albin: Ancistrus, albino.
Tiger`n, Ferdinand og Tigergutt er våre tre Praktbotia
Hans og Grete er Scalareparet
Kain og Abel: 2 Platyhanner som stadig jaget hverandre, død.
Silda: 2 SAE
Gammeltauet og Nytauet: 2 Kuhliål
Spøkelsene: Glassmallene
Kongen:1 Golden Nugget
Postet 05.04.07 kl 01:38
Navn på fiskene
Vi har også navn på noen fisker, ikke alle har fått navn fordi vi føler navnet må komme litt av seg selv og passe til fisken
Værål = Ålgrim
Ancistrus dame = Algerie
4 Praktbotia = B-gjengen
Sort scalare = Spøkelseskladden
Ancistrus gutter = Alggeir og Marwin (desverre ikke blandt oss mere)
Værål = Ålgrim
Ancistrus dame = Algerie
4 Praktbotia = B-gjengen
Sort scalare = Spøkelseskladden
Ancistrus gutter = Alggeir og Marwin (desverre ikke blandt oss mere)
Postet 18.09.07 kl 18:52
Endret: 18.09.07 kl 18:54
Her ser dere MOLEFUNKEN og DEN ORANGE ENKE. Molefunken stakkar er en ung, enslig delfinciklide og han (?) er sååå opptatt av Den orange enke. Han svømmer etter henne hele dagen og prøver å få hennes oppmerksomhet ved å danse og vise seg frem. Hun er ei ensom Melanochromis interruptus. (Jeg prøver å finne ny make til henne, og finne nytt hjem til han).
Ellers har jeg avatar-fisken min: MORILD. Det er en fluoriserende Maylandia callainos.
Ellers har jeg avatar-fisken min: MORILD. Det er en fluoriserende Maylandia callainos.
Postet 18.09.07 kl 19:14
Postet 06.10.07 kl 21:14
Jeg har Helland-brødrene i 160 literen min. Fire skikkelige dritt-spisere. Pleco'en heter Kåre. Sikkert 5. Kåre'n vi har hatt siden '93. En imellom het Sverre. To fisker som likner på en krysning mellom siameser og kineser heter Frank og Frode fordi fisken er skikkelig stygg og har rødt hode.... og det heter to veldig lite pene menn som vi kjenner.
Postet 06.10.07 kl 22:29
Postet 06.10.07 kl 22:45
Postet 06.10.07 kl 22:50
Jeg får fylle på med fire nye kulefisknavn siden sist:
Koseklumpen - en monotrete suvattii. Navnet fikk den fordi arten har blitt beskrevet som "the most viscious of all puffers" i en artikkel på the puffer forum. En skikkelig slem kule må jo bare hete Koseklumpen.
Koken og Fiken (8-tallskulene mine) og Klypekalle (Min monotrete abei, som endte sitt liv på spisebordet mitt tidligere i uka, etter å ha hoppet ut av akvariet uten at jeg oppdaget det) har fått navn etter kallenavnene på 3 min far kjente da han vokste opp. Jeg synes navnene var så kule (og man må jo ha kule navn til kulefisker ) at jeg bare måtte kalle noen av fiskene mine dette. Og det fungerte også litt på min far, som ellers synes at akvarier er noe stort tull. Det syntes han nemlig var fryktelig morsomt, at fisker ble oppkalt etter disse 3.
Trehjulssyklene mine er forresten i ferd med å bli omdøpt til sykler. De har vokst en del siden jeg fikk dem.
Og så har vi Spøkelseskladden, selvsagt. Et monster av en svart, ekkel og veldig slem mystus. Jeg liker'n ikke!
Småen har blitt omdøpt til Askimskogen (han har verdens mest fantastiske buskas på nesen sin), og navnet Småen er gitt videre til gibbien min. En fisk som blir så stor, må jo bare hete Småen.
Koseklumpen - en monotrete suvattii. Navnet fikk den fordi arten har blitt beskrevet som "the most viscious of all puffers" i en artikkel på the puffer forum. En skikkelig slem kule må jo bare hete Koseklumpen.
Koken og Fiken (8-tallskulene mine) og Klypekalle (Min monotrete abei, som endte sitt liv på spisebordet mitt tidligere i uka, etter å ha hoppet ut av akvariet uten at jeg oppdaget det) har fått navn etter kallenavnene på 3 min far kjente da han vokste opp. Jeg synes navnene var så kule (og man må jo ha kule navn til kulefisker ) at jeg bare måtte kalle noen av fiskene mine dette. Og det fungerte også litt på min far, som ellers synes at akvarier er noe stort tull. Det syntes han nemlig var fryktelig morsomt, at fisker ble oppkalt etter disse 3.
Trehjulssyklene mine er forresten i ferd med å bli omdøpt til sykler. De har vokst en del siden jeg fikk dem.
Og så har vi Spøkelseskladden, selvsagt. Et monster av en svart, ekkel og veldig slem mystus. Jeg liker'n ikke!
Småen har blitt omdøpt til Askimskogen (han har verdens mest fantastiske buskas på nesen sin), og navnet Småen er gitt videre til gibbien min. En fisk som blir så stor, må jo bare hete Småen.
Postet 06.10.07 kl 23:01