- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Eremittkrepsen Lars :-) (side 2)
Eremittkrepsen Lars :-) (side 2)
Postet 14.04.07 kl 23:20
Postet 14.04.07 kl 23:23
Postet 14.04.07 kl 23:26
Postet 14.04.07 kl 23:28
Postet 15.04.07 kl 00:21
Postet 15.04.07 kl 00:24
Postet 15.04.07 kl 00:27
Håvard Støre AndresenHadde helt glemt denne tråden. Har vi artsnavn og familie på denne saken så kan jeg opprette en profil i dyrebasen.
Er dessverre ikke sikker på latin navn på denne.
Det er en del arter. En god link er denne
Postet 15.04.07 kl 00:29
Postet 15.04.07 kl 02:04
Jeg har 3 stk av disse artige karene. Har registrert at eremittkrabber kommer for fullt i dyrebutikkene rundt omkring nå, uten at butikkene har noe særlig peiling på hvordan disse skal holdes. Her er derfor noen praktiske tips som det kan være lurt å tenke på nå man anskaffer seg disse.
Det er viktig at de har tilgang på både saltvann og ferskvann. De har en liten vanntank i skallet sitt hvor vannet skal ha et visst saltinnhold. Dette justerer de selv ved å drikke saltvann og/eller ferskvann etter behov.
De skal har en luftfuktighet på rundt 80% og en lufttemperatur på opp imot 30 grader. Et lukket akvarium/terrarium er derfor en nødvendighet.
Eremittkrabbene trenger å bade med gjevne mellomrom for å få renset gjellene sine, og for at gjellene ikke skal stivne. De gjør gjerne dette på egenhånd. De kan holde seg under vann en begrenset stund, men kan drukne hvis de ikke kommer seg opp igjen. Det er derfor VELDIG viktig at det er lagt til rette slik at de kan klatre ut av vannet igjen.
Noe annet som er viktig å notere seg er substratet må være så dypt at de har muligheten til å grave seg ned. De graver seg nemlig ned ned når de skal skifte ut skallet sitt (ikke sneglehuset, men det som sitter på kroppen).
I tillegg må de ha tilgang på flere sneglehus som er litt større enn det de bærer, slik at de kan bytte når det begynner å bli trangt.
De er helt fantastisk flinke klatrere og elsker å sitte høyt. Ei klatrerot er derfor fint å ha for at de skal trives.
Siden eremittkrabbene er åtselspisere, er de ikke vanskelige i matveien. Mine krabber får frysetørkede siriser og frukt. De er kjempeglade i søt mat, og storkoser seg når de får fruktbiter fra hermetisk fruktcocktail. En annen ting de er helt avhengig av å få er kalk. Kalkflak som man får kjøpt i dyrebutikkene er perfekte til dette.
Hvis eremittkrabber behandles bra og får det de trenger for å trives kan de leve i over 10 år!
Håper denne informasjonen kommer til nytte
Det er viktig at de har tilgang på både saltvann og ferskvann. De har en liten vanntank i skallet sitt hvor vannet skal ha et visst saltinnhold. Dette justerer de selv ved å drikke saltvann og/eller ferskvann etter behov.
De skal har en luftfuktighet på rundt 80% og en lufttemperatur på opp imot 30 grader. Et lukket akvarium/terrarium er derfor en nødvendighet.
Eremittkrabbene trenger å bade med gjevne mellomrom for å få renset gjellene sine, og for at gjellene ikke skal stivne. De gjør gjerne dette på egenhånd. De kan holde seg under vann en begrenset stund, men kan drukne hvis de ikke kommer seg opp igjen. Det er derfor VELDIG viktig at det er lagt til rette slik at de kan klatre ut av vannet igjen.
Noe annet som er viktig å notere seg er substratet må være så dypt at de har muligheten til å grave seg ned. De graver seg nemlig ned ned når de skal skifte ut skallet sitt (ikke sneglehuset, men det som sitter på kroppen).
I tillegg må de ha tilgang på flere sneglehus som er litt større enn det de bærer, slik at de kan bytte når det begynner å bli trangt.
De er helt fantastisk flinke klatrere og elsker å sitte høyt. Ei klatrerot er derfor fint å ha for at de skal trives.
Siden eremittkrabbene er åtselspisere, er de ikke vanskelige i matveien. Mine krabber får frysetørkede siriser og frukt. De er kjempeglade i søt mat, og storkoser seg når de får fruktbiter fra hermetisk fruktcocktail. En annen ting de er helt avhengig av å få er kalk. Kalkflak som man får kjøpt i dyrebutikkene er perfekte til dette.
Hvis eremittkrabber behandles bra og får det de trenger for å trives kan de leve i over 10 år!
Håper denne informasjonen kommer til nytte
Postet 26.04.07 kl 16:54
Ståle SyreJeg har 3 stk av disse artige karene. Har registrert at eremittkrabber kommer for fullt i dyrebutikkene rundt omkring nå, uten at butikkene har noe særlig peiling på hvordan disse skal holdes. Her er derfor noen praktiske tips som det kan være lurt å tenke på nå man anskaffer seg disse. Det er viktig at de har tilgang på både saltvann og ferskvann. De har en liten vanntank i skallet sitt hvor vannet skal ha et visst saltinnhold. Dette justerer de selv ved å drikke saltvann og/eller ferskvann etter behov. De skal har en luftfuktighet på rundt 80% og en lufttemperatur på opp imot 30 grader. Et lukket akvarium/terrarium er derfor en nødvendighet. Eremittkrabbene trenger å bade med gjevne mellomrom for å få renset gjellene sine, og for at gjellene ikke skal stivne. De gjør gjerne dette på egenhånd. De kan holde seg under vann en begrenset stund, men kan drukne hvis de ikke kommer seg opp igjen. Det er derfor VELDIG viktig at det er lagt til rette slik at de kan klatre ut av vannet igjen. Noe annet som er viktig å notere seg er substratet må være så dypt at de har muligheten til å grave seg ned. De graver seg nemlig ned ned når de skal skifte ut skallet sitt (ikke sneglehuset, men det som sitter på kroppen). I tillegg må de ha tilgang på flere sneglehus som er litt større enn det de bærer, slik at de kan bytte når det begynner å bli trangt. De er helt fantastisk flinke klatrere og elsker å sitte høyt. Ei klatrerot er derfor fint å ha for at de skal trives. Siden eremittkrabbene er åtselspisere, er de ikke vanskelige i matveien. Mine krabber får frysetørkede siriser og frukt. De er kjempeglade i søt mat, og storkoser seg når de får fruktbiter fra hermetisk fruktcocktail. En annen ting de er helt avhengig av å få er kalk. Kalkflak som man får kjøpt i dyrebutikkene er perfekte til dette. Hvis eremittkrabber behandles bra og får det de trenger for å trives kan de leve i over 10 år! Håper denne informasjonen kommer til nytte :-)
Denne burde kanskje blitt en sticky eller en artikkel?
Postet 26.04.07 kl 19:20
anng eremittkreps...
er det mulig å ha eremittkreps i ferskvann sier du????
kan de leve i en velstellt(les: stabil ) 20 l.bolle m.god lufting, og hvor mye "salt" og hvaslags trenger jeg på 10l ? veldig lykkelig dersom du kan svare eller evt.har en god link til hvordan jeg skulle ha dem uten å plage dem ihjel :0)
mvh.Aina
kan de leve i en velstellt(les: stabil ) 20 l.bolle m.god lufting, og hvor mye "salt" og hvaslags trenger jeg på 10l ? veldig lykkelig dersom du kan svare eller evt.har en god link til hvordan jeg skulle ha dem uten å plage dem ihjel :0)
mvh.Aina
Postet 27.09.07 kl 22:55
Tone Andreassen[QUOTE=Irene N]Jeg fikk høre at de i naturen lever i både saltvann, brakkvann -og ferskvannområder. Men jeg burde kanskje hatt en til, iogmed at det er sosiale dyr. Da jeg spurte om de trengte selskap, sa HP at de like gjerne kunne holdes alene som sammen.
HER finner du masse flott info om Lars
De må bades en gang i uka - da i ferskvann. Ellers er de avhengig av minst 70% luftfuktighet og vil gjerne sprayes forsiktig med vann daglig. Det regner endel der de bor i naturen, men det gjør det sjeldent i et akvarium :-p
takk skal du ha Tone,
da har jeg lagret linken og når jeg har lest ferdig tråden kaster jeg meg over linken. Hvis bollen er ubrukelig, så har jeg en liten 80liter m.sandbunn og masse røtter under og over vann.Kansje den er brukandes?? Men må få litt klarhet med saltbalansen her ....
Postet 27.09.07 kl 23:17
Postet 27.09.07 kl 23:47
Postet 21.12.07 kl 16:58