Watership (side 20)

røya
Hei, kan jeg spørre hvordan du gjør den jevnlige rengjøringen og evt storrengjøring i karet ditt? Etter det jeg kunne se i butikken er åpningen/ luka foran på lystoppen for liten til å slamsuge fra... må du løfte av hele greia eller er det en enklere måte? ...en blir jo ikke yngre med årene og må tenke litt på å gjøre livet lettest mulig for seg selv....

Foreløpig har jeg ikke hatt noen storrengjøring, men jeg greier fint å slamsuge når luka foran er åpen. Jeg kommer ikke til helt bakers i karet derfra, men det er en like stor luke bak. Jeg må stå på en krakk for å komme skikkelig til, særlig bakerst fordi jeg har lite plass på sidene av akvariet mitt.
Å løfte vekk hele lystoppen gjør jeg bare hvis jeg absolutt må - den er altfor tung og svær til å flytte på ved hvert vannbytte/slamsuging. Spør om du kan få løfte litt på den som er i butikken, kanskje?
Det er litt grønt i de tablettene, Lisbeth, så da er det sikkert det sjokkisene liker!

Her kommer bilde av hele karet. Jeg måtte luke vekk en hel del på venstre side, så der er det litt tommere nå. Jeg flytter muligens litt vallisneria dit etterhvert, men jeg ser at flere av fiskene liker at det ble litt åpen plass der også, så det blir nok bare planter i bakgrunnen der.

Og så noen flere videoer da, klarte ikke velge, så da slenger jeg ut alle fire fra i går kveld:

<embed src="http://www.youtube.com/v/eQTp3721auU?version=3&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="284" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>

<embed src="http://www.youtube.com/v/AR9WwFz298A?version=3&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="284" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>

<embed src="http://www.youtube.com/v/SJEduF4ma6o?version=3&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="284" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>

<embed src="http://www.youtube.com/v/yCRnhyMJHP8?version=3&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="284" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Var i Amsterdam i helgen. Svigermor fikk tur til byen og blomsterparken i Keukenhof i 70-årspresang. Parken er virkelig litt av et syn!
Skulle gjerne lagt ut masse bilder derfra, men får nøye meg med et par stk - "litt" utenfor tema som det er...
Og flere av blomstebodene i Amsterdam som vi besøkte, solgte "starters-kit" for den som vil dyrke hamp... tok bare bilde jeg da...
Flott kar altså, og flotte videoer! (også så pene fisk da! hihi)

Den ene Sphaerichthys osphromenoides har litt hengehale, men ikke noe galt med den av den grunn. Den andre Sphaerichthys osphromenoides på siste videoen, ser ut som den snart tygger. Har en liten bul under haka
Inaktiv bruker
Hahah, man kunne gjort gode penger på det startsettet der. :P
Så ut som en fin tur.
Lisbeth
Flott kar altså, og flotte videoer! (også så pene fisk da! hihi) Den ene Sphaerichthys osphromenoides har litt hengehale, men ikke noe galt med den av den grunn. Den andre Sphaerichthys osphromenoides på siste videoen, ser ut som den snart tygger. Har en liten bul under haka :)

Ja, veldig fine fisk altså!
De ser ut til å trives alle sammen, og de blir mer og mer vant til oss. Nå må jeg bare få meg en stol der i kroken, så jeg kan følge med enda litt mer.
Jørg1 AKA Spock
Hahah, man kunne gjort gode penger på det startsettet der. :P Så ut som en fin tur. :)

Flott tur og fabelaktig park! Det spørs om ikke denne Frogner-mannen har latt seg friste av noen sånne starter-sett!
Endelig fikk jeg tatt en liten filmsnutt av gullgoby-hannen. Han pleier å skvette unna og gjemme seg bak noe når jeg kommer for nær. Nå fikk jeg filmet ham på favorittplassen hans - han liker veldig godt å bare henge på den rota.

Han har helt utrolige farger! Og så svømmer han på en litt klønete, men samtidig litt elegant måte. Morsom fisk dette!

<embed src="http://www.youtube.com/v/tKrZg8SnX7U?version=3&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="284" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Gobyene er kjempemorsomme, visste du ville like dem. Og han er av og til fantastisk flott i fargene. Liker så godt brystfinnene. Store sommerfuglfinner

Han var ikke spesielt sjeneret hos meg, men kanskje han trenger litt lengre tid på å gjøre seg husvarm, ikke vet jeg
Hmm, veldig rart.. Jeg la ut en innlegg her i går, men det er blitt borte. Vel, uansett så er aktiviteten her litt lavere for tiden. Det skyldes jo litt årstiden må jeg si - det er så deilig å være ute når kveldene er lange og lyse!
Men lørdag, da var det tid for akvariestell. Det hjalp på motivasjonen at vinteren var tilbake: to cm nysnø og tett snøføyke ute.
Endelig fikk jeg tømt den lille Edgen på kjøkkenet. Den kan ikke stå der den står, så da blir det å selge den ganske snart. Innholdet; seks amanoreker, noen jegersnegler, en sebrasnegle og plantene ble fordelt på de andre karene i huset. Bildet viser Edgen under tømming...
Under litt opprensking i Eriks "Det sorte hav" dukket det jammen opp et par rekeyngel! Morsomt! Den ene var stor da, over centimeteren lang go så var den rød og hvit. Pussig det der. For i dette karet går det bare seks store black crystal-reker og de er sorte og hvite. Artig å se hvor lite stabile fargene er da. Jeg ser jo på de voksne at det er en anelse brunrødt i det som skal være sort, men likevel. Og så fant jeg en bitteliten sort og hvit yngel, bare 5 mm lang. Har ikke sett den siden lørdag, men det er artig å se at det skjer noe i karet der i alle fall.

Det øverste bildet viser den store yngelen, det midterste bildet viser samme yngel sammen med (kanskje) mamman eller pappan... og det nederste bildet er et oversiktsbilde av "Det sorte hav" slik det ser ut nå.
Hva er det sorte i hjørnet til høyre i akvariet? det var et fint akvarie ihvertfall. Svart og lysegrønne planter ser fint ut sammen syns jeg
Grapejuice
Hva er det sorte i hjørnet til høyre i akvariet? det var et fint akvarie ihvertfall. Svart og lysegrønne planter ser fint ut sammen syns jeg :)

Rare greier, nok en gang er et innlegg blitt borte... Jeg svarte på dette i går kveld, men borte ble det...

I alle fall: det sorte du ser er bakgrunnen. Det er en hjemmelaget sak som du ser bedre på akvarieprofilen. Ser at jeg bør legge til noen nye bilder der, javamosen er blitt "litt" større siden sist.

Ææh, det var kjempestilig, takk for linken..måtte ta meg i å tenke "sånn vil jeg også ha, kanskje med albino coryer" haha uffff litersyke altså.
Hvordan likte kuhliiene seg med større plass?
Lisbeth
Hvordan likte kuhliiene seg med større plass?

De fikk helt panikk først og svømte og gjemte seg så fort de kunne. Men det tok ikke mer enn en halvtimes tid så puslet de rundt i sanda. Dario dario'n ser litt molefunken ut der han helst står i skyggen under en rot. Og minitatyrrasboraene bare svømte rett inn i storstimen med moskitoer.
Tusen takk igjen for alle sammen, Lisbeth!
Morsom yngel igjen! Vi har tre store gule sulawesisnegler gående i "Sommertjernet" sammen med guppyene. Og nå har de blitt flere! Så et par småttiser her i går, den minste var under en centimeter lang mens den største (på bildet) var blitt cirka 1,5 centimeter.
Nå har jeg lagt ut annonse på den lille Fluval Edgen... Liker ikke å selge det, men nå har den store Edgen vært oppe og gått en god stund alt og jeg har ingen plass til dette lengre.
Noen som trenger et flott nanokar? Veldig stilig når man kan se inn i det fra alle kanter (bortsett fra bunnen da, hvis man har bunndekke...)

Etter vannbytte i dag, fikk jeg endelig tatt en liten video av Moskitorasboraene som stimer litt i Asiatika (530 liter):

<embed src="http://www.youtube.com/v/POGyuq9PMrI?version=3&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="284" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>

Og noen av de nyinnflyttede kuhliiene tumlet rundt og var veldig gira etter vannbytte. Disse kommer, som sjokkisene, mallen og haraene (blant annet!), fra Lisbeth.

<embed src="http://www.youtube.com/v/p7PGLSzWvxI?version=3&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="284" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Ååååååhh!!! Moskitoene var nyyydelige, jeg blir så misunneliiiiig!! Stimer de sånn hele tiden? Skulle ønske de hadde slike her i byen også, skulle helt klart solgt alle mine fisk og skaffet meg bare sånne, haha!
Tilfeldig bekjentskap
© Liv Hjelle
Reklame for plussmedlemskap