Marens akvarieverden (side 20)

Det ser ut som at Troika og Cuba har det bra! De blir mer og mer selvsikre, men jeg ser de trives best ved røtter og planter (noe som er helt naturlig) så jeg gleder meg til karantenetida er over (tar alt for laaaang tid) og de kan få komme i 110Litern.
Jeg var på TAM i dag også da jeg visste de hadde 4 Sjokoladeguramier gående sammen med Diskus, men det var bare hanner. Slik jeg ser det så er det 2 hanner jeg har fra før, så de hadde nok satt pris på om det kom noen damer i bildet;D Om alt ser greit ut kommer det nok noen i løped av ei uke
*GLEDER MEG*


Corydoras duplicareus som kom på Tirsdag er virkelig flotte! Desverre er det en som driver med litt for mye luftslurping, men jeg håper det vil gå bra med han! Han ser ikke ut til å plages veldig av det i alle fall.
Mesteparten av gruppa, om ikke alle, har nå begynt å klø Jeg har aldri vært borti dette, så jeg har vel aldri skjønt hva det har vært snakk om når andre har fortalt om det. Men klør det gjør de! Blir veldig bekymra, så jeg laget en ny tråd om dette som du finner her... *svært bekymret!*

For 10 minutter siden kom de 2 C. Sterbaiene, som av en miss ikke kom på tirsdag med de andre coryene, inn døra og er nå til akklimatisering De skal oppi karantenekaret til C. Duplicareus og Sjokoladeguramiene.
Disse er utrolig små, så gamle er de nok ikke! Litt synd, for det blir litt forskjell fra de 6 i den gruppa i 110Litern. Sterbaiene er jo ikke akkurat kjent for å vokse så fort, men med litt tålmodighet blir dette bra tilslutt
Det ser heldigvis ut til at de 2 nye C. Sterbaiene ikke har fått denne kløinga Men jeg føler meg ikke trygg enda, så jeg får bare ta det kommer!
De svømmer rundt i karet og koser seg sammen med C. duplicareusene Jeg var spent på hvordan det ville bli, å blande 2 arter, men det ser ut som de ser på seg selv som 1 stor gruppe og leker som om de har kjent hverandre alltid, -ingen rasisme her i gården nei!;D
Karantenekaret er 62Liter, så det er ikke store plassen de har, men de ser ut til å få tilfredstilt kravene sine. Jeg har sirkulasjonspumpa gående hele tida nå og ser lite til denne luft-slurpinga Sjokoladeguramien derimot hadde vel fåretrukket å hatt ett mer rolig vann, men de ser ut til å ha det bra de også

Troika og Cuba vet ikke at de vil få 2 nye "buddier" på mandag, så det blir forhåpentligvis en positiv overraskelse! Jeg gleder meg i alle fall;D
Da vil karantenekaret bli stengt og ingen nye inflyttere vil komme på 4-5 uker etter at karantenetida er over! Jeg kjenner jeg blir utålmodig på fiskenes vegne da jeg vet de vil få en helt annen tilværelse i 110Litern! Rart hvor glad man kan bli i slike skapninger!

Hele gjengen i Karantenekaret liker tydligvis flyteplantene i karet. Jeg har 2 store Ceratopteris pteroides som jeg fikk fra en annen på forumet De har vokst noe utrolig på kort tid så jeg skulle så gjerne ha flyttet den ene over i 110Litern, men vet ikke hvordan jeg skal gjøre det ved tanke på om det kan være sykdom i karantenekaret..... De tar alt for stor plass i overflata nå, så den ene må bort Skulle så gjerne ha funnet ut av dette!

Jeg synes Ceratopteris pteroides er en mye mer spesiell og finere (på en annen måte) enn pistia! Mulig det er fordi jeg er så lei av Pistia, men denne ser jeg også at Coryene og guramiene setter stor pris på! De er ofte oppi der for å klø seg eller se etter matrester. Guramiene tror jeg ikke liker for mye lys heller, så det passer veldig godt Jeg har vel mer eller mindre kvittet meg med pistia etter å ha hatt denne planten en liten stund.

Jeg bestillte noen ting fra Webzoo for ett par dager siden og fikk pakken allerede i dag!! Det må jeg si var raskt levert! Jeg var fri for vannforbedringsmiddel i går, så det passet jo veldig bra! Jeg brukte Tetra sin før, men nå har jeg [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=517&produktid=3659&Navn=01. Vannforbedring&HKatID=32]Aqua Medic AquaLife[/URL] 500ml.
Doseringa er 100ml pr 600liter, så denne er mye drøyere enn tetra sin! Tror jeg regnet ut at det blir ca 1,6ml pr 10Liters bøtte, så her må jeg nok kjøpe inn mindre sprøyter Jeg håper også kløinga hos coryene blir bedre med denne.

Jeg så for første gang at den ene amanoreka mi var full av egg i dag! Bare synd de ikke klekker i karet
Går over all forventning i karantenekaret:)
Jeg følger nøye med hva som skjer i karantenekaret hver dag nå! Jeg er så redd for disse Sjokoladene, men har enda ikke hatt noen dårlige vannverdier til tross for grei föring! Ingen ting som gjør meg gladere enn å se i karet nå! Coryene ser ut til å like seg der og leker dagen lang Guramiene ser ut til å like seg, til tross for feil PH og GH! De blir ofte omtalt som skye fisker i artikler, men her føler de seg tydeligvis trygge selv om det er dårlig med innredning Det er vel ikke mange centimeterne før jeg kan fysisk ta på de nå! Jeg er veldig spent på hvordan det vil gå når jeg kommer med 2 nye i morgen. Det blir jo gjennforening da de har gått i samme kar som Troika og Cuba tidligere

Jeg har hittil bare föret med mygglarver til coryene og tenker å begynne med malletabletter i morgen om det er fine vannverdier. Sjokoladene får både tørrför og mygglarver, -noen skikkelig matvrak er de!
De er som små babyer og skjørtetetra,- putter alt som kan puttes i munnen for å se om det kan spises. Om ikke, så spytter de det ut igjen:P
Sjokoladeguramiene, Bocca og Stratos, kom i hus igår. Jeg fikk først oversikten over alle fire for en times tid siden, så de er utrolig flinke til å forsvinne inn blandt blandt omgivelsene! Fargene går i ett med røtter og løv!

Bocca og Stratos er enda veldig fargeløse, mens Troika og Cuba bare blir
penere og penere og tror de er konge i karet! Jeg er spent på om de 2 nykommerne kommer til å overleve de neste dagene... Den ene har blitt jaget en del når jeg sitter og ser inni karet, men jeg tror den får være i fred ellers. Jeg vet ikke om den er litt svakere eller tilfeldigvis er av "feil" kjønn? Men jeg må gi dem noen dager til før jeg kan se om de blomstrer

[External Image]

uklart bilde, men man kan se hvor fargeløs denne er...
[External Image]

Jeg synes det er veldig vanskelig å kjønnsbestemme Sjokoladeguramein!
I fiskebasen står det: "hannene har en smal gul søm på kantene av anal- og halefinnen". Jeg og et par andre på forumet som også har denne guramien vil etter denne beskrivelsen bare ha hanner i karene!
Han jeg har fått guramiene fra sier at det er utrolig vanskelig å kjønnsbestemme disse, så jeg tror han på det! Litt for utrolig til å være sant at alle 4 guramiene på TAM også er hanner Da blir det tilsammen 11 sjokoladeguramier og kún hanner... uten å ha sett ei eneste dame

Ellers så har det også kommet en STOR viftereke. Den største de hadde på butikken selvfølgelig Den er nok ganske utvokst og tar nesten halve karantenekaret Men heldigvis, til tross for utseende, så er den harmløs

Nå har jeg begynt å planlegge innkjøp av Pygmeguramiene. Siden karantenekaret er fullt og stengt fra i går og fremover i 4 uker, så tenkte jeg at jeg kanskje kan bruke 33Litern som karantene for Pygmeguramiene! De vil da være inni dær, godt beplantet og med røtter, i ca 4-5uker før de kommer i hovedkaret. Om noen har motforestillinger så vær så snill å komme med de! Antallet jeg har kommet frem til er 5stk....

Alle Coryene ser fortsatt fine ut! Noen klør fortsatt, men det er ikke slitsom kløing som er der hele tiden. Jeg har tatt en del vannbytter, både for Coryene og Sjokoladenes skyld. Jeg må innrømme at det har vært fristende å prøve å få Corydoras duplicareus i lek siden de likevell er i 62Litern, men pga guramiene har jeg ikke gjort det

Fikk pakken jeg bestillt fra Singapor med store fine "Terminalia catappa" løv i høy kvalitet! i går! Veldig fornøyd og kjapp levering! Blir nok pluss i boka for Amy som sende pakken på Ebay!
Hydrocotyle leucocephala
Godt å se at det ikke er bare jeg som elsker Hydrocotyle leucocephala Jeg må nok prøve å få tak i mere av denne planten

[External Image]

[External Image]
Må kommentere navnene på sjokoladeguramiene. Utrolig passende og stilige navn du har på de
Takk for det! Jeg bor ca 1-2km unna Nidar Bergene, så jeg måtte jo veldge sjokoladenavn derfra:P Men jeg er usikker på om det er de som lager Cuba?

I dag har alle 4 sjokoladeguramiene vært fremme forran i karet Men litt knuffing er det, spes mot en Skjønner ikke at de kan være så slemme mot hverandre, men så har jeg en lei tendens til å menneskliggjør dyr (og fisk nå).
Jeg håper på å få tatt noen bilder av de i dag, men de er ganske sky de nye så litt tolmodighet må til Men prøver med noen dårliger... Jeg kan særdeles lite med fotoprogrammer, så de fleste bildene mine er ganske uklare...

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Jeg kan ikke gjenta det nok ganger; Dette er en nyyydelig fisk med særpreg!
Pygmekarantene
Jeg har fått satt opp 33Litern i dag som skal fungere som karantenekar for Pygmegurami de neste 4 ukene (etter start da..). Der har jeg ei stor rot og mye planter! Skal ha oppi enda mer også enn på bildet. Siden det nettopp er satt opp så er det mye luftbobler, så bildet viser kanskje ikke så mye. Men jeg synes dette ble et skikkelig morsomt kar!

Pumpa jeg har oppi er fluval 2+, så selve pumpa tar jo nesten halve karet Iom at Pygmeene ikke er så glad i strøm så valgte jeg denne pumpa slik at det er mest filteret som blir brukt Nå testes hovedkaret 110Litern uten den pumpa med kun det utvendige filteret. Jeg får følge med vannverdiene de neste dagene for å se om jeg må flytte tilbake fluval 2+.


[External Image]
Jeg synes jeg har vært ganske effektiv i dag og fått gjort mye! Har bl.a. handlet akvarell-lerett og fått laget ny bakgrunn til 33Litern. Den er ikke limt på enda, men det blir i morgen tidlig
Når jeg skulle kjøpe lerret til 110Liten måtte jeg oppi 100Kr for arket, mes denne gangen ble det ca 20 og dessuten ett som var enklere å arbeide med! Det er samme kunstner denne gangen som sist og hun vurderer nå en karriære som bakgrunnskunstner etter å ha funnet sitt naturtalent

Fargene som ble brukt er svart, hvit og grønn. Gleder meg til å få den på plass, for jeg tror den blir knall!!

[External Image]

[External Image]
Pygmeguramiene har ankommet:)
I kveld var jeg på TAM og hentet 5 pygmeguramier som jeg har gledet meg lenge til å kjøpe
Jeg tar sjangsen på at hovedkaret klarer seg uten fluval 2+, men med kun fluval 305 og svampfilter. Jeg tok nøye vanntester i dag så det skal nok gå ganske knirkefritt

33Litern sto bare i ett par døgn før jeg kom med fiskene, men med den fluval 2+pumpa (godt innkjørt m blåsvamp), brukt rot og sand + planter jeg har fra før så skal det ikke være noe i veien for å starte det opp nå. Synd jeg ikke fikk hentet fiskene tidligere enn jeg fikk til i kveld.
Jeg fikk ikke studert de veldig nøye før det var natta for dem. Regner med at det blir lite søvn på meg i natt her jeg ligger som en liten unge natta før julaften og venter på at det skal bli morgen;D
Jeg rakk i alle fall å se flere typiske trekk som også Sjokoladeguramiene har! Spesielt den karakteristiske vridningen på halen og den hakkete svømmingen! Desverre har det ikke vært noe "knurring", men håper på litt action i morgen!
Jeg har registrert akvaritet og har link her. Bildene er bare midlertidig. Glassene var ikke akkurat rene så det blir vindusvask i morgen og forhåpentligvis nye bilder

Må bare fortelle at jeg "reddet" en gordonsetter da jeg gikk tur med Sara i dag. Den kom i fult firsprang rundt hjørnet for å hilse, rett forran bila som akkurat passerte oss! Jeg måtte bare lukke øyene et lite sekund og kauke til hunden (noe sikkert sjåføren også hørte) og fikk unnverget det utenkelige! Ingen personer var å se i nærheten... ingen eier? Nei, måtte vel konstantere det etter en stund og prøve å få fanget denne hunden. Selvfølgelig skjønte han hele greia og villle ikke komme flere ganger og hilse på Sara da jeg hadde tatt av henne båndet hun hadde på seg.

I stedet var det enda en gang ut på en svært trafikert vei (dette er jo i byen) og over på ei slette hvor det satt mange og koset seg med grill i finværet. Det var 2 jenter som satt der med pølser og som hadde ei nyyyydelig Cavalier King Charles tispe! Denne gordonsetteren ble selvfølgelig helt forelsket og glemte alt annet, så med litt hjelp ble han fanget og festet i Saras Flexi-bånd

Jeg ringe falken og satt i en evighet og fikk gang på gang gjenfortalt: "vi har stor pågang, men venligst vent så skal du bli ekspidert så fort det blir ledig":P
Ringte derfor til politiet og ble satt over med en gang!
Falken hadde ikke fått inn noen savnet-mld på denne hunden og skulle komme om en drøy time for å hente han. Etter å ha stått og diskutert litt frem og tilbake en stund om hvem som skulle bli igjen og passe på denne hunden dukket det opp en mann på sykkel m springer!
Han var rimelig glad over å se hunden sin i live etter å ha hatt ytterdøra åpen! Desverre har det skjedd ett eller annet mens den har vært ute, så venstre bakfot var skadet... Jeg håper bara alt endte bra denne gangen!
Dette var årsaken til at fiskene kom litt sent.
Viftereka
Jeg må nesten presentere en av de nye innbyggerne i Karantenekaret, viftereka! Den er ett resultat av impulskjøp, men jeg visste godt hva jeg kjøpte Har lenge hatt lyst på en, men synes de har vært litt for dyr.... Men nå har jeg altså denne gående i 62Litern med alle de andre som går karantenetida der.
På mandag kveld da han/hun ble satt i karet syntes jeg den tok halve bunnen og fryktet at den ble for stor, men etter det har jeg ikke sett noe til den.... først i går kveld dukket den opp fra ett gemmested under rota. så den tar ikke såååå stor plass som jeg fryktet da jeg så den på bunnen!

[External Image]
Disse Pygmeguramiene er noen skikkelig luringer! Ei hard nøtt å knekke i alle fall!! Jeg tror nesten Beate som satte opp karet har gjort en litt for god jobb med det.. Jeg ser de nesten aldri da de har alt for mange gjemmesteder:P
Föringa hadde jeg gledet meg til! Endelig skal jeg få se de, men nei da... microormen rakk sikkert å synke til bunnen mens jeg ventet, det samme med mygglarvene også... Flakföret mått jeg bare forlate etter lang tid for å ta ett ærend ute. Selvfølgelig var det meste borte når jeg kom hjem

Kanskje jeg må tilbringe mer tid forran glasset, slik at de blir litt sosialisert!?!

Knurringa har jeg heller ikke hørt noe av, og fargene er ikke så veldig sterke... Håper jeg ikke gjør noe galt. De ser fine ut ellers, men det er jo 1 døgn siden de kom da.
Jeg har ei fluval 2+ gående inni der med minimum av utblåsing da jeg tror det er det de liker best Men om noen kan komme med tips om jeg kan gjøre noe bedre så blir jeg glad for det!

Bildene ser i alle fall ut til å la vente på seg!:P
Dette har virkelig vært en spennende kveld forran akvariene!
Sjokoladeguramiene har endelig begynt å komme frem i karet alle 4, ikke bare de som tror de eier karet! Det kunne nesten se ut som at de 2 ferske plutselig hadde bestemt seg for at de ville komme frem og være der til tross for jaging av de andre 2. Det er skikkelig stilig å se på når de blåser seg opp får å vise seg frem når de møter hverandre for å unngå knuffing! Jeg har nok lært mye om gurami gjennom sjokoladene, ting jeg har tatt med meg videre til Pymeene
Jeg var kjapp frem med kameraet i kveld da sjokoladene var så sosial, men etter 1 minutt var det selvfølgelig ingen batteri igjen:/

Pygmeguramiene er fortsatt svært sky av seg. Jeg har gitt opp föring med frossen för da de ikke kommer for å spise det og dermed har maten havnet på bunnen. Derfor blir det bare tørrför som blir liggende leeenge i vannflata før det vises at det har vært noen der og spist.
Fargen på de har blitt mye bedre Jeg lurer litt på disse blå øynene de har. Noen ganger lyser de knall blått, mens andre så er det helt vanlig mørk farge. Hva skyldes dette tro?

Jeg tok ett lite vannbytte i dag hos de (pygmeene). Tenkte jeg kunne bruke en liten del av en hageslange som hevert! Den funket litt for bra for sanda for også ned i bøtta.. Slike heverter som de selger i butikken blir jo alt for stor til å brukes når det i tillegg er ett veldig tett beplantet kar. Tror jeg må prøve å tenke ut noe lurt for slamsuging må til i blandt!
Heisann
Du har fått meg til å bli sittende og lese om pygmeguramier halve natta :p

Tok en kikk på profilen din, 33 literen der du har de nye guramiene i karantene. Et lite tips tenkte jeg at jeg skulle komme med; jeg ser det er blitt plantet en sverdplante bak til høyre. Den vil veldig fort "vokse seg ut av huset". De blir svære og passer ikke i så små kar. Det er egentlig best å ta den ut nå, for om du lar den stå så lenge, så slår disse sverdplantene enormt med røtter som brer seg ut over hele bunnen. Dette gjør at det blir en salig røre om man bruker bunnlagsnæring og så senere skal dra opp forvokste sverdplanter.... det griser til hele akvariet.

Som sagt; bare et lite tips. Kan være lurt å dra den opp før den får slått skikkelig rot. De blir en halvmeter høye så de passer dårlig i små akvarier
Vet om en del andre guramier og bettaer som trenger litt tid på å bli husvarme og ikke vil spise på flere dager etter de har ankommet i nytt kar..

Dvergguramien jeg hadde en gang i tiden gjemte seg i en plante i 3 uker etter jeg kjøpte den, før den begynte å svømme rundt i karet...

Så ingen grunn til panikk ennå
mona o
Heisann Du har fått meg til å bli sittende og lese om pygmeguramier halve natta :p Tok en kikk på profilen din, 33 literen der du har de nye guramiene i karantene. Et lite tips tenkte jeg at jeg skulle komme med; jeg ser det er blitt plantet en sverdplante bak til høyre. Som sagt; bare et lite tips. Kan være lurt å dra den opp før den får slått skikkelig rot. De blir en halvmeter høye så de passer dårlig i små akvarier :-)


Hei Mona!
Utrolig at du klarte å se den sverdplanten på de 2 bildene! Glasset er utrolig skitten, men er litt usikker på hvordan jeg skal rengjøre det siden det er så lite og så godt beplantet.
Det var ett godt tips om sverdplanten! Den blir vel tatt ut i dag ja. Jeg har en lei tendens til å plante sverdplanter hver gang jeg skal sette opp ett kar. Den i 33Litern har nok vært i ett av de andre karene, så røttene måtte klippes før planten ble satt i substratet:P

Kanskje du skulle ha hatt noen Pygmeguramier i ett av karene dine sammen med Cory? Du har jo så mange nye fine kar nå, så der er det jo en mulighet Også siden du har lest så mye så kan du sikkert en hel masse om Pygmeene også nå!
Mvjnz
Vet om en del andre guramier og bettaer som trenger litt tid på å bli husvarme og ikke vil spise på flere dager etter de har ankommet i nytt kar.. Dvergguramien jeg hadde en gang i tiden gjemte seg i en plante i 3 uker etter jeg kjøpte den, før den begynte å svømme rundt i karet... Så ingen grunn til panikk ennå:)


Takk!
Dette trengte jeg å høre! Jeg kan titt og ofte se hodene dems og de blå øynene i mellom plantene, så jeg tror de er ganske nysgjerrige av seg. Jeg er vel litt vel utolmodig av meg, men nå vet jeg i alle fall at det ikke er noe å bekymre seg over
Kløinga i karet har forværret seg, men ser ingen ytre tegn til sykdom, hverken på sjokoladeguramiene (som har begynt å klø) eller coryene. Det er nok bare vannet, men jeg skjekker de hver dag for sikkerhets skyld.

Været har vært ganske fint i det siste og det merkes godt i stua! Jeg har gardinene igjentrukket nesten hele tiden for at varmen ikke skal bli for intens. Akvariene står jo i stua også. Jeg har derfor investert i persienner, men de er innvendige. Jeg hadde utvendige der jeg bodde intill nyttår, og de fungerte svært bra på varmen, så det er litt synd at jeg ikke har mulighet til å få satt opp noen i denne leiligheta (pga vinduene).. Men de innvendige er sikkert bedre enn ingenting i alle fall. Kjøpte også med ei vifte som blir stående på gulvet.

Jeg gruer meg litt til det virkelig blir sommer! Regner med at jeg må ta av topplokket på karene når varmen kommer på sitt verste. Jeg er veldig redd for fukt i rommet. Fuktskader er ikke billig for å si det sånn:S Jeg har sett på luftavfuktere, men de ligger på flere 1000-lapper, så det går desverre ikke.
Tenkte jeg skulle høre med IF, som er det forsikringsselskapet jeg bruker, om det finnes en spesiell forsikring i fall det skulle oppstå ett eller annet pga akvariene. Bare sånn for sikkerhets skyld

Jeg har jo også fulgt med i den tråden Mona startet ang varmen og plukket opp noen tips der

Hei :o)
Leste innleggene dine og ville bare tipse deg om at på Clas Ohlson selger de avfukter til 1395. Dyrt er det, men bedre enn flere tusen. Har noen venner som har ei og de er strålende fornøyde med sin.
Tilfeldig bekjentskap
© Joanna & Pål
Reklame for plussmedlemskap