- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Kjære malawi eiere, hva skjer'a? :) (skravletråd) (side 20)
Kjære malawi eiere, hva skjer'a? :) (skravletråd) (side 20)
Hvor viktig er dette tilsetningsstoffet dere snakker om? Jeg har til nå ikke tilsatt noe, men så er ikke karet mer enn tre-fire måndere heller.
Jeg tilsetter litt salt i ny og ne, og litt bikarbonat. Har fine verdier på pH og kH. Fiskene ynger og ser ut til å trives.
Har kun mistet en hongi, men den så, når sant skal sies, litt skral ut allerede da den kom i hus.
Jeg tilsetter litt salt i ny og ne, og litt bikarbonat. Har fine verdier på pH og kH. Fiskene ynger og ser ut til å trives.
Har kun mistet en hongi, men den så, når sant skal sies, litt skral ut allerede da den kom i hus.
Postet 02.02.10 kl 19:56
Postet 02.02.10 kl 20:48
Kranvannet hos oss har GH 2 (eller no sånt), og jeg vil ha vannverdiene så naturlig som mulig for fiskene.
Prøvde en stund med gipspulver, men det var bare griseri. Derfor er det enkelt og greit med ferdiglaget GH/PH/KH-produkt.
Har bl.a lest at fiskene får finere farger hvis de har hardt nok vann.
I tillegg så er f. eks bukvannsott en sykdom som malawi lett kan få ved feil forhold i karet, og jeg tror GH har en del med det å gjøre.
Fisken bruker krefter på å utligne trykk, salt-balanse osv hvis den lever i "unaturlig" vann. (Les: Osmose).
PS: Jeg bruker ikke havsalt (kun ved sykdom).
Prøvde en stund med gipspulver, men det var bare griseri. Derfor er det enkelt og greit med ferdiglaget GH/PH/KH-produkt.
Har bl.a lest at fiskene får finere farger hvis de har hardt nok vann.
I tillegg så er f. eks bukvannsott en sykdom som malawi lett kan få ved feil forhold i karet, og jeg tror GH har en del med det å gjøre.
Fisken bruker krefter på å utligne trykk, salt-balanse osv hvis den lever i "unaturlig" vann. (Les: Osmose).
PS: Jeg bruker ikke havsalt (kun ved sykdom).
Postet 02.02.10 kl 21:30
Endret: 02.02.10 kl 21:32
På tynn is nå
Ved bruk av natron heves ph og kh,når jeg har ph 8+ ligger kh ca 12 og det samme gjør gh ca 12.Har bare testa gh ett par ganger men med ca 6mnd mellomrom og resultatet var det samme.Av den grunn har jeg ikke sett behovet for annen tilsettning,kan dette bare vere tilfeldige testresultater?Magne.
Postet 02.02.10 kl 22:24
Postet 02.02.10 kl 22:51
Har ikke målt GH. KH i kranvannet er på 3-4. Bikarbonatet løfter den til 12-16 alt etter som. Den holder seg der opp gjennom fem-seks vannbytter, så er den ned på 6-8. PH holder seg jevnt høy. Kranvannet er på 7,5 eller deromkring. Bikarbonatet løfter den til 8,2 og mer. Holder seg også høy. Etter 5-6 vannbytter er den i underkant av 8.
Alt, sånn i grove svinger.
Har imidelrtdi mistanke om at den Hongien jeg mistet hadde bukvannsott, men det hadde den nok allerede da jeg kjøpte den. Har ikke sett antydning hos noen av de andre.
Alt, sånn i grove svinger.
Har imidelrtdi mistanke om at den Hongien jeg mistet hadde bukvannsott, men det hadde den nok allerede da jeg kjøpte den. Har ikke sett antydning hos noen av de andre.
Postet 03.02.10 kl 20:46
RodyHar ikke målt GH. KH i kranvannet er på 3-4. Bikarbonatet løfter den til 12-16 alt etter som. Den holder seg der opp gjennom fem-seks vannbytter, så er den ned på 6-8. PH holder seg jevnt høy. Kranvannet er på 7,5 eller deromkring. Bikarbonatet løfter den til 8,2 og mer. Holder seg også høy. Etter 5-6 vannbytter er den i underkant av 8. Alt, sånn i grove svinger.
Hvis man vil unngå svingninger er en kjøkkenvekt til god hjelp.
Hvis du vil øke kh med si 6 tilsetter du bare etter hvor mye vann som er byttet feks 60liter
Denne kalukaltoren har funket bra for meg
System Water Volume: 60
Current Alkalinity: 4
Desired Alkalinity: 10
Product: baking soda
+ submit alk
Du skulle da trenge 10.8 gram bikarbonat
Postet 03.02.10 kl 22:35
Postet 04.02.10 kl 18:25
Lurer på om noen av dere vet hva slags fisk dette kan være? Kjøpte den da den enda var ung, og jeg trodde det var en melanochromis johanni- slik som de andre fiskene jeg kjøpte. Men den har nå fått litt annen farge, og er veldig agressiv mot de andre fiskene mine!
bildet er av dårlig kvalitet, men det er vanskelig å ta et godt bilde av den :p det er den som er blå med svarte vertikale striper..
bildet er av dårlig kvalitet, men det er vanskelig å ta et godt bilde av den :p det er den som er blå med svarte vertikale striper..
Postet 06.02.10 kl 12:25
Inaktiv bruker

i dag så har jeg bestilt inn fem nye Goldenhoer
Postet 09.02.10 kl 19:10
Postet 09.02.10 kl 19:20
Postet 09.02.10 kl 19:24
Endret: 09.02.10 kl 19:25
Inaktiv bruker

ja og spesielt gøy blir det og se hvordan de tre Goldenhanene jeg har reagerer med damer i hus
Postet 09.02.10 kl 19:25
Postet 09.02.10 kl 19:30
Inaktiv bruker

av malawi så har jeg kun Golden men jeg skal ha flere arter etter vert
Postet 09.02.10 kl 19:39
Postet 10.02.10 kl 20:38
Nytt malawi par.
Igår kjøpte jeg et par protomelas sp mbenji thick lip,har hatt de under oppsyn siden de kom til butikken.Har vert litt usikker på kjøpet da fisken ikke viste tegn til farger i butikken,men fisken er i god form.Tenkte for meg selv att dette hadde med seleskapet og plassen i butikkkaret å gjøre og slo til.Etter jeg kom hjem å slapp ut fiskene i540litern så jeg etter kort tid att hannen begynte å farge,ett svakt blålig slør viste seg.Slik holdt den seg resten av kvelden.Når jeg står opp i dag tidlig går jeg spent for å se til fisken,og der er den.Over natta har den blitt en voksen hanne med guloransj buk,og blå/lilla skimmer over hele kroppen.Denne forandringa gikk på ca 15 timer ille morro,synd jeg ikke satt og oppseverte lenger utover natta.
Postet 13.02.10 kl 12:07
Mikromark
Noen som har noen formening om mikromark som for til golden yngel ?
Ser ut som det er populært ihvertfall
Ser ut som det er populært ihvertfall
Postet 13.02.10 kl 15:22
Flytting av auratus-yngel
Har nå yngel fra flere kull auratus i flere kar. Hvor gammel bør yngelen være før den kan flyttes? Tenkte at jeg kunne samle den i et kar.
Kan et kar med yngel i brukes som "fødekar"? Altså, kan hunnen gå sammen med litt yngel til hun spytter ut ungene? I så fall, bør dette karet ha en innredning med spesielt mange gjemmplasser til yngelen? Bruker i dag kar nesten uten innredning til yngelen.
Kan et kar med yngel i brukes som "fødekar"? Altså, kan hunnen gå sammen med litt yngel til hun spytter ut ungene? I så fall, bør dette karet ha en innredning med spesielt mange gjemmplasser til yngelen? Bruker i dag kar nesten uten innredning til yngelen.
Postet 23.02.10 kl 18:36
Får vel hive meg på her jeg og
Får vel introdusere meg her jeg og , helt ny med malawi har hatt guppyere platy osv før , endte egentlig opp med malawi fordi en kompis av meg hadde noen golden han ville bli kvitt og jeg hadde akkurat kjøpt meg en 280 L jeg ikke viste hva jeg skulle ha oppi.
Satt meg ned og leste litt om malawi og da var jeg solgt , når går det 7 golden( 1 voksne hann og noe juveniler) , 2 hongi juveniler og 4 Melanochromis johanni juveniler . og jeg blir bare mer og mer facinert for hver dag som går.
Satt meg ned og leste litt om malawi og da var jeg solgt , når går det 7 golden( 1 voksne hann og noe juveniler) , 2 hongi juveniler og 4 Melanochromis johanni juveniler . og jeg blir bare mer og mer facinert for hver dag som går.
Postet 25.02.10 kl 23:11