Småtteri og spekulasjoner (side 20)

I dag var det en liten prinsesse som fikk prinsesser.
Morsomt når man treffer folk som ønsker å holde en art av samme grunn som meg selv. Pekkapiet som var innom og fikk med noen prinsesser hadde også alltid hatt lyst på prinsesser og hadde det som et klart førstevalg når han nå skulle starte et artskar. Det er datteren hans som er så heldig å få ha disse på rommet, og det passer jo bra med prinsesser for en prinsesse. Dessuten får hun en interessant fisk man aldri blir lei av å observere.

Jeg fikk nok en gang bevis på at jeg er utrolig flink til å skape gjemmesteder for fiskene mine, for det tok maaasse tid å fange syv stykker. Jeg gidder ikke pelle ned steinrøysa hver gang jeg skal fange fisk da dette bare skaper mistrivsel, så da får man ta i bruk fisketur-innstillingen om at hvis man bare venter lenge nok så får man fisk til slutt.

Jeg trodde jeg hadde vært smart og laget en fin fiskefelle av et kaffeglass med en snor knyttet rundt halsen i glasset og festet til en sugekopp i andre enden.
For at snoren ikke skulle synke satte jeg inn en liten liggeunderlagsbit.
Tanken var at hvis dette glasset ble fylt med artemia i alle mulige formater ville noen svømme inn for å spise litt. Men de som tror prinsesser er dumme fisker bør finne noe annet å tro på, for ingen lot seg lure til å gå inn i glasset. Det funker sikkert på L-fisker, men ikke på en liten smarting fra Tanganyika.
Men konseptet med et glass i en snor som man kan tippe opp og ned som en marionette funker og kan sikkert prøves på andre fisker med mere hell.

Sånn ellers er det en uke siden det var en uke siden. Altså en uke siden jeg så rakettyngel i plastbakken etter at bunnslammet hadde fått stå en uke. Og det er fremdels tre stykker der. Er redd for at bbs er alt for stort og ser nesten ut til å spiser opp rakettynglene og mikromarkene er 19 ganger lenger enn fnuggene, så jeg satser på at de koser seg med gammel morro (alge/infusorie/mose/gugge). Se bildet for antydning til litt mer enn ingenting.

Det er også en uke siden jeg sådde risen og det har skjedd nada. Jeg mistenker at det var mitt avvik fra oppskriften ved å legge grus på toppen som føkka greia.
Men lar det gå noen dager til før jeg sår på nytt. Av idiotiske årsaker ble det ikke
flere risfisker denne uken, så at det tar litt tid med på få i gang en rislapp er greit. Jeg trenger uansett hunner for å komme i gang. Jeg har forsøkt å tvile meg frem til at kanskje en av de er en hun, men dersom det ikke skal være noe som helst farge på halen til en hunn er det bare hanner jeg har.
Dersom det er mulig at det er en veldig svak rød kant helt ytterst på en ellers fargeløs halefinne på hunnen har jeg kanskje èn hunn.
Jeg føler meg ofte litt Nannostomusmanianus, jeg. Og da jeg så bildet ditt som er bare noen dager gammelt av N. digrammus... spør jeg hulkende:
"Tok du med deg alle som var i butikken...?"

Eller... er det fler igjen??

mona o
Jeg føler meg ofte litt Nannostomus[I]manianus[/I], jeg. Og da jeg så bildet ditt som er bare noen dager gammelt av N. digrammus... spør jeg hulkende: "Tok du med deg [I]alle[/I] som var i butikken...?" Eller... er det fler igjen?? ;)


Nannomania!!!

Nei det var i hvertfall mange der tidlig i uka og de har hatt de i noen uker. Så ring og hør med Jim på mandag og kjøp de som er igjen, så kan vi kose oss med bildene. Jeg har lyst på flere, men de skal vi lage her i huset. Jeg fikk jo til beckfordi av seg selv, og lurer på om det ble en av hvert, så da anser jeg digrammus for å ikke være umulig.

Etter endret: Forresten fint at bildet hadde sin nytteverdi.
Meet the brevis
Må skryte litt av mine Neolamprologus brevis.

Mitt første forsøk på å holde sneglehuslekere var en ganske makaber affære. Jeg inviterte N. occelatus til i bli med i prinsesseselskapet, noe som førte til at jeg ikke så fisken etter at jeg slapp den ut. Mindre klok av skade kjøpte jeg fler, som jeg heller ikke så noe til etter å ha sluppet dem ut. Det var etter det at jeg innså at prinsessene styrer hele showet og at det i hvertfall ikke er vits å pørve å introdusere noe i de nedre bunnlag.
For å si det sånn så var det mange som burde visst bedre. Dvs fiskepusher'n og meg selv, i hvertfall andre gangen.
Så etter at jeg lot det flyte over fant jeg ut at jeg ville holde sneglehusleker og gjerne multier (N. multifasciatus) mye fordi de er de MINSTE tanga-chicklidene og fodi en gjeng med dem hadde vært kult. Men når jeg ville ha var de ikke å få.
Så på OAK storauksjonen i januar var det helt på tampen en pose med et sneglehus og noe snakk om at det var brevis inne i det. Faktisk et par.
Det latterlige var at posen gikk for 20 kroner og den gikk til meg. De ble satt i karantene i en 19-Liter mens de ventet på bedre plass, og delte faktisk hus med en gjeng J. ornatus i noen uker, der ornatusene bodde i et stort ynglenett med lavastein og karbonrør og hadde det helt fett, mens brevisene holdt til i underetasjen.
De bor fremdeles i 19-literen med masse sneglehus, kalkstein og sand, og i går satte jeg i litt hornblad som faktisk gjorde seg bra.
Mine breviser har både en hule de har laget seg innimellom noen kalksteiner, og stikker like ofte dit som i et sneglehus hvis det lukter ugle. Jeg har også en eplis i passende farge som ikke ser ut til å plage brevisene stort, men jeg er litt redd for at sneglen skal sperre et snegelhus med fisk inni da jeg har sett sneglen gå oppi tomme sneglehus. Jeg har også et tomt hus fra en stor eplis som døde tidligere, men det ser ut til at tomme eplisskall ikke er tingen. Det burde jo seff vært neothaumaskall, men det er umulig å få fatt på så da får det bli med det som er.

Jeg blir mer og mer glad i dem og de små detaljene som virkelig gjør denne fisken til en perle.
Først må man venne seg til den litt bulldogaktige fremtredende underkjeven og den litt butte kroppsformen.
Når man så ser på øynene så ser man fantastiske gullringer.
Hunnen har i tillegg en bitteliten diamant ved gjellene.
[External Image]
Hjelp guppy skal føde!!!
Jeg begynte å skrive på dette i går, men fikk aldri publisert og endte opp med å skrive litt mer, men fikk aldri publisert og så "bare" legge til et bilde og skrive litt mer, men fikk aldri publisert etc. etc. Tror jeg har ryddet opp i "i dag" og "i går".

Jeg logget forrige endlerskull og det er 21/22 dager siden forrige, så i går satte jeg den ene hunnen i fødekassa og den andre flytter inn i i dag. Bare jeg finner deleren.
Det forrige kullet slapp løs i en oppforingsbakk og fikk for første gang litt mer plass enn en fødekasse å boltre seg på. Litt praktisk at begge hunnene er så jevne i timingen, så slipper det å bli dobbelt med styr. Jeg har funnet ut at jeg i teorien har plass til fire slike under det nederste karet i reolen, så foreløpig har jeg stablet fire, men de to nederste er tomme da det enda er litt kaldt langs gulvet og jeg er litt short på varmekolber.

Bettaene ser ut til å ha det bra channoides står fremdeles å ruger. Betta edithaen jeg satte i et nett for at han skulle få fred var ikke helt enig og begynte plutselig å tigge mat og en av damene stod og vanka utenfor nettet, så jeg slapp han ut igjen. Og, det var ingen yngel der. Men vi (jeg lar dem) prøver igjen.

På killifronten har jeg sett Lacustricola pumilus til salgs, men venter på å finne ut om og når det er mulig å få kjøpt dem. Det frister veldig med individer fra en stamme med lokasjon så vi får se hvordan det går. Noen må jo vente på killi. Uansett så er det nok killi i huset til at det skjer ting på den fronten også.
Det er det fremdeles liv i plastbakken med rakettyngel, og de blir lettere å se for hver dag som går. Det som var skikkelig morsomt i går var at jeg så et bittelite B-gjengmedlem i "offisielle rakettkaret". Den må være eldre enn et par uker da den helt tydelig har fått på seg fangetrøya.

Når det gjelder T-killiene satte jeg ut to yngel til på søndag og de er fremdels med. Så nå går det fire små "ute i det fri". Jeg tror jeg kommer til å gradvis sette ut de største etterhvert som de kommer opp i safe size.
Det ser ut som det er lek på gang og det er jo et fint tegn. Da er snart begge damene kjønnsmodne og kan levere egg til sjefen. Men jeg skal være svært forsiktig og han ryker rett i buret ved minste antydning til krøll. Han farger flott ut i buret har plass til å svømme og det er god strøm der, så jag har ikke så veldig dårlig samvittighet for å la han ha det litt kjipere for at alle andre skal få det fint.

Jeg skrev nettopp om Brevisene, og i går holdt jeg nesten på å skaffe meg Multier (N.multifasciatus). Jeg så en annonse med en gruppe som var til salgs på Kolbotn, men fikk besinnet meg og trakk meg fra å kjøpe dem. I alle de månedene jeg hadde annonse for å kjøpe sneglekere og spes multier så var det seff ingen til salgs. Jeg får heller kanskje holde multier en annen gang i stedet. Jeg bør ikke tangafisere flere kar her nå, hvis jeg liksom skal holde ting fra andre steder også.

Sånn ellers er jeg nå også med i kjøkkenkarklubben. Og kjøkkenet kan reklassifiseres til akvarium jfr. def. 2. Etter litt forsinkelser er en 64-liter oppe og kjører. Plutselig dukket det opp en annonse for en lyskasse som passet til et rammekar jeg trengte lys til og alt falt plutselig på plass for en oppstart. Det tok litt tid å først punktlime liggeunderlag og så lime glasslister til HMF'et. I og med at liggeunderlaget trenger noe for å holde det mot glasset måtte jeg vente med glasslistene til underlaget satt.
Nå er jeg spent på å finne ut om det holder med en 190l/h pumpe, jeg tror nemlig at det ikke skal være så stor effekt på denne for å få en optimal gjennomflyt i matten der bakteriene faktisk rekker å jobbe, noe de ikke rekker med for høy gjennomstrømning.
Tok en innsamlingsaksjon for filtergugge fra forskjellige kar og tenkte først å sprøyte alt ned foran matten sånn at mesteparten av bakteriene fløt inn i filteret og ikke døde ute i karet, men fant ut at mesteparten falt til bunns.
Så jeg kom på at metoden for å få mest mulig guffe lengst mulig inn i matten er å benytte svampprinsippet.
Så en balje (ikeaboks) som er stor nok til at du kan legge hele filtermatten i bunnen, og liten nok til at du slipper å ha mer væske i balja enn det svampen kan absorbere og holde på når svampne flyttes fra balja til karet.
I ettertid fant jeg ut at jeg kunne ha satt balja oppe i karet og dermed kunne flyttet svampen under vann og slippe at gravitasjon tømmer svampen.
Før jeg tok svampen ut av karet, som allerede var fylt med vann, krøllet jeg den sammen til en pølse med "utsiden ut" slik at jeg kunne slippe den opp i balja og fylle mest mulig av den med guffe fremfor luft. Hvis det ble forståelig.
I ettertid tror jeg en enda bedre metode ville vært å legge matten i en pose (feks. en passende zip-lock bag) som tømmes for luft og så etterfylle guffe med vakummetoden og sprette posen og plukke bort plasten når matten er satt på plass. Kommer nok til å prøve det neste gang. Fint med tilbakemelding om noen andre tester dette.

Brukte 0.2-0.7 blåsesand fra Jula som ihht. folka på NA ser ut til å være ok både optisk, mineralsk og fysisk og puttet oppi litt forskjellig hurtigvoksende planter.

Nå får jeg se å poste.

Jeg klarte ikke å vente med å sette i fisk, men håper Glassfiskus hadelandensis slipper igjennom uten sanksjoner fra FAMBAI. Dessuten bør det være plenty med action i filteret, eller i hvertfall en sped begynnelse.
Humunu! Jeg trenger hjelp og du kjenner til min type fisk Kan du stikke innom denne tråden?
Imazo liste i sverige
Den minste imbellishannen røyk ut i gårsdagens episode. Den har vært knøttliten siden den kom i hus, så jeg tar ikke det som urovekkende da resten av gjengen ser ut til å ha det bra.

Sånn ellers virker som det skal være så hemmelig hva som finnes på "listene".
Det er nesten som om det ikke er bra for butikken at jeg kan ringe dem og bestille fisken jeg vil ha med varenummer hos Imazo. Men de synes åpenbart at det er fint når du gjør det.
Så får vi f.eks. titte på en offentlig publisert liste hos svenske Zoovaruhuset.com i stedet.

Jeg fant noe som jeg har begynt å vente på.
Channoides nye yngel
I dag stod channoideshannen utenfor røret sitt og tagg mat, samtidig om jeg så skyggene av yngel på ynglenettet. Etter å ha konstatert at han spiste grublet jeg litt på å flytte han tilbake og fikk gjort det i kveld. Han stod ikke i vannflaten og ventet på øsen sånn som når han ble flyttet inn, så jeg måtte ty til trikset med å sette øsen i ene enden av røret og løfte røret vertikalt for å få han ned i øsen. Utover det var det ikke noe stress og han tittet seg litt rundt før han la på svømm ut av øsen.
Så traff han dama si, som viste stort sett alt av fragecomboer hun er i stand til å by på i løpet ab noen få minutter. Det så åpenbart ut som de koste med hverandre da hun nesten slynget seg rundt han. Dette er svært interessant da det enten kan være at hun er i full gang med kurtise, realistisk ut fra leksfarging etc., eller ut fra dusteperspektivet, der vi tilegner dyr menneskelige egenskaper, at de var glade for å se hverandre og ga hverandre noen gode klemmer.
Nå blir det godt med fôr en stund ftremover og så håper jeg at han har vett til å spise seg opp før det blir mer moro.

Jeg har satt den lilla kampfisken i en innsats til oppbevaringsboks fra Kamprads. Jeg tror denne "beholderen" er fin som lekskar da den har to deler som lett kan sperres med en liten filterskumbit. Slik kan hannen bygge rede i den ene delen og hunnen kan settes ut i den andre delen og "tilfeldigvis" komme forbi skumredet for så å forsvinne igjen. Hvis mine spekulasjoner stemmer vil hannen være så fokusert på redet at han er fornøyd så lenge hun er ute av syne. I dette tilfellet, at hun har forsvunnet rundt hjørnet.
Jeg har mine mistanker om både det ene og det andre når det gjelder de to nye lilla fiskene. De har noen markeringer på gjellelokkene som jeg aldri har sett på splendens før, men derimot er blant kjennetegnene til Betta foerschi.

Sånn ellers er jeg møkk lei av å gjette på fisken som står i ynglenettene og bestemte meg for å lage en beholder med optimalt innsyn og sirkulasjon.
Ingredienser: Pleksigflass, styrenrør, myggnetting og silikon
He he, du altså, alt det du finner på og får til
Blir like imponert og forundret hver gang.
Så smarte løsninger du finner på! Den oppbevaringsboksen, går det an å fylle den mere sånn at vannet kommer over hanken. Altså sånn at hunnen kunne svømt valgfritt over den ved behov? Eller må de skilles helt for å unngå juling?
Lisbeth
Så smarte løsninger du finner på! Den oppbevaringsboksen, går det an å fylle den mere sånn at vannet kommer over hanken. Altså sånn at hunnen kunne svømt valgfritt over den ved behov? Eller må de skilles helt for å unngå juling?

Bra innspill. Jeg gikk tom for styrenrør og fikk ikke laget krokene/bøylene jeg i utgangspunktet hadde tenkt på. Men i og med at jeg ikke har laget festene enda er det rom for å lage den nedsenkbar, da kan i hvertfall hannen svømme inn uten å bli øseportert. Litt usikker på om det vil fungere med yngel ombord.
Tenkte litt på å ha snorer i hvert hjørne. Da kan jeg justere høyde på boksen akkurat som jeg vil. Men det blir gjerne litt knot med å feste slikt. Bortsett fra at jeg akkurat kom på å bruke en sugekopp på utsiden.

Når det gjelder det å skille channoides etter lek er vel det mer for at han skal få fred og ro og slippe mas fra dama og kanskje føre til at han gir opp og at kullet blir kaviar. Jeg hoppet på tankerekken til Liv og fulgte hennes metode. Da jeg tidligere har vært usikker på om har har ruget eller bare gjemt seg tidligere.
Betta channoides er ikke aggressiv art à la splendens.

Sånn ellers var det utrolig kult å se og høre om turen der mine Betta edithae ble fanget. Foredraget til Morten Ask var en godbit for oss som liker labyrinter. Jeg fant ut at det jeg har trodd har vært Hydrocotyle leucocephala sannsynligvis er Hydrocotyle sibthorpioides "maritima" da den har ca halve dimensjonene på både blad og stilk i forhold til den virkelige Hydrocotyle leucocephala.
Må få fatt på Hydrocotyle verticillata
Fikk også fatt på Hottonia palustris, takket være at Hiavata delte litt av byttet etter en budkrig som gikk litt løpsk .
Humunukuapuaa
Fikk også fatt på Hottonia palustris, takket være at Hiavata delte litt av byttet etter en budkrig som gikk litt løpsk :-).


Ja dette er jo ikke en plante man ser så ofte! Jeg får prøve å smiske litt med deg når den vokser seg til og se om jeg kan få nappet til meg en stilk
Fredagsquiz
Er det en Betta?
Er den ekte?

Følg med for svar, eller skriv det her mens jeg er ute et ærend.
Har du et bedre bilde ?

Ser ut som en fisk i en pose, men vinkelen på bildet gjør det vanskelig å si hvilken fisk dette er.
Jeg syes det er noe som minner om betta, men er langt fra sikker.

Kan du ta et bilde av den når de kommer i et akvarie ?




Mvh
Terje
Betta falx
Betta falx er en av de mindre munnrugende betteaene (ca 3,5 cm iflg. ibc). Den forkommer på Sumatra og skal være relativt lett å holde. Jeg lar andres bilder fra et bildesøk på google tale denne fine fiskens sak. Som mange andre vilbettaer farger den om like hyppig som Bob Arctor.
Et bilde av begge, tatt ovenfra mens de akklimatiserte. Legg merke til møsteret den hadde akkurat der. Et øyeblikk så de ut som channoides.
De flyttet rett inn en 28-Liter (hjelp jeg har brutt med 19-litersformatet) med litt eikeløv og ett ketapangblad. Tilsatte ca 4ml aloe og et par biter DIY-tonic.
Nå er de sluppet fri og godt gjemt under løvet for nyskjerrige eiere og kompaktkameraer.
Betaaen med ljåen
Må skryte litt av mine nye fine Betta falx.
I dag stod de ved frontglasset lenge nok til at det lot seg gjøre å få til et bilde.
[External Image]
Jeg har moret meg litt med dette navnet. F.eks.:
Er det en ekte Betta? Nei den er falx. For ikke å glemme Betta FLAX - Lykkefisken.

Men virkeligheten er litt mer dunkel. Falx er latin og betyr ljå eller sigd og fisken har dette navnet pga. finneform. Så egentlig er dette "Bettaen med ljåen" eller "The grim Betta". Så dette er egentlig en skikkelig spookyfish for overtroiske og overtrosretningen er vel det som avgjør om man tør å holde denne arten eller ikke.
Channoides lek
Så akkurat noe utrolig. Betta channoides i lek. Fikk ikke med meg starten så når jeg så på dem var de i ferd med å utveksle eggene.
Hannen legger seg ovenfor hunne med hodene over hverandre. Så slipper hunnen ut et par-tre-fire egg fra munnen sin som hannen forsøker å fange opp. De han ikke får med plukker hun opp igjne npr de faller ned, og evt egg på avveie blir fort hentet inn og sånn fortsatte det. Jeg ville ikke forstyrre, så jeg lot de få fortsette i fred. Jeg hadde planer om å la hannen få feita seg opp litt, men jeg håper han har kontroll på næringsbehov selv. Etter denne gangen skal han i hverfall få feite seg opp for seg selv i minst en uke for dama slipper til igjen.
Lurer på om jeg skal vente med å sette han i buret til noen dager før klekking, eller rett og slett la han slippe yngel ute sammen med hunnen og se hvordan det går.
Grattis med falxer Jeg er såå misunnelig på alle disse bettaartene dine
De nye bettaene dine var tøffe!

Ang. channoides; hvordan er det å la han og hun gå kontinuerlig sammen egentlig? Da leker de absolutt hele tiden eller? Man MÅ fjerne hannen av og til?
Mvjnz
Grattis med falxer:) Jeg er såå misunnelig på alle disse bettaartene dine:)

Takk, takk.

Ikke for å være kjip, men det føles faktisk ganske godt å høre at du blir misunnelig. Det styrker liksom betamanien ytterligere på godt og vondt.
Jeg var jo utrolig misunnelig på dine persephone RIP.
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell Begby
Reklame for plussmedlemskap