- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Sølvi sine coryer og litt til :) (side 20)
Sølvi sine coryer og litt til :) (side 20)
Postet 24.03.09 kl 00:07
Postet 24.03.09 kl 00:10
Sølvi GullaksenHar forresten 4-5 stk. av de minste som ikke ser ut til å reagere noe særlig hverken på den ene eller andre kuren.Har nå tatt 2l doser på rappen av alle 3 medisinene ,så er litt usikker på hva jeg skal gjøre med de videre.
Sånn var det her også. Det var 4 stk som bare ikke ville bli helt bra. Kur etter kur.
Til slutt fisket jeg ut de 3 Green Laser ynglene og den ene i Metae karet, og avlivet dem... Synes det var fælt å se dem hangle og lide så lenge, og når ingenting så ut til å bite på akkurat disse aller minste, så...
Nå har jeg nylig fullført Maracyn II kur nr to, og ser ingen med symptomer hos Green Laser yngelen. Jeg er usikker på Metaene, for det er en der som ser litt rar ut, men jeg er ikke sikker. Nå begynner jeg snart å se spøkelser ved høylys dag føler jeg :p
Men det er ingen tvil om at vi iallefall er inne på rett spor mht retningen av sykdommen og typen!
Postet 24.03.09 kl 00:45
Postet 24.03.09 kl 01:25
Det er ikke godt å si siden det er yngel det er snakk om og det ikke er så mange som har drettet de.Denne sykdommen gjelder jo heler ikke bare disse ,Mona har det på sine Metae og jeg på sp. black. Så tror kanskje det er litt tilfeldig.
Jeg ser og spøkelser på høylys dag etterhvert Mona
Men medisinene ser jo ut til å hjelpe stort sett ,håper bare det ikke blir tilbakefall etter at den er avsluttet. Stoppet et par dager i det ene karet etter 1 omgang med Maracyn 1 og 2 og da synes jeg det begynte å komme symptomer igjen. så det ble en runde til. Men når denne runden er ferdig i alle karene ,så vet jeg neimen ikke om jeg kommer til å medisinere flere ganger. Det må jo ta utrolig på fiskene dette her.
Så kommer til å sortere de som ser fin ut i et kar ,ta de som ser nesten bra ut i et kar og kanskje satse på mange vannbytter i dette.De som da ikke ser ut til å reagere på medisinen må jeg kanskje gjøre som deg Mona selv om jeg synes det er helt fælt
Jeg ser og spøkelser på høylys dag etterhvert Mona
Men medisinene ser jo ut til å hjelpe stort sett ,håper bare det ikke blir tilbakefall etter at den er avsluttet. Stoppet et par dager i det ene karet etter 1 omgang med Maracyn 1 og 2 og da synes jeg det begynte å komme symptomer igjen. så det ble en runde til. Men når denne runden er ferdig i alle karene ,så vet jeg neimen ikke om jeg kommer til å medisinere flere ganger. Det må jo ta utrolig på fiskene dette her.
Så kommer til å sortere de som ser fin ut i et kar ,ta de som ser nesten bra ut i et kar og kanskje satse på mange vannbytter i dette.De som da ikke ser ut til å reagere på medisinen må jeg kanskje gjøre som deg Mona selv om jeg synes det er helt fælt
Postet 24.03.09 kl 10:23
Postet 26.03.09 kl 13:55
Postet 26.03.09 kl 15:19
TørrfiskKan jeg spørre om Green Laser virker ekstra utsatt for sykdom? Det er mulig jeg tar helt feil, men jeg synes det har vært en del snakk på forumet om sykdom på dem!?!
Neida, det er tilfeldig
Jeg har en gruppe på 15 viltfangede voksne Green Laser som aldri har vært syke, de har vært det fra dag 1 da jeg kjøpte dem. Og kull nr to med Green Laser som jeg har, som går i et annet akvarium enn kull nr en, er friske og fine og har aldri vært syke Så det er tilfeldig tenker jeg. Yngel er jo mer utsatt for sånt, ettersom de ikke er så immune eller sterke som voksne er.
Sølvi GullaksenKunne godt tenkt meg å få yngel på disse her skjønnhetene :) Det er ikke så ofte jeg får studert de da de er ganske sky.Men sitter jeg på gulvet og er musestille ,så får jeg sett de, de er bare utrolig flotte .
Er det rød eller oransje Laser de kalles? Det er ikke så lett å se av bilder pga blitzen De er fine, ja, kunne tenke meg noen sånne selv (akkurat det er vel ingen bombe)
Postet 26.03.09 kl 15:23
Endret: 26.03.09 kl 15:24
Postet 26.03.09 kl 15:31
Sølvi GullaksenHar endelig fått tak i en korall som klovnene har aksepert som bolig,så nå koser de seg :).Den en ikke så stor ennå, så det er ikke noe villa de har ,men satser på at den vokser rimelig fort. Det er forresten en hammerkorall ,hvilket er en storpolyppet hardkorall(LPS)
Så nydelige Har du stort saltvannskar eller? Veldig lyst å prøve meg på det en gang, er jo så mye nydelig fisk og reker og koraller og..... alt
Postet 27.03.09 kl 08:48
Sølvi, er det egentlig noe som heter "vannbytter" når det gjelder saltvannsakvarier? Har forstått det slik at man ikke bytter vann, faktisk, man bare etterfyller fordampet vann? Stemmer det eller varierer det av ulike grunner? Men hva slags vann brukes når du etterfyller fordampet vann? Kan du ta vann rett fra krana, eller må det være sånn osmosevann?
Postet 27.03.09 kl 09:26
Det er litt forskjellig hvordan man gjør det og om man bruker tilsetninger i karet.Noen bytter litt vann 1 gang i uken andre en skjelden gang . Selv hører jeg til de som skjelden bytter vann Tilsetter automatisk påfylling av Balling ( kalcium magnesium og div, sporstoffer) og påfylling av fordampet vann. Det fordamper faktisk ganske så mye i løpet av et døgn . En kan ta vann fra kranen men det er ikke alltid helt trygt ,vannet kan inneholde forskjellige stoffer som ikke er så bra .I så fall kan en få oppblomstring av div. alger hvilken ikke er så kjekkt. Så det tryggeste er og bruke osmosevann ,noe jeg selv også bruker .Hvis en har tilgang til sjøvann ,så kan dette også brukes til vannbytte Men en må hente på et sted som det er frisk vann,ikke i nærheten av brygger eller industri. Det er også litt avhengig av årstiden ,om sommeren er det som regel masse alger i sjøen og må ikke brukes.
I starten brukte vi sjøvann ,men etter en oppblomstring av Cyanobakterie på stein og sang ble det slutt på det . Bruker en osmose så er en litt tryggere for å si det sånn
Postet 27.03.09 kl 14:24
sitat av Liv H:
Så nydelige Har du stort saltvannskar eller? Veldig lyst å prøve meg på det en gang, er jo så mye nydelig fisk og reker og koraller og..... alt
Til har vi hatt 2 kar ,et på 180 liter og et på 343 liter. Det på 180 liter er nå iferd med å bli lagt ned og skal omgjøres til ferskvann igjen. Synes det er nok å holde 1 kar med tanke på stell og vedlikehold. Det tok noen år med tenking før det ble en realitet, men angrer ikke et sekund nå. Det er utrolig fasinerende og det dukker stadig vekk opp noen kryp som en ikke har sett før i fra de levende steinene Det er et helt annet mangfold med saltvann synes jeg, fisk ,reker ,koraller (harde og myke) ,div. eremittkreps og snegler, forskjellige typer sjøstjerner og slangestjerner ,brisleworms og masse annet .
I 343 literen er det HQI-lys og det gjør at vannet flimrer og virker veldig naturtro mht. bevegelse i sjøen.
Så det kan absolutt anbefales å starte med saltvann .Det tar litt tid å sette seg inni denne verdenen ,men det er vel verdt det. Det er noe helt annet enn ferskvann , men selv kunne jeg ikke tenke meg å ikke ha dette og . Ja takk ,begge deler som Ole Brum sier
Til har vi hatt 2 kar ,et på 180 liter og et på 343 liter. Det på 180 liter er nå iferd med å bli lagt ned og skal omgjøres til ferskvann igjen. Synes det er nok å holde 1 kar med tanke på stell og vedlikehold. Det tok noen år med tenking før det ble en realitet, men angrer ikke et sekund nå. Det er utrolig fasinerende og det dukker stadig vekk opp noen kryp som en ikke har sett før i fra de levende steinene Det er et helt annet mangfold med saltvann synes jeg, fisk ,reker ,koraller (harde og myke) ,div. eremittkreps og snegler, forskjellige typer sjøstjerner og slangestjerner ,brisleworms og masse annet .
I 343 literen er det HQI-lys og det gjør at vannet flimrer og virker veldig naturtro mht. bevegelse i sjøen.
Så det kan absolutt anbefales å starte med saltvann .Det tar litt tid å sette seg inni denne verdenen ,men det er vel verdt det. Det er noe helt annet enn ferskvann , men selv kunne jeg ikke tenke meg å ikke ha dette og . Ja takk ,begge deler som Ole Brum sier
Postet 27.03.09 kl 14:38
Kan du ikke legge ut et bilde av saltvannskaret ditt, Sølvi? Det hadde vært spennende å se det.
Selv har jeg sagt jeg aldri kommer til å orke og ha et saltvannskar, og det bråker en del synes jeg...? Susing og rasling og bølger hit og dit, sterkt lys og alt Men det hender jeg snubler over en saltvannsavdeling, og så får jeg øye på fisk som Nemateleotris magnifica og grønn mandarin (som skal være veldig vanskelig å holde har jeg hørt, pga sin spesielle diett), så blir jeg litt fascinert og ønskedrømmer litt... Det er de to saltvannsfiskene jeg liker best Også en liten svart og hvit stimfisk, men den husker jeg ikke navnet på.
Selv har jeg sagt jeg aldri kommer til å orke og ha et saltvannskar, og det bråker en del synes jeg...? Susing og rasling og bølger hit og dit, sterkt lys og alt Men det hender jeg snubler over en saltvannsavdeling, og så får jeg øye på fisk som Nemateleotris magnifica og grønn mandarin (som skal være veldig vanskelig å holde har jeg hørt, pga sin spesielle diett), så blir jeg litt fascinert og ønskedrømmer litt... Det er de to saltvannsfiskene jeg liker best Også en liten svart og hvit stimfisk, men den husker jeg ikke navnet på.
Postet 27.03.09 kl 15:26
Endret: 27.03.09 kl 15:27
Har prøvd ørten ganger å få fine bilder av hele karet men det blir liksom ikke skikkelig, for en får ikke dybdevirkningen i det ,pluss all strømmen som gjør at det ikke blir klart. Men skal prøve en dag å slå av sirkulasjonspumpen og ha det mørkt i rommet .Kanskje det kan hjelpe .
Legger ved bilde av en Palettkirurg og en pussereke. Paletten er forrresten litt hissig etter klovnene i dag av en eller annen grunn .Den pleier ellers ikke å bry seg om andre fisker ,så må visst følge litt med og evt. gi den litt oppdragelse
Nemateleotris magnifica er ikke spesiellt vanskelig ,har den andre typen som heter decora og er gul og lilla/rosa (bilde)Men de bør jo helst gå sammen med rolige fisker . Mine forsvant inni steinene da ble flyttet over i 343 liter og har ikke sett de siden
Håper de er der ,de har gjemt seg i mange dager før ved forandringer, men ikke så lenge så nå. Var kanskje ikke så lurt å flytte de over dit men hadde jo håpt det skulle gå greit .
Mandarinen er det verre med ,de lever av levende mat(pods ol) i karet og har en ikke nok av det ,så sulter de ihel. Noen klarer å få de til å spise annen mat og da går det greit ,men det er en sjanse å ta. Selv kan jeg ikke ha den pga.at jeg har andre fisker som også liker maten de vil ha. Men er veldig enig med deg ,det er en utrolig flott fisk som jeg også drømte om å ha en gang
Legger ved bilde av en Palettkirurg og en pussereke. Paletten er forrresten litt hissig etter klovnene i dag av en eller annen grunn .Den pleier ellers ikke å bry seg om andre fisker ,så må visst følge litt med og evt. gi den litt oppdragelse
Nemateleotris magnifica er ikke spesiellt vanskelig ,har den andre typen som heter decora og er gul og lilla/rosa (bilde)Men de bør jo helst gå sammen med rolige fisker . Mine forsvant inni steinene da ble flyttet over i 343 liter og har ikke sett de siden
Håper de er der ,de har gjemt seg i mange dager før ved forandringer, men ikke så lenge så nå. Var kanskje ikke så lurt å flytte de over dit men hadde jo håpt det skulle gå greit .
Mandarinen er det verre med ,de lever av levende mat(pods ol) i karet og har en ikke nok av det ,så sulter de ihel. Noen klarer å få de til å spise annen mat og da går det greit ,men det er en sjanse å ta. Selv kan jeg ikke ha den pga.at jeg har andre fisker som også liker maten de vil ha. Men er veldig enig med deg ,det er en utrolig flott fisk som jeg også drømte om å ha en gang
Postet 27.03.09 kl 16:10
Endret: 27.03.09 kl 16:10
Postet 27.03.09 kl 16:17
Bruker mye mindre til på dette karet enn på ferskvannskarene
Det blir med foring ,sjekke at det er nok vann til påfylling med noen dagers mellomrom , måle div. vannverdier en gang i uken Dvs.det kommer litt an på ,når ting har stabilisert seg ,så kan det gå lenger tid i mellom.
Men nå er dette karet automatisert ganske så mye i forhold til 180 literen ,så klart dette er lettere å holde. Har også sikret dette karet så godt det går an med div. nivåfølere /varslere både i karet og i sumpen for å hindre brente pumper ,strømbrudd oversvømmelse osv.
Fikk fikk en lærepenge da 180 literen kræsjet for lenge siden
Det blir med foring ,sjekke at det er nok vann til påfylling med noen dagers mellomrom , måle div. vannverdier en gang i uken Dvs.det kommer litt an på ,når ting har stabilisert seg ,så kan det gå lenger tid i mellom.
Men nå er dette karet automatisert ganske så mye i forhold til 180 literen ,så klart dette er lettere å holde. Har også sikret dette karet så godt det går an med div. nivåfølere /varslere både i karet og i sumpen for å hindre brente pumper ,strømbrudd oversvømmelse osv.
Fikk fikk en lærepenge da 180 literen kræsjet for lenge siden
Postet 27.03.09 kl 16:29
Postet 27.03.09 kl 19:14
Postet 27.03.09 kl 19:26
Ja ikke sant ,de lyser godt opp i karene
Til deg Liv ,jeg skal ikke si at det ikke er arbeid med det ,spesielt hvis en skal tilføre ting manuelt .Men hvis en tar ting litt etterhvert og får endel kunnskap på forhånd ,så hjelper det godt på. Men en ting som er stor forskjell på salt og ferskvann ,det er tålmodighet .En må ha veeeeldig god tålmodighet her ,ting tar tid .I oppstart blir en kanskje litt oppgitt med masse forskjellige alger som kommer osv,osv. Så det tar lang tid før en gjerne ser de resultatene en vil ha .Men det gjør det litt spennende også å se hvordan ting utvikler seg .
Til deg Liv ,jeg skal ikke si at det ikke er arbeid med det ,spesielt hvis en skal tilføre ting manuelt .Men hvis en tar ting litt etterhvert og får endel kunnskap på forhånd ,så hjelper det godt på. Men en ting som er stor forskjell på salt og ferskvann ,det er tålmodighet .En må ha veeeeldig god tålmodighet her ,ting tar tid .I oppstart blir en kanskje litt oppgitt med masse forskjellige alger som kommer osv,osv. Så det tar lang tid før en gjerne ser de resultatene en vil ha .Men det gjør det litt spennende også å se hvordan ting utvikler seg .
Postet 27.03.09 kl 22:30